Geen goede match met mijn paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woezeltje

Geen goede match met mijn paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 19:32

Ik moet het even kwijt, het blijft maar in mijn hoofd malen de twijfels over mijn paard elke keer weer.

Over een paar maandjes dan heb ik haar 2 jaar. Ik herinner me nog goed de eerste ontmoeting ik was meteen verkocht, en ik vermoed dat ik alleen maar verliefd was op haar mooie uiterlijk en voorkomen. Verder stond ik er niet goed bij stil dat dit paardje nog groen was met mijn weinige kennis/ervaring (tja natuurlijk dom achteraf) maar ik had wel het idee dat het moest gaan lukken met begleiding. En eigelijk is het probleem niet het verder beleren etc nee het grote probleem is dat het een merrie is met een dominant karakter met weinig respect en altijd een truucje verzin om onder het werk uit te komen (zadel gechekt, osteopaat, tandarts etc. allemaal laten komen). Vorige eigenaar vond alles maar goed kreeg alleen maar verwenerij d.m.v. snoepjes etc. Het was eigelijk gewoon een onopgevoed kreng die je graag uittest.

Nu is mijn probleem dat ik vaak alleen maar ruzie maakt met haar we botsen te vaak heb ook echt het idee dat ik alleen maar moeite doe voor haar en ik er amper wat voor terug krijg..... Ik wordt er gewoon kwaad en verdrietig van ze haalt soms het onmenselijke in me naar boven en dat zoek ik niet, want ik kan haar maar niet de baas zijn. Ze is me altijd te slim af zowel onder het zadel als met grondwerk. De 1ne dag doet ze alles voor me maar er zijn ook genoeg dagen dat het alleen maar oorlog is. Ik baal hier van want ik had het me allemaal anders voorgesteld stukje bij beetje raak ik steed meer vertrouwen kwijt in haar. Ik voel ook gewoon geen klik en als ik denk die wel te voelen ben ik al gauw genezen de volgende dag :( ..... Ik geloofde niet de smoes het verkopen van een paard want er is geen klik maar ik begin er steeds meer in te geloven dat het wel kan.

Ik wordt ook gek van mezelf. Dan denk ik verkopen en dan denk toch maar weer houden we moeten maar vechten voor onze band. Ik ben in een bepaalt opzich wel gek op haar maar kan er toch niet van genieten.Ik mis gewoon een band. En ja ik heb gewoon les en doe aan grondwerk maar het is een dier die me graag in de maling neemt elke dag maar weer het vermoeid me. Ik werk 6 dagen in de week heb een paard gekocht om lekker te kunnen ontspannen, lekker dresuren en eens in de week een heerlijke buitenrit en dit kan ik gewoon nu niet :( en ik snap echt wel dat paarden geen robotten zijn dat ze dus niet altijd perfect kunnen zijn.

Mijn vraag is wat zouden jullie doen in zo'n situatie. En misschien heeft iemand een soortgelijke ervaring?

Ik wordt namelijk gek van mezelf door die wisselende gedachtes verkopen of toch maar houden, en ik weet dat het besluit bij mezelf ligt maar toch :P het is niet gemakkelijk.
Laatst bijgewerkt door woezeltje op 16-01-12 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

unicorn_kiss

Re: Geen goede match met mijn paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:38

Ik zo haar verkopen, er zijn tal van mensen met meer ervaring die een uitdaging zoeken.
Ik denk dat je hier op termijn het gelukkigst mee zal zijn. Je hoeft je ook niet schuldig te voelen of het gevoel van falen te hebben als je haar verkoopt, soms is de klik er gewoon niet en dan doe je je paard er een plezier mee om haar een andere baas te gunnen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:40

Verkopen die hap, jij wordt niet blij van dit paard, dikke kans dat je paard niet blij wordt van jou. Leuke nieuwe baas zoeken en lekker op zoek naar een ander dier dat beter bij jou past.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:43

Klinkt niet echt alsof jullie het gezellig hebben met elkaar. Dan kan verkopen zeker een optie zijn. Een klik moet van twee kanten komen, en zo te horen hebben jullie die beiden niet.

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 19:48

Nee als ik mijn verhaal zo terug lees denk ik eigelijk ook wel waar ben ik mee bezig. Heb als optie iemand om les bij te nemen voor het freestylen enz. In de hoop onze band daarmee te versterken... Maar gohh mijn streven was een maatje voor het leven, maar tot zo ver heb ik dat gevoel nog helemaal niet... Misschien heb ik wel te veel mooie films gekeken :+

innieminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:52

Hoe oud is het paard? als ik vragen mag

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 19:55

Ze wordt 7 dit jaar

innieminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:15

ohja, ik was gewoon aan het denken ... als het echt nog een jong paard was, dat dat misschien wel logisch is. Ik heb zelf een jong paard en dat was ook moeilijk. In het begin ging het wel vaker dan 1 op 2 niet goed. Dan ging het een hele week slecht en 1 dag goed. Maar ik moet wel eerlijk zijn dat de klik er altijd al geweest is. Hoe spannend ik het zelf vond om op haar te rijden, toch wou ik alleen op haar rijden.
Dus misschien moet je toch echt kijken wat je voelt als je met haar rijdt. En als ze echt gemeen reageert ... misschien toch de stap wagen om haar eventueel te verkopen. Misschien dat iemand anders er weer anders mee omgaat waardoor het beter gaat.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:18

Verkopen, of een paar maanden uit handen geven aan een professionele ruiter. Dit ga je zelf niet oplossen, want je zit er al te "diep" in. Tweede optie is natuurlijk niet goedkoop, maar een ander paard is dat ook niet...

innieminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:20

Je hebt wel gelijk Angela. Alleen moet je dan zien dat het een goede trainer is, waarna je zelf natuurlijk verder kan met je paard. Iemand die het echt kan oplossen en niet gewoon goed rijdt met je paard ofzo.

fien1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:36

Ik heb zelf ook een pony gehad waar ik niet echt een klik mee had. Als ik bij de ponyclub ging rijden (lessen) dan galoppeerde ze totdat ik eraf zou vallen. Ze hield er niet mee op, wat ik ook deed. Harde aanpak of juist rustig. Thuis was ze wel heel braaf, maar toch vond ik het rijden eng, vanwege wat ze in de lessen deed. Soms had ik ook van die momenten dat ik haar echt lief vond, maar we hadden, nu ik erover nadenk, gewoon echt niks met elkaar. Dus dan toch maar verkocht. Daarna kreeg ik een pony die eigenlijk nogal best vervelend en eigenwijs was, maar ik vond het niet heel erg, omdat ik hetn gevoel had, dat ze me wel erg leuk vond, zegmaar. Dan hinnikte ze naar me en dat soort dingen. Alleen met haar ging het nooit goed met andere ponys. Maar verder was ze wel erg braaf.
Uiteindelijk werd ik voor haar te groot en gingen we kijken naar een leuk paardje :)
Eerst een ander paard op het oog, maar na een paar keer rijden, ging het niet echt goed.
Uiteindelijk Wonder gevonden en ze is echt mijn droompaardje. Sommige dingen kan ze nog niet zo heel goed, maar ik heb echt een goed gevoel bij haar. En ze is ook heel braaf, maar zeker geen robotpaard ;)
En nu alweer 8 maandjes, wat vliegt de tijd :)

Sorry voor dit hele verhaal, maar het is gewoon dat je een klik moet hebben met je paardje, anders wordt het nooit wat. ;)

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 20:42

Het is niet zo dat ze me helemaal niets doet. Maar misschien verwacht ik ook wel te veel en wil ik te snel. Ze is absoluut niet kwaad ze is gewoon een deugniet die nog weleens lak aan je heeft. Slaan of bijten zal ze nooit doen naar de mens... Ik heb haar alleen liever niet achter me, in een jolige bui wil ze gerust boven op me springen :S dus echt dominantie. Verder kan ik ook gewoon haar overal aanraken en ze heeft ook zeker dagen dat ze gewoon een mak lief schaapje is.

Ik ga wel met iemand beginnen die mij kan begleiden om vervelende situaties op te lossen zodat ik weet wat ik moet doen. Aan een trainingstal heb ik ook gedacht. En ik moet zeggen dat geld maak me dan niet uit, maar ik ben bang dat haar oude gewoontes weer terug komen. Ik moet ook absoluut aan mezelf werken allert blijven en haar beter aanvoelen vooral onder het zadel. Ze zoekt gewoon hoe ver ze kan gaan. Maar verder is het wel een lief dier maar ik krijg haar aandacht niet altijd wat ik wel zoek. Wil dat ze meer op mij gericht is.

Ik denk ook echt wel dat de fout bij mij lig ben gewoon radeloos daarom heb ik wel iemand opgezocht dat we er aan kunnen werken. Maar toch neig ik ook wel om de makkelijke weg te kiezen, een makkelijk nuchter paardje kopen die graag voor je werkt. Voor mij gevoel doe ik wel hard me best maar ik denk ook wel dat ik ervaren hulp nodig heb van buitenaf.

Het liefst verkoop ik haar ook niet maar dan moeten er wel dingen veranderen. Ik verhuis naar een andere plaats waar ze de hele dag buiten loop en ik heb begleiding gevonden voor het heropvoeden van mijn paard en die mijn fouten kan corrigeren.

Maar de angst is er wel dat het niet gaat werken. En het voel voor mij toch als falen om een dier te verkopen ik zeg altijd maar zo hebben is houden.

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 20:43

TheLydiee
Bedankt voor je reactie. Het is herkenbaar. Fijn dat je nu in iedergeval je droom paardje gevonden hebt :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:45

Als je voor een trainingsstal gaat: spreek dan af dat je ook echt meerdere keren onder begeleiding zelf met haar wilt rijden. Dan kun je zelf merken wat ze tijdens de training bereiken, en je ook helpen om het straks thuis voort te zetten.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:51

Ik zat in een vergelijkbare situatie.
Zolang ik er naast stond was ze het liefste paard van de wereld. maar zodra ze aan het werk moest met mij was het meestal drama.
Hield veel van dat paard maar had er geen plezier meer in. Uit eindelijk de moeilijke beslissing gemaakt haar te verkopen.
Ze heeft het nu heerlijk bij een adresje waar ze lekker het bos in mag en verder niets,(past beter bij haar)
Een ik heb een ontzettend leuk bijrijdpaard gevonden waar het nu na 4 maanden al wel mee klikt (ookal heeft hij ook zo zijn dingen)
Hele moeilijke beslissing maar achter wel blij mee. Ondanks dat ik niet de mogelijkheid heb om een nieuw paard te kopen.

fien1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:04

woezeltje schreef:
TheLydiee
Bedankt voor je reactie. Het is herkenbaar. Fijn dat je nu in iedergeval je droom paardje gevonden hebt :)

Graag gedaan ;)
En verder nog veel succes met de beslissing die je gaat maken :j

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 21:14

Ben blij dat ik niet de eenigste ben :) ik wil nog wel hard mijn best doen om het te verbeteren maar het houd een keer op ik denk dat we er beide niet gelukkiger van worden als we er niks mee opschieten

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:36

als je nav mijn reactie vragen heb over de reden van mijn beslissing of ondersteuning staat mijn pb voor je open!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 08:50

Ik ben niet zo snel van het verkopen,
Denk dat het probleem ook niet bij het paard ligt maar bij jezelf, miss zijn je verwachtingen te hoog?
Miss snapt het paard jou comunicatie niet?

Je zegt ze wil onder het werk uit , loopt te klieren en heeft geen respect.
Een paard denkt zo niet , een paard is aan het overleven , jij hebt gene respect voor het paard en zoekt steeds ruzie, dus in de ogen van het paard ben jij geen leider, dit zul je met ieder ander paard ook gaan krijgen, denk zelfs dat je niet met een dominant paard te maken hebt maar met een paard wat zeer gevoelig is en van niemand leiding krijgt,

Je werkt 6 dagen in de week en wil ontspannen bij een paard wat heel gevoelig is voor stemming?
Wat verwacht je van het dier dat hij zegt kom maar baas ik ga jou eens lekker vertroetelen, met paarden werken rijden is ,werken en opletten consequent zijn en geduldig, respectvol enz enz enz.

Miss een andere hobby zoeken of je instelling zo verandere dat ook het paard gelukkig word, want het gaat niet alleen om jou.

Komt het dier elke dag wel buiten en heeft het maatjes, hoe gedraagt ze zich in de kudde, ga dat eens opserveren.
Maar geef vooral niet het dier de schuld , want jij bent de gene die moet verandere dan volgt het dier eigenlijk vanzelf, een paard spiegelt en alle wat hij doet ben jij, du sgestrest, druk, ongelukkig en je hebt het te druk.

Zou zeggen kom eens een weekje op vakantie naar mij samen met je paard.

Gioyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 09:05

hee, wat vervelend!
ik moet vaak moeilijke paarden mak maken voor de les bij ons op de manege, mijn trucje is altijd:
pak je paard terug met waarmee hij jou probeert te pakken.
ik rijd nu een brede haflinger, die overal door heen rent, ze rent zo verschrikkelijk hard, en daar probeert ze mij mee te sarren, op een gegeven moment was ik het zat.
ik ben haar toen 'terug gaan pakken' met haar eigen trucje, ze is nog nooit zo lief geweest, hihi!
zij wou rennen, dan gaat ze rennen, ik heb haar zo hard laten lopen, dat er geen lol meer in zat.
al neemt ze me nu af en toe nog mee met haar renacties, het is veel minder, als jij je paard laat inzien dat zijn trucjes voor hem ook kunnen gelden, zou het denk ik wel afzakken.
maar ik kan me heel goed voorstellen dat je het helemaal hebt gehad, sterkte!!!

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 09:35

ja...wat een vervelende situatie!
Ik denk, dat het voor jullie beide beter zal zijn, om haar toch weg te doen....
Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, dat weet ik.
Maar als je na twee jaar nog steeds niet het gevoel hebt, dat je een klik hebt, of een band hebt opgebouwd, dan denk ik, dat het ook niet meer zal komen.

Ik zal lekker op zoek gaan, naar een baasje die een uitdaging zoekt en dan kan jij daarna opzoek gaan, naar een paardje dat helemaal bij jouw past!

houvanpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:32

als je nog gek van haar bent zou ik haar houden ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen als ik ju was
probeer wat meer grondwerk met haar te doen dat had een vriendin ook met haar pony
dat ging zo: ze zag haar en was direct verkocht en had ook nog niet veel ervaring toen had ze haar en ze kon niet met haar opschieten ze beet de heletijd en luisterde niet en ze botsten ook de hele tijd toen heeft zij heelveel grondwerk met haar gedaan zoals gewoon met haar lopen en wel 3× per dag gepoetst en dat heeft ze wel een paar maand volgehouden en toen zei haar vader als je er volgende week niet gewoon op kunt rijden verkoop ik haar en toen is ze nog een week extra goed bezig geweest en toen een week later stapte ze weer op en ze deed alles wat haar gevraagt werd ennu heeft ze haar nog steeds dus probeer gewoon een band op te bouwen

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 10:50

@ midgie ja leuk vakantie met mijn paard ook zo iets waar ik van droom :P... Je hebt wel gelijk ik denk of ik weet eigelijk wel zeker dat het ook aan mij ligt. Ik wil te veel... Ik ben mijn paard ook vaak wel dankbaar want ze doet niks voor me zolang ze niet lekker in haar vel zit. Ik ken veel paarden die maar door lopen voor hun baas terwijl het zichtbaar is dat ze niet goed in vel zitten. Geloof me ik doe er zo veel aan om het haar naar haar zin te maken ik bezuinig ook nergens op alles moet gewoon goed zijn. Maar ons probleem is onze band ik voel me vaak machteloos dus heb echt iemand nodig die mij kan vertellen van hoe of wat oplossen.

Ik ga zeker met haar verhuizen want ze staat nu in de wintermaanden alleen maar op stal en buiten het werk om een uurtje los in de binnenbak. Dat is gewoon veelste weining. Daarom ga ik haar verplaatsen naar een stal waar ze de hele dag naar buiten kan en s'nachts op stal, de zomer 24 uur buiten en na de zomer verplaats ik haar in de groepshuisvesting zodat ze het gehele jaar door lekker buiten is. Ook ik heb iemand gevonden die me gaat helpen om met haar leuk aan het werk te kunnen.

En ik heb geen paard gekocht alleen voor de ontspanning na mijn werk. Tuurlijk heeft elk paard karakter maar ik wordt er sacherijnig van dus moet echt hulp gaan zoeken. Denk ook dat ik mezelf een schupje onder mn hol moet geven. Eigelijk lijk ik veel op mijn paard we hebben dezelfde karakter trekjes klink raar maar het is echt zo en dat botst.

De rest bedankt voor jullie reacties en tips. Meningen zijn gemengd maar goed dat was natuurlijk te verwachten. Mijn verhaal heb ik op dat moment getypt toen ik weer even down was komt ook wat stugger over of dat ik helemaal niks om haar geef.

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 10:54

ik denk ook dat ik niet altijd wil zien dat ze me wel leuk vind. Zoals een paar dagen terug was ik de waterbak aan het schoonmaken leg ze haar hoofd op mijn schouder. Of voor het rijden dan leg ze haar hoofdje ook vaak neer op mijn schouder en dan staat ze half te slapen en dan denk ik je heb geen zin vandaag heh!! Dat het een probeersel is van vrouwtje is wil liever bij jouw slapen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:02

woezeltje schreef:
ik denk ook dat ik niet altijd wil zien dat ze me wel leuk vind. Zoals een paar dagen terug was ik de waterbak aan het schoonmaken leg ze haar hoofd op mijn schouder. Of voor het rijden dan leg ze haar hoofdje ook vaak neer op mijn schouder en dan staat ze half te slapen en dan denk ik je heb geen zin vandaag heh!! Dat het een probeersel is van vrouwtje is wil liever bij jouw slapen

Grappig dat je dat zegt, vrouwtje je hebt geen zin vandaag als het paard zijn hoofd op je schouder legt, maar is het niet zo dat jij geen zin hebt?
Want een paard denkt zo niet, denk dat jij heel veel moet verandere tussen je oren, anders moet gaan dneken, stop een seen tijdje met rijden en ga andere dingen doen met je paard waar jij plezier in hebt , het rijden lijkt op het moment dat het jullie beide tegen staat , dat ligt aan jou, dus zou ik zeggen , ga eens wat anders doen, ga eens lezen over paarden , zorg dat je idd een andere stal gaat krijgen een paard hoort niet op stal ook in de winter maanden niet, snap niet dat mensen dat heden ten dagen nog niet door hebben, er is altidj een mogelijkheid om je paarden in elk geval 10 uur per dag buiten te hebben in de winter