Wie heeft er nog meer een pony bij voor klein kind?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elma_

Wie heeft er nog meer een pony bij voor klein kind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 15:10

Hoi :)

Mijn oudste kindje (nu 4 jaar) vind het geweldig (nu even niet want het is baggerweer, en baggerweiland :+ ) Om mee te gaan naar stal. Paardjes zijn helemaal leuk, en hij is dol enthousiast. Hij wil ook elke dag fotos kijken van paardjes op mijn pc (ja bokt, hij heeft jullie allemaal al gezien :') )
Maar met mijn haflinger van bijna 2 kan hij dus helemaal niks. Beestje is in de omgang wat druk, en in zijn beleving reuzegroot, dus een beetje eng.
Na nadenken ben ik dus de zoektocht naar een shetlander gestart. Een beetje een grote maat, bomproof in de hand, waarmee hij eens wat echte ervaring kan op doen. Ben nu uitgekomen bij een leuk merrietje en hij kan alvast niet wachten zegmaar. Pony word voor hem en later evt. mijn dochter maar die is 2, en gaat dus nog niet mee.
Zijn er meer moeders die een kleine poownie voor hun kind erbij hebben? Hoe ervaren jullie dit? Nu is het allemaal nog leuk, maar het kan natuurlijk altijd gebeuren dat ze intresse verliezen. Hoevaak gaat jullie kind met jou mee naar stal? Ik wil hem niks 'door de strot douwen', en als hij dit niet leuk had gevonden had ik het niet gedaan. Ookal begrijp ik heel goed dat de eindverantwoording en het in conditie houden van het beestje bij mij ligt ;) Brand los mama's! (of papas)

Ik hoef trouwens niet te horen dat mijn kind strontverwend is, die mening zal er vast zijn. Maar dat zijn niet de beweegredenen een pony erbij te nemen ;)

Groetjes.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:14

Ik lees even mee. Mijn zoontje is net geboren maar ik wil hem voor zn eerste verjaardag een shetje of welshje geven. Ik mennen, hij later rijden ;)
Vind hij het niets, ook prima O:)

Pony kan bij ons aan huis staan samen met 3 paarden van mijn schoonouder, vandaar dat de drempel niet zo hoog ligt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:15

Meld me! Al zijn mijn kids niet meer zo klein. Dochter is net 7 en heeft sinds 4 mnd haar eigen pony. Zoon is bijna 10. Dochter heeft leren rijden op mijn Fries, dus het kan best wel hoor :+ Kijk maar in mijn profiel voor meer foto's en topics. Dochter is begonnen op Jippe met voltigesingel en ze was toen net 4.

Dit zijn oude foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En in draf:

Afbeelding

En dit is 5 maanden geleden vlak voor ze Kato kreeg:

Afbeelding

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:16

Oja:

dochter op pony

Afbeelding

en mijn Friesje kan het ook met zoon:

Afbeelding

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 15:18

Geweldig!! Gaat ze elke dag mee?

@thirty, ja dat kan ik me voorstellen, dat de keus toch makkelijker is. Ik sta wel op een pensionstal.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:19

Hallo Elma,

Zelf heb ik geen pony voor mijn zoontje van 2,5 misschien later als hij net als jouw oudste iets groter is (en paardjes nog steeds leuk vindt natuurlijk)

Mijn vriendin heeft voor haar dochter een pony gekocht toen ze vijf was. Meisje ging al vaak mee naar de paarden en nu kon ze zelf dan ook echt iets doen. In het begin was het vooral lekker "tutten" met het beestje en af en toe eens een ritje aan de hand. Zij was net als jouw oudste al helemaal paardengek. Inmiddels is ze 12 en heeft een wat grotere pony, maar de interesse is niet verzwakt.

Als jouw meisje het echt geweldig vind en je hebt de mogelijkheid om haar een pony te geven, waarom niet? Ikzelf was 7 toen ik mijn eerste pony kreeg, inmiddels ben ik 38...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:23

Nou ze zit op school natuurlijk (al zijn ze nu beiden ziek thuis :( halve klas van hun beiden is ziek begreep ik net (buikgriepje)) dus dat lukt niet. Ons schema dit schooljaar:

Op maandag en dinsdag doe ik zelf beide paarden.
Op woensdagmiddag gaan ze mee naar stal en dan werken ze met de paarden (rijden, grondwerk of VD)
Donderdag doe ik ze weer zelf
Vrijdag is dochter nog 's middags vrij en dan gaat ze dus mee naar stal. Volgens jaar moeten we dat anders doen want dan heeft ze de hele dag school
en in het weekend gaan ze minstens 1 van de 2 dagen mee (en ga ik sowieso elke dag)

Dochter komt dus 3 a 4 keer per week bij haar pony en dat vind ik ook prima hoor. Ik dwing ze nergens toe (zo vind ze nu grondwerk heel leuk en ik vind dat ze daarmee een belangrijke basis legt tussen haar en haar pony) dus rijdt ze wat minder. Dat komt vanzelf wel weer. Paarden staan beide op pension en komen ook uit de stal als ik niet kom :D

Trouwens we zijn 3,5 jaar geleden met een verzorgshet begonnen voor zoon (ook wegens zijn lich beperking) en toen ging zusje van 3 a 4 ook gewoon mee. Toen kwam 2,5 jaar geleden Jippe en ja daar groeien ze mee op. Heb ze NOOIT gedwongen trouwens!
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 19-01-12 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:24

heb zelf een dochter van 7. ze gaat gewoon iedere dag mee de beesten voeren. we hebben geen wei aan huis maar 3km verder. als ze niet gaat spelen gaat ze gewoon mee. we hebben twee shetlanders en een haflinger. de shetten zijn 6 en 11 jaar en de haflinger 8. toen mijn dochter 4 was zijn we op speelse wijze begonnen met af en toe op de jongse shet te rijden rondje zonder zadel in de wei. jaar later met zadel in de wei en in het bos. nu ga ik af en toe ook met de haflinger beginnen. aan de longe. op de shet mag ze in de weei los maar op de hei niet. ze kan zich nog niet alleen focussen op de pony en dat weet hij meteen. we hebben bewust voor de jongste gekozen omdat hij rustiger en stabieler is qua karakter. wat ik wel goed voor ogen houdt is dat ze plezier heeft in het rijden. als ze dadelijk een keer geen interesse heeft in de paarden dan ga ik haar ook niet dwingen om door te gaan met rijden. wel zal ze zo nu en dan mee moeten gaan om de andere beesten mee te verzorgen. we hebben nl ook nog twee ganzen en een 40 kippen.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 15:29

@SaskiaKa het is een jongetje :P maar hij vind het idd erg leuk, alleen vind hij grote paarden gewoon een beetje eng. Wat logisch is als je net 1 meter bent :+

@Zilfstar dat lijkt mij ook meer dan zat. Ze hoeven van mij ook echt niet elke dag mee. Dan word het weer zon verplichting denk ik.
Ik ben erg benieuwd! Heb het hem vanmiddag met broodje eten verteld, en hij denkt dat er vanmiddag al een pony in de tuin staat :')

@kinel, ze is er echt me opgegroeid dus! Erg leuk :) Ik begin ook sowieso met een beetje tutten en borstelen. En daarna eens een ritje terwijl ik de pony vasthoud :j Wij hebben op 500 meter afstand een manege zitten, dus hij kan evt. ook nog lesjes gaan nemen als hij oud genoeg is! En als hij het echt niet leuk meer vind, tja dan niet. Dat is ook niet erg natuurlijk.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:32

Elma_ schreef:
@SaskiaKa het is een jongetje :P

Sorry... :o

amazing_lady

Re: Wie heeft er nog meer een pony bij voor klein kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:39

Heb paarden aan huis staan en een zoontje van 2. Bij ons staat ook al een kleine D pony. Nu rijdt mijn nichtje er 1 keer in de week op en zoek ik een verzorgster erbij. Als mijn zoontje later wil gaan rijden kan hij er mooi op. Niks mis mee. Wil hij toch liever gaan voetballen (of ballet .. hi hi ..) even goeie vrienden. Maar de mogelijkheid is er. Hij groeit er immers mee op, omdat zijn mama besmet is met het paardenvirus.

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:42

Mijn dochter is 10 weken(!) en heeft een shetje :o
Heb ik gekocht toen ik zwanger was. Niet helemaal de bedoeling, maar is zo'n super kinder shet dat ik de verleiding niet kon weerstaan :P

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 15:45

Haha, misschien vind ze het helemaal niet leuk straks :+
Ik heb mijn kind ook besmet :') Ik neem hem toch mee, en dat vond hij al wel leuk (heule grote zandbak :+ )
Maar of hij het ook daadwerkelijk leuk blijft vinden weten we nooit natuurlijk. Mocht hij dat niet vinden is het ook niet erg, dan neem ik de shet zelf mee als wandelpaard of ga er zelf wat mee doen :)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:46

Ja, hier meld zich nog iemand...
Mijn dochter is 2,5 jaar, en wil me overal bij helpen, wat niet altijd even handig is.
zo wil ze met mijn paarden wandelen, en heeft ze al op mijn hengst gezeten(die is braver dan de ruin).
Er stond tijdelijk een pony op stal, maar dat was echt geen kinderpony helaas.
Ze was er wel gek op, en ging hem altijd voeren.

Nu komt a.s zaterdag haar eerste eigen pony, ze heeft er nog niet het besef van maar wel vertellen het haar wel.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 15:48

Wat voor pony word het? svdijk? haha dat helpen ken ik. Alleen durft die van mij niet zo heel goed met mijn paard, das ook niet erg handig.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:48

Ook ik heb al een kleine c-pony staan voor mijn dochtertje van 2,5. Heb ze ook aan huis dus pony staat niet in de weg. En heb een verzorgster die de pony rijdt. Mijn dochtertje vind het helemaal leuk om te helpen met poetsen en uitmesten :Y) ! En af en toe mag ze een rondje erop stappen wanneer mijn verzorgster heeft gereden. Wil ze niet ook geen probleem. De pony is er als gezelschap voor mijn eigen paard en hoeft ook niet weg als ze niet wilt gaan rijden.
Verder 'rijdt' ze elke dag fanatiek op haar hobbelpaard in de kamer haha....

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 15:51

haha, ik heb ook zon hobbelpaard :+ Daar moet hij elke dag voor het slapen gaan even op zitten :')
Ik hou de shet ook gewoon, mocht het niet leuk voor ze blijven :j Alleen heb ik helaas de paarden niet in de achtertuin, maar gewoon in pension.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:53

amazing_lady schreef:
Heb paarden aan huis staan en een zoontje van 2. Bij ons staat ook al een kleine D pony. Nu rijdt mijn nichtje er 1 keer in de week op en zoek ik een verzorgster erbij. Als mijn zoontje later wil gaan rijden kan hij er mooi op. Niks mis mee. Wil hij toch liever gaan voetballen (of ballet .. hi hi ..) even goeie vrienden. Maar de mogelijkheid is er. Hij groeit er immers mee op, omdat zijn mama besmet is met het paardenvirus.

Och... beide kids zwemmen bij de reddingsbrigade en zitten op tekenles. Zoon zit op toneel en dochter op turnen...

Moet zeggen als ik geen tijd had gehad om de paarden te doen ze er ook neit waren. Het is mijn grote hobby en voor hun voor erbij. Al zijn het wel 2 zeer belangrijke doch niet thuis wonende gezinsleden :D

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:54

Ik meld me ook, dochter is 2 maanden oud, heeft nog nergens besef van. We zien wel of ze er interesse voor krijgt, maar met 2 ponygekke ouders moet dat wel goedkomen.
Eerste kennismaking met 'haar' pony:

Afbeelding

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:56

@ elma: een donkervos merrie'tje, shetje van 90 cm hoog.Eigenlijk wilden we geen vos, dat vloekt bij roze hahaha.
Nee hoor, karakter is gewoon het aller belangrijkst, en de pony krijgt nog een extra functie als gezelschapspony voor het paard dat voor mijn moeder komt.
De pony heet Blossom, dus nu zitten we constant: "je pony komt over 2 daagjes" antw.: "jah". Wij:"en ze heet Blossom" antw.: "flossem"

Ik heb het virus wel een beetje "door d'r strot geduwt", als ik wilde rijden moest ze gewoon mee, kon simpelweg niet anders.
Maar kusjes geven, worteltjes voeren etc etc vind ze helemaal het einde, en natuurlijk het zitten op zo'n 4-benig harig vriendje.
Gelukkig heeft ze al een rijbroek, laarsjes en handschoenen hahaha, want je kan er nooit vroeg genoeg mee beginnen natuurlijk.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 15:57

Wat een geweldig leuk ding sumic!
Ik ben dus niet de enige, zie nog veel jongere kindjes. Ik hoor weleens dat het een erg slecht idee is een kind van onder de 6 op een paardje te zetten, ivm de heupen van een kind. Maar voor zeg 1 a 2 x per week een half uurtje zou het toch niet schadelijk zijn?

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:01

je kunt ze er ook op neerleggen ipv zitten als dat nog niet gaat ;) (dit is bij opa en oma thuis)
Afbeelding

nee zonder gekheid, je gaat een klein kind toch nog geen uren op een pony laten pony rijden. en in een maxicosi liggen is ook slecht en dit is zelfs verplicht }:0 ik ga mijn kindje geen slechte dingen laten doen, maar wel leuke dingen binnen bepaalde grenzen.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 16:02

Haha wat is die haflinger ineens GROOT :+

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:03

Ja ik heb ook een shettie gekocht voor mn dochtertje toen ze 3 werd. Ze vind het hartstikke leuk, ze wilt altijd mee naar de manege, maar ik neem haar ong. 2 x in de week mee, door het weer het is koud en nat en niet echt leuk. Maar toch als ze er is vind ze het helemaal geweldig. Ze heeft een hengsje, wat ook echt een hengst is hij bijt trapt 2igenlijk veel te gevaarlijk, maar bang is ze zeker niet. Ze let wel op. Maar als ze er een rondje op gaat rijden ( ik hou haar vast en iemand anders dr shettie) gaat hij rennen bokken maar hoe harder hij gaat hoe leuker ze het vind :+ maar ga hem wel verkopen, want hij is echt te druk. Ga dan voor een lieve kinderpony kopen waar ze echt wat mee kan doen zonder gebeten of omver gelopen te worden.
Maar ik raad het zeker aan, als je het kan doen want ze vinden het heel leuk:D

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:04

Ik heb wel een ontzettend leuke kinderpony erbij maar geen kind...... volgorde een beetje verkeerd maar och....