Bijna geen tijd meer voor paard...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dess

Bijna geen tijd meer voor paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 09:18

Hallo,

Ik weet niet of dit hier goed staat, maar dan moet het maar even verplaatst worden.

De titel zegt het al, ik heb bijna geen tijd meer voor mijn paardje.
Ik heb haar nu ongeveer een ander half jaar, en zit nu op het MBO jaar 1.
Er is in dat anderhalf jaar veel veranderd voor mij, mijn ouders zijn een paar maanden geleden gescheiden,
ik woon nu vooral bij mijn moeder dus niet zo dicht meer bij mijn paardje.
Ook mijn school zit niet om de hoek bij mijn paard.
Ik heb stage dagen tot meestal half 5 5 uur, 3 dagen achter elkaar. Dan ben ik kapot en te moe om nog te gaan rijden.
Bovendien is het dan donker, en ik vind het zelf niet zo prettig zo'n afstand in het donker te fietsen in mijn eentje.
Op school ben ik 3 uur vrij, maar voordat ik op het paard zit is het ook al weer donker.

Normaal heb ik op maandag avond les, alleen daar hebben we nu een winterstop.
Die les is s'avonds, van half 8 tot half 9. Dus dan moet ik weer in het donker terug.
Mijn moeder wil mij best af en toe brengen, maar die moet zelf ook werken en anderen dingen doen.
Op zaterdag moet ik altijd werken, soms van 6.00 tot 16.00, dan rij ik soms wel maar vaak ben ik dan ook moe omdat ik al om 5 uur ben opgestaan. Alleen de zondag blijft eigelijk nog over, maar vaak ben ik dan ook niet dichtbij stal.

Ik zit gewoon vooral met het donker, en dat ik snel vermoeid ben.

Weet iemand een oplossing waardoor ik meer tijd voor mijn paardje kan maken, meer engerie heb om erheen te fietsen en te gaan rijden? En wat vinden jullie er van om alleen in het donker te fietsen?

Bedankt alvast.

Anoniem

Re: Bijna geen tijd meer voor paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:22

Als je na een half jaar al geen energie meer hebt en piept over donker, dan ben je stomweg niet uit het juiste hout gesneden voor een eigen paard.
Doe jezelf en je paard een plezier, verkoop 'm aan iemand die wél van te voren aan ziet komen dat je 's winters altijd in het donker bezig bent, en ga bv lekker 1x per week op een leuke manege rijden.

Paardrijden is een hobby, en hobbies horen LEUK te zijn.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:25

Klinkt alsof je niet uit het juiste hout gesneden bent voor een eigen paard, of je paard verkopen of de kiezen op elkaar en gewoon je paard de verzorging geven die het nodig heeft. ;)

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:25

Stal je paard dichterbij?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:26

Je zult echt keuzes moeten gaan maken. In de winter is het nu eenmaal snel donker.. Kun je je paard niet dichter in de buurt van je huidige adres neerzetten? Dat scheel heel veel reistijd. En anders inderdaad wat Sonja ook al zegt..Verkopen.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:27

Gewoon fietsen in het donker of miss een brommertje?
Paard dichterbij zetten?

Het hoort er bij, in het donker er zijn en ook als je moe bent.. En als je nu al zo moe bent..
Leven is niet altijd makkelijk!!

Collie2008

Sonja schreef:
Als je na een half jaar al geen energie meer hebt en piept over donker, dan ben je stomweg niet uit het juiste hout gesneden voor een eigen paard.
Doe jezelf en je paard een plezier, verkoop 'm aan iemand die wél van te voren aan ziet komen dat je 's winters altijd in het donker bezig bent, en ga bv lekker 1x per week op een leuke manege rijden.

Paardrijden is een hobby, en hobbies horen LEUK te zijn.

Kan er niets meer aan toevoegen...

vervelend, maar maak dan een keuze. Het is nu nog een 'aangename winter' althans, als het alleen maar keihard vriest en sneeuwt is het nog vervelender om in het donker erheen te gaan...

Alina1989

Ik herken wel iets in jouw verhaal. Ik werk op het moment ook iedere dag. Ik ben dan 17.00 thuis en dan ben ik 's avonds vaak ook te moe om te rijden. Ook vind ik het niet prettig om in donker te rijden. Ik heb het gevoel dat nu het donker is 's avond veel minder energy heb :( Ik probeer me er wel elke dag toe te zetten. Ik heb nu geregeld dat mijn broertje (voor wat extra zakgeld) mijn 3 boxen uitmest en dat ik dan na het eten met de trailer naar de manege ga om te rijden. Daar is het vaak wel druk en niet donker dus dat motiveerd mij wel weer :)

Ik denk dat wanneer het straks 's avond weer licht is je het wel weer beter op kan brengen om 's avond naar je paardje toe te gaan.
Ik hoop dat je een oplossing vindt!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:29

Dichterbij stallen, evt een bijrijder zoeken..
Meer tijd krijg je echt niet zomaar, of je moet gaan spijbelen en daar wordt natuurlijk weer veel op gelet op het MBO.. Dus ik vrees dat je, als je echt geen zin hebt om in het donker te fietsen / niet dichterbij kan stallen je je paard het beste kan verkopen. (Evt aan iemand bij wie je hem nog steeds bij kan rijden)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:29

Sja, ook ik denk dat als het je teveel moeite kost je beter je paard kan verkopen, en een verzorgpaard kan gaan zoeken.

Er zijn mensen die veel langere dagen maken dan jij die gewoon iedere dag naar hun paard toe gaan. Ook als het vroeg donker is!!

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:30

Ik zou inderdaad proberen je paard dichterbij te zetten, of anders voor 2 dagen ofzo een verzorgster zoeken? Dan heb je die dagen al minder. En tja, de rest van de dagen vind ik toch wel dat je wat moet over hebben voor je paardje. Anders misschien verkopen aan iemand die er wel tijd voor heeft?!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:32

-> PP

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:33

Nou zeg, @Sonja, @Bassenqua dat is wel heel erg snel geoordeeld. TS had ook niet kunnen voorzien dat haar ouders zouden scheiden. En idd als je vanuit school ineens hele dagen moet gaan werken, dan kun je erg moe zijn. Maar dat gaat op termijn weer over. Ik zou persoonlijk mijn dochter niet een heel eind willen laten fietsen in het donker langs stille lanen en weggetjes en zelfs niet op de scooter willen laten gaan.
TS, is er geen mogelijkheid voor je om je paardje dichterbij te stallen of een bijrijder/verzorgster te vinden die hem een paar keer per week kan doen? Misschien gewoon voor tijdelijk, tot je gewend bent aan je nieuwe situatie en je je ritme weer hebt gevonden. Daar moet toch gewoon een oplossing voor te vinden zijn?

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:35

Tot half 5 à 5 uur is echt wel een luxeleventje! De werkende mensen onder ons zullen vaak veel later thuis zijn. Ik werk tot 5 uur en ben ongeveer 5 minuten later thuis, maar heb het geluk dat ik zo dicht bij huis werk, anderen moeten waarschijnlijk nog een uur of meer met de auto, met de trein of met de fiets naar huis. Zij doen het ook iedere dag voor hun paard zorgen, verman jezelf en doe wat je moet doen voor je paard!
Sorry dat we allemaal zo hard zijn, maar het leven is nu eenmaal hard en dat kan je maar best vroeg genoeg leren!
Probeer gewoon een oplossing te zoeken, eentje die werkt, en voor jou EN voor je paard! Een bijrijder kan een oplossing zijn, en stal dichter bij huis, ...

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 09:35

Te eerste ben ik 17, ik moet een best stuk fietsen om er heen te gaan. Weet niet of jullie wel eens verhalen hebben gehoord, mijn moeder vind het ook niet prettig als ik in het donker alleen daar heen fiets.
Waar ik woon zijn geen stallen enz. omdat het in de stad is.
Dat ik moe ben is iets psygisch ( ben naar dokter geweest ) .. Vaak zodra ik thuis kom val ik in slaapzodra ik op de bank zit.
Ik heb mijn paard een ander half jaar, vorig jaar woonde ik nog in de buurt.Ben er bijna elke dag geweest!
Mijn paard heeft het goed op die stal, word gevoerd stallen worden daar elke dag uitgemest..
Dus ze komt niks tekort behalve veel beweging. Dus mijn probleem is niet dat ze niet verzorgd word, mar dat ik dr bijna geen beweging kan geven!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:37

Beweging is echt wel iets essentieels. En ook al kan je er niks aan doen, op een bepaald punt moet je toch gaan kijken naar wat het beste is voor je paard...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:38

Hangt er ook vanaf hoe je paard is gehuisvesd?
Staat ie voornamelijk op stal, dan zou je iets moeten verzinnen (bijrijder, andere stal).

Maar ja, je zit pas in MBO 1 dus de komende jaren krijg je het niet rustiger waarschijnlijk.
Dan zou je moeten nadenken of jouw paard wel in je leven past.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:39

Ik werk 5 dagen in de week van 8 tot 5 met 1 uurtje pauze. Ik kom thuis om half 6, ik ga eten en daarna naar stal. Ik ben ongeveer half 7 op stal en om 10 uur/ kwart over 10 ben ik thuis. Voor mijn paard neem ik altijd de tijd. Als ik thuis kom ga ik douchen en daarna ga ik slapen. En op naar de volgende dag. Zo gaat het al vanaf mijn 16e. Mijn stal zit niet dichtbij :n Inmiddels heb ik een auto maar dan nog is het 20 min rijden.

Ik weet niet beter en ik zou ook niet anders willen.. tijd heb je nooit, tijd moet je maken. En als jij "geen zin" hebt dan zou ik geen eigen paard houden :n Beweging is het belangrijkste voor het paard. Wil je echt persee je paard houden.. (je zult het met school.. en daarna met werrk.. altijd zo druk houden.. ook als er een vriendje komt of een eigen huis etc..) zou ik iemand regelen die jouw paard wil verzorgen/rijden etc.

Maar als dit teveel voor jou is zou ik toch denken hem te verkopen.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 20-12-11 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 09:39

mika11 schreef:
Hangt er ook vanaf hoe je paard is gehuisvesd?
Staat ie voornamelijk op stal, dan zou je iets moeten verzinnen (bijrijder, andere stal).

Maar ja, je zit pas in MBO 1 dus de komende jaren krijg je het niet rustiger waarschijnlijk.
Dan zou je moeten nadenken of jouw paard wel in je leven past.

Nee mijn paard staat elke dag in het weiland tot dat het donker word, dan gaan ze naar binnen.
Hij past wel in mijn leven, als mijn ouders niet waren gescheiden had ik er elke dag heen gekund!
En had dat dan ook zeker gedaan..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:40

Magrathea schreef:
Beweging is echt wel iets essentieels. En ook al kan je er niks aan doen, op een bepaald punt moet je toch gaan kijken naar wat het beste is voor je paard...

Je kan een verzorger zoeken voor een aantal dagen in de maand en over een tijdje afwegen of je dan wel de energie en motivatie hebt om heen te gaan

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:41

Het probleem is denk ik dat de rest van je leven minstens zo druk gaat worden. Over een paar jaar ben je klaar met opleiding en moet je 40 uur p/w werken om je paard te kunnen onderhouden waarschijnlijk. Dat betekent dat je iedere avond in het donker naar je paard moet in de winter en alleen in het weekend overdag.
In de winter als het koud, nat en donker is, heb ik ook minder zin om uitgebreid naar m'n paard te gaan (20 min fietsen) en rij ik misschien maar 2x per week. Maar ik kom wel dagelijks om haar te longeren en gewoon even bezig te zijn, en overdag staat ze lekker met vriendjes buiten dus ze komt niets te kort. Dat kan prima (iig met mijn paard, die hoeft niet meer dagelijks gereden te worden om haar energie kwijt te kunnen), maar het is aan jou om te bepalen of dit al de moeite en al het geld waard is :)

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 09:41

svdijk86 schreef:
Ik werk 5 dagen in de week van 8 tot 5 met 1 uurtje pauze. Ik kom thuis om half 6, ik ga eten en daarna naar stal. Ik ben ongeveer half 7 op stal en om 10 uur/ kwart over 10 ben ik thuis. Voor mijn paard neem ik altijd de tijd. Als ik thuis kom ga ik douchen en daarna ga ik slapen. En op naar de volgende dag. Zo gaat het al vanaf mijn 16e. Mijn stal zit niet dichtbij :n Inmiddels heb ik een auto maar dan nog is het 20 min rijden.

Ik weet niet beter en ik zou ook niet anders willen.. tijd heb je nooit, tijd moet je maken. En als jij "geen zin" hebt dan zou ik geen eigen paard houden :n

Ik heb wel ZIN maar ik ben naar de dokter geweest en het gaat gewoon niet goed met mij. Ben vaak vermoeid na een school of stagedag. Het liefst was ik elke dag bij mijn paard, maar vind het gewoon vreselijk eng dat stuk alleen te moeten fietsen..

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 09:45

en ik vroeg een oplossing om meer bij haar te kunnen zijn.
geen reacties dat ik haar moet verkopen, want ik ben dr voordat ik hier woonde elke dag zowat heen gegegaan!

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:45

Waarom neem je geen bijrijder? Dat is nu de beste oplossing en het handigst op korte termijn. Overigens, en dat is hier al gezegd, denk je wel in het belang van je paard? Kun je hem beter niet verkopen aan iemand die wel tijd en energie ervoor heeft. Zonde hoor, een gezond paard die alleen maar op de wei staat. Die moet lekker gereden worden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:45

Is nu het probleem eigenlijk jouw vermoeidheid of het stuk fietsen in het donker?
Als het een goed verlicht stuk zou zijn, zou je dan wel elke dag erheen gaan ondanks je vermoeidheid?