Ik heb even een vraagje omdat ik t toch wel heel apart vond om te horen, en aangezien ik niet ver ben met trekpaarden etc wilde ik t even weten van jullie...
Een vriendin van mij heeft voor op haar werk een 1,5 jarig trekpaard(belg) aangeschaft... Nu zegt zij dat dit paardje nooit in handen is geweest ,dus idd nooit iets mee gedaan, maar t al perfect deed met gelijk hoofdstel om en voor de kar etc.. Nu vraag ik mij af, want hier hadden we een discussie over... Met 1,5 jaar, is de rug dat al zo sterk dat t een kar kan trekken? Dan is de rug toch helemaal niet volgroeid ? En karren als in met kinderen huifkarren etc is toch nog veel te zwaar ? Zeker als het paardje nooit in handen is geweest ? En het hoofdstel? Ik heb mijn verzorg pony pas met 3,5 jaar voor eerst hoofdstelletje in gedaan en voor maar 15 minuutjes om te wennen, en t betreffende paardje is 1,5 en nu al met alle tuig en hoofdstel en bit om ?
juist zware paarden als trekpaarden zijn pas laat volgroeid........en die moet je de tijd geven volwassen en sterk te worden. Ze lijken al zo groot en sterk; maar inwendig zijn ze dat zeker niet!
Ze melde ook dat een DA gezegd zou hebben en een man die er verstand van zou hebben hadden gezegd dat de rug al volgroeid is, wat ik al nooit geloofde, en hadden gezegd dat het kon... vind bes sneu voor t beestje!
Ik vond het ook erg vreemd waarom zou een trekpaard al zo snel alles kunnen als een "normaal" paardje met 2.5 pas begint met alles wennen en pas met 3.5 ongeveer erop zou gaan? T paardje Sunny waarmee ik al een jaar mee bezig ben word straks 4 en ze heb nog nooit een zadel opgehad, dat komt pas na de winter.
Silence
Geplaatst: 09-11-11 08:50
Mijn inziens is er geen enkele dierenarts die dat zegt. Paarden hebben tijd nodig om te volgroeien, zeker zulke zware mannen als trekpaarden.
Weet je zeker dat hij pas 1,5 is? Denk dat iedereen met verstand van paarden weet dat dit niet correct is.
Zilfstar
Geplaatst: 09-11-11 09:10
Wrs omdat het als jong paard compleet overdonderd wordt. Dan kan het best de eerste keer goed gaan, maar is het wachten op probelemen als beest ouder wordt, gaat puberen (en dus protesteren) of totdat hij zijn kracht ontdekt heeft.
Paarden die je overdonderd kunnen best braaf zijn (LIJKEN dus) tot ze het besef krijgen van wat er gebeurd....
Tessa_1
Geplaatst: 09-11-11 09:12
Slecht voor z'n rug en mentaal is t voor t beestje ook niet geweldig.. t zijn echt nog puppies op die leeftijd..
Laatst bijgewerkt door Tessa_1 op 09-11-11 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Bassenqua
Geplaatst: 09-11-11 09:12
Als ze snel van haar paard af wil dan moet je vriendin hier lekker mee door gaan, wat een verstand zeg! Hoe oud is je vriendin?
Mioux
Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-11 09:15
Ze zei zelf 1,5 jaar... ik vond ook echt schokkend hoor!
Ze is 24, net in de "bussines" van paarden dus nog een leek betreft verstand ervan. Ik had haar ook sterk afgeraden hier mee door te gaan (zit zelf al 20 jaar in paarden maar niet mennen etc) maar zij houdt stamvast vol dat de DA t gezegd heb dat t kon etc
Heb zelf aangeraden pas rond 5e jaar te beginnen maar ja :/
Ik zou idd niet heel veel eerder beginnen dan 5 jaar. Zoals al eerder gezegd, trekpaarden zijn pas laat volgroeid. Dat is een beetje het nadeel van sterk en zwaar gebouwde paarden, daar moet je nog langer geduld mee hebben. Het zou erg jammer zijn als ze haar paard ermee verknald. Jammer dat ze dat niet wil aannemen als ze pas kort in de paardenwereld zit.
ja eigenwijs en bet weterigheid misschien dat ze denkt, ik vind ook sonde, dat paardje is net in de bloei van ze groei en moet al hard werken...
tinker6
Geplaatst: 10-11-11 08:58
even info vragen bij een trekpaardfokker/stamboek en het haar laten lezen. 1,5 is echt nog te jong, vaak word gedacht dat die paarden al heel vroeg alles aangeleerd kan worden maar in werkelijkheid zijn ze veel later dan een dressuurpaard pas volgroeid, zo maakt je vriendin haar paard alleen maar kapot als ze hiermee doorgaat. veel succes met haar overtuigen en zou echt even contact zoeken met een stamboek over het hoe en wat zodat je ook echt een goede bron hebt voor je verhaal. ik kan wel zeggen dat dat dierenartsen verhaal niet klopt, dat zullen de verkopers wel tegen haar gezegd hebben om haar te overtuigen het dier te kopen, maar ik ken geen enkele dierenarts die hier achter staat.
Sassol
Geplaatst: 10-11-11 13:46
Ik zou toch echt even wat info op internet uitprinten met de groeicurve van een paard zeg maar. Ik weet niet welk ras het is? Want als je gaat zoeken op sites die echt over één ras gaan, dan zul je op elke site vinden dat dat paard in ieder geval nog géén kar kan trekken met 1,5 jaar.
Aangezien ze niet echt open staat voor jouw mening, zou je haar misschien kunnen inspireren om zélf informatie te vergaren zodat ze zelf een onderbouwde mening heeft. En niet zomaar op iemand z'n woord handelt. En dat dat ook nodig is wil je later een goeie hoefsmid/osteopaat/zadelmaker/instructrice hebben. Doordat ze zélf door kan vragen, waarom het zus of zo is en niet anders.
Je kunt haar dan natuurlijk ook bokt aanraden als goed medium om informatie te vergaren
Ik zou zeker wachten tot 4 a 5 jaar. sorry dat ik dit zo bot zeg TS maar die vriendin van jou kan beter gaan vakkenvullen buj de AH ofzo als ze hier geen verstand van heeft. Zo als ze nu bezig is doet ze meer kwaad dan goed.
pleiada
Geplaatst: 12-11-11 20:11
1,5 jaar en dan al voor de kar,wie verzint nou zoiets