Een paard of E- pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isis_Quinto

Een paard of E- pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 13:59

Heeey .

Ik heb net mijn C pony verkocht , omdat ik te groot voor haar ben geworden .
Heb al 10 jaar rijervaring op verschillende eigen pony's.
Nu ben ik op zoek naar een grotere.
Ik zou wel graag naar de paarden willen , maar heel veel mensen zeggen dan ja je bent nog maar
14 en je bent ook niet zo heel groot enzo , dan zegt iedereen waarom ga je dan niet op een E pony rijden.

Maakt het heel erg veel uit het verschil tussen een E pony en een klein paard?
Zoek rond de 4/5 jaar maar zeker niet te groen.
Nou hoor ik heel vaak een jong paard voor een meisje van 14 is niet leuk , een E pony is veel beter.
En de andere zeggen koop gewoon een 8 jarig paard ,dan kan die veel meer en dat is veel leuker voor een meisje van 14.
Maar ik vind het juist leuk om zelf een paard in de dressuur niveau's uit te brengen en te leren.
Wil natuurlijk niet een paard helemaal zelf gaan beleren.
Okee , ik snap het ook wel weer. Maar aan de andere kant denk ik dan ,
is er echt veel verschil tussen.

De rede dat ik gelijk een paard wil , is omdat ik op mijn 18e sws naar de paarden wil.
En ik denk van , dan kan ik nu ook wel een paard nemen.
In ieder geval , ik weet het even niet . De ene zegt ja gewoon doen .,
de andere vind het maar niks en zegt ga gewoon een E pony kopen ,
en ga over 4 jaar pas naar de paarden..

Wat zouden jullie doen ?
Is een paard echt wat te veel voor een meisje van 14?
Of kan ik toch beter een E pony kopen ?
Graag jullie advies ! (:
Laatst bijgewerkt door Isis_Quinto op 13-12-11 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Nojoukus

Re: Een paard of E- pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:00

Je mag met een pony ook gewoon tussen de paarden starte hoor, als je zelf 18 bent.

Isis_Quinto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 14:02

Nojoukus schreef:
Je mag met een pony ook gewoon tussen de paarden starte hoor, als je zelf 18 bent.

Is dat ook handig met springen dan ?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:04

Kies een paard waar jij een klik mee hebt, of het een grote pony of klein paard, maakt dan niet zo veel uit :)?
Hoe groot ben je zelf?

Terugkomend op je bovenstaande reactie.
Als je een D hebt niet, maar als je een grote pony/klein paard hebt word het wel werken, maar als je een paard dat het kan en leuk vind kan je er wel ver mee komen hoor

Isis_Quinto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 14:07

Ess_Ramona schreef:
Kies een paard waar jij een klik mee hebt, of het een grote pony of klein paard, maakt dan niet zo veel uit :)?
Hoe groot ben je zelf?

Terugkomend op je bovenstaande reactie.
Als je een D hebt niet, maar als je een grote pony/klein paard hebt word het wel werken, maar als je een paard dat het kan en leuk vind kan je er wel ver mee komen hoor

Bedankt voor je reactie ! (:

Ben zelf 1.64.
Ik dacht dit zelf dus ook , dat je gewoon een klik moet hebben.
Dat het dan niet zoveel uitmaakt.
Maar heb hier heel veel verschillende meningen over gehoord..
Dus begon wel erg te twijfelen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:09

je mag inderdaad met een pony bij de paarden starten,maar niet met een paard bij de pony's.dus wil je wedstrijden blijven rijden moet je wel een e pony nemen.

je kunt toch zoeken naar een e pony boven in de maat die net geen paard is,en of je daar mee kan springen bij de paarden waarom niet als het een goede springer is maak je misschien de paarden wel in.ik zou gan voor een e pony wel boven in de maat dus 156(,5) zie Categorie E: stokmaat van 148,1 cm tot en met 156,9 cm.

Anne_Apache

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:11

Is het misschien een idee om een E pony zo hoog mogelijk te rijden, te verkopen en als je 18 bent daar een leuk paard van te kopen? Ik rij zelf ook op een E pony maar vind dit met springen niet handig, de afstanden maken het gewoon niet zo makkelijk. Anders zou ik inderdaad gewoon voor een paard gaan, of het werkt ligt inderdaad ook aan wat voor een paard het is en of de klik er is.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:12

Als je nog maar 14 bent en niet zo heel groot dan zou ik gewoon voor de aankomende jaren een grote E-pony kopen, daar mag je bij de paarden ook nog mee starten evt. En dan kun je nog 4 jaar bij de pony's rijden. Ik hoor toch wel heel vaak dat wedstrijden rijden bij de pony's heel anders is bij de paarden, de sfeer is heel anders en ik denk dat het voor een 14 jarige een stuk leuker is om gewoon nog een aantal jaar bij de pony's mee te rijden.

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:16

Ja ik heb vaker gehoord dat met een E pony idd moeilijker springen is (heb zelf ook een E gehad, had ik zelf niet zo veel problemen mee, maar verschilt natuurlijk qua pony en ik sprong nog niet zo hoog :P) Maar ik lees dat je vooral de dressuur in wilt? Maar aan de andere kant, als je een maatje wil waar je heel lang mee door kan, ook als je straks een vrouw van 21 bent, dan zal ik voor een paard gaan ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:19

nou denk niet dat er veel verschil is tussen een e pony van 156 en een paard van 160cm.als je je paard goed kunt rijden tussen de hindernissn zou het echt niet uit maken met de afstanden.je hebt grote pony's die goed ruim zijn en ook paarden die helemaal niet ruim zijn.ga gewoon op zoek naar een mooie e pony met ruime gangen,denk dat je dan echt nergens last van hebt.als je een heel groot ruim paard hebt moet je hem super bij elkaar rijden tussen d hindernissen,dus je moet je rijstijl aanpassen aan de pony/paard die e koopt
Anne_Rock schreef:
Is het misschien een idee om een E pony zo hoog mogelijk te rijden, te verkopen en als je 18 bent daar een leuk paard van te kopen? Ik rij zelf ook op een E pony maar vind dit met springen niet handig, de afstanden maken het gewoon niet zo makkelijk. Anders zou ik inderdaad gewoon voor een paard gaan, of het werkt ligt inderdaad ook aan wat voor een paard het is en of de klik er is.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:46

PP --> YRT

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:19

Ik ben ook 14 en ik heb een e-pony.
Ik heb hem zelf het meeste geleerd en ik vind dat zelf heel leuk hij kan ook makkelijk tussen de paarden dus waarom niet. (hij is een goeie springer en geschikt voor dressuur)
Ik ben zelf 1,62 en mijn e-pony is 1,55 en dat past prima. (nouja ik ben altijd bang dat ik er onderuit komt en dat dat dan niet meer mooi is voor het plaatje en dat mensen gaan zeggen dat ik te groot ben maar ik pas er precies goed op.
Ik zeg ga gewoon rond kijken en als je een leuke e-pony ziet ga je voor een e-pony en als je een leuk paard ziet ga je voor een paard.
(Trouwens met springen is dat geen probleem een e-pony met een goede techniek kan makkelijk tussen de paarden)

Succes met het zoeken naar je e-pony/paard!

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:42

Ik heb op mijn net 15e een paard gekregen en ik ben zo blij dat ik geen pony meer heb. Ik wil met dit paard wat bereiken en een band opbouwen en hem niet meteen weer wegdoen op mijn 18e.
Wedstrijden rijden als jonger iemand tussen alle volwassenen vind ik wel leuk. Ben altijd wel trots als ik een prijsje mag ophalen tussen al die 30jarigen en professionals :) doen we toch maar mooi samen.
Zoek een leuk paard uit van een jaar of 8 met wat ervaring en jullie kunnen samen opgroeien :D

edit paard was 1.70 en ik toen ook.

Isis_Quinto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 17:12

Bedankt voor de reacties !

Mischien dat het toch beter is dat ik een E pony neem .
Dan nog 4 jaar bij de pony's en dan tussen de paarden .
Aan de ene kant denk ik dan weer van is het wel makkelijk om met een E pony
Z te springen tussen de paarden.
Ik wil eigelijk geen afscheid nemen en een groter paard kopen , omdat dat wat te veel gevraagt is voor mijn E pony.
Ik wil erg graag de springsport in.
Weet niet of hier iemand nog ervaring in heeft?

maflinger1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:33

Je hebt ook kleine KWPN'ers van 1.55 en die worden dan ook tot de E-pony's gerekend of groot uitgevallen pony's die dan E-pony zijn.
Gewoon eentje kiezen waar je een klik mee hebt, en vooral ook les nemen/1

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:38

je moet gewoon op zoek naar een pony met spring kwaliteit,dan maakt het echt niet uit dat het een e pony is en net die paar cm mist om een paard te zijn.en hoogte van pony/paard heeft niks met kwaliteit te maken.dus koop gewoon een grote e pony met kwaliteiten zodat je iedereen in maakt bij de paarden.ook e pony's kunnen in de z bij de paarden mee komen,mits ze kwaliteit hebben(want er zijn genoeg paarden en die bezitten deze kwaliteit ook niet).
en o,ja nog een pony's zijn ook veel leuker(haha)

LoverHorses0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:39

Je kan gewoon een paard nemen hoor! bij mij op stal is er zelfs iemand van 13 met eigen !paard! en die is ook pas net 6 geworden dus het kan gewoon hoor

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:48

Als ik het zo lees wil je graag de springsport in, nou heb ik zelf geen wedstrijdervaring maar het lijkt mij ook dat het moeilijker is om in de top te komen met een E-pony dan met een wat groter paard. En je zegt ook dat je liever geen afscheid neemt van de pony als je 18 bent, dus ik zou toch voor een paard gaan. Je moet er natuurlijk ook rekening mee houden dat je nog wat kunt groeien als je 14 jaar bent, misschien wordt je wel 1.73 bijvoorbeeld (ben ik ook), en dat vind ik toch net wat mooier staan op een paard dan een E pony. Je moet het natuurlijk zelf weten maar het paard zou mijn voorkeur hebben. Succes met je zoektocht!

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:49

ja, maar net wat je zelf wilt.
je kan inderdaad een grote E pony nemen en die daarna doorrijden bij de paarden, maar je kan nu ook een iets ervarener paard nemen, dan hoef je je pony over 4jaar ook niet meer te verkopen.
maar, wie weet vind je paardrijden over 4jaar helemaal niet meer leuk..
de wedstrijden nu zijn wel een stuk leuker tussen de pony's, dat zou voor mij een reden zijn om een E te kopen, en dan zie je over 4jaar wel weer veder!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:53

Een goede e-pony kost minder dan een paard met gelijke kwaliteit.
Als je dus goed in een E pony investeerd kom je daar waarschijnlijk verder mee in de sport dan met een 'gewoon' paard dat net zo duur is.
Ik kende een E pony die bij de paarden ZZ dressuur liep en 1.40 nationaal sprong.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:59

Ik heb zelf toen ik 14 was dezelfde keuze moeten maken.
Ik wilde een jonge pony/paard
ik heb toen gekozen voor een e-pony, wel paard gefokt.
tot op de dag van vandaag rijd ik met haar en heb veel plezier
ik rijd wedstrijden tussen de paarden zowel springen dressuur als sgw.
Het maakt echt niet uit dat die van mij een pony is, tussen alle grote paarden kan ik soms een van de weinigen zijn zonder tijdfouten.
Laatst op wedstrijd waren er van de 100 mensen maarliefst 15 foutloos waarvan ik er een van ben.
Ik heb soms het idee dat ik met mijn kleine wendbare pony voordeel heb op de grotere paarden.
Dus in de springsport heb je (mits je natuurlijk een springtalentje koopt) absoluut geen last van die paar ontbrenkende centimeters)
Ik vond zelf de wedstrijden bij de pony's veel gezelliger, dus als ik jou was zou ik lekker op zoek gaan naar een e-pony en lekker tussen de pony's rijden veel gezelliger! kan je op je 18e zo door bij de paarden!
Het belangrijkste is natuurlijk dat je een paard/pony zoekt die bij je past en waar je lol aan hebt, dus ga gewoon af op je gevoel en zie waar t schip strand.
Als je voor je zelf echt een keuze wilt maken om te gaan kijken naar of pony's of paarden. Dan zou ik persoonlijk gaan voor een e-pony.
Maar dat is mijn persoonlijke ervaring!
Succes ermee!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:04

ik zou geen E er kopen, die zijn niet zo veel waard, je kunt nog makkelijk op een D pony, kijk maar in de os dat is mijn pony en ik ben ook 164. ik zou dan een jonge pony kopen en die oplijden tot het M/Z en die voor mooi geld verkopen, en daar een leuk paard van kopen. je bent nog best jong om tussen de paarden te rijden, en een leuk 4/5 jaarig paard daar betaal je ook veel voor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:09

Precies de omgekeerde redenatie als de mijne :D
Het ligt natuurlijk aan je eigen lengte, maar als je niet super lang wordt kun je op een E pony zonder problemen met de paarden meekomen en het kost je de helft minder in aanschaf voor een goede kwaliteit.
Ik zou dan wel voor een te klein gebleven spring gefokt paard gaan.
Ik heb een tijdje bij een springruiter gereden waarvan zijn meeste paarden nog geen 160cm waren, de kleinste 152. Deze gingen rustig voor topgeld weg naar internationale ruiters vanwege hun talent.
Daar kwam echt geen meetlint aan te pas.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:11

Sizzle schreef:
Precies de omgekeerde redenatie als de mijne :D
Het ligt natuurlijk aan je eigen lengte, maar als je niet super lang wordt kun je op een E pony zonder problemen met de paarden meekomen en het kost je de helft minder in aanschaf voor een goede kwaliteit.
Ik zou dan wel voor een te klein gebleven spring gefokt paard gaan.
Ik heb een tijdje bij een springruiter gereden waarvan zijn meeste paarden nog geen 160cm waren, de kleinste 152. Deze gingen rustig voor topgeld weg naar internationale ruiters vanwege hun talent.
Daar kwam echt geen meetlint aan te pas.

waarom een springgefokte E? als je wil dressuuren?? die snap ik niet

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:12

Het ligt er aan wat je zelf wilt. Een pony kan ik me indenken dat nu leuker is. Over het algemeen vond ik mijn ponyclubtijd ontzettend leuk, spelletjes, wedstrijden, buitenritten, kampen. Bij paardenclubs is dat over het algemeen toch minder/anders. Maar als jij dat niet gaat missen dan dan zou ik lekker voor een paard gaan. Dan weet je zeker dat je qua lengte erop kunt blijven rijden en dat je niet tegen problemen aanloopt bij de paarden. Met een pony kan ook, maar bij het springen zul je dan wel extra rekening moeten houden met de galopsprongen. Al zal het verschil tussen een grote e en een klein paard ook wel loslopen.