Opzien om te leren paardrijden als jongen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WillQ

Opzien om te leren paardrijden als jongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 19:29

Om maar eens te beginnen zal ik me eerst voorstellen. Ik ben William en ben 19 jaar en woon in omgeving van Kampen in de kop van Overijssel. Ik wil echt graag gaan paardrijden, maar ik loop nogal tegen wat ‘problemen’ aan zoals ik het maar noem. Zoals bekend heerst er een taboe op paardrijden als jongen zijnde, hier kwam ik eigenlijk al wel jong achter. Geen van de jongens, of meisjes die ik op de middelbare school kende deed aan paardrijden. Ik heb kan verder wel leven met dit gevoel, verder geen problemen op school oid, heb wel een goed leven. Maar er mist dus wel wat in dat al goede leven.

Zo ongeveer sinds ik 13 of 14 ben interesseer ik me heel erg in zo’n beetje alles wat met paarden te maken heeft. Ik merkte dat ik een gevoel had voor paarden dat anderen blijkbaar niet hadden. Als ik paarden buiten zie lopen in het land, of iemand die aan het paardrijden is tegenkom trekt dat me aandacht, en zo gaat er ook geen dag voorbij dat ik er niet aan denk. Ik loop hier nu al zo lang mee, maar ik heb rond gekeken in me omgeving, maar er is dan ook niemand die ook maar iets heeft met paarden of wat met paarden doet. Dat ik nu dit schrijf op bokt hier is al een hele stap, maar nu ik ouder aan het worden ben denk ik: waarom kom je er niet gewoon vooruit? Je kan moeilijk je hele leven dat gevoel onderdrukken dat je graag zou willen paardrijden.

Eerst toen ik wat jonger was zat ik er nog niet zo mee, dat is pas de laatste 2, 3 jaren toegenomen. Toen ik 15 jaar was had ik ook niemand om er over mee te praten, maar had destijds wel een vriendin die ik dat na een lange tijd durfde te vertellen. Maar die moest er blijkbaar niets van hebben, en dacht dat het voor homo’s was.. Dus toen ben ik niet gaan paardrijden, ik ben gewoon verder gegaan zonder het iemand te vertellen. Die verkering raakte niet kort daarna dan ook uit, omdat ze niet wist wat ik wilde, wat ik nog steeds niet snap. En ondertussen ben ik al 19, maar nog steeds even ver als toen ik 15 was.

Ik heb geeen personen zoals ik al zei in me omgeving die iets met paarden doen of wat dan ook, dus het is lastig iemand te vinden met wie ik daarover kan praten. Me vrienden doen zijn altijd anti-paard, laat ik het zo noemen, laat staan paardrijden. Iets wat niet fijn voelt, en zeker niet bevorderlijker is om er voor uit te komen. Familie van me heeft ook niets met paarden, laat staan me ouders. Die maken nog eerder grapjes over dan dat ze het serieus zouden nemen denk ik.

Op het moment ben ik anders druk bezig om eindelijk een begin te maken met paardrijden, ik ben vanalles over het zoeken over leren paardrijden, zit eventueel er aan te denken om te leren rijden in de zomervakantie, lekker ver weg van al die mensen die me anders raar aan zullen staren van; huh? Jij paardrijden? Maar dan nog zou ik er niet zijn, zoiets is behoorlijk aan de prijzige kant, en als student gaat dat zo maar niet. Kan de laatste paar weken ook slecht slapen, aangezien ik er nu helemaal 'bezeten' van ben lijkt het wel, dit heeft me ook aangezet om me verhaal hier te plaatsen.

Misschien dat het makkelijker gezegd dan gedaan is om te gaan paardrijden voor mensen die dat al jaren doen misschien, voor mij is dit wat ik nu schrijf al een hele stap. Sinds jaren uit ik mezelf nu weer, kan hier vertellen wat ik wil vertellen, zonder dat ik rare reacties kan verwachten. Mensen die me wel begrijpen, mensen die in het echte leven blijkbaar onvindbaar zijn voor mij.

Ik zou graag willen weten of er hier meerdere mensen geweest zijn die hier mee zaten of met iets vergelijkbaars, ik weet niet precies hoe ik dit nu aan moet pakken. Het is zeker iets wat ik wil, maar het lijkt kilometers ver weg, onbereikbaar zelfs.

Ik stop nu met dit verhaal, voordat het te lang word en jullie niet meer geintersseerd zijn in het lezen van de rest :P. Als jullie nog vragen aan mij hebben, of ideeën hebben om hier mee om te gaan, laat die graag horen. Ik ben er nu eigenlijk wel klaar mee om niet te kunnen zijn wie ik eigenlijk zou willen zijn.

William :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:32

Goed dat je het plaatst. Iets in de zomer doen is zeker een idee. Misschien zijn er een soort ponykampen voor volwassenen, maar je kunt ook eens kijken naar cursussen op een manege in de buurt. Als je het echt moeilijk vind, kun je altijd privéles nemen, maar dat is wat duurder dan normaal.
Dus op zoek naar een manege bij jou in de buurt, misschien hebben bokkers uit die omgeving tips voor je. En wellicht een ruiterkamp :j
Het gaat helemaal goed komen met jou!

Nog even een toevoeging: Ik zou je niet te druk maken om je omgeving. Zoek iemand waarmee je het kan delen, desnoods hier op bokt :)

Peerke_

Re: Opzien om te leren paardrijden als jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:35

Achjaa, je krijgt altijd negatieve reacties als je iets doet wat anders is dan anders...
En in Nederland zijn mannen nogal van mening dat paardrijden een vrouwen sport is.

Zelf wordt ik ook wel eens raar aangekeken als ik vertel dat ik als jongen een eigen pony heb :P

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:35

idd zeer goed dat je het plaatst.
ik denk dat hier veel mensen zitten die je verder kunnen helpen.
ik woon helaas niet in de buurt dus ik weet niet waar je eventueel naartoe zou kunnen

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:44

Moet zeggen dat dat taboe bij ons redelijk over is na middelbare school leeftijd. Niet dat hier veel jongens rijden, maar aangezien wij zomers ook buitenritten rijden met beginners zie je heel veel jongens/mannen hier rijden. Die gaan meestal voor het buitenrijden of springen.
Soms willen ze dan verder leren op bepaalde punten en gaan ze meer lessen volgen.
Zonen van de eigenaar rijdt/reed ook (ook hoog niveau) dus dan is het ook wat normaal om te zien

Dus hier zie je meer het tegenovergestelde: allemaal zwijmelende meiden langs de bakrand als er een jongen komt rijden :')

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:45

Wat ontzettend moedig dat je daar voor uit durft te komen. Erg veel tips heb ik helaas niet voor je. Wel kan ik je aanraden eens in de westernwereld te gaan kijken, mannen/jongens genoeg :P Is misschien ook goed voor je zelfvertrouwen als je met andere paardengekken van hetzelfde geslacht kunt praten

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:46

ladypaard schreef:
allemaal zwijmelende meiden langs de bakrand als er een jongen komt rijden :')

Haha, dat zeg ik altijd als reden waarom ik paardrij :P

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:47

Doen jongen! Blijf trouw aan jezelf, en volg je gevoel. Alleen zo wordt een mens gelukkig.
Laat ze maar zeuren dat paarden voor "sissy's" is. Maar besef wel dat paardenvrouwen graag een paardenvent willen, en dat een paardenman dus bij vrouwen goed scoort.
Als je een vriendin wilt, dan moet je het vooral in de paarden zoeken.

Ga gewoon eens informeren op ene manege. Misschien kunnen die jou vertellen dat mannen weliswaar een minderheid vormen, maar dat je daar nog altijd niet de enige man bent. Ik zou er gewoon voor gaan. Paarden zijn te mooi om te laten schieten.
Na verloop van tijd zul je ook vrienden krijgen die wel van paarden houden. MAar je zult wel eens een keer een begin moeten maken.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:49

haha Peerke :D

En als je nog een vriendin zoekt, Er zijn er zat die juist een man zoeken die interesse heeft voor paarden :+ (kijk maar op Bokt rond)

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:51

gewoon doen :j
is western geen optie voor je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:54

kampen daar wil ik naar toe, samen met mijn kip en mijn paard en een koe :') sorry

lastig probleem zeg! eigenlijk te gek voor woorden dat je uit moet komen voor; ik wil paardrijden
maar inderdaad, ik hoor wel eens mensen zeggen; 'paardrijden is echt voor meisjes, jongens die rijden zijn echt debiel of homo'
eigenlijk vind ik dat je gewoon lak moet hebben aan iedereen en lekker je eigen weg moet gaan :) en als mensen je dan met een scheef oog aankijken, zeg je toch gewoon dat JIJ er hardstikke gelukkig van word, en dat telt!

elle108030

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:55

gwn doen als je wil. je laat je toch niet terug zetten door meisjes?? als je van paarden houd dan moet je gaan rijden zo niet maakt toch niet uit. als jij het maar leuk vind. en eigenlijk is paardrijden een mannen sport :P

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:56

Lidyyy schreef:
ik hoor wel eens mensen zeggen; 'paardrijden is echt voor meisjes, jongens die rijden zijn echt debiel of homo'

Een simpel antwoord :
Jongens die voetballen staan met allemaal andere jongens onder de douche,
Ik rij paard tussen allemaal meiden.

Wie is hier nou homo ? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:57

Peerke_ schreef:
Lidyyy schreef:
ik hoor wel eens mensen zeggen; 'paardrijden is echt voor meisjes, jongens die rijden zijn echt debiel of homo'

Een simpel antwoord :

zo waar!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:58

Gewoon doen! Al is het maar een paar keer om het eens te ervaren hoe het is :) Als het je dan nog steeds zo aan spreekt, gewoon schijt hebben aan je omgeving. Ik snap dat dat niet leuk is, maar ik vind wel dat je altijd voor jezelf moet kiezen.

En wie weet? Misschien woont er wel iemand van Bokt bij je in de buurt, waar je eens mag komen kijken? :)

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:02

Peerke_ schreef:
Lidyyy schreef:

Een simpel antwoord :

_O-

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:02

Tjeempie, je moet je inderdaad niet laten tegenhouden omdat je bang bent te worden uitgelachen o.i.d.! Daar is paardrijden veel te leuk voor! :D

Bij het manegebedrijf waar ik werk zijn er echt genoeg mannen en jongens welke paardrijden. Zelf geef ik ook rijles aan een groepje jongens/mannen en dat is altijd harstikke gezellig! Zijn rete-fanatiek en groeien met de week in hun rijden. Verder rijd mijn vriend ook paard (is tevens zijn werk; stalruiter, springen) en op concours zie je zooo veel mannen rijden.

Tevens zal je op een manege echt no way worden uitgelachen, ze zijn er immers voor mensen te leren paardrijden, en onder mensen vallen vrouwen & mannen!

Wees dus niet bang, je hebt je helemaal nergens voor te schamen! :D

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:05

Nargini schreef:
Gewoon doen! Al is het maar een paar keer om het eens te ervaren hoe het is :) Als het je dan nog steeds zo aan spreekt, gewoon schijt hebben aan je omgeving. Ik snap dat dat niet leuk is, maar ik vind wel dat je altijd voor jezelf moet kiezen.

En wie weet? Misschien woont er wel iemand van Bokt bij je in de buurt, waar je eens mag komen kijken? :)

Mocht je in de provincie Groningen wonen, in de buurt van Drachten/Marum/Tolbert/Leek/Roden/Zevenhuizen e.d. , dan ben je van harte uitgenodigt om eens een kijkje bij ons op de manege te nemen (en bij de mannen-rijgroep) :j ! (geld trouwens ook als je niet in de buurt van Drachten/Marum/Tolbert/Leek/Roden/Zevenhuizen woont :') )

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:11

Lastig.. In de paardenwereld zelf zijn er meestal niet veel mannen op manege's. Dan is het inderdaad zo dat de meiden bij de bakrand staan te zwijmelen (dat deed ik ook vroeger. Jongen op de manege, iedereen erop af, want dat was zeldzaam!) Maar in de hogere springsport of de professionele tak van het paarden trainen. Daar zitten echt vele mannen. Western ook.. Dressuur wat minder..

Hoe dan ook, veel mensen die niet in de paardenwereld zitten vinden paardrijden echt een sport voor meiden, wat ik dikke onzin vind. Paardrijden is veel 'stoerder' en gevaarlijker dan bijvoorbeeld voetbal. Je zit op een enorm machtig beest, paar keer jouw gewicht en wel 10x zo sterk. Dat is zeker niet voor watjes.

In de zomer is een goed idee. Ga dan op een manege of anders, als daar alleen maar meiden zijn, probeer een plek te vinden als verzorger/bijrijder. Misschien zijn er wel bokkers die jouw van alles willen leren over paarden en dan hoef je niet op de manege tussen de meiden te zitten. Ook is het waarschijnlijk een stuk goedkoper dan manegelessen ;).

Wat betreft je ouders vertellen.. Tja, als je op jezelf woont hoeft het niet natuurlijk, maar begrijp dat je zoiets wel wilt delen. Anders begin je er eerst aan en pas als je 'op weg bent' vertel het je ouders en laat je zo ook meteen zien waarmee je bezig bent. Dan accepteren ze het misschien wel een stuk sneller.. En misschien doen ze helemaal niet moeilijk!

Dan je klasgenoten en vrienden, wederom, die hoef je ook niet alles te vertellen en de zomer geeft je mooi de gelegenheid om de paarden te ontdekken, voordat je aan hun verteld wat je hobby's zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:12

En als mensen gaan haten, prachtig toch, mensen die tijd vrij maken om jou te kleineren.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:13

Zeker gewoon gaan paardrijden! Iedereen heeft z'n eigen ding wat 'ie leuk vindt om te doen.
En al is paardrijden blijkbaar echt iets voor meisje ben ik op de middelbare school er ook nog genoeg mee geplaagd. Maar iedereen moet lekker doen waar 'ie zin in heeft. En paardrijden is gewoon veel te leuk om te laten gaan! :D

Peerke_ schreef:
Een simpel antwoord :

Haha, zeker een goede! _O-

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:15

_Pretty schreef:
En als mensen gaan haten, prachtig toch, mensen die tijd vrij maken om jou te kleineren.

En dan weet je ook wie je vrienden zijn en wie niet. Mensen die je belachelijk gaan maken om een hobby verdienen je vriendschap niet .

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:19

Nou William, gewoon en leuke manege opzoeken en je aanmelden. En lak hebben aan iedereen die er lacherig over doet. Lekker je eigen plan trekken en eindelijk gaan doen wat je al die tijd graag hebt gewild.
Ook hier op bokt zul je meer mannen tegenkomen dan je had gedacht die iets met paarden hebben, net als jij.

Mijn man rijdt trouwens ook op een manege en dat is een groep met voornamelijk mannen.
Je staat dus echt niet alleen hoor. En ga voor de gein eens kijken bij een springwedstrijd, dan zijn er vaak meer mannen dan vrouwen die meedoen ;)

Succes met je ruitercarriere en gewoon doen hoor !!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:22

Als je op een manege gaat lessen zullen er vast ook andere jongens zijn. Misschien kan je daar goed mee op schieten. Ik reed (vroegah) ook met 3 jongens in de les. Eén jongen was beter dan de rest bij elkaar :P Gewoon doen als het je leuk lijkt!

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:23

Gewoon doen hoor. Niks aantrekken van je omgeving ( is moeilijk) . Maar in mijn tijd op de manege zaten er altijd een aantal jongens of later mannen in de les. En nu zie ik nog steed veel jongens/mannen die paardrijden juist hartstikke leuk.