Waar komt het 'kloppen' op de hals vandaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie_x

Waar komt het 'kloppen' op de hals vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 16:25

Hallo,

Ik vroeg me af waar het kloppen op de hals vandaan komt.. Als je uitstapt klop ik authomatisch op de hals als beloning, maar waar komt dat vandaan? Of is dit gewoon ooit ontstaan?

Alvast bedankt voor de antwoorden! :)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:27

Kloppen op het hals is net als je iemand een schouder klop geeft.

Ik denk voornamelijk de hals meest bereikbaar is en ze daar 9/10 keer ook wordt geaaid,

hafjelinger

Re: Waar komt het 'kloppen' op de hals vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:32

Tja, het is gewoon een manier van belonen he.
Alhoewel sommige mensen wel eens erg overdrijven, die 'kloppen' de hals van hun paard doormidden :+

Ik geef eigenlijk nooit klopjes, ik krabbel altijd op de schoft of achter de oren, lijkt me veel fijner dan die klopjes.

xhoppa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:37

Zou ik ook wel eens willen weten inderdaad, ik lees even mee hihi :)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:50

bron:wikigroomia

Halskloppen,of tewel het kloppen op de hals bij wijze van beloning,vind zijn oorsprong bij de neanderthalers.
De mannelijke neanderthalers klopten de vrouwelije zachtjes op de hals als bedankje voor bewezen diensten.
Hier uit kan ook het huidige woord dienstklopper worden af geleid.
In het geval,dat de bewezen dienst echt van een bijzonder hoog niveau was,ging dit soms nog wel eens vergezeld,van een kneepje in het bil.
Dit kloppen op de hals zien we heden ten dage nog steeds terug in verschillende hypische disiplines.
Hier wordt het echter maar zelden gecombineerd met een kneepje in het bil,daar dit vrij zware gymnastische eisen van de ruiter vraagd.
Laatst bijgewerkt door papagroom op 03-01-12 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:57

Het is iets aangeleerds, en ik hoop dus altijd maar dat de paarden het inderdaad opvatten als beloning.

Toen mijn paard zadelmak gemaakt werd mocht ik er ook een keertje op. Toen dat gelukt was gaf ik hem een zacht klopje op zijn hals, bedoeld als beloning, maar hij schrok ervan. Stom van mij.
Later schrikken paarden er niet meer van, maar ik vraag me toch nog altijd af of ze de bedoeling erachter begrijpen.

Zelf kriebel ik liever door de manen. Dat ligt dichter bij natuurlijk gedrag en wordt dus hopelijk makkelijker begrepen.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:58

Ik beloon bewust niet echt met kloppen maar met een aai op de hals ;-)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:01

ik beloon ook meer met een aaitje of een kriebel. Of lekker rondjes wrijven afgewisseld met een kriebel een een klopje tijdens het uitstappen...beetje massage idee :+

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:46

Ik aai haar eigenlijk altijd over haar hals, nooit echt kloppen.
Is wel grappig om te weten waar dat nou vandaan komt. :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:48

Haha, ik heb het zo geleerd op de manege.. :+
Mijn paard vind het kloppen wel echt heerlijk, des te harder des te beter volgens meneer. :P

Sophie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 18:54

hafjelinger schreef:
Tja, het is gewoon een manier van belonen he.
Alhoewel sommige mensen wel eens erg overdrijven, die 'kloppen' de hals van hun paard doormidden :+

Ik geef eigenlijk nooit klopjes, ik krabbel altijd op de schoft of achter de oren, lijkt me veel fijner dan die klopjes.

Haha, ik geef altijd een paar klopjes en dan een kriebel door de manen. :D

papagroom schreef:

Halskloppen,of tewel het kloppen op de hals bij wijze van beloning,vind zijn oorsprong bij de neanderthalers.
De mannelijke neanderthalers klopten de vrouwelije zachtjes op de hals als bedankje voor bewezen diensten.
In het geval,dat de bewezen dienst echt van een bijzonder hoog niveau was,ging dit soms nog wel eens vergezeld,van een kneepje in het bil.
Dit kloppen op de hals zien we heden ten dage nog steeds terug in verschillende hypische disiplines.
Hier wordt het echter maar zelden gecombineerd met een kneepje in het bil,daar dit vrij zware gymnastische eisen van de ruiter vraagd.

O, oke, thanks! ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:55

papagroom schreef:

:')

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:58

Het is een gewoonte, die helaas idd wordt aangeleerd op de manege
Een klop op de hals heeft geen belonende werking voor het paard. Dat is de betekenis die wij eraan geven en erg ervaren paarden snappen wel dat we het goed bedoelen, maar het is geen prettige gewaarwording op zich en dus eigenlijk zeer onlogisch als je een paard wil belonen

Wil je werkelijk een paard belonen, dan kun je dat doen met krabbelen net voor de schoft. Daarbij ontspant het paard en gaat de hartslag omlaag. Dit wordt dus werkelijk als belonend ervaren door een paard.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:58

Ik zie wel eens ruiters die keihard 'kloppen' op een zeiknat bezwete hals...dan denk ik, denk je nou echt dat dat lekker voelt..?? Ik aai en kroets liever, dat begrijpen ze ook beter want dat doen ze onderling ook, lekker kroetsen in de manenkam.

Sophie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 18:59

liljebo schreef:
Het is een gewoonte, die helaas idd wordt aangeleerd op de manege
Een klop op de hals heeft geen belonende werking voor het paard. Dat is de betekenis die wij eraan geven en erg ervaren paarden snappen wel dat we het goed bedoelen, maar het is geen prettige gewaarwording op zich en dus eigenlijk zeer onlogisch als je een paard wil belonen

Wil je werkelijk een paard belonen, dan kun je dat doen met krabbelen net voor de schoft. Daarbij ontspant het paard en gaat de hartslag omlaag. Dit wordt dus werkelijk als belonend ervaren door een paard.

O, oke, dan doe ik dan voortaan! Bedankt voor je reactie! :j

knolliebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:00

Paarden geven elkaar geen klopjes dus dat vatten ze niet op als een beloning,hoogstens je stem die je erbij gebruikt,die waarderen ze wel.Paarden krauwen graag bij degene die ze het meest mogen,dus dat kun je beter als beloning gebruiken.Ze vinden dat een fijn gevoel én ze begrijpen het gebaar.
Klopjes geven doen we beter bij de hond,die begrijpt beter dat het voor hem een beloning is.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 07:34

Knolliebol, honden geven elkaar ook geen klopjes als beloning. Waarom kunnen die dat dan wel begrijpen en paarden niet?

Ik ben geen paard en geef mijn pony's graag een klopje op de hals of kont als beloning. Ik heb nog nooit gemerkt dat ze dat onaangenaam vonden. In tegendeel zelfs. Als ik in de wei kom komen ze snel die klopjes bij mij halen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 07:40

Hoe weet je nu of ze de klopjes (en bij sommige mepjes :( ) zo aangenaam vinden??

Ik doe het dus echt nooit, geef ze gewoon een aai of kroel maar kloppen, nee nooit. En bij een hond _O- _O- die vind het lijkt mij al helemaal niet fijn!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 07:43

Zoek schreef:
Hoe weet je nu of ze de klopjes (en bij sommige mepjes :( ) zo aangenaam vinden??

Mijn paard gaat er helemaal voor staan, zodra de teugels losgaan en ik ga kloppen gaat zijn hoofd schuin, lipje naar voren, oren naar voren en genieten maar. :D

Ik denk dus niet dat je kunt zeggen dat een paard het nooit aangenaam kan vinden, elk paard is verschillend.
Ik geloof best dat de meeste het van nature niet lekker zullen vinden en dat dit aangeleerd gedrag is. :j

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:50

Nou ik ging er eergisteren van aan de hol omdat een stalgenoot dacht op die manier haar paard te belonen, ze klapte m zo hard op de hals dat mijn paard dacht dat het wéér oud en nieuw was.....

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:54

daffodil schreef:
Nou ik ging er eergisteren van aan de hol omdat een stalgenoot dacht op die manier haar paard te belonen, ze klapte m zo hard op de hals dat mijn paard dacht dat het wéér oud en nieuw was.....

Tsja, overdrijven is dan ook weer een vak héa.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:54

:)
das wel een beetje te, als je paard schrikt van het belonen van een ander.
Ik geef meestal zachte klopjes/ aaitjes en zeg bijv: je bent braaf je hebt goed gewerkt, of gewoon braaf paard.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:56

-> PP

ToadJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:00

tja, je ziet ook geregeld professionele ruiters die hun paard 'belonen' door nogal fors op het paard zijn hals te kloppen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:06

kloppen op de hals is voor de mens moeilijk af te leren ;-).