Ik vroeg me af waar het kloppen op de hals vandaan komt.. Als je uitstapt klop ik authomatisch op de hals als beloning, maar waar komt dat vandaan? Of is dit gewoon ooit ontstaan?
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

hafjelinger schreef:Tja, het is gewoon een manier van belonen he.
Alhoewel sommige mensen wel eens erg overdrijven, die 'kloppen' de hals van hun paard doormidden
Ik geef eigenlijk nooit klopjes, ik krabbel altijd op de schoft of achter de oren, lijkt me veel fijner dan die klopjes.
papagroom schreef:bron:wikigroomia
Halskloppen,of tewel het kloppen op de hals bij wijze van beloning,vind zijn oorsprong bij de neanderthalers.
De mannelijke neanderthalers klopten de vrouwelije zachtjes op de hals als bedankje voor bewezen diensten.
Hier uit kan ook het huidige woord dienstklopper worden af geleid.
In het geval,dat de bewezen dienst echt van een bijzonder hoog niveau was,ging dit soms nog wel eens vergezeld,van een kneepje in het bil.
Dit kloppen op de hals zien we heden ten dage nog steeds terug in verschillende hypische disiplines.
Hier wordt het echter maar zelden gecombineerd met een kneepje in het bil,daar dit vrij zware gymnastische eisen van de ruiter vraagd.
papagroom schreef:bron:wikigroomia
Halskloppen,of tewel het kloppen op de hals bij wijze van beloning,vind zijn oorsprong bij de neanderthalers.
De mannelijke neanderthalers klopten de vrouwelije zachtjes op de hals als bedankje voor bewezen diensten.
Hier uit kan ook het huidige woord dienstklopper worden af geleid.
In het geval,dat de bewezen dienst echt van een bijzonder hoog niveau was,ging dit soms nog wel eens vergezeld,van een kneepje in het bil.
Dit kloppen op de hals zien we heden ten dage nog steeds terug in verschillende hypische disiplines.
Hier wordt het echter maar zelden gecombineerd met een kneepje in het bil,daar dit vrij zware gymnastische eisen van de ruiter vraagd.
liljebo schreef:Het is een gewoonte, die helaas idd wordt aangeleerd op de manege
Een klop op de hals heeft geen belonende werking voor het paard. Dat is de betekenis die wij eraan geven en erg ervaren paarden snappen wel dat we het goed bedoelen, maar het is geen prettige gewaarwording op zich en dus eigenlijk zeer onlogisch als je een paard wil belonen
Wil je werkelijk een paard belonen, dan kun je dat doen met krabbelen net voor de schoft. Daarbij ontspant het paard en gaat de hartslag omlaag. Dit wordt dus werkelijk als belonend ervaren door een paard.
Zoek schreef:Hoe weet je nu of ze de klopjes (en bij sommige mepjes) zo aangenaam vinden??

.