Les lenen? zodat je fanatieker rijdt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Les lenen? zodat je fanatieker rijdt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 18:07

Kennen jullie dat ook?
Als je zelf rijdt ben je vaak net ietsje minder fanatiek dan tijdens je priveles.
Ik beken dat ik daar best wel eens last van heb.

Echter een oplossing die voor mij goed werkt is les lenen ;) :+
Wat ik daar mee bedoel?

Stel iemand anders krijgt les van een instructeur in wiens ideeën jij je ook wel kunt vinden en die staat dus een ander les te geven.
Dan kan ik dingen die in principe ook op mij en mijn paard van toepassing zijn, op dat moment aanhoren en doen alsof ze voor
mij bestemd waren. (gisteren nog heerlijk geleenlest)
Zo rij ik net tikje fanatieker. (Ik kan overigens ook vreselijk fanatiek zijn van mezelf, maar dit werkt best aardig)
En laten we eerlijk zijn, vaak maken veel mensen dezelfde fout, dus is "les lenen" zo gek nog niet, mits je selectief doof kan zijn.

Wie hier hebben dat ook dat ze dat doen en om welke reden?

Moet er meteen bij zeggen dat er ook wel eens instructie staat les te geven, waarbij ik echt niet, ga meeluisteren of doen,
aangezien die compleet andere insteek hebben.

Appelflapje

Re: Les lenen? zodat je fanatieker rijdt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:29

Haha, dat heb ik ook wel eens gedaan, als ik aan het rijden was terwijl mijn instructrice iemand anders les stond te geven. Grappig hoeveel je dan eigenlijk nog direct kunt toepassen, terwijl de aanwijzingen op dat moment helemaal niet voor jou bedoeld zijn. :j

Crusador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:47

Haha goed idee. Alleen ik rij niet op een manege dus kan ik dat niet;(

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:50

Ik rijd dan zelf in een manegeles waardoor je niet alle aandacht krijgt, tijdens priveles wordt er constant op me gelet en rijd ik ook veel netter. Maar in een normale les luister ik ook altijd naar wat m'n instructrice zegt en controleer dan die dingen altijd bij mezelf (schouders naar achter, hakken uitdrukken enz) aangezien ik best een bagger houding heb :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:15

Dat gaat hier wat moeilijk (privéstal met 3 paarden). Vroeger deed ik dat idd wel :j

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:20

Ik herken het wel, als ik les heb doe ik sowieso al veel meer dan wanneer ik voor mezelf rijd, dan vind ik het gauwer 'wel genoeg'. Maar goed, ik vind ook dat je niet elke dag een uur lang op je top kunt rijden. Soms is een ontspannend hobbelritje ook best lekker.

Wat ik ook wel eens doe is mezelf lesgeven, dan zeg ik in mijn hoofd wat ik tegen mij zou zeggen als ik mezelf les zou geven zeg maar (klinkt wat vaag geloof ik..). Zo van hakken naar beneden, rechtop, denk om je schouder, oke die overgang doen we even opnieuw, kom op rijden!) Dat helpt ook wel bij mij.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:21

herkenbaar.
En ik rij ook duizend keer beter als er iemand in de baan rijdt die op hoger niveau rijdt, dat fokt me blijkbaar een beetje op tot meer fanatisme.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:43

Ja dat ken ik inderdaad! Ook verrassend hoeveel punten er bij iedereen eigenlijk terug komen.
Dat laatste wat Urielle zegt, herken ik inderdaad ook!! :)

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:48

Haha wat herkenbaar! Helaas kan ik hier geen gebruik maken van leenles maar ik rijd ook veel fanatieker als er iemand "op niveau" aan het rijden is.
Paard loopt ook altijd veel beter als ik les heb (omdat ik dan fanatieker ben :j ) Als ik alleen rij ben ik makkelijker. Blijkbaar toch een soort van discipline probleempje :P

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:58

Haha ik had vroeger (lees toen ik 12 was ofzo) wel dat als ik paardensport op tv had gezien dat ik dat meteen wou ponyrijden en dan ging ik proberen dat na te doen (galopappuyementen en piaffe enzo), kwam er alleen meestal gauw achter dat dat toch wel erg moeilijk is...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 21:39

Urielle schreef:
herkenbaar.
En ik rij ook duizend keer beter als er iemand in de baan rijdt die op hoger niveau rijdt, dat fokt me blijkbaar een beetje op tot meer fanatisme.

Hmmm, nu je het zegt, dat heb ik ook nog.
Stok achter de deur is af en toe wel handig.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 23:16

'leenles' werkt bij mij vaak maar ten dele aangezien ik ook niet in de weg wil rijden tijdens iemands les :-) Ik ben dan ook bezig met 'uit de weg gaan' dus dat komt met elkaar in conflict.
Bij voorkeur rij ik niet in de bak als er iemand les heeft.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 23:19

Apple schreef:
'leenles' werkt bij mij vaak maar ten dele aangezien ik ook niet in de weg wil rijden tijdens iemands les :-) Ik ben dan ook bezig met 'uit de weg gaan' dus dat komt met elkaar in conflict.
Bij voorkeur rij ik niet in de bak als er iemand les heeft.

Dat heb ik ook, nu moet ik wel zeggen dat vaker met andere mensen in een bak rijden niet onverstandig is. Misschien dat ik dan eindelijk leer dat vooruitkijken echt beter werkt :+

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 23:21

Hiervoor stond ik op een manege/pensionstal en ik heb heel wat lessen meegekeken. Vond dat altijd erg interessant. Kreeg ook priveles, maar leerde ook veel van luisteren en kijken naar de lessen. Nu sta ik op een kleine pensionstal waar geen lessen zijn. Wel werk ik weer op een manege en de lessen gegeven door de eigenaresse zijn erg leuk om te kijken. Leer ik ook veel van.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 23:36

Dan heb je wel iemand nodig die ook lest haha. Lijkt me handig maar ik ben de enige die rijd bij mij op stal dus ik kan het helaas niet uitvoeren.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:36

Jaa had ik vroeger ook toen ik op pension stal stond. Deed toch altijd beter mijn best als mijn instructrice in de bak stond of als ze 1 van haar eigen paarden aan het trainen was. Ze zei dan tussendoor ook wel eens dat het er goed uit zag, dus dat is wel motiverend.
En ik heb nog steeds als ik een mooie combi zie bij HAW of op tv dat ik ook zin krijg om te gaan rijden omdat ik dan ook dat niveau wil. Dat duurd dan vaak tot ik uit het raam kijk en zie dat het regent of zo :P

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:40

slim bedacht, maar bij mijn kan dat niet want iedereen die les krijgt geven ze met een oortje les

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:56

Met oortje les kan ook zn voordelen hebben, maar hoe doe je dat dan als je daarbij in de bak rijdt? Je hoort immers niet waar die combinatie naar toe gaat en of die bijvoorbeeld op de diagonaal dingen gaat oefenen? Dan moet je helemaal goed opletten om niet in de weg te rijden :=

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:58

dat is toch het zelfde als iemand anders oor zich zelf aan het rijden is, vaak als er les is zijn het er namelijk 2 tergelijk die les krijgen en de bak is 80 m leng dus je hebt best wat ruimte om uittewijken

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:01

Oh op die manier, dan heb je wel flink wat ruimte ja :D

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:09

Vind het bloedirritant als mensen dat doen, ik laat instructie komen voor 45 euri per uur, zij nooit, en dan van mijn les gaan profiteren? Kijk, zoasl ts het stelt vingd ik het nog niet zo raar, maar bij mij hebben ze echt eens letterlijk een les meegereden, en sindsdien ben ik er lichtelijk allergisch voor...

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:13

Heb je gelijk in Fanci!! Gelukkig rij ik met les altijd alleen in de bak :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:15

Ik verplaats dit topic trouwens even naar PP, het is niet echt een rijtechnische discussie :-)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:15

daar heb je als les klant toch geen last van? of denk ik nou verkeerd?
als mij lesgeeftster tegen mij zegt dat ik mijn handen hoger moet houden, en pietje hoord dat, en denkt oow dat moet ik ook doen, dan heb ik er toch geen last van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:30

Toch wel, een soort van. Ik betaal die instructeur, de persoon die les 'leent' niet.
Dus is het een soort van gratis les dan, die wel degelijk betaald moet worden. Van de kant van de instructeur kun je het zien als inkomstenderving, de persoon neemt wel les, maar betaalt niet.