Koopgekte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ik zie weleens mensen die heel veel kopen zonder er bij na te denken

Ja
33 (78%)
Nee
9 (21%)

Totaal aantal stemmen: 42

_Apple_

Koopgekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 20:23

Ik zie wel eens mensen, die alleen maar kopen. Ze hebben 10 rijbroeken, maar als er morgen een andere in de mode is dan rennen ze direct naar de winkel. Zo noodzakelijk is het toch niet om zo veel te kopen. Ook al ben je enig kind, dan zou ik echt niet zoveel hebben gewild.
Ik heb nu ook gespaard zodat ik iets leuks kon kopen voor mijn pony, namelijk duurdere peesbeschermers die ik niet 'zo even mocht kopen'. Bij andere mensen is het direct geregeld en dan ga je morgen naar de winkel toe om ze te kopen.
Er zijn gewoon veel mensen die héél veel kopen. Ze gaan naar de Koopavond van Epplejeck, en nemen een volle kar mee naar de kassa. Daar zien ze pas wat het kost, maakt het hun uit of het 150 of 1500 kost?!

Heeft iemand anders dit ook weleens meegemaakt? Alleen maar willen kopen, kopen en nog eens kopen. Omdat je concurrent een broek heeft van 50,- moet jij er dan wel eentje van 120 hebben, stel je voor......

Ik vind het soms gewoon echt irritant, mensen die alleen maar kopen.
Nee, beter 2 goede zadels voor 3 paarden dan 5 slechte zadels voor 3 paarden toch?!

Noem maar een voorbeeld van Koopgekte!
Laatst bijgewerkt door _Apple_ op 07-02-12 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Re: Koopgekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:27

Ik koop alleen hetgeen we nodig hebben of gebruiken. Heb veel jassen/rijbroeken/sokken maar ze slijten dan ook hard. Met rijlaarzen doe ik 6-18 maanden en dan zijn ze op.

We hebben 10 paarden en ponys thuis staan en als we naar divoza gaan geven we idd veel geld uit.

Maar hoe weet jij of iets nodig is of niet??
Ik zou willen dat het allemaal niet zo veel koste en we niet zo veel nodig hadden. Dan kon ik misschien op vakantie. :D

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:29

Ik wou dat ik zoveel geld had dat ik gewoon kon kopen wat ik wil, al ben ik wel echt van het praktische. Wat ik niet nodig heb of gebruik, koop ik ook niet.
Maar inderdaad ben ik het wel met je eens, soms is het echt absurt wat mensen "gewoon even" kopen en het liefst zo duur mogelijk. Waarna het jaren in de kast ligt te verstoffen.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 20:30

Chaos schreef:
Ik koop alleen hetgeen we nodig hebben of gebruiken. Heb veel jassen/rijbroeken/sokken maar ze slijten dan ook hard. Met rijlaarzen doe ik 6-18 maanden en dan zijn ze op.

We hebben 10 paarden en ponys thuis staan en als we naar divoza gaan geven we idd veel geld uit.

Maar hoe weet jij of iets nodig is of niet??
Ik zou willen dat het allemaal niet zo veel koste en we niet zo veel nodig hadden. Dan kon ik misschien op vakantie. :D

In zo,n situatie is het natuurlijk anders. Maar denk eens aan een meisje van 11, heeft 2 jaar rijervaring. Toen ze de pony had elke week 2 wedstrijden, en bij elke stand kochten ze wel wat. Elke keer dat ze thuiskomt heeft haar moeder nieuwe spullen voor haar, zonder ook maar iets te overleggen. Snap je het dan? Moeders die allemaal maar tegen elkaar opkopen?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:46

Kan me er niks bij voorstellen, zoe het ook niet zo. Ik zou willen dat ik kon kopen zonder erbij na te denken haha. Dat wil niet zeggen dat ik nooit iets leuks koop en ik heb graag de duurdere merken.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:51

ben anti koopgek, wel merkgek, wat met elkaar te maken heeft. Ik heb zo'n bloedhekel aan shoppen (zowel voor normale kleding als paardenspul) dat ik goed nadenk over hetgeen ik nodig heb (ik moet het dan echt gemist hebben) en altijd de betere merken koop zodat ik er weer een lange poos vanaf ben.
heb een knap peertje staan, maar meer dan 2 rijbroeken heb ik niet, dekjes idem

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:54

Kan dan alleen bedenken dat ik paar bokkers profiel heb gezien met stapels en stapels peperdure merkdekjes en bijpassende onzinnige setjes... vraag me af hoe ver die in leven gaan komen

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:29

Dat meelopen met mode en concurrentie gevoel heb ik nog niet om me heen gesignaleerd. Ah misschien wel een klein beetje nu ik er over nadenk. Als iemand het graag breed laat hangen. Be my guest.

Kan me er niet echt druk om maken. Enfin, ikzelf blijf ook maar dekjes kopen (2dehands via MP dan wel), mijn verzameling loopt intussen ook tegen de 40.. Die heb ik echt niet nodig, maar toch wil ik ze hebben. Voor de leuk/voor de heb.

Van mij mag iedereen zelf weten waar hij zijn geld aan besteedt. Al koop je zestien zadels voor 1 paard, als je daar blij van wordt. Waarom dan ook niet. Niemand die er last van heeft toch?

En wat betreft die mensen bij EJ. Weet jij veel, misschien zijn dat wel uitgaven voor het hele jaar.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:33

Hier merk ik er niets van. Bovendien, als hun daar zoveel geld aan willen uitgeven is dat toch hun goed recht? Ik snap niet waarom je jezelf daar druk over zou maken. :P

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:35

Het maakt mij niet uit, als die mensen er gelukkig van worden is het goed toch?
Zolang ik zelf maar niet zo gek word.. :')

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:43

In het begin vond ik het onwijs leuk al die gekleurde dekjes enzovoorts. Na een tijdje had ik het al snel gezien. Uiteindelijk draag ik toch alleen maar mijn lievelingsbroeken, de fijnste dekjes, peesbeschermers.. Nu heb ik eigenlijk al een jaar ofzo niks meer gekocht. Ik heb alles wat ik nodig heb, ik weet dat het goed is dus waarom zou ik iets nieuws kopen? Zodra het stuk is vervang ik het (en dan liefst ook met precies hetzelfde :P) maar ik denk dat dit ook anders is als je de paarden bij huis hebt. Ik krijg niets meer van mode mee, dus dan ga ik automatisch voor het meest praktisch!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:45

Hmm vind je het irri of ben je jaloers?
Ik ben ook wel eens jaloers als iemand iets voor zijn paardje kan kopen waar ik op dat moment het geld niet voor heeft, maar dan ben ik wel blij voor dat paardje dat zijn baasje dat wel heeft (dat peperdure passende zadel bijvoorbeeld waardoor ik nog een tijd lang zonder zadel/ernaast met het paard werk).

Daarbij dankzij de kooplustige mensen kunnen andere mensen weer brood verdienen.

Zelf heb ik een soort halster verslaving en zodra ze niet meer mooi zijn en ik ze niet meer mooi krijg, wil ik nieuwe :+

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:48

Ik vind je erg makkelijk oordelen TS :j
Misschien kun je dat makkerlijker over mensen die je kent die daadwerkelijk 10 broeken hebben ofzo.
Maar die mensen die een volle kar kopen bij EJ.... misschien kopen die wel eens per jaar alles nieuw. Of hebben ze een grote stal met een hoop paarden.

Weet jij veel, je oordeelt al snel veel te makkelijk over zulke dingen.

Oké, ik zou soms ook weleens ongegeneerd alles willen kopen wat ik wil.
Maar helaas laat mijn portemonee dat niet toe.
En dan waardeer ik ook de (kleine) dingen die ik op dat moment wel kan kopen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:38

Dit lijkt me niet helemaal een rijtechnische discussie. Ik verplaats het naar PP.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:04

Ieder z'n ding. Als ik het geld had gehad dan had ik wel de halve winkel willen leeg kopen.
Ik zelf irriteer me meer aan mensen die vanalles voor hun paard kopen voor het zicht maar onder tussen hun paard niet geven wat die nodig heeft. Dus ze kopen bv wel dure spullen end wat meer voor zichzelf is of voor de omgeving maar ondertussen het paard niet kunnen geven wat die nodig zou hebben als het bv gaat om medische zaken. Dus dat het "kijk mij nou" belangrijker is dan het welzijn van het paard.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:39

Tigra_ schreef:
Ik zelf irriteer me meer aan mensen die vanalles voor hun paard kopen voor het zicht maar onder tussen hun paard niet geven wat die nodig heeft. Dus ze kopen bv wel dure spullen end wat meer voor zichzelf is of voor de omgeving maar ondertussen het paard niet kunnen geven wat die nodig zou hebben als het bv gaat om medische zaken. Dus dat het "kijk mij nou" belangrijker is dan het welzijn van het paard.

Inderdaad..

Maar ja, ieder zijn ding.. Ik vind het persoonlijk wel bizar dat sommige mensen bijvoorbeeld meerdere complete eskadron sets kopen inclusief veel te dure dekjes en dralon dekens en daar dan foto´s van maken en in hun profiel zetten.. :') Kan me er niet aan ergeren ofzo, sommigen zullen er wel echt gelukkig van worden en je doet er niemand kwaad mee, maar ik vind het wel.. een beetje bewonderingswaardig ;) zeker als je weet hoe duur die spullen zijn.
Ik vind het wel leuk om af en toe eens wat leuks te kopen voor mijn paard, maar het moet niet te gek worden hoor :o Heb genoeg spulletjes en heb met mezelf afgesproken om alleen nog wat nieuws te kopen als er iets kapot of versleten is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:07

Is een duur dekje eigenlijk beter als een goedkoop dekje want tussen 15 en 65 euro zit echt wel een verschil. Ik kan me voorstellen dat een merkloos zadel veel slechter van kwaliteit is als een merkzadel dat 10x zoveel kost, maar geld dit ook voor dekjes? En beschermers? En zweetdekens?

Ik vind het ook wel bizar om een complete set te komen en dan foto's ervan in je profiel te zetten, maar als mensen daar gelukkig van worden is dat toch prima?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:11

Ik vind dure dekjes vele malen fijner. Ze liggen hier op allerlei paarden en pony's en gaan jaren mee. Heb nog geen Anky of PK weg hoeven gooien. Die Global dekken ed vallen de gaten letterlijk in na een paar keer wassen.

Peesbeschermers koop ik niet te duur, maar ook niet meer van HH bijv. BR gaat prima en gaat bij de hardste slijters een jaar mee.

Zweetdekens hebben we dure en goedkope. En dat is puur geluk hebben hoe lang ze mee gaan. Weet nog dat ik er een gekocht had die prachtig paste op mijn merrie, duur ding joh. Merrie blaast zich op, maakt zich groot, breed en hupst met 4 benen de lucht in. Alle sluitingen eraf. :')
Maar duurdere zweetdekens zijn vaak betere kwaliteit wol/fleece en werken dus fijner.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:22

Ja ik vind duurdere dekjes ook fijner over het algemeen, heb een stubben dekje en die gebruik ik eigenlijk altijd :D maar daar hoef ik er geen 10 van te hebben en hij ziet er ook niet heel "modieus" uit.
Ik koop wel dure spullen, heb bijv. voornamelijk rambo dekens omdat die gewoon beter zijn en geen schuurplekken geven, maar ik koop niet meer spullen dan nodig. Ik doe mijn paard ook geen beenbeschermers aan omdat dat zo leuk staat.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:28

ik irriteer me vooral aan de mensen die een peperduur nieuw zadel zo vanaf het paard op de grond gooien en dan zeggen als het kapot gaat krijg ik toch wel weer een nieuwe.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:28

Dat heb ik nog nooit gezien, gelukkig.
I'm in shock!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:32

Tja zo gaan mensen ook met mijn zadels om, knal maar neer en als het kapot gaan weten ze van niets, zolang mensen niet zelf hebben hoeven werken voor de spullen zullen er maar weinig zijn die realiseren hoeveel uurtjes drollen rapen erin gezeten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:34

Wat maakt het jou nou uit wat andere mensen kopen.. Is jouw geld toch niet?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:35

Ach, sommige mensen vinden dat nu eenmaal leuk :-)

Overigens vind ik je voorbeeld van de zadels bijzonder slecht gekozen:

Citaat:
Ik vind het soms gewoon echt irritant, mensen die alleen maar kopen.
Nee, beter 2 goede zadels voor 3 paarden dan 5 slechte zadels voor 3 paarden toch?!

2 goede zadels voor 3 paarden, probeer maar eens twee zadels te vinden die op al je drie paarden passen :)). Een beetje nadenkende paardeneigenaar zoekt een zadel om mee te beginnen, wil misschien ook nog springen en dan komt er een springzadel bij. Dan blijkt het paard gegroeid te zijn in bespiering dus moet er een ander dressuurzadel, etc.etc.etc.. Dat hoeft niets te zeggen over ''koopgekte", maar kan juist alles zeggen over "welzijn voor het paard"

Helaas zie je echter regelmatig wel alle nieuwe dekjes en beschermers in de nieuwste modekleuren terwijl het paard rondloopt met een zadel dat niet goed past en weleens opgevuld mag worden.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 13:05

Ik ben het helemaal met Ireen_ eens.
Maar zelf heb ik dit: ♥ HV POLO ♥
- HV POLO dekje, 75,-
- HV POLO peesbeschermersset, 65,-
- HV POLO sokken 12x, samen ongeveer 120,-
- HV POLO jas, 130,-
- HV POLO rijbroeken 2x, samen 250,- ongeveer.
- HV POLO hoofdstel, 120,-
Nou zou je van mij kunnen zeggen dat ik ook veel koop, wat soms ook duur is. Maar dat alles, daar heb ik zo,n 2 jaar over gedaan om te sparen. Ik spaar overal zelf voor, dus reken maar dat ik daar lang over doe.

Wie hier commentaar op heeft zou ik in eerste instantie snappen, maar als je kijkt dan zie je dat ik 12 ben. En dan ben je er heel trots op dat je dat hebt gespaard.
Nou moet ik ook zeggen dat anderen mij Verwend vinden. Ik snap het ook wel, want ik heb nooit gezegd dat ik alles zelf betaal. Ik had ook een tijd waarin ik elke cent direct uitgaf, maar dat is gelukkig voorbij.

Mocht iemand anders jou ooit verwend vinden, zeg dan dit:
"Beter verwend dan verwaarloosd!"