Wat pik je van je paard en wat niet ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveruby

Wat pik je van je paard en wat niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 10:26

Mij lijkt het wel eens interessant om te lezen wat die ene wel pikt (het paard laten doen) en wat de een niet pikt (dus paard straf geeft) en wat niet?

Kan nu niet echt iets verzinnen als een voorbeeld maar bv.
* Je paard heeft hard gewerkt en gaat nadat je afstapt schuren, [wat doe je dan gewoon negeren? straf geven zo ja wat? belonen?]
* Je heb eerst met je paard in de bak gereden en je wilt nog uit stappen buiten, paard denkt dat hij/zij klaar is met zijn/haar rondje en wilt niet meer verder lopen, [wat doe je dan?]

Sorry dit zijn niet de sterkste voorbeelden, maar ik hoop dat je een beetje snap wat het doel is van dit topic.

Sorry moderater als dit topic verkeerd staat wilt u het dan
aub verplaatsen?

myk_en_shant

Re: Wat pik je van je paard en wat niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:34

had gisteren nog een voorbeeld, gaf les met mijn haflingers (duoles) mijn 6 jarige was wat fris. op zich vind ik dat geen probleem, voorwaarts kun je opvangen. totdat madammeke in haar bol kreeg om met een lesklant op haar rug een paar beste bokken te geven. toen ben ik er maar even opgestapt en heb haar even goed duidelijk gemaakt dat ik dat niet waardeer. flink in de vooruit gezet en flink aan het werk gezet, binnen 10 min was ze helemaal genezen en zo lief als een mak lammetje. hier heb ik totaal geen geweld voor hoeven te gebruiken. puur op mijn benen flink naar voren rijden en zodra ze weer begon te ouwehoeren nog meer naar voren rijden. net zolang totdat ze opgeeft en ontspant en van daaruit naar een rustigere tempo gereden. daarna is mijn lesklant er weer opgestapt en de hele les verder heeft ze heel braaf gelopen. daarna haar goed beloont.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:35

-> PP

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:37

Mijn paard mag best veel, maar wel binnen de grenzen.
Schuren mag alleen als ik daar toestemming voor geef, bokken mag best een keer maar houdt op als ik dat zeg etc. :)

Mieke_Xena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:44

Mijn haf mag echt niet bokken, als ik een keer toegeef gaan alle remmen los;) maar voor de rest vind ik het ergens wel weer erg grappig als ze de hekjes lospeutert en met haar borstels gooit;P haha ik weet het, de opvoeding is niet altijd optimaal;D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:46

Hangt er helemaal vanaf welk paard en wat de omstandigheden zijn.

Wat je bij de een wel kan toestaan is bij de ander juist echt niet handig en andersom. Bij een paard dat ik niet ken begin ik over het algemeen vrij strikt, als ik ze dan langer ken (danwel in eigen bezig heb) en weet wat voor vlees ik in de kuip heb weet ik ook wat ik kan toestaan of niet.

Wij gaan bijvoorbeeld heel vaak aan de hand wandelen met de paarden: twee van de drie lopen aan halster, de derde met hoofdstel (om die derde ook aan halster mee te nemen zou vragen om problemen zijn :)) )
Met buitenrit: eentje kan af en toe wat schrikken of trutten. Negeren werkt dan het beste. Bij een van de anderen moet je juist gelijk optreden anders wordt het van kwaad tot erger en kom je niet meer aan je buitenritje toe.
Op een buitenritje: een paard mag van mij best wat tempo en routesuggesties doen. Een van de anderen moet juist precies doen wat ik wil, anders neemt ze het heft in eigen hoef en wordt het wel een heel boeiende rit.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:48

schuren na het rijden mag pas als zijn hoofdstel en zadel af zijn. Doet hij het eerder hoef ik alleen maar nee te zeggen met een afkeurende toon en hij stopt. (dit is wel opgebouwd dat hij eerst gedwongen moest stoppen dat ik hem er weg haalde)

Zeuren om een snoepje mag hij ook absoluut niet, hij vind het geweldig als wij in het kastje wat pakken en dan gaat hij voetje geven. hij kijkt dan altijd vet grappig (gewoon bijna zielig om dan geen snoepje te geven :o ) Tegenwoordig ga ik hem aankijken van 'wat mot je nou?' 'nee je mag niet bedelen' en moet zekker het werkt wel want na een paar keer houd hij op met voetjes geven en kijkt hij alleen nog maar en daarna draait hij ook zijn hoofd weg :p

Na het rijden krijgt hij ook voer, dit weet hij donders goed (na de 11jaar dat hij inbezig is van zijn eigenaar) Ik wacht nu net zo lang voor zijn stal (met het eten uit zijn zicht) tot hij merkt dat hij het pas krijgt als hij weg gaat.

we zijn bezig met clickertraining en hij weet heel goed dat hij pas eten krijgt als hij de clicker gehoord heeft, dit pas ik nu dus toe op de momenten dat hij braaf is en niet zeurt om een snoepje, zelfs met eten in de stal begint het te werken! Soms wil hij het alleen niet snappen, echte haf die moord doet voor eten :+ (gaat al beter dan een halfjaar geleden :))

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:56

Schuren vind ik vreselijk. Dat mag mijn paard niet met hoofdstel maar ook niet met halster. Het is al een keer gebeurd dat hij zo met zijn hoofd onder het halstertouw terecht kwam en in paniek raakte. Brrr... Als ie het toch probeer zeg ik luid 'eh' en als dat niet helpt duw ik zijn hoofd gewoon opzij.
Doorstappen moet ie altijd. Als ie niet verder wil dan maar benen erin of tikje met de zweep.
Bokken daar kan ik mijn paard dan weer niet in tegenhouden. Hij reageert bv heel nijdig op een tikje op zijn kont in galop. Ik zou zo kunnen blijven tikken in de hoop dat ie ooit eens opgeeft maar dat helpt niet. Wordt ie alleen maar bozer van. Dus dat doe ik ook niet. :P

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:06

katyatje heb je wel eens in plaats van een tik met de zweep geven, flink naar voren gereden. een paard kan geen 2 dingen tegelijk doen en bokken en naar voren , dit gaat niet samen. zodra een paard begint te bokken heb je geen stuur meer, maar zodra je hem naar voren rijd komt de stuur weer terug. en het is makkelijker om een paard af te remmen, dan zijn bokparade uit te zitten. aangezien sommige echt smerig kunnen bokken.
zie mijn verhaal hierboven. shanti dacht bij mij ook leuk te gaan bokken, dit heeft ze geweten heb flink haar aan het werk gezet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:09

Schuren is dominantie dus dat wil ik niet.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:11

O nog zo'n voorbeeld, als ik mijn paard flink aandrijf en hij schiet daarbij 'per ongeluk' in de volgende gang dan vind ik dat best, neem ik hem terug en probeer ik het opnieuw met iets minder been of iets meer opvangen. Ik zag iemand rijden die hem daarvoor ging slaan met de zweep. Wat doen jullie in dat geval?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:19

afstraffen daarvoor helpt naar mijn inziens niet, want jij bent degene die de hulp hebt gegeven en niet het paard. en als het paard de hulp verkeert heeft geinterperteerd, dan moet je misschien even kijken wat er eventueel verkeert is gegaan bij het geven van de hulpen.
als je de hulpen wel op de juiste manier hebt gegeven en je paard probeerd doormiddel van een vluchttecniek de hulpen te ontwijken, vind ik wel dat je daarin je grenzen mag aangeven. dan is het op dat moment te beslissen hoe je dat dan doet. een corrigerende tik of een flinke 'eh'.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:21

Schuren hoeft hij echt niet te doen, dat betekend dat hij geen respect voor je heeft. Hij heeft het in het begin een paar keer geprobeerd maar daarna niet meer.
Als hij geen zin meer heeft om buiten te staan gaat hij al een gek tegen het hek lopen trappen, in het begin negeerde ik het maar dat hielp niet. Tegenwoordig roep ik gewoon luid 'ehh' en dan houdt hij wel op.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:21

hier mag niet geschuurd worden en al helemaal niet als ze hoofdstel aan hebben...nee is nee dus het word ook echt door niemand toegelaten.
vaak treek ik ze dan omhoog met bijbehorende nee.
resultaat is dat ze al jaren niet geschuurd hebben.

schoppen en slaan en bijten word hier hard afgestraft,dan krijgen ze meteen een schop onder hun kont.
resultaat is dat de 2 oudere merrie,s na 1 x proberen het nooit meer gedaan hebben en dan hebben we het echt over 6 en 7 jaar jaar geleden.
de inmiddels 2 jarige is nog stronteigenwijs en probeert het steeds weer en die word dan ook echt hard aangepakt.

zeuren om snoepjes mag niet,krijgen ze ook bijna nooit.

stilstaan is stilstaan,ongeduldig schrapen mag niet,drammen mag niet,eten mag pas als ik het in de bak heb liggen en zelf weg ben.

tijdens wandelingen netjes naast me of achter me blijven lopen,niet drammen en trekken.

streken tijdens het rijden is afhankelijk van of ze schrikken of als het gewoon eigenwijsheid is.
bokken na schrikken word niet afgestraft,bokken uit eigenwijsheid wel.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:24

Mijn paard mag schuren op het moment dat ik zijn hoofdstel uitdoe, dan duikt hij met een duikvlucht naar zijn been :+
Doet hij dat als ik er pas afstap, krijgt gij een waarschuwing met de stem, dat is meestal genoeg om een schaapachtige kop te trekken en ermee op te houden.

Doordat ik een tijd met een slechtpassend zadel gereden heb, heeft mijn paard best wel wat zadelnijd ontwikkeld. Eigen schuld, hierdoor kan hij best wel "gevaarlijk" zijn bij het opzadelen. Daarin corrigeer ik hem, maar alleen wanneer het mij bedreigd. De muur attackeren mag hij dus wel, gezien hij in der tijd van het niet passend zadel mij te lijf durfde gaan vind ik dit een stap vooruit. Ik probeer hier echter wel aan te werken, maar op een positieve manier (iemand hem laten afleiding, enorm belonen als hij voor een keer niet de halve muur opgevreten heeft, ...). Op zich is dit niet ideaal, maar het is mijn eigen schuld dat hij dit gedrag ontwikkeld heeft en ik hoop het met een consequente aanpak en vnl. belonen eruit te krijgen ... Daarnaast zal hij zich ook niet meer richten op de persoon die hem opzadelt, dus we maken vooruitgang denk ik dan :o

Idem voor zijn liezen, zijn rechterflank heb ik maanden moeten behandelen voor een sarcoide met een brandend product. Hierdoor durft hij dreigen wanneer je aan die lies zit, dat is immers geen positieve gedachte voor hem. Hier probeer ik ook vnl. aan te werken door negeren, mijn stem te verheffen en vaak voor piet snot gewoon daar aaien. Mensen zeggen soms dat ik hem gewoon een patat moet verkopen dat hij niet meer weet waar hij staat als hij zijn been heft, maar ik redeneer dan maar dat ik daar wel maanden aan een stuk een brandende substantie heb zitten smeren ... Ik zou ook niet openstaan als ik in zijn plaats was :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:30

Schuren etc is not done. Mag nooooit. Maar: Ik wil best eens alle lekkere plekjes kriebelen hoor, en dan zijn ze zo gelukkig als iets. :))

Een van de paarden die ik rijd, mag net zoals bij die van apple ook suggesties doen voor het tempo. Ze snapt heel goed dat op het moment dat ze harder begint te stappen en laat merken dat ze in draf wil, ik daar wel eens "ja" op zeg, letterlijk, en dan gaat ze in draf. Maar zeg ik nee, rustig, dan accepteert ze dat.

Maar luisteren, dat moet simpelweg altijd. Bovenstaande paard mag na een geslaagde training in de bak het hoofdstel vaak uit. Gewoon even op de neckrope nog even uitgaloperen/draven/stapen. Maar als ze niet luisterd (wat gelukkig nooit echt zo is) krijgt ze gewoon op haar kop en gaat het hoofdstel weer om. Ze geniet er echt van om even niks aan haar hoofd te hebben, dus ik gun het haar wel. :)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:31

Gisteren even met een manegepaard in de buitenbak gereden.
Wat een drama -__-' bij elke hoek op de rem, omdraaien, keihard wegrennen.
Uiteindelijk (na een halfuur ofzo?) liep hij ontspannen zn rondje, begint het allemaal weer van voren af aan.
Midden in een rustige galop vól op de rem voor.. niks?
Tja dan krijgt hij van mij wel flink been, gewoon doorlopen, geen gezeur. En als hij daar niet naar luistert een tik met de zweep.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:33

Pff kom ik met mijn onopgevoed paard aan. Ik zie dat ik bij hem andere regels hanteer dan bij een jong paard wat de regels eigenlijk nog moet leren. Ben eigenlijk veel makkelijker zolang hij maar weet dat ik de baas ben. Dreigend op mij af komen in de bak als hij los is hoeft hij echt niet te doen, en dat weet hij. Ook moet hij gewoon netjes naast mij blijven lopen als we een stukje wandelen en niet als een ongeleid projectiel zijn eigen tempo aanpassen. Schuren mag hij wel, als zijn hoofdstel af is. Tsjah verder is het gewoon een zenuwpees vindt het moeilijk om boos op hem te worden als hij iets doet terwijl hij gewoon zenuwachtig is en schrikkerig. Maar goed, ik zie aan zijn bui wel wanneer hij het met opzet doet of wanneer hij gewoon zenuwachtig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:38

Ik denk dat je heel veel gedrag dat niet prettig is voor jezelf (zoals schuren) prima kan ombuigen door te leren hoe/wanneer het wel mag.
Mijn pony vind het heerlijk om zijn hoofd te schuren na het rijden, en mag dat aan een handdoek die ik speciaal daarvoor in de kast heb liggen. In plaats van dat hij meteen na het rijden met hoofdstel en al tegen een paal/zijn been/oid schuurt (wat ik niet wil) wacht hij nu keurig tot ik het hoofdstel uit heb en de handdoek voor hem klaar houd. Hij schuurt zijn hoofd in de handdoek, en als ik de handdoek weghang is het ook klaar. Kan hij tóch even schuren (want zo'n kriebelhoofd lijkt mij ook niet fijn) maar wel op mijn voorwaarden.

Natuurlijk zijn er ook dingen die gewoon niet mogen, en daar ben ik ook heel duidelijk in. Bijvoorbeeld: Als we naar de wei lopen dan lopen we op mijn tempo, ik loop voorop en het touw hangt los. Wil hij me voorbij lopen, dan zet ik hem stil, achteruit tot hij op de juiste plek is, en dan weer verder. Dat hoef ik maar heel af en toe een keertje te doen, maar voorkomt wel een boel gedoe. Juist zulke kleine dingen moet je in mijn ogen juist streng zijn, omdat ze makkelijk kunnen uitgroeien tot veel lastiger gedrag (paard sleept eigenaar naar de wei)

loveruby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 22:46

Leuk om al jullie reacties te lezen!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:51

marleen_usar schreef:
Schuren is dominantie dus dat wil ik niet.

Oh ja? Volgens mij schuurt een paard gewoon, omdat hij jeuk heeft. Als ik jeuk heb, krab ik ook :D

Het enige is, dat het paard wel even mag wachten tot je het hoofdstel eraf hebt. En wat erg fijn dan is, het hoofd afdoen met een handdoek. Kunnen ze echt waarderen.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:07

mijn paard mag ook pas schuren als het hoofdstel af is, met halster vind ik het dan wel weer prima hahah.
Wat doen jullie trouwens als je paard expres hard op de hindernis af gaat? Mijn paard die wordt nogal enthousiast van springen, en die gaat dan als een gek op de hindernis af. Ik probeer het d'r nu af te leren door middel van stil te gaan staan voor de hindernis of door naar de hindernis toe te stappen en op het laatste moment te gaan draven.
Hoe straffen jullie dit?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:11

Diertjec schreef:
Hoe straffen jullie dit?

Huh, wees blij dat je paard het springen zo leuk vindt. Dat moet je niet afstraffen, maar dressuurtechnisch oplossen. Trainen op gehoorzaamheid.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:14

setteke schreef:
Diertjec schreef:
Hoe straffen jullie dit?

Huh, wees blij dat je paard het springen zo leuk vindt. Dat moet je niet afstraffen, maar dressuurtechnisch oplossen. Trainen op gehoorzaamheid.

zo, goedemorgen, daar moet ik inderdaad heel blij mee zijn. Ik bedoelde eigenlijk ook meer oplossen ipv afstraffen haha.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:15

Oplossen klinkt echt veel vriendelijker als afstraffen :D (maar dat had je zelf al in de gaten)