Politie te paard: galloperen over straat, gevaarlijk???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knakker

Politie te paard: galloperen over straat, gevaarlijk???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 13:12

Ik kijk regelmatig naar de TV-serie Politie Te Paard.
Ik vind het altijd reuze interessant, maar het kippevel loopt over mijn rug als ik ze dan soms in volle galop over de Amsterdamse straten zie galloperen.
Okee, ze zetten ze wellicht op scherp, maar als ik ze dan zo'n bocht door zie gaan dan voel ik mezelf al bijna onderuit gaan.
Dat is toch superlink?

Vinden jullie dat ook eng of raar?

troi

Re: Politie te paard: galloperen over straat, gevaarlijk???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:15

Die paarden worden daarop getraind en weten precies hoe ze zo'n straat over moeten denderen zonder om te kieperen.
Ik zou het in elk geval niet proberen met een dier dat het nog nooit heeft gedaan.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 13:16

het lijkt mij tenminste doodeng, maar zou dat zo zijn, dat die paarden weten dat ze anders moeten galopperen??

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:18

Wel eng, niet raar. De paarden worden daarop getraint en de ruiters weten ook dat ze niet moeten draaien op putdeksels oid, want das heel glad. Zou t zelf niet zo goed durven, maar na goede training miss wel.
De paarden van de beredenen lopen dagelijks geruime tijd op stenen, klinkers e.d. die zijn t gewend en dus ook vaster ter been dan onze paarden. Is niet te vergelijken.
Ben in september op vakantie geweest in Spanje en heb daar de herderstrail gereden. Die paarden hebben ijzers onder. En zonder dat ze op scherp gezet zijn, lopen ze heel makkelijk en super vast ter been over rotsen, door dorpjes met heule steile beklinkerde paadjes/weggetjes. Ook een steile betonbaan deden ze met gemak, omhoog en omlaag! De eerste keer zit je er met schrik op, totdat je door krijgt hoe zeker die paarden op hun hoeven (ijzers) staan. Is ook een kwestie van vertrouwen en goed in balans zitten zodat je je paard niet stoort.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:19

Heb al een aantal keren een politiepaard vol onderuit zien schuiven hoor! Ik vind het er ook altijd doodeng uitzien. Rondom ijzers en dan in volle galop over het asfalt. Maar goed, tijdens rellen kan je ook niet op een rustig drafje aan komen kakken. Vraag is dan of paarden uberhaupt nog gebruikt moeten worden voor politiedienst.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:19

Die paarden krijgen de ene training na de andere, denk dat ze dat wel kunnen... ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:20

Belangrijk is dat je door galoppeert en niet opeens op de rem gaat en inderdaad putdeksels enz. vermijd. Onze paarden (merens) kunnen dat ook hoor, staan stevig genoeg op de benen hiervoor en zijn ook braaf zat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:22

_Saar schreef:
Vraag is dan of paarden uberhaupt nog gebruikt moeten worden voor politiedienst.

Zolang mensen meet ontzag hebben voor een groep paarden dan voor een groep agenten te voet, waarom niet?

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:23

Waar ik me meer druk om zou maken zijn de pezen en de spieren van de paardjes :(

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:25

Ze moeten in een bocht ook overgaan in draf, dag legde Ingrid (de instructrice) ook uit. Zodat ze iets meer grip hebben.

En ook de pezen en spieren vallen erg mee, veel paarden halen een hoge leeftijd, ze krijgen genoeg rust en racen heus niet uren achter elkaar over de straat.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:25

elk paard kan galloperen op asfalt, steen e.d. (kijk maar naar geschrokken / op hol geslagen paarden) Niet elk paard kan dat in de stad, in drukte en tussen mensen. En niet elk paard kan dat zonder onderuit te gaan.
Zowel de ruiters als de paarden trainen regelmatig, lopen dagelijks op steen (zowel op straat als op stal) en zijn ook dressuurmatig goed voor elkaar (als ze dat niet zijn kunnen ze dit niet doen)
En door het vele werken op de harde ondergrond worden die pezen en spieren zodanig goed getraind dat ze dit werk aan kunnen. Daar worden ze ook op uitgezocht.
En ja, ook politiepaarden hebben wel eens een blessure. En ja, zij worden langer op stal gehouden dan de gemiddelde manegepaarden om te kunnen herstellen van hun blessure.

En trappetjes lopen en zo, doe ik ook met mijn jonge beest, juist om ze aan alles te laten wennen.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:26

Sinds de trail maak ik me daar geen zorgen meer over. Die paarden zijn zo taai, heel anders dan onze paardje die met fluwelen handschoentjes worden aangepakt en tot in den treure in de watten worden gelegt. De paarden daar lopen zo'n trails met gemak tot en met hun 15e en zijn dan nog super op de benen, maar mogen t dan rustiger aan doen of worden verkocht aan een vakantieganger die zijn of haar hart verloren heeft aan t paardje die hen zo dapper over de moeilijkste paden droeg..

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:27

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 13:27

ja die trappetjes lopen vind ik ook link om te zien, maar ook daar worden ze in getraind denk ik.
Maar als je die hoeven en kootholtes soms ziet.......

cleona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:27

ze kunnen het wel hebben met de training die ze krijgen (kijk er zelf ook wel eens na)
maar heb zelf altijd mee gekregen dat het niet erg goed voor de benen is..

emirr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:28

Wat ik nou niet begrijp, is waarom ze niet zoiets als een stuk autoband of zo onder ijzers kunnen zetten. Mooie gympen voor politiepaarden. Zou het een gat in de markt zijn? Haha.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 13:29

ja, dat is een idee, dan horen de boeven de politie ook niet aankomen, haha!!

Orola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:32

Heb die serie gister ook gezien, gingen ze over zo'n smalle brug galloperen. Maakte me meer zorgen om de mensen die daar overheen liepen, moet wel heel eng zijn als je bang voor paarden bent en er komen ineens 2 van die grote beesten in volle galop op je af...

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 13:33

ja dat zag ik ook, was inderdaad best wel link voor die voetgangers!

cleona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:33

emirr schreef:
Wat ik nou niet begrijp, is waarom ze niet zoiets als een stuk autoband of zo onder ijzers kunnen zetten. Mooie gympen voor politiepaarden. Zou het een gat in de markt zijn? Haha.

zou het niet zo zijn dat politie paarden al speciaal beslag hebben? om het wat te dempen?
geen idee hoor, maar het lijkt me wel logies voor de politie paarden idd

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 13:35

volgens mij niet, ze hebben een keer met de hoefsmid meegefilmd, volgens mij was het normaal beslag.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:38

Knakker schreef:
volgens mij niet, ze hebben een keer met de hoefsmid meegefilmd, volgens mij was het normaal beslag.

Volgens mij staan ze inderdaad op heel normaal beslag.

Kunststof zou zo slecht nog niet zijn als je een variant weet uit te kiezen die relatief slijtvast is. Anders is het versleten voor je er erg in hebt denk ik.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:41

Naar mijn weten gebruikten vroeger wel ze gewoon een soort luchtdrukzooltjes.

Daarbij, het is al gezegd, kan een paard gewoon wennen aan hard gaan op een harde ondergrond.
Asfalt is trouwens veerkrachtiger dan men denkt. Spieren hebben geen last van klappen, het zijn de pezen die door doorbuigen de klappen opvangen. Dat is hun werk, en men vergelijkt eigenlijk te snel met een mens die als die op de hiel land de hele klap door het been krijgt. Dat is bij een paard natuurlijk niet zo, er zitten tussen hoef en recht naar boven gaand been een aantal gewrichten die kunnen buigen en dus de klap opvangen.
Daarbij galopperen ze natuurlijk niet dagelijks uren over de weg.
De meeste stress peesblessures (dus niet peesklap) ontstaan door op scherp staan en dan stoppen of draaien (iets doorglippen is feitelijk beter) of gewoon draaien op een been dat blijft staan, of uitglijden, en op zachte ondergronden, gewoon bij dressuur en in de wei....

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 13:44

ja als je dat leest, valt het mee!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:50

Fred_Kroket schreef:
Ze moeten in een bocht ook overgaan in draf, dag legde Ingrid (de instructrice) ook uit. Zodat ze iets meer grip hebben.

En ook de pezen en spieren vallen erg mee, veel paarden halen een hoge leeftijd, ze krijgen genoeg rust en racen heus niet uren achter elkaar over de straat.

Ik wil niets goedpraten maar op de stal waar ik vroeger reed kregen wij regelmatig gepensioneerde politiepaarden binnen en die werden met gemak ouder dan 25.. Plus we hebben er nu ook weer 1tje staan ;)