Gratis aangeboden paarden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

InezFlip

Gratis aangeboden paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 10:41

Waarom wordt er vanalles gratis aangeboden? En met spoed?
Ik zie op bokt zoveel advertentie's, iedereen heeft ruimtegebrek.

Gratis op te halen staat er dan... Net of je een brood verkoopt?
Ik begrijp hier niks van....

Captain

Re: Gratis aangeboden paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:43

Wees blij dat ze niet naar de slacht gaan en de eigenaren nog een goed tehuis zoeken..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:43

En wat als mensen zover in de financiele problemen komen dat ze het onderhoud voor hun paard niet meer kunnen betalen?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:44

ik zou eerder mijn paard gratis weggeven aan een geschikte eigenaar dan ze te koop zetten.
Ik heb er niets op tegen dat er paarden gratis weg gaan. wel de paarden waarvan de eigenaar ze weg doet om medische redenen van het paard,ik vind dat je dan ook je verantwoordelijkheid moet nemen.

patjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:48

Ik heb mn shetje ook gratis aangeboden. Ik kon er echt niet meer voor zorgen. Maar ik wou wel dat hij naar een goed tehuis ging. Maar zelfs gratis wou niemand hem hebben. Heb er zelfs 25 euro bij moeten doen.. :s

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:48

Ik ben het gedeeltelijk met je eens Inez. Er worden regelmatig paarden gratis aangeboden. Op zich geen probleem natuurlijk alleen mankeren die paard vaak wat. Met de goede bedoelingen wordt het paard dan afgestaan aan mensen onder bepaalde voorwaarden, alleen worden die voorwaarden niet nageleefd wat weer ten nadele is van het paard. Als een paard alleen als grasmaaier of als stap paardje gebruikt kan worden denk ik dat het geen goed idee is om hem weg te geven aan iemand anders.
Paarden die gezond zijn of nog recreatief te rijden zijn heb ik minder problemen mee. Als mensen in geldnood zitten en de verkoop van het paard niet lukt, kan je hem op die manier nog een goede plek geven.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:50

Iney schreef:

Ze verkopen niks, dat zeg je net zelf ;) Maar, wat is het probleem? Als iemand er goed voor kan zorgen
en die mensen vinden het geen probleem dat ze er niks voor terug krijgen is het toch prima? Misschien
zijn die mensen wel hun baan kwijt en kunnen ze het paard niet goed meer verzorgen, dat paard
merkt echt niet dat zijn nieuwe eigenaar hem gratis heeft opgehaald hoor.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:50

Iney schreef:

je bedoelt gratis oud brood van de bakker? :P
anders is het een gratis paard en brood waar je voor betaald.

en wat is er mis mee?
soms kan he heel snel gaan, en moet het paard gewoon weg.
denk niet dat de eigenaars zoiets hebben van : " Goh, wat een mooie dag. Laat ik mn paard gratis aanbieden op marktplaats."

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:53

Het is heel spijtig, maar veel mensen kunnen in hun huidige tijd de paarden niet meer bekostigen. Sterker nog, veel mensen zijn blij dat ze zichzelf en hun gezin van brood met beleg kunnen voorzien. En ik verwacht dat het de komende jaren alleen maar erger zal worden.

Een paard is luxe, en gaat dus vaak als eerste de deur uit. De paardenmarkt ligt zeker in het lagere prijssegment volledig op zijn gat, en veel paarden staan vaak maanden te koop.... zonder succes. Door hem gratis aan te bieden hopen mensen in ieder geval een goed plekje te treffen voor hun dier en nemen het verlies voor lief.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 10:53

Nou ik vind het gewoon te gek voor woorden, dat je op die manier je dier weg moet doen (en dit bedoel ik niet dat mensen die dat doen slecht zijn voor hun dieren)

Ik lees het nu zoveel, gratis op te halen. Met spoed ruimtegebrek en idd geldgebrek. Vind dat gewoon jammer...

Vind de reactie's wel grappig, ik bedoel dit helemaal niet slecht ofzo maar viel mij op en was benieuwd hoe andere mensen erover dachten. Ik snap waarom somige mensen dit doen maar soms ook niet.

Net als bewezen dekhengst mag gratis weg, pony heeft we werk gedaan en oprotten. Zo vind ik dat wel overkomen en dat vind ik gewoon een beetje respectloos.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:54

je moet geld hebben om een paard te verzorgen.
En als een paard ouder wordt nog meer geld...dus dan geef je hem gewoon weg.
Dat is altijd goedkoper en je hoeft de verantwoordelijkheid niet te nemen om hem in te laten slapen of te laten slachten...toch?Wel de lusten maar niet de lasten.

Bezint eer ge begint.

Schoenveter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:56

Liever zo dan dat ze gelijk een enkeltje paardenhemel krijgen. Er zitten genoeg paarden tussen die wat mankeren, maar degene die gratis een paard krijgt heeft daar heus wel over nagedacht, daarbij worden er zat paarden met gebrekene moedwillig verkocht, dat vind ik pas erg.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:56

Iney schreef:
Zo vind ik dat wel overkomen en dat vind ik gewoon een beetje respectloos.

Maar dat jij het zo ziet hoeft niet te betekenen dat mensen het ook daadwerkelijk zo bedoelen.
In sommige gevallen misschien maar in de meeste niet. ;)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:57

zal wel aan mij liggen , maar ik persoonlijk ben nog geen gratis paard tegen gekomen, wel idd een keer een shetje voor niks, of soms voor maar 25 euro , maar gratis?
waar komen jullie die advertenties dan tegen? en om wat voor soort paard gaat het dan? (20 jaar? veulen?)
of gaat het dan om "opknapprojecten"?
want ik heb best een groot hart om een dier wat een kans heeft , hem ook werkelijk die kans te geven.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:58

Iney schreef:
Net als bewezen dekhengst mag gratis weg, pony heeft we werk gedaan en oprotten. Zo vind ik dat wel overkomen en dat vind ik gewoon een beetje respectloos.

Dat vind ik een rare opvatting, als je niet voor zo'n dier kan zorgen en er nog 10.000 euro voor wilt vangen dan vind ik het respectloos. Is dit niet juist het bewijs dat die eigenaar meer om het dier geeft dan om het geld dat eraan verdient zou kunnen worden? Of een half jaar te koop voor 3000 of een week voor 0, wanneer je niet de juiste zorg voor je paard kan bieden, zou jij dan aan blijven modderen tot je het juiste bedrag hebt gevangen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:59

rachel_j schreef:
zal wel aan mij liggen , maar ik persoonlijk ben nog geen gratis paard tegen gekomen, wel idd een keer een shetje voor niks, of soms voor maar 25 euro , maar gratis?
waar komen jullie die advertenties dan tegen? en om wat voor soort paard gaat het dan? (20 jaar? veulen?)
of gaat het dan om "opknapprojecten"?
want ik heb best een groot hart om een dier wat een kans heeft , hem ook werkelijk die kans te geven.

dan moet je even naar frankrijk komen....ik kan zo hier en daar vijf paarden verzamelen.
Gratis en voor niets.
Stukgereden of oud,of beiden....ik zou ook willen dat ik ze kon helpen,maar dat gaat niet jammergenoeg.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:01

denk dat het ligt aan de manier waarop jij het leest.
vind het wel weer erg respectloos tegenover de de eigenaar, jij gaat zomaar uit van dat iemand totaal niet om zn dieren geeft.

ik weet niet of jij al je paarden zelf ondehoudt of dat je er hulp bij krijgt?
stel je nu eens voor dat je in een situatie komt dat je financieel erg krap zit.
of met verhuizen om het een of ander.
niemand wil je paarden kopen, wat doe je?
gratis proberen weg te geven of naar de slacht? :)

Bramasole

Ts. wanneer je een gezin moet onderhouden (alleen al kijkend naar school-studiekosten schrik je van de bedragen) dan liggen de prioriteiten toch wel even anders. Of wanneer je simpelweg je pony niet kan onderhouden door de stro en hooi prijzen die enorm zijn toegenomen, dan kun je soms niet anders. Ik zou ook nog liever in een doos op straat leven, dan mijn paard weg te doen maar wanneer ik kinderen had, dan was de beslissing snel gemaakt en maakte ik ook de keuze om mijn paard gratis weg te doen aan bekenden.

Ik hoop wel dat de mensen nu eens serieus gaan nadenken wat ze willen bereiken met hun 'fokbeleid'. Er is een overschot aan pony's en paarden en dat zou niet het geval zijn wanneer er realistischer wordt gekeken naar de vraag.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 02-11-11 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Xjosee

Iney schreef:
Nou ik vind het gewoon te gek voor woorden, dat je op die manier je dier weg moet doen (en dit bedoel ik niet dat mensen die dat doen slecht zijn voor hun dieren)

Ik lees het nu zoveel, gratis op te halen. Met spoed ruimtegebrek en idd geldgebrek. Vind dat gewoon jammer...

Vind de reactie's wel grappig, ik bedoel dit helemaal niet slecht ofzo maar viel mij op en was benieuwd hoe andere mensen erover dachten. Ik snap waarom somige mensen dit doen maar soms ook niet.

Wat zouden die mensen dan moeten doen volgens jou als zij hun baan kwijt zijn en waarschijnlijk al hun spaarcenten aan het opmaken zijn aan hypotheek en eten?

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:05

Laten we wel wezen, dat als er een markt op zijn gat ligt. Dat de paardenmarkt wel is. Ik zie liever dat iemand zijn paard gratis weggeeft omdat hij of zij het geld niet meer heeft om de maandelijkse kosten op te brengen, dan dat ze het paard maar naar de slager brengen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:06

Ik snap die mensen wel, het is een moeilijke tijd. Paarden krijg je nu moeilijk verkocht en als je er niet meer voor kan zorgen dan zal je ze wel weg moeten geven.

Wees blij dat deze mensen inzien dat ze het dier weg moeten doen naar iemand die er wel voor kan zorgen. Dan dat ze het dier houden en de hoefsmid / stalling / voer etc niet meer kunnen betalen, dát is pas zielig.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:06

ik vind dat er veel verschil zit in de manier waarop. Er zijn mensen die door persoonlijke omstandigheden of door financiele problemen afstand moeten doen van hun paardje, en een goed tehuis veel belangrijker vinden dan geld. Daar heb ik begrip voor. Maar 'gratis af te halen' of 'wegens ruimtegebrek' ???? daar snap ik niks van. Een pony is geen stuk speelgoed of meubel dat overbodig is geworden.........hebben die mensen geen hart voor hun dier? Enkele weken geleden kreeg ik iemnad aan de wei die 'er wel twee ponys bij wou douwen; ze stondenin de weg en ik had er tóch al twee......' ja dáááag.

en dan heb je nog de mensen die hun dier 'afstaan' maar wél eigenaar willen blijven en dus een vinger in de pap houden.. huh?????? zoeken die een gratis pensionstal?? een ander voor alle verzorgingskosten laten opdraaien en als het ze niet bevalt het dier weer terughalen? ik lees dat soort dingen vol verbazing als ik eerlijk ben........

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:09

patjuh87 schreef:
Ik heb mn shetje ook gratis aangeboden. Ik kon er echt niet meer voor zorgen. Maar ik wou wel dat hij naar een goed tehuis ging. Maar zelfs gratis wou niemand hem hebben. Heb er zelfs 25 euro bij moeten doen.. :s

Nou dan weet je meteen dat ie niet goed terecht komt :\
Als jij er geld voor moet betalen ipv de ander.....

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:10

Ik kan het me wel voorstellen, je weet maar nooit wat de situatie is.
Zo heb ik op dit moment een pony van 26 jaar, nog gezond. Het was de bedoeling dat ze tot haar dood bij mij zou blijven, maar een compleet onverwachtse natuurramp heeft daar roet in gegooid. Een windhoos heeft de boerderij compleet verwoest, wel heel goed verzekerd, maar niet goed genoeg om stallen opnieuw te bouwen voor 8 paarden, 2 pony's en 30 schapen en een nieuw huis te bouwen inclusief nieuwe spullen, nieuw hooi en nieuw stro en dus zou er flink wat verkocht moeten worden. Pony stond nu altijd gratis, zo had ik altijd geld genoeg kunnen sparen voor dierenarts enzo. Maar nu hebben vriend en ik een huis gekocht en kan ik nog goed sparen voor de dierenarts enzo, maar kan geen stalling betalen. Maar no way dat mijn pony naar de slacht gaat! Maar een pony van 26 kan je nauwelijks geld meer voor vragen vind ik.
Op dit moment zijn we druk bezig met een oplossing te vinden en kan ze nog zeker een half jaar bij mij blijven, maar het is onduidelijk hoe het over het half jaar is.
Laatst bijgewerkt door Davinia_ op 02-11-11 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt