omgang met manege pony's/paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kirishu

omgang met manege pony's/paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 15:59

hehe!
ik heb 3 jaar lang op een 'manege'(het was van origine een fries fokkerij, maar ze hadden ook een stuk of 8 les pony's) gereden, gepoetst en geholpen.

na 2 jaar kwamen er 2 nieuwe pony's daar:okkie en nansy. okkie was 26 jaar, en nansy 32! deze pony's hadden tot 1 dag voor ze werden opgehaald op een manege (met 2 fnrs sterren!!!!) iedere dag 2 lessen gelopen. zij kregen daar 1 kilo brok en een halve plak hooi per dag. ze kwamen dan ook nog eens nooit buiten.

ttoen ik ze voor het eerst zag, schrok ik me rot! het waren letterlijk 2 hoopjes botten.
okkie had een dik achterbeen. dit zag er uit als een 'stalbeentje', maar het hinderde hem om z'n achterbeen goed te kunnen buigen, en het zou nooit meer weg gaan. met nansy was fisiek niet mis, maar kom op! wie laat een 32 jaar oud paard nou nog 2 lessen per dag lopen???!!!!!!

de eerste keer dat wij ze naarbuiten heben gedaan op een lekker gras landje, wisten ze niet wat ze moesten doen. ze stonden een beetje aan het gras te ruiken en liepen toen terug naar het hek, om te kijken waneer wij ze kwamen halen.

bij ons hebben ze nog een jaar gestaan (nansy meteen op pensioen, okkie was de 'opzadel leer pony'), ne zijn daarna naar een rusthuis gebracht.

ik vind dit echt niet kunnen!
hebben jullie dit ook meegemaakt, en wat viden jullie hier van?

kirishu

Re: omgang met manege pony's/paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 16:02

owacht! hij staat verkeerd... kan iemand even tem? k weet niet hoe dat moet :o

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:03

Hoe men met dieren omgaat zegt heel veel over hoe de mensen zijn.

Helaas schiet het in de omgang met dieren nog heel vaak veel te veel te kort en moeten de dieren het bezuren.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:06

Nou... denk dat deze paardjes nog geluk hebben gehad... meeste gaan toch rechtstreeks naar de slager of Italië!!

juultiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:13

ik kan mij persoonlijk ook erg boos maken over sommige manege,s ,hebben ze 3 a 4 sterren maar als je naar de manege pony,s kijkt snap ik niet hoe er gekeken word
een manege die ik ken besparen nu door de pony,s alleen peen en kuil te voeren ,en dat met het werk wat ze doen.
en komt er inspectie dan halen ze de 3 goede zadels die ze hebben naar voren want een hele zadelkamer checken ze niet
veiligheid is er niet door slecht tuig en lesgevers die andere dingen te doen hebben
een nieuwe klant hoort daar staan de pony,s ga je gang
en wat kan je er aan doen ,niets !!echt geprobeerd en toen maar besloten mijn eigen paard ergens anders te stallen
ze hebben het niet super slecht maar ik vind dit al echt erg

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:15

juultiana schreef:
ik kan mij persoonlijk ook erg boos maken over sommige manege,s ,hebben ze 3 a 4 sterren maar als je naar de manege pony,s kijkt snap ik niet hoe er gekeken word
een manege die ik ken besparen nu door de pony,s alleen peen en kuil te voeren ,en dat met het werk wat ze doen.
en komt er inspectie dan halen ze de 3 goede zadels die ze hebben naar voren want een hele zadelkamer checken ze niet
veiligheid is er niet door slecht tuig en lesgevers die andere dingen te doen hebben
een nieuwe klant hoort daar staan de pony,s ga je gang
en wat kan je er aan doen ,niets !!echt geprobeerd en toen maar besloten mijn eigen paard ergens anders te stallen
ze hebben het niet super slecht maar ik vind dit al echt erg

eens! of ze zeggen tegen een manege ruiter ja leid jij ze even rond leer jij ze dit enz enz kan er echt heel boos om worden

_nathalie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:04

dit vind ik erg triest :(

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 08:49

Het hoort niet, maar mensen die op zulke maneges blijven lessen zorgen er voor dat de situatie nooit verandert.
Een stand is geen ramp mits het paard ook buiten komt. Maar stands, geen buitenbak, geen weidegang, en nooit naar buiten vind ik niet kunnen. En die maneges zijn er dus nog steeds.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:15

Je hebt maneges die slecht met hun paarden omgaan, en individuele paardenhouders die net zo slecht zijn. Heeft voor mijn idee weinig met manege's te maken. Als FNRS jury kom ik op nogal wat maneges. En ik zie vanalles. Paarden die er prima bij staan, en paarden die nog wel wat te wensen over hebben ;).

Ik word alleen een beetje moe van dat eeuwige gezeik op maneges. Volgens mij is het op een groot deel van de maneges prima gesteld met paardenwelzijn. De manege-eigenaren die ik ken zijn kundige paarden mensen. Maar vaak niet van het soort 'pennymeisjes'. Er wordt niet getut met manegepaarden. Het zijn dieren die aan het werk moeten, en geld moeten verdienen. Dan ben je in de ogen van de pubers op stal al snel een dierenbeul. Ondanks dat je paarden het prima hebben, en er goed verzorgd bij staan.

Uitzonderingen met slecht behandelde paarden heb je overal, bij maneges, bij boeren, en bij individuele paardenhouders.

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:19

Ik heb ook zoiets meegemaakt op een manege pony kwam van de zuidlaardermarkt en was oud en alleen maar bot, moest er een keer zonder zadel opzitten voelde alleen maar bot zo zielig, helaas is de pony ingeslapen

jasje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:59

Anoeska schreef:
Je hebt maneges die slecht met hun paarden omgaan, en individuele paardenhouders die net zo slecht zijn. Heeft voor mijn idee weinig met manege's te maken. Als FNRS jury kom ik op nogal wat maneges. En ik zie vanalles. Paarden die er prima bij staan, en paarden die nog wel wat te wensen over hebben ;).

Ik word alleen een beetje moe van dat eeuwige gezeik op maneges. Volgens mij is het op een groot deel van de maneges prima gesteld met paardenwelzijn. De manege-eigenaren die ik ken zijn kundige paarden mensen. Maar vaak niet van het soort 'pennymeisjes'. Er wordt niet getut met manegepaarden. Het zijn dieren die aan het werk moeten, en geld moeten verdienen. Dan ben je in de ogen van de pubers op stal al snel een dierenbeul. Ondanks dat je paarden het prima hebben, en er goed verzorgd bij staan.

Uitzonderingen met slecht behandelde paarden heb je overal, bij maneges, bij boeren, en bij individuele paardenhouders.

Hier ben ik het absoluut mee eens! Natuurlijk is de situatie van manegepaarden anders dan dat van individuele paardenhouders, dat kan bijna niet anders. Iedereen heeft maar commentaar op maneges, maar eerst zien dat zij het dan beter doen met de beschikbare middelen. Zo makkelijk is het niet een winstgevend bedrijf runnen én moeten letten op laten we zeggen 30 paarden. Meestal krijgt een manegepaard juist veel aandacht door de "pennymeisjes" die op de maneges rondlopen en de paarden vertroetelen. Vaak niet de ideale situatie op maneges, maar lang niet zo slecht als er vaak over wordt gesproken (hoewel je natuurlijk altijd uitzonderingen hebt) :j

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:48

Mijn ervaring is dat manegehouders vaak wel goed voor hun dieren willen zorgen, maar dat de kosten gewoon niet opwegen tegen de winst. Een manege houden is inderdaad niet zo makkelijk als gedacht wordt en hard gezegd zijn het de paarden die hoe dan ook het geld moeten verdienen... Deze 2 pony's hebben in ieder geval nog even van hun welverdiende pensioen kunnen genieten bij jou :)

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:09

Volgens mij is het merendeel van de maneges gewoon voorzichtig met hun paarden, want als daar iets mis mee is heb je ook geen inkomsten :) Maar je hebt er inderdaad altijd rotte appels tussen zitten.

Wat mij trouwens ook altijd opvalt is dat de lesklanten de manegepaarden om proberen te kopen met snoep etc als ze stout doen. Daardoor krijg je ook nare paarden hoor. (OH! Dus als ik klooi krijg ik snoepjes!)
Die pennymeisjes/pennyvolwassenen zijn dus ook niet altijd zo geweldig voor de paarden...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:11

Het lijkt me vrij normaal dat een 32 jaar paard mager is en dat een 26 jarige een stijf/dik achterbeen kan hebben. Of ben ik nou echt helemaal gek?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 08:19

Ik was het weekend ergens waar ze het beste voor hadden met de paardjes. Mijn paard had een nieuw zadel, de 24 jarige had ook een aardig zadel, wel oud. De hafjes hadden een aftands maar nog redelijk passend zadel alleen de twee pony's hadden zadels die van geen kanten paste. De ene had vierkante kussens die overal drukte en de andere had een wintec die aangesingeld achter zo'n 10 cm boven de rug uitstak. Dat zadel had beter op de andere pony gekunt en deze dan gewoon een nieuw zadeltje. Beide pony's hadden ook singelnijd, maar dat kwam door de eigenaar omdat zoveel verschillende mensen ze zadelde. Pony's stonden goed in het voer en mochten veel op de wei. Zagen ze een paard dat rilde werd deze van de wei gehaald en op stal gezet terwijl de weides op verschillende plekken in het bos lagen.

Wat ik doe als tuig bijna door midden is, dan trek ik het door midden, express, dan kan het niet meer gebruikt en moeten ze wel nieuw. Beter als dat er een ongeluk gebeurd.

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 11:20

phormicola schreef:
Het lijkt me vrij normaal dat een 32 jaar paard mager is en dat een 26 jarige een stijf/dik achterbeen kan hebben. Of ben ik nou echt helemaal gek?

ja, dat komt op die leeftijd wel vaker voor dan bijv. 12jaar. maar als een paard continu kreupeld, en al zulke botte tanden heeft dat hij niet meer normaal z'n eten kan eten, moet je toch weten dat zijn beste manege tijd dachter de rug is!

ps. ik zeg niet dat alle mangges per definitie specht zijn. ik vroeg me alleen af of dit vaken voorkwam...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:25

Ik heb er een van 36 die ik nog best dagelijks zou kunnen bereiden:
Afbeelding
Een 32 jarige hoeft dus niet per definetie dun te zijn, dat hangt af van vele factoren...

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:12

Er zitten inderdaad aparte gevallen bij tussen het bos aan maneges wat er is.
Het ene paard is het andere niet, wij hebben ook een 32 jarige pony die nog bloed fanatiek is en doodongelukkig wordt als hij met pensioen mag, maar we hebben ook een 22 jarig paard wat echt wel met pensioen mag en verschrikkelijk stijf is, maar daar wordt een goed plekje voor gezocht en krijgt nu alle liefde die hij verdient.

Bij ons staan de paarden er wel goed bij, want er wordt niet moeilijk gedaan over speciaal beslag of medicijnen die nodig zijn en de DA wordt er gewoon op tijd bijgehaald.
Daar heb ik wel eens andere dingen over gehoord, o.a. van me nichtje die vertelde over een shetje van 23 bij haar op de manege die was neergestort in de les en waar ruim 2 weken later de DA werd bijgehaald en nog steeds mee doorgereden wordt.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:18

Op alle maneges waar ik heb gereden kwamen er wel dingen voor waar ik het niet mee eens was.

Stands, nooit naar buiten en zo.
Op een manege zat de helft aan de buut en wouden ze een pony daarmee zelfs naar de slacht sturen.
Of er kwam een oud ponytje aan helemaal uit Polen, hoesten en pompen, week later was hij weer weg en niemand weet waar. Een of andere enge handelaar waarschijnlijk.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:22

Tja. Wijzijn welliswaar geen ma ege. Aaar toch. Ik heb er twee van 28. Die lopen 4 dagen in de week 1 priveles per dag. Zielig nee hoor. De een heeft artrose en springt niet meer loopt verder heel goed. De ander mist een asntal tanden en is wat mager, die word bitloos gereden. Beiden lopen elke dag in xe wei en zijn heel vrolijk met rijden. Waaarom dan op rust zetten? Rust roest.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:02

lailapri schreef:

En smaakt die ook lekker :P :Y)

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:11

Ik vind dat je niet kan oordelen tot je echt inside alles weet!
Waar mijn paarden staan is ook deels manege.
Wij hebben geen hele luxe boxen enzo dus mensen oordelen al gauw.
Terwijl alle paarde elke dag losstaan zelfs nu staan ze nog lekker in t land.
Ze hebben minimaal 1 dag per week vrij als het niet meer is.
Ik ben er erg over te spreken en ja er zijn er die doen et minder goed maar ik oorDeel niet als k niet alles weet!

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:23

germie schreef:
lailapri schreef:

Was precies mijn gedachte. :')
Elke dag bereiden? Op een gegeven moment is er dan toch niks meer van over.

Sorry lailapri. Misschien ben je dylectisch ofzo of is het een gewone spellingsfout maar het klinkt echt hilarisch. Is absoluut niet bedoelt om je af te zeiken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:34

germie schreef:
lailapri schreef:

hihi ehm nooit geproeft, meestal neemt ze een hapje uit mij.

edit was een spellingsfout, er trokken 2 meiden aan mijn benen en een zat op mijn nek want ik moest mee naar de paardjes. Ik wilde perse berichtje schrijven voor ik meeging dus dat ging wat ehmmmm laten we zeggen moeizaam.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:45

lailapri schreef:
hihi ehm nooit geproeft, meestal neemt ze een hapje uit mij.

edit was een spellingsfout, er trokken 2 meiden aan mijn benen en een zat op mijn nek want ik moest mee naar de paardjes. Ik wilde perse berichtje schrijven voor ik meeging dus dat ging wat ehmmmm laten we zeggen moeizaam.

Geeft niet, ik moest wel even lachen. :P