Stalgenoten aanspreken op rijden of omgang met paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shirleyp
Blogger

Stalgenoten aanspreken op rijden of omgang met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 10:47

Iedereen die op een pensionstal staat heeft het wel eens meegemaakt; mensen die anders met hun paard omgaan dan het in jouw ogen hoort. Natuurlijk leiden verschillende wegen naar Rome en heeft iedere 'stroming' zo zijn goede punten. Maar wat nu, als de manier van werken onveilig is of wanneer het paard hinder ondervindt van het rijden?

Denk aan de ruiter die les heeft, maar de tips te letterlijk opvangt. Spoortje er in, met te veel druk aan de voorkant. Of de ruiter die met het paard niet aan een warmingup doet en met zijn paard binnen vijf minuten de baan rond crosst. Of de ruiter met een paard met een beenblessure die tijdens de revalidatie doodleuk verzamelt en zijgangen meepakt. Of de ruiter die zijn frustratie niet anders kwijt kan dan op zijn paard.

In de omgang met paarden doel ik op mensen die bijvoorbeeld hun paard niet eens aan de hand mee kunnen laten lopen. Lijkt onschuldig, maar ik passeer ze niet graag met mijn paard in een stalgang.

Wanneer trek jij je mond open?
Op bokt is het makkelijk en veilig om je mond open te trekken, maar wanneer spreek jij irl stalgenoten aan? Of bemoei jij je nergens mee? Heb je misschien praktijkvoorbeelden? Wanneer kon iets eht niet door de beugel en heb je er wat van gezegd?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:51

Ik vind het woord 'aanspreken' in deze niet zo prettig. Dit gaat er vanuit dat jij dus alles weet en een ander op zijn onvolkomenheden aanspreekt. Gaat erg van het negatieve uit.

Ik denk dat je een ander best ergens op kunt wijzen en aangeven dat jij het zo niet zou doen. Daar moet het wat mij betreft bij blijven.

Linndatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:56

Ik sta op een privé manege. Daar komen allemaal mensen met hun eigen paard naartoe om te rijden. Er zijn weleens mensen waarvan ik denk, je mag ook wel oppassen, anders scheur je de mondhoeken gewoon uit. Of ze weten niet wanneer ze in de goede galop zitten, ze gaan dus gewoon door.
Ik ben best wel jong, 11 jaar. (:)) Maar ik vind toch dat ik het recht heb, als niemand anders er iets van zegt, om er iets over te zeggen.
Bij die punten van jou zal ik zeker mijn mond opentrekken.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 10:58

Ik had er niet bij stil gestaan dat aanspreken negatief kon overkomen. Ik bedoel het op iemand afstappen en mee praten over wat je zojuist hebt gezien. De vorm en toon van het gesprek is eigenlijk weer een heel andere discussie.

Ik heb zelf heus niet alle wijsheid in pacht, maar ik denk dat je best iemand kunt aanspreken wanneer je ziet dat het paard lijdt onder het gedrag van de ruiter. Ik vind overigens wel dat je de wijsheid waar je wel over beschikt moet delen. Neem de ruiter zonder warming up. Zou toch mooi zijn om hem of haar eens uit te leggen waarom jij wel voor een warming up kiest?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:03

Ik zou iemand meteen aanspreken als de situatie onveilig wordt. Maar ik zou het dan, in de ogen van de persoon die je aanspreekt, liever 'helpen' noemen. Aanspreken klinkt zo negatief en daarom nemen mensen dan vaak niks van je aan. Ik heb wel een iemand aangesproken waarbij het fout ging. 'Mag ik je wat tips geven? Kijk, als je dat zo en zo doet, gaat het veel makkelijker!' Toen werden mijn tips wel aangenomen

Apple

Re: Stalgenoten aanspreken op rijden of omgang met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:04

-> PP

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:06

Hmm....*krijgt groot blozend hoofd* :o

Ik ben altijd nogal (te) heftig in m'n reacties hier op bokt :o maar zit nu even aan 1 moment te denken waarop ik een vrouw op haar paard zag rijden bij de manege waar ik eerst reed en zij gaf niet druk met haar been als ze vooruit wou, maar schopte 't arme beest gewoon in z'n buik. En nog niet 1 keer heb ik haar gezegt dat ze beter gewoon in z'n buik kan drukken met haar kuit/hak ipv zo'n flinke schop uitdelen...

Enige wat ik wel eens heb gedaan is toen ik met mijn paard voorbij reed en mensen paard in de trailer probeerde te doen door met de mestvork op de kont te 'slaan' en met de puntenkant. Ik heb toen gezegt dat dat echt levensgevaarlijk was, beest zou maar achteruit schieten en zo'n pin in z'n bil hebben... *gruwelt*

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:07

Linndatbenik schreef:
Ik sta op een privé manege. Daar komen allemaal mensen met hun eigen paard naartoe om te rijden. Er zijn weleens mensen waarvan ik denk, je mag ook wel oppassen, anders scheur je de mondhoeken gewoon uit. Of ze weten niet wanneer ze in de goede galop zitten, ze gaan dus gewoon door.
Ik ben best wel jong, 11 jaar. (:)) Maar ik vind toch dat ik het recht heb, als niemand anders er iets van zegt, om er iets over te zeggen.
Bij die punten van jou zal ik zeker mijn mond opentrekken.

Als jong meisje zou ik zeker oppassen met je mond opentrekken. Niet negatief bedoeld, maar als jong meisje moet je gewoon nog zoveel leren over het paardengebeuren. Neem bijvoorbeeld 'ze weten niet wanneer ze in de goede galop zitten, ze gaan dus gewoon door'. Misschien rijden die mensen wel contragalop? In plaats daarvan kan je wel vragen waarom mensen iets op een bepaalde manier doen, in plaats van je mond open trekken ;)

Ik zou mijn mond houden. Misschien heel laf :j. Zijn het kinderen, dan zou ik ze tips geven hoe ze beter met hun dier om kunnen gaan.

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:09

Ik ben ook best jong 13
Maar als iemand zijn of haar paard gaat schopen en slaan zeg ik wel iets in de trant van als jij kalm blijft woord je paard sneller kalm

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:11

Ik zou het ook doen zoals hafjelinger: vragen of ik raad mag geven. Dan weet je bij voorbaad of de persoon er voor open staat of niet. En op die manier zou ik ook zelf benaderd willen worden. Ik word niet goed van mensen die ongevraagd met hun ideeen te koop lopen. Maar ik neem graag raad aan van mensen die me beleefd benaderen.

Overigens zou ik me enkel "moeien" als ik denk dat het paard er schade van ondervindt of indien er een gevaarlijke situatie ontstaat.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:12

Het ligt er natuurlijk aan wat er gedaan wordt. Verkeerde galop (of dat nu wel of niet bedoelt is) deert een paard opzich niet, schoppen en slaan is natuurlijk een ander verhaal. En vind ik dat een 11 jarige of wat voor leeftijd dan ook best iets van mag zeggen!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:12

Op mijn vorige stal (ben er nu net een week weg) stond ik 8 jaar en we konden elkaar echt alles zeggen. Gewoon "Joh, klopt het dat jouw paard zonder water staat?" of zo. We konden er altijd met elkaar over praten en er waren ook niet echt gekke dingen.
Op mijn nieuwe stal zie ik wel dingen (met name trainingstechnisch) waar ik persoonlijk niet achter zou staan, maar ja, ik sta er net een week en ik vind niet dat ik me er dan al mee kan gaan bemoeien, bovendien ben ik nog lang niet op het niveau waar de meesten op zijn. Ik ben zeker niet alwetend (eigenlijk het tegendeel), dus ik bemoei me er nu eigenlijk niet mee. Ik voel wel steeds meer opkomen om 1 ruiter te vragen waarom hij op een bepaalde manier rijdt.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:14

shirleyp schreef:
In de omgang met paarden doel ik op mensen die bijvoorbeeld hun paard niet eens aan de hand mee kunnen laten lopen. Lijkt onschuldig, maar ik passeer ze niet graag met mijn paard in een stalgang

Hmmm... Ik heb een paard dat vrij lastig is en soms opvoedkundig erg moeilijk.. Geduld en herhaling en zeer consequent zijn de sleutelwoorden voor mijn merrie. Als ik mij door Jan en alleman mij moet laten vertellen hoe ik haar moet behandelen, dan had ze waarschijnlijk al in de salami gezeten.. Dus Nee. Ik had het niet gewaardeerd als jij mij de les zou gaan lezen wbt de omgang met mijn paard! Het blijft een dier en jij kan niet zomaar de eigenaar van het paard aankijken op wat het paard doet omdat het jou niet aanstaat.

Daarnaast vind ik aanspreken ook niet zo leuk klinken, je topic heeft een negatieve ondertoon. Je kennis ongevraagd delen vind ik betweterig overkomen.. Daarnaast zit er een wezenlijk verschil.tussen hulp bieden en jouw kennis mede delen..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:14

shirleyp schreef:
Ik vind overigens wel dat je de wijsheid waar je wel over beschikt moet delen.

Ik denk dat hier een probleem zit hoor. Volgens mij heeft bijna iedereen die iets met paarden heeft de wijsheid in pacht namelijk.
Ik moet zeggen dat ik er persoonlijk niet op zit te wachten als om de haveklap iemand zich met mijn doen
en laten bemoeit.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:18

Ik bemoei me nergens mee, voor mij part zitten ze er achterstevoren op :+ ieder zijn ding...

Ik roep wel eens tegen de kinderen dat ze niet moeten rennen in de stallen en bak, omdat anders de (jonge) paardjes schrikken :D

comeclose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:19

Ik zeg er zelf niet zo snel wat van. Bij ons op stal gebeuren eigenlijk best veel dingen waarvan ik eigenlijk vind dat niet kan. Ik zou er wel wat van willen zeggen maar ik wil ook geen ruzie krijgen. Als er iets echt helemaal fout gaat zou ik er wel wat van zeggen, maar er zijn best vel ruiters die een paard op de verkeerde manier rijden of waarvan het paard erg vaak staakt. Wat ik overigens wel stront irritant vind is als mensen je der op wijzen dat je je mest nog moet opruimen, dat wordt zo vaak bij ons gedaan. Ik doe het altijd na het rijden omdat ik nogal irritant vind als ik met m'n paard aan de hand de mest moet opruimen. En ja hoor iedere keer weer ik zet een stap buiten de rijbak en dan is het "vergeet je je mest niet op te ruimen"

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:19

soesita schreef:
Ik zou het ook doen zoals hafjelinger: vragen of ik raad mag geven. Dan weet je bij voorbaad of de persoon er voor open staat of niet. En op die manier zou ik ook zelf benaderd willen worden. Ik word niet goed van mensen die ongevraagd met hun ideeen te koop lopen. Maar ik neem graag raad aan van mensen die me beleefd benaderen.

Overigens zou ik me enkel "moeien" als ik denk dat het paard er schade van ondervindt of indien er een gevaarlijke situatie ontstaat.

Idem dito :) ..

Van wijzen wordt niemand beter en als je oprecht de persoon een ander perspectief en inzicht wil meegeven en je vraagt of iemand er voor open staat dan krijg je veelal een heel ander respons.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:20

soesita schreef:

Ik ook :j Zie ik echt iets waarvan ik denk "anders zou beter lukken" vraag ik gewoon of ik een tip mag geven. Is het antwoord neen, dan zijn we even goede vrienden :j
Als ze mij benaderen met "je mag dit niet doen" fo "je moet het zo doen" heb je heel veel kans op een "bemoei je met je eigen zaken" tegen wanneer ze me vragen of ze een tip mogen geven, ik gewoon zal zeggen "ja graag :j" :+
Maar ik voel eigenlijk niet snel de drang om me te bemoeien met andermans paard. Moei me eigenlijk enkel als ik zo iets heb van "als dat zo door gaat verongelukt ze er mee of verongelukt ze iemand anders" maar anders... Niet mijn zaken.

Niet rennen/gillen op stal zeg ik ook wat van maar meer omdat ik zelf niet tegen dat kabaal kan _O-

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:20

Leven, en laten leven.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:21

Ik hou gewoon mijn mond hoor als iemand te veel rukt/trekt/schopt whatever. Klinkt misschien heel zielig voor het dier, maar die eigenaar trekt zich waarschijnlijk er toch niets van aan en of je krijgt een discussie. En zelf wil ik het ook gezellig houden op stal.
Mocht het echt uit de hand lopen vind ik het een taak van de stalhouder om de pensionklant daarop aan te spreken.

Ik sta net op een nieuwe stal en daar hangen de regels naast de bak waar o.a. op staat 'bemoei je niet met elkaar'. Nou prima vind ik dat hoor, ik hou er zelf ook niet van ongevraagd commentaar.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 11:21

soesita schreef:

Dat is het stukje wat ik bedoel. Als iemand besluit zweverig op zijn paard te gaan zitten, prima. Zolang niemand er last van heeft, vind ik alles goed. Het gaat mij om het moment dat anderen (paard of mens) er wel last van hebben.

Ik rijd zelf regelmatig met kromme tenen door de baan, maar trek ook niet bij alles mijn mond open. Ik probeer mensen wel subtiel op weg te helpen wanneer ik zie dat er iets gebeurt dat eigenlijk niet kan. Ik vind het iedere keer weer een lastige afweging...

Een paar weken terug zat ik op een vrij groot indoorconcours naar het verenigingsspringen klasse M te kijken. Komt er een grietje met haar paard de ring in. Rijtechnisch niet helemaal voor elkaar, ze gingen nogal hard. Halverwege het parcours zwaait ze af, trekt het paard in zijn smoel en geeft hem tegelijkertijd een gigantische rotschop. Hele tribune was er stil van, maar er wordt niets van gezegd. Zelfs niet door de jury. Daar zakt mij dus echt de broek van af...

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:27

Ik zie ook wel eens dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen, maar vaak zeg ik daar niks van. Ik wil wel heel graag die mensen helpen en tips geven (ook bij normale gevallen waar ik verbeterpuntjes zie), maar ik heb geen zin om over te komen als een betweter en ik weet vrij zeker dat mijn goed bedoelde advies niet altijd gewaardeerd zal worden, dus dan houd ik het maar voor me.

Zelf vraag ik eigenlijk altijd om tips en meningen, als ik aan het rijden ben en iemand staat te kijken. Altijd leuk om te horen wat iemand opvalt, erover na te denken of dit zou kunnen kloppen en eventueel de tips meenemen :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:29

In mijn pensionstallen tijd heb ik me altijd stil gehouden, mensen komen vanzelf wel als ze advies willen en als je bijvoorbeeld vraagt hoe ging het? en ze zijn negatief dan zou je er op in kunnen gaan.

Maar meestal willen ruiters niks van anderen aannemen. Dus lekker laten en je op jezelf concentreren.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 11:30

WolinLotte schreef:
Hmmm... Ik heb een paard dat vrij lastig is en soms opvoedkundig erg moeilijk.. Geduld en herhaling en zeer consequent zijn de sleutelwoorden voor mijn merrie. Als ik mij door Jan en alleman mij moet laten vertellen hoe ik haar moet behandelen, dan had ze waarschijnlijk al in de salami gezeten.. Dus Nee. Ik had het niet gewaardeerd als jij mij de les zou gaan lezen wbt de omgang met mijn paard!.

Begrijp ik! Ik heb ook zo'n draak gehad. Maar ik ken mijn stalgenoten langer dan vandaag en ik weet wie er handelt vanuit onkunde en onwetendheid en wie er bewust kiest voor een andere aanpak. Onkunde zou ik graag subtiel willen verhelpen (dat is wat anders dan bemoeien) en met een bewust gekozen andere aanpak heb ik geen moeite.

Mooi om te zien dat velen hier toegeven elkaar eigenlijk weinig aan te spreken, hoewel er dus duidelijk wel dingen gebeuren die paardonvriendelijk zijn. Ik worstel daar persoonlijk behoorlijk mee. Ik wil geen bemoeizuchtige juf worden (word ik van negen tot vijf al voor betaald) maar ik kan het niet aanzien dat er paarden zijn die dagelijks dit soort dingen moeten slikken...

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 11:37

LDRD schreef:
Ik denk dat hier een probleem zit hoor. Volgens mij heeft bijna iedereen die iets met paarden heeft de wijsheid in pacht namelijk.
Ik moet zeggen dat ik er persoonlijk niet op zit te wachten als om de haveklap iemand zich met mijn doen
en laten bemoeit.

Misschien moet je het minder zwart/wit zien. Ik heb echt niet de energie om me om de haverklap met iemand te bemoeien, maar als ik zie dat jij gefrustreerd op je paard los gaat vind ik (moreel gezien) dat ik daar wel iets van mag zeggen. Al dan niet op het moment zelf. Wanneer ik zelf niet meer eerlijk rijd omdat emotie mij in de weg zit, hoor ik het ook graag.

Ik vind het over het algemeen een bijzonder fenomeen. Paarden zijn zo'n kostbaar bezit, dat niemand er iets over mag zeggen. Paardeneigenaren (incl. ik) schieten direct in de verdediging wanneer er iets wordt gezegd.