Vinden jullie dat je op een pony van 33 nog kan rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annekeik

Vinden jullie dat je op een pony van 33 nog kan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 18:04

Hallo Bokkers,

Ik heb een vraag.
Ik heb een verzorgpony en die is 33 bijna 34 vinden jullie dat je daar nog elke week mee kan rijden.
Ik rij misschien 1x in de 3 of 4 maand op haar zonder zadel en hoofdstel.
Schrijf je mening maar.
Alvast bedankt

groeten Anneke

Mri

Re: Vinden jullie dat je op een pony van 33 nog kan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:05

zolang de conditie van de pony op peil blijft kan dat prima, mits de pony verder natuurlijk gezond is. Spieren moet je onderhouden. Spieren die niet gebruikt worden gaan weg ;)

annekeik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 18:06

Mri schreef:
zolang de conditie van de pony op peil blijft kan dat prima, mits de pony verder natuurlijk gezond is. Spieren moet je onderhouden. Spieren die niet gebruikt worden gaan weg ;)

Oke dankje voor je antwoord :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:08

Daar kan ik zo kunnen we zo geen antwoord op geven vrees ik. Het hangt heel erg af van de conditie van de pony, de grootte van je pony, jouw grootte en jouw gewicht EN het werk wat je vraagt. Wat heeft de pony tot nu toe gedaan. Is dat wat jij met haar doet afbouw ( dus minder dan ze eerder deed) of opbouw ( meer dan ze de afgelopen jaren deed). Laatste zou ik heel voorzichtig mee zijn.
Grote pony met lichte ruiter én nog in goede conditie kan best nog wel ( met beleid) wat werk doen..
Maar dan denk ik aan rustige stapritjes oid... Echt dressuurwerk zou ik niet meer vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:08

Ja hoor, als de pony nog in goede gezondheid en conditie is dan kan dat best :) Mri maakt daar al een goede opmerking over :)

Ik ken een pony die ergens in de 30 nog regiokampioen L springen werd, zo lang je die oudjes maar aan de gang houd gaat het vaak nog lang goed :) Rust roest zeggen ze wel eens :)

annekeik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 18:09

riagr schreef:
Daar kan ik zo kunnen we zo geen antwoord op geven vrees ik. Het hangt heel erg af van de conditie van de pony, de grootte van je pony, jouw grootte en jouw gewicht EN het werk wat je vraagt. Wat heeft de pony tot nu toe gedaan. Is dat wat jij met haar doet afbouw ( dus minder dan ze eerder deed) of opbouw ( meer dan ze de afgelopen jaren deed). Laatste zou ik heel voorzichtig mee zijn.
Grote pony met lichte ruiter én nog in goede conditie kan best nog wel ( met beleid) wat werk doen..
Maar dan denk ik aan rustige stapritjes oid... Echt dressuurwerk zou ik niet meer vragen.

de pony is volgens mij 1.45 ik ben zelf 1.48
En ik ben 42 kilo

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:11

Een pony van een kennis is 32 en loopt nog marathons op klasse 4 niveau en wint geregeld veel prijze.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:16

met beleid kan nog heel veel! maar inderdaad goed opletten wat je doet. Net wat langer stappen om warm te worden, of juist weer op adem te komen. Maar als je twijfelt, en het is een verzorgpony, dan zou ik toch eens bespreken wat de eigenaresse wil.

Ik zou er eerder met zadel dan zonder op gaan zitten. ook omdat je dan de druk wat beter verdeeld!

Anna_n1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:43

Als de pony nog fit genoeg is en je niet te zware dingen lijkt het me van wel :) Zolang de pony er nog plezier in heeft en het aankan, maakt leeftijd volgens mij niet veel uit!

VdBA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 03:22

Ik heb als 11-jarige nog LRV gereden met een pony van toen om en bij de 35... Heb er super veel van geleerd. Ik had haar mee als tweede pony om in het achttal te rijden, de vierjarige arabier die ik ernaast reed was daarvoor nog te schrikkerig. Die oude pony heeft veel kinderen wegwijs gemaakt in het paardrijden. Ze is op haar 37 op pensioen gegaan. Enkel de kleinkinderen van de eigenaar stapten er dan nog wel eens mee rond de piste.

Mon__Amie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:31

Zolang de pony er nog plezier in heeft en fit is, vind ik het wel kunnen.
en niet te lang/te intensief.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:27

Mocht de pony er plezier bij hebben, oke!
Maar gun zo'n oudje lekker zijn verdiende rust....dat is mijn mening!

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:28

rust...lees: lekker wandelen,vertroetelen,poesten,tutten.........

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:31

Ligt helemaal aan hoe de pony nu is.

vergelijk het met oudere mensen,de 1 fiets,loopt,winkelt etc nog actief terwijl de andere puffend achter een rollartor loopt.

Heb je ook een foto van de pony?

Jij rijdt 1x per 3a4maand op haar? Dan bouw je niks op qua bespiering/conditie. Zeker als je actief dan berijd vind ik dat onterecht.
1x per week rijden....op die leeftijd bouw je moeilijker een conditie op....

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:33

Ik denk dat het voor je verzorgpony veel fijner is om lekker aan de hand wandelingen te maken met hem ipv erop,en sommigen reactie van hierboven zoals marathons en dergelijke zou ik niet serieus nemen!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:38

Wij hebben hier een pony staan van bijna 31. Die is nog onder zadel. Ze gaat nog mee op duinritjes en "werkt" nog twee keer per week rustig in de bak. We kijken per keer gewoon wat ze aankan. Als ze een dagje wat strammer blijft passen we de arbeid gewoon aan. Ze vindt het zelf nog heerlijk om te werken. Je moet bij die oudjes heel goed kijken wat ze zelf aangeven. Alles met mate en goed gedoseerd.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:38

Ik vind dat een paard of pony op een gegeven moment een leeftijd heeft dat je er niet meer wekelijks op moet willen klimmen. Ik zou er dan voor kiezen om aan de hand op buitenrit te gaan. Wel gepaste beweging maar geen belasting.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:39

ligt geheel aan jou en aan de pony.....
hoe is de pony kwa conditie, en hoelang is ze hievoor niet gereden.
wat verwacht jij van rijden? stapritjes zou in mijn ogen best nog kunnen, maar zware arbeid zou ik niet meer gaan doen met zón oudje die van haar oude dag aan het gennieten is. en ook bij genieten geld voor veel oudjes dat ze een stapritje nog best heel leuk vinden, maar ja ligt geheel aan de pony of ze dat leuk vind.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:09

M'n leasepony is 20 jaar en loopt ook nog mee in de lessen. Ze vind het zelf echt geweldig! Dus gaan we lekker door :D

Sowieso als je niet op de pony zou kunnen rijden, hoe ga je dan allemaal beweging geven?

chloeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:56

Als je pony het kan en ze vind het leuk waarom niet? Je kan er natuurlijk niet alles meer mee. maar af en toe dr op kan best ik heb ook een leas paard van 21 kan er nog alles mee leeftijd zegt niet alles :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:36

Leeftijd is maar een getal, het gaat vooral om de conditie, zowel fysiek als mentaal, of de pony nog gereden kan worden of niet.
Het is dus niet mogelijk om je vraag zo te beantwoorden.
@chloeve, tussen 21 en 33 zit toch wel aardig wat verschil, hoor, maar ik deel verder wel je mening dat leeftijd lang niet alles zegt. ;)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:39

Paddenpad schreef:
Ik denk dat het voor je verzorgpony veel fijner is om lekker aan de hand wandelingen te maken met hem ipv erop,en sommigen reactie van hierboven zoals marathons en dergelijke zou ik niet serieus nemen!

waarom niet? :=
ik ken 2 pony's van 30+ die ook nog regiokampioenschappen gewonnen hebben, en het heerlijk vonden om aan het werk te gaan.
kijk.. je moet het natuurlijk niet voor lief nemen dat elke pony van 30+ marahtons KAN lopen of concoursen WIL rijden,maar zolang er fysiek en mentaal niets mis is met de pony, is het alleen maar goed om ze af en toe een beetje beweging te geven

chloeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:22

Waratje schreef:
Leeftijd is maar een getal, het gaat vooral om de conditie, zowel fysiek als mentaal, of de pony nog gereden kan worden of niet.
Het is dus niet mogelijk om je vraag zo te beantwoorden.
@chloeve, tussen 21 en 33 zit toch wel aardig wat verschil, hoor, maar ik deel verder wel je mening dat leeftijd lang niet alles zegt. ;)

Ja dat klopt wel maar ik bedoel er vooral mee dat je niet altijd naar de leeftijd moet kijken als een paard het zelf aangeeft dat hij het nog kan. waarom niet toch :D

Cremoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:44

Ligt voornamelijk aan de conditie en medische toestand van het paard denk ik.
Bij ons op stal was er een pony van 38 die regelmatig mee reed per week, maar die had echt een goede conditie en was verder ook helemaal gezond.

zilverenmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:04

Inderdaad wat veel mensen al zeggen, als de pony verder gezond is en geen gebreken heeft en er vooral ook plezier in heeft zou ik zeggen ga lekker rustig rijden.