Duurzame paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zietje

Duurzame paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 11:10

Goed zijn voor het milieu en de mens is niet meer iets voor fanatieke geitenwollensokken-dragers, maar is inmiddels iets van ons allemaal. Ik probeer hier mijn steentje aan bij te dragen en probeer bewust te kopen en te letten op mijn afval. Maar, hoe zit dat eigenlijk met mijn paarden? Ik had nooit stil gestaan bij het idee dat mijn paarden misschien slecht waren voor het milieu. Toen mij dit ging dagen kwam ik op het idee om op ontdekkingstocht te gaan: hoe krijg ik mijn paarden wat groener? Nou ben ik vast niet de enige die daar stil bij staat en het lijkt me leuk om tips en trics uit te wisselen met andere Bokkers.

Om het tot een nuttig en leuk topic te maken lijkt het mij goed als elke Bokker de volgende punten in acht neemt:
-Iedereen is welkom, van “beginner” tot “super-fanatiek”. Het is niet mijn wens om duurzaamheid en fairtrade ter discussie te stellen. Als je dit graag ter discussie wilt stellen kan dat in een ander topic.
-Niemand geeft af op de pogingen van een ander, laat iedereen op zijn of haar manier “groen” zijn.
-Paardvriendelijkheid als thema binnen duurzaamheid laten we buiten beschouwing. Ik ga er vanuit dat iedereen zijn best doet om zo vriendelijk mogelijk te zijn voor haar of zijn paard en wil dus geen discussies gaan voeren over houderijsystemen, bitten, zadels etc. op basis van de vriendelijkheid voor je paard. Het gaat mij om de milieuvriendelijke en fairtrade oplossingen.

Ik hou sinds kort ook een blog bij op http://ecopaard.wordpress.com. Hierop doe ik verslag van mijn zoektocht naar milieuvriendelijke en fairtrade oplossingen.

Eén van de leukste tips die ik tot nu toe ben tegengekomen is er een voor de wedstrijdruiter: op http://www.ribbonrehab.com zie je allerlei dingen die je kan maken van al die wedstrijdlintjes die je krijgt. Ik kreeg gelijk spijt dat ik jaren geleden een keer een groot deel van mijn linten heb weg gegooid…..

Ik ben benieuwd naar jullie tips & trics om het milieu en de mens te sparen tijdens het beoefenen van onze favoriete sport :) !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:28

Jeeej, leuk topic *\o/*

Zelf ben ik hier ook mee bezig. Mijn pony staat op een pensionstal, dus op voeding, mestafvoer etc heb ik geen invloed. Kleine dingen probeer ik wel aan te pakken.
Als ik een nieuwe rijbroek nodig heb zoek ik uit welke broeken het meest duurzaam geproduceerd worden (ik kwam hierbij uit op Anky) en toen ik nieuwe rijlaarzen ging uitzoeken heb ik ook gelet op duurzaamheid. Ik ben toen uitgekomen bij Petrie, omdat die laarzen in elk geval in de EU geproduceerd worden, dus minder Co2 uitstoot in vervoer en er zijn meer regels omtrent dierenwelzijn en arbeidsomstandigheden dan bij laarzen die in china worden gemaakt :)
Afval (lege flessen van de lijnzaadolie bijvoorbeeld) gooi ik niet op stal in de algemene prullenbak, maar neem ik mee naar huis en houd ik apart bij het plastic, zodat het gerecycled kan worden. Alle kleine beetjes helpen :)

edit: Leuke links zijn ook
http://www.theequinest.com/eco-horse-people/ met allerlei 'Earth and Animal Friendly products for horse people', zoals duurzaam geproduceerde rijkleding, maar ook biologische zadelzeep.

Weliswaar zijn deze producten in NL nog niet altijd te krijgen, maar als je een merknaam hebt en slim googelt kun je het meeste toch wel krijgen :)

friesiszwart

Re: Duurzame paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:54

mest --> wordt gecomposteerd
plastic --> wordt apart aangeboden
papier --> wordt apart aangeboden
houtpallets --> wordt gerecycled
onkruid --> met de hand verwijderen ipv met allerlei gifstoffen
katten --> zodat zij het ongedierte weg houden en hier geen middelen gebruikt hoeven te worden
en wellicht nog meer dingen waar ik op dit moment niet aan denk
bak slepen --> met een geschikt paard hiertoe de mogelijkheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:16

Jammer dat er nog niet wat meer animo is voor dit topic.
Ik heb naar aanleiding van het blog van Zietje het boek 'Eco-horsekeeping - over 100 budget-friendly ways you and your horse can save the planet' gekocht. Erg leuk boekje!
Van hoe je handig kan recyclen op stal, tot hoe je slim van vliegen/dazen af komt, tot hoe je natuurlijke manen/staartspray kan herkennen en hoe je zelf natuurlijke paardenshampoo kan maken, leuk!

shadidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:19

Jeetje wat een goed topic! fijn dat je mensen probeert bewust te maken. Ik ga hier graag in meelezen en wellicht kan ik zo wat tips en ideeën opdoen voor onszelf.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:20

tweedehands spullen kopen? Stallen bouwen van bepaald hout.. Geen brokken als krachtvoer. Je kan ook gedroogde planten/kruiden voeren :D Ipv een hek om je weiland een sloot?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:32

Brokken zijn volgensmij niet persé slecht toch? Tenminste, ik heb voor mijn hond ook biologisch hondenvoer, zoiets moet voor paarden toch ook te vinden zijn?
Nou krijgt mijn pony toch al nauwelijks brok, maargoed :+

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:44

Die worden in een fabriek gemaakt toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:51

Ja, en die zin wordt het meer bewerkt, zal wel meer Co2 uitstoot zijn.
Maar ik gok dat biologische brok uiteindelijk minder schadelijk is voor het milieu dan planten/kruiden voeren die niet biologisch geteeld zijn, omdat daarbij heel veel bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.

Soms zijn brokjes simpelweg het handigst. Ik zoek bijvoorbeeld nog wel een bio/eco alternatief voor het vitaminebrokje dat ik nu voer. Mijn pony wordt snel dik en krijgt dus arm hooi met weinig voedingsstoffen, hij heeft een likblok, maar voor de overige vitamines geef ik een vitaminebrokje bij zodat hij geen tekorten krijgt. Ik zou niet weten hoe ik zoiets kan voeren zonder dat het op de een of andere manier bewerkt is (tot brok, of tot poeder).

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:03

Zal later nog wel verder in het topic reageren, onderwerp spreekt me wel aan.
Maar in de laatste bit stond er een heel stuk over het biologisch/ecologisch paardenhouden
Daarin stond ook een heel stuk over biologische brok

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:04

Is dat die bit waar ook het bokt-boekje bij zat? Eens zien of ik die nog te pakken kan krijgen :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:05

Nee, in de nieuwste met lonneke van engelen ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:06

Oke, dankjewel!

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 10:25

@ Blijheid: leuk boekje he?!

Ik heb me pas ook verdiept in biologisch voer, wat een zoektocht! Op voervergelijk.nl staan wel wat biologische voeders genoemd, maar die blijken weer niet allemaal biologisch te zijn..... van de week staat onderstaand stukje op mijn blog:

Een paar dagen geleden schreef ik een stukje over biologisch voer. Inmiddels heb ik mij nog meer verdiept in de fabrikanten en hun producten. Onderstaand mijn overwegingen bij de verschillende voeders:

De producten die via http://www.voervergelijk.nl te vinden zijn en na enig onderzoek daadwerkelijk biologisch blijken te zijn en paardenvoer aanbieden:

- Producten van Bio-Ron

- Producten van Healthy Herbs

- Producten van Muehldorfer

- Eko kruidenbrok van Subli

Producten van Bio-Ron

Het bedrijf Bio-Ron biedt meerdere krachtvoersoorten aan:

- Muesli

- Brok

- Granen mix

- Spelt

Alle soorten worden van hele granen en zaden gemaakt. De verschillende soorten krachtvoer zijn naar wens met elkaar te combineren. Het krachtvoer is geschikt voor alle soorten paarden. Zo kan aan een paard wat energie nodig heeft voor arbeid een combinatie worden gegeven van muesli met brok of granen. Of het echt geschikt is voor sportpaarden of paarden die veel werk verrichten wordt niet duidelijk op de site. Het bedrijf waarschuwt wel dat in eenzelfde portie maximaal 25% van de portie uit brok mag bestaan. Is dit percentage hoger, dan zullen de paarden niet meer goed kauwen op de granen. Wat ook van belang is voor een goede vertering is een langzame overgang naar het voer van Bio-Ron. Je moet het voer ongeveer 2 weken mengen met je oude voer zodat het paard kan wennen aan het nieuwe voer.

Een groot deel van de producten van Bio-Ron heeft geen keurmerk. Op de site wordt alleen bij de spelt aangegeven dat zij een gecertificeerde en een niet-gecertificeerde variant hebben. De site van Bio-Ron stelt wel dat alle granen en zaden die worden gebruikt voor de voeders afkomstig zijn van gecontroleerde biologische boeren. Het voer is daarnaast vrij van landbouwgif en GMO’s. Het bedrijf gebruikt geen melasse en andere bijproducten in het voer. Naast krachtvoer kan je bij Bio-Ron ook terecht voor graszaad, bodemoptimalisatie materiaal, stalvulling, gevitaliseerd water, likstenen, hooi, kuilgras en supplementen. De producten kunnen gekocht worden bij de verkooppunten. Kijk op http://www.bio-ron.com

Bio-Ron heeft een zeer compleet assortiment voor het recreatieve paard. Op de site wordt mij niet duidelijk of een sportpaard ook voldoende binnen krijgt met de verschillende voeders van Bio-Ron. Het is mij af en toe iets te “zweverig” maar dat doet natuurlijk niets af aan de kwaliteit van het product. Een klein obstakel voor mij is nog dat ik bang ben dat mijn oude pony niet in staat zal zijn om de hele granen goed te verteren vanwege haar oude gebit. Toch is het misschien wel het proberen waard.

Producten van Healthy Herbs

Ook de producten van het bedrijf Healthy Herbs hebben geen SKAL of EKO keurmerk, maar op de site is te lezen dat ze wel goed hun best doen. Zo is op hun site te lezen dat de producten vrij zijn van chemische toevoegingen en genetisch gemodificeerde organismen en geen B.H.T. of B.H.A. bevatten. Daarnaast wordt er bij de teelt geen gebruik gemaakt van kunstmest, herbiciden en pesticiden. Toegevoegde olie is puur plantaardig. Healthy Herbs heeft meerdere soorten brok: basisbrok, weidebrok, normaal brok en super brok (de energiewaarde stijgt per brok). Alle brokken hebben ook een “plus” variant. Het is mij echter niet duidelijk wat dit precies betekent. Naast brokken verkopen ze ook supplementen (zoals de “topfitmix” en de “souplessemix”) en oliën. De producten kunnen gekocht worden bij de verkooppunten of online besteld worden. Kijk op http://www.voergezond.nl

Deze brokken ga ik zeker een keer proberen! Ook fijn dat ze verschillende supplementen hebben: zo kan je het voer aanpassen op je eigen paard. Jammer dat ze geen muesli hebben.

Producten van Muhldorfer

Het bedrijf Muhldorfer heeft een hele collectie aan voer en supplementen die voldoen aan de eisen van de Europese wetgeving ten aanzien van biologisch voer. Er staat nergens op de site dat ze een EKO of SKAL keurmerk hebben. Ze hebben meerdere soorten krachtvoer:

- Organisch volkoren haver vrij

- Organische cornflakes

- Bio sport-mix

- Organische kruidenmuesli

- Bio classic muesli

- Bio mash & herb

Muhldorfer produceert geen brokken maar levert, in tegenstelling tot de andere aanbieders, wel een compleet assortiment waar je voor elk paard een goed voer tussen vindt. Naast krachtvoer kan je bij Muhldorfer ook terecht voor biologische snoepjes, supplementen en hooi. Het voer is relatief nieuw in Nederland en heeft op dit moment alleen een verkooppunt in Barneveld. Levering aan huis is mogelijk. Kijk voor meer informatie op http://www.muhldorferpaardenvoer.nl/

Over de producnten van Muhldorfer ben ik ook enthousiast. De verschillende soorten voer maakt het mogelijk om het voer aan te passen aan de behoefte van je paard zonder dat je van producent hoeft te wisselen. Mijn paarden krijgen altijd brok van de stal waar ze staan en ik zou ze dan een muesli van Muhldorfer bij kunnen voeren. Jammer dat het nog zo slecht te verkrijgen is in Nederland, hopelijk komt daar snel verandering in!

Eko kruidenbrok van Subli

De Eko kruidenbrok van Subli heeft het SKAL keurmerk. We weten dus zeker dat dit product biologisch is. Op de site staat dat de brok “Allround inzetbaar” is. Toch staat er bij dat het vooral voor sportpaarden en de fokkerij bedoeld is. De energiewaarde (0,83 e) ligt dan ook hoger dan bij het basisbrok van Subli (0,79 e). Dit ligt echter nog lager dan de meeste muesli’s van Subli. Dit is het enige biologische product van Subli. Op de site van Subli zijn de verkooppunten te vinden. Kijk op http://www.subli.nl/Voederassortiment/nl/71/Eko-met-kruiden.html

Deze brokken zijn niet zo geschikt voor mijn paarden. Mijn paarden hebben beide weinig energie nodig. Ook is mij niet helemaal duidelijk waarom het product “allround inzetbaar” is, daar gaat Subli eigenlijk niet op in.

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 10:25

Ik had dat stukje in Bit ook gezien, wel leuk maar niet super informatief. Wat vonden jullie?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:16

Zit er nog leven in dit topic? :o
Vind het nl wel een leuk onderwerp!

Ik voer mijn 7 paarden Healthy Herbs, maar één eet het niet dus was ik aan het zoeken naar ander biologisch voer en toen vond ik dit topic!

Helaas kan ik je blog niet openen, ik zal wel weer iets verouderts op mijn computer hebben zitten.. :')

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 12:30

Ow, dat is jammer dat je het niet kan openen. Ik denk dat we met een vrij "select" gezelschap nadenken over deze dingen en er dus niet zoveel mede Bokkers zijn die hierover willen kletsen/informatie willen uitwisselen.

Hierbij mijn blog over biologisch voer:

Biologisch krachtvoer: een recensie
februari 1, 2012 · Ingedeeld onder Voeding

Een paar dagen geleden schreef ik een stukje over biologisch voer. Inmiddels heb ik mij nog meer verdiept in de fabrikanten en hun producten. Onderstaand mijn overwegingen bij de verschillende voeders:

De producten die via www.voervergelijk.nl te vinden zijn en na enig onderzoek daadwerkelijk biologisch blijken te zijn en paardenvoer aanbieden:

- Producten van Bio-Ron

- Producten van Healthy Herbs

- Producten van Muehldorfer

- Eko kruidenbrok van Subli

Producten van Bio-Ron

Het bedrijf Bio-Ron biedt meerdere krachtvoersoorten aan:

- Muesli

- Brok

- Granen mix

- Spelt

Alle soorten worden van hele granen en zaden gemaakt. De verschillende soorten krachtvoer zijn naar wens met elkaar te combineren. Het krachtvoer is geschikt voor alle soorten paarden. Zo kan aan een paard wat energie nodig heeft voor arbeid een combinatie worden gegeven van muesli met brok of granen. Of het echt geschikt is voor sportpaarden of paarden die veel werk verrichten wordt niet duidelijk op de site. Het bedrijf waarschuwt wel dat in eenzelfde portie maximaal 25% van de portie uit brok mag bestaan. Is dit percentage hoger, dan zullen de paarden niet meer goed kauwen op de granen. Wat ook van belang is voor een goede vertering is een langzame overgang naar het voer van Bio-Ron. Je moet het voer ongeveer 2 weken mengen met je oude voer zodat het paard kan wennen aan het nieuwe voer.

Een groot deel van de producten van Bio-Ron heeft geen keurmerk. Op de site wordt alleen bij de spelt aangegeven dat zij een gecertificeerde en een niet-gecertificeerde variant hebben. De site van Bio-Ron stelt wel dat alle granen en zaden die worden gebruikt voor de voeders afkomstig zijn van gecontroleerde biologische boeren. Het voer is daarnaast vrij van landbouwgif en GMO’s. Het bedrijf gebruikt geen melasse en andere bijproducten in het voer. Naast krachtvoer kan je bij Bio-Ron ook terecht voor graszaad, bodemoptimalisatie materiaal, stalvulling, gevitaliseerd water, likstenen, hooi, kuilgras en supplementen. De producten kunnen gekocht worden bij de verkooppunten. Kijk op www.bio-ron.com

Bio-Ron heeft een zeer compleet assortiment voor het recreatieve paard. Op de site wordt mij niet duidelijk of een sportpaard ook voldoende binnen krijgt met de verschillende voeders van Bio-Ron. Het is mij af en toe iets te “zweverig” maar dat doet natuurlijk niets af aan de kwaliteit van het product. Een klein obstakel voor mij is nog dat ik bang ben dat mijn oude pony niet in staat zal zijn om de hele granen goed te verteren vanwege haar oude gebit. Toch is het misschien wel het proberen waard.

Producten van Healthy Herbs

Ook de producten van het bedrijf Healthy Herbs hebben geen SKAL of EKO keurmerk, maar op de site is te lezen dat ze wel goed hun best doen. Zo is op hun site te lezen dat de producten vrij zijn van chemische toevoegingen en genetisch gemodificeerde organismen en geen B.H.T. of B.H.A. bevatten. Daarnaast wordt er bij de teelt geen gebruik gemaakt van kunstmest, herbiciden en pesticiden. Toegevoegde olie is puur plantaardig. Healthy Herbs heeft meerdere soorten brok: basisbrok, weidebrok, normaal brok en super brok (de energiewaarde stijgt per brok). Alle brokken hebben ook een “plus” variant. Het is mij echter niet duidelijk wat dit precies betekent. Naast brokken verkopen ze ook supplementen (zoals de “topfitmix” en de “souplessemix”) en oliën. De producten kunnen gekocht worden bij de verkooppunten of online besteld worden. Kijk op www.voergezond.nl

Deze brokken ga ik zeker een keer proberen! Ook fijn dat ze verschillende supplementen hebben: zo kan je het voer aanpassen op je eigen paard. Jammer dat ze geen muesli hebben.

Producten van Muhldorfer

Het bedrijf Muhldorfer heeft een hele collectie aan voer en supplementen die voldoen aan de eisen van de Europese wetgeving ten aanzien van biologisch voer. Er staat nergens op de site dat ze een EKO of SKAL keurmerk hebben. Ze hebben meerdere soorten krachtvoer:

- Organisch volkoren haver vrij

- Organische cornflakes

- Bio sport-mix

- Organische kruidenmuesli

- Bio classic muesli

- Bio mash & herb

Muhldorfer produceert geen brokken maar levert, in tegenstelling tot de andere aanbieders, wel een compleet assortiment waar je voor elk paard een goed voer tussen vindt. Naast krachtvoer kan je bij Muhldorfer ook terecht voor biologische snoepjes, supplementen en hooi. Het voer is relatief nieuw in Nederland en heeft op dit moment alleen een verkooppunt in Barneveld. Levering aan huis is mogelijk. Kijk voor meer informatie op http://www.muhldorferpaardenvoer.nl/

Over de producnten van Muhldorfer ben ik ook enthousiast. De verschillende soorten voer maakt het mogelijk om het voer aan te passen aan de behoefte van je paard zonder dat je van producent hoeft te wisselen. Mijn paarden krijgen altijd brok van de stal waar ze staan en ik zou ze dan een muesli van Muhldorfer bij kunnen voeren. Jammer dat het nog zo slecht te verkrijgen is in Nederland, hopelijk komt daar snel verandering in!

Eko kruidenbrok van Subli

De Eko kruidenbrok van Subli heeft het SKAL keurmerk. We weten dus zeker dat dit product biologisch is. Op de site staat dat de brok “Allround inzetbaar” is. Toch staat er bij dat het vooral voor sportpaarden en de fokkerij bedoeld is. De energiewaarde (0,83 e) ligt dan ook hoger dan bij het basisbrok van Subli (0,79 e). Dit ligt echter nog lager dan de meeste muesli’s van Subli. Dit is het enige biologische product van Subli. Op de site van Subli zijn de verkooppunten te vinden. Kijk op http://www.subli.nl/Voederassortiment/n ... uiden.html

Deze brokken zijn niet zo geschikt voor mijn paarden. Mijn paarden hebben beide weinig energie nodig. Ook is mij niet helemaal duidelijk waarom het product “allround inzetbaar” is, daar gaat Subli eigenlijk niet op in.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:37

Misschien gaan er juist nog wel meer mensen over na denken door dit topic! :)

Ik heb het boekje trouwens ook besteld. Ik kon het een beetje inkijken en zag er erg leuk uit, dus ik ben benieuwd!

Leuk stuk over het voer.
Ik wilde alleen dat Mühldorfer voer proberen en afhalen in Barneveld, maar dat kan dus niet..
Je kan het wel per pallet laten bezorgen.
Ik heb dus 1 paard wat enorm opknapte van de healthy herbs maar het niet meer wil eten, ik ga nu eerst het voer van bio-ron proberen en anders bestel ik een zak in DL.
Van healthy herbs hebben ze trouwens geen muesli omdat ze vinden dat granen in de natuur geen deel uitmaken van het rantsoen van paarden, alles is granen vrij en bevalt mijn paarden tot dusver super!

Een week terug hebben wij de weilanden laten injecteren, eigenlijk baal ik als een stekker, zelf geven we de dieren hoogwaardig voer en gebruik je zo min mogelijk medicijnen enzo en die mest laten we afvoeren en mest uit een industrie waar ik niet achter sta komt op ons land.
We hebben niet genoeg opslagruimte om de groote hoeveelheid stromest lang genoeg te laten composteren om dat zelf weer te gebruiken, maar dat zou ik wel liever willen!

Verder ben ik nog aan het kijken waar het plastic van de balen voordroog heen kan..
Bij de loonwerker kan je het inleveren, maar dan kost het veel geld en bij de gemeente mogen we telkens iets inleveren, maar dan gaat het tussen het huisvuil en wordt verbrandt, wat natuurlijk zonde is als het gerecycled kan worden.

jessebeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:43

grappig.. wij stonden op de vorige stal in een pami geroep, waar dit voor stond weet ik niet mee. maar we waren bewust bezig met zaaien, grond bewerken, mesten enz.

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 15:43

@SparklingApp Jammer dat je niet maar een zak kan bestellen! Ik zal dat even in mijn blog wijzigen.

Bij ons gaat wel de eigen mest weer het land op. Maar goed, de stal waar ik sta heeft ook een heleboel ruimte.

Wordt er bij jullie niet apart plastic ingezameld? Wij hebben bij elke Albert Heijn een plastic bak, zou voor jou ook een uitkomst zijn!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:10

Bij onze AH zit zo'n gaatje in de muur, daar krijg ik helaas nooit die rollen plastic door.. :')

Oh, ik zie net dat je het toch bij de mileustraat apart in kan leveren, eens navragen!

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 09:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:02

Dat is gaaf zeg!

Overigens, ik vind ook steeds meer rijbroeken die min of meer duurzaam zijn. Het is alleen erg jammer dat ze niet zo worden geadverteerd, het is heel zoeken zo:=
Misschien is een lijstje wel handig?

-Pfiff rijbroek Sina --> 68% lyocell
-Horka rijbroek Prestige --> 27% modal
-Eurostar rijbroek Corsica --> 25% modal
-Eurostar rijbroek Cornet 740 Cord --> 25% modal
En bij alle kleding van ANKY wordt gestreefd naar 45% duurzame materialen (en ze vallen ook binnen een of andere regeling voor goede arbeidsomstandigheden, waarvan ik nu even de naam kwijt ben)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:48

Geweldig van Outdoor Gelderland, zo komt het ook wat meer in het nieuws!

Een lijstje is zeker handig!
Alleen vind ik het persoonlijk wel belangrijk dat een rijbroek echt goed zit, ik draag ze af tot het laatste draadje en dat is dan ook duurzamer dan wanneer ik een broek niet meer aantrek omdat ie niet lekker zit, toch? ;)
Maar het is zeker iets om wel op te letten!
Anky doet volgens mij het meest aan duurzaamheid, alleen jammer dat het wel uit China komt.

Ik heb mijn boekje ook binnen, het is erg leuk!
Nu merk ik dat wij al wel met heel veel dingen rekening houden, wel wil ik nog een aparte bak neer zetten voor plastic, nu loopt mijn vader telkens een hoop plastic uit de vuilniszakken te zoeken, maar dat is een smerig klusje!

Paard eet trouwens ondertussen het bio-ron voer helaas ook niet meer.. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:28

@SparklingApp: Je hebt zeker gelijk dat een rijbroek vooral lekker moet zitten :j
Daarom heb ik nu een euro-star broek gekocht, minder duurzaam dan de Pfiff broek, maar de pfiff heeft een kunstleren zitvlak en als ik iets vervelend vind :=