Zijn sommige ouders nou zo dom? Of ontwetend...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Zijn sommige ouders nou zo dom? Of ontwetend...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 17:05

Mijn zus rijd paard op een handelstal, tegenover haar staat een C pony, gekocht door de overburen voor hun 10 jarige dochter. Pony staat ook nog eens alleen maar dat is niet het discussiepunt.
De ouders weten niks van paarden, en nadat dochter lief wel 10x van de pony afgevallen is hebben ze mijn zus om hulp gevraagd, goede zet dat wel.
De pony is 4 jaar, en alleen zadelmak gemaakt. Meisje rijd 1x per week op de manege en durft dus nu niet meer op de pony.
Nu hebben ze een verzorgmeisje gevonden, 12 jaar erg leergierig meisje. Mijn zus kan goed lesgeven aan kinderen, in het begin kon de pony alleen maar rennen en was hij doodsbang. Voeten optillen enze kende hij niet en schopte hij alleen maar. Nu is ze zover dat ze de pony goed kan rijden in alle gangen, ook buiten en al een beetje aan de teugel.

Zien ouders dan niet in dat een jonge pony kopen voor je kind niet werkt zonder elk moment begeleiding? Resultaat is dat je verpeste pony's en verpestte kinderen hebt.

Zien jullie dit ook zoveel gebeuren in de omgeving?

Qimm

Re: Zijn sommige ouders nou zo dom? Of ontwetend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:09

tja groen en groen is bont en blauw, niet iedereen kent dat helaas. jonge ponies met weinig opleiding kosten minder ne 'kunnen nog jaren mee'

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:11

Mijn ouders weten ook NIKS van paarden en zouden ook best met een groen paard aan kunnen komen. Weten zij veel :') Kan ik ze ook niet kwalijk nemen. De term 'inrijden' of 'groen' kennen ze niet eens.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:17

Tja, voor sommige mensen is een paard kopen een wat minder grote stap.
een groen paard is vaak goedkoper of “kunnen ze samen opgroeien“
Die keus word dan makkelijk gemaakt.
pure onwetendheid.

angell81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:20

Hier zo'n domme moeder die een "groene" pony voor haar "groene" dochter heeft gekocht. Kan je erbij
vertellen dat ik hem voor geen goud voor een ervaren pony inruil, zelfs niet als ze zouden bijbetalen.

Groen en groen is bont en blauw gaat hier dus niet op!!

Zie het probleem dan van dit topic ook niet. In het begin ging het niet goed. Nu hebben ze jouw zus om hulp gevraagd en gaat het rijden goed. Is toch leuk?? Vanaf hier kan het dus alleen maar beter gaan.

@zodiacje, wij zijn een jaar op zoek geweest naar een brave pony. Je wilt niet weten wat wij allemaal hebben gezien. Toen ik mijn dochter op hem zag had ik meteen zoiets van inpakken en wegwezen. Beetje gevoelskwestie.

Edit, heb mijn verhaal even nagelezen en het klinkt nogal aanvallend :o sorry :o is niet zo bedoeld

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 17:23

angell81 schreef:
Hier zo'n domme moeder die een "groene" pony voor haar "groene" dochter heeft gekocht. Kan je erbij
vertellen dat ik hem voor geen goud voor een ervaren pony inruil, zelfs niet als ze zouden bijbetalen.

Zie het probleem dan van dit topic ook niet. In het begin ging het niet goed. Nu hebben ze jouw zus om hulp gevraagd en gaat het rijden goed. Is toch leuk?? Vanaf hier kan het dus alleen maar beter gaan.

@zodiacje, wij zijn een jaar op zoek geweest naar een brave pony. Je wilt niet weten wat wij allemaal hebben gezien. Toen ik mijn dochter op hem zag had ik meteen zoiets van inpakken en wegwezen. Beetje gevoelskwestie.

Nee, dat lees je verkeerd. Het dochtertje van de eigenaren durft er niet meer op...Is toch zonde? Omdat de ouders een impuls aankoop hebben gedaan. Er rijd nu een verzorgertje op, wat super gaat. Het dochtertje heeft er 1x weer opgezeten, maar is zo bang dat ze het doorgeeft aan de pony, en er dus weer af lag...
Jij kan begeleiding geven aan jou dochter, maar de meeste ouders hebben echt geen idee wat ze doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:23

Ik zie het vaak genoeg, ook omdat het beestje dan lekker goedkoop is ach en dochter kan toch goed paardrijden?

Ik erger me er kapot aan, ik heb mensen geprobeerd te helpen met zo'n pony maar nadat ze er wekelijks af gingen heb ik stellig aangeraden een andere pony te kopen.

angell81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:32

Ts, sorry dan heb ik het verkeerd begrepen. Dacht echt dat het met het meisje nu beter ging :o en ja dat is zonde als het meisje er niet meer opdurft.

Begeleiding kan ik niet aan mijn dochter geven, ze neemt niks van mij aan ;( Momenteel is ze een eigenwijze puber. Natuurlijk heeft ze wel les :+

@joolien, wij hebben deze pony niet gekocht omdat hij zo "goedkoop" was. Hij was alles wat niet op ons verlanglijstje stond. Wou ook niet bij hem gaan kijken maar hij had zo'n lieve blik in zijn ogen dat ik na een tijdje toch heb opgebeld. Heb toen duidelijk aangegeven dat we op zoek waren naar iets braafs. Verkoper kon ons dat verzekeren en mocht hij raar gaan doen konden we hem terug brengen. Dat terugbrengen heeft mij overgehaald om te gaan kijken. Oh oh wat zijn wij blij met hem <3 . Hij is zo lief, zit geen kwaad in. Oke met een ervaren pony zou mijn dochter nu misschien een nette B proef neer kunnen zetten en springlessen kunnen volgen maar dan duurt het maar langer, maakt ons niks uit ;)

(sorry weer lang verhaal)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:40

@angell81, bij jou was het dus een bewuste keus.
Of het bij die mensen van ts ook zo was zullen we niet weten
maar is fijn dat jij de vooroordelen ontkracht en verteld dat het ook anders kan.
fijn dat het met jouw dochter wel goed gaat :j

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:10

angell81 schreef:

Hier iemand die als 11-jarige een pas ingereden 3-jarige pony kreeg. Mijn ouders wisten toen ook niet beter... Maar ik heb een geweldige tijd met mijn pony gehad!
Nu ik heel wat ouder ben, besef ik hoeveel geluk ik met haar heb gehad. Het had natuurlijk ook helemaal anders kunnen aflopen. Moest ik ooit een pony voor mijn kinderen kopen, dan zal het iig geen groene pony zijn, dat weet ik nu wel zeker.

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:30

Guilty!
Heb me laten begeleiden en adviseren door een zeer ervaren paardensportman bij de aankoop van een pony voor mijn groene dochter. (Niet omdat ik zelf geen verstand van paarden had maar ik had er al heel lang geen meer gekocht.) Een pony die zelfs nog groener bleek dan de verkopers ons verteld had. Eerste dik half jaar was een drama en ook mijn dochter durfde niet meer op de pony.
Maar met veel geduld en begeleiding en zeker niet in de laatst plaats een enorme dosis doorzettingsvermogen van mijn dochter zijn zij en haar pony nu een gouden duo die het, als de voorspellingen van kenners uitkomen, samen nog heel ver kunnen brengen. Opbrengst nu al is een boost voor de karaktervorming van mijn dochter.
Moraal van dit verhaal: het hoeft niet altijd van zelf te gaan. Een kant en klare pony kopen en er het ene winstpunt na het andere mee binnenhalen kan "iedereen".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:48

Sommige mensen kopen een groene pony voor een groene ruiter, omdat er altijd verhalen zijn, waarbij het het wel goed ging. Daarbij wordt dan vergeten dat dat uitzonderingen zijn. Geen mens die toegeeft een ongelooflijk domme blunder uitgehaald te hebben, dus die verhalen lees je nooit.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:53

Bij ons op stal staat ook zo'n setje (kind 9 jaar kan amper rijden) en kopen een 3 jarige pittig welshje....

Heeft er dus ook al regelmatig afgelegen en pony wilde al over de bakrand heen gaan...(a 130 hoog ofzo..daardoor was de bak deur afgebroken..)..

tja ik zie het er nog van komen dat de pony binnen niet al te lange tijd te koop komt te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:07

Dat zou het minst erge zijn, kind kan ook de nek breken, kan pwoon naar de slacht......:\

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:11

@ ja idd..ik zou mijn kind (heb zelf overigens geen kinderen) niet aan deze gevaren bloot willen stellen.

Paardrijden is wat dat betreft al best een gevaarlijke sport. Waarom kopen mensen nu gewoon niet een braaf ouder beestje waar het kind lekker mee aan kan rommelen/tutten en lekker kan rijden/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:14

Grenzeloze zelfoverschatting gecombineerd met een.totaal gebrek aan zelfkritiek....... daarom.......

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:21

Nou, dat hoeft niet wat je beschrijft Yamcha. Ik kreeg als 11 jarige een veulen, dat leek mijn ouders leuk. Kon ik er samen mee opgroeien. Dat klopte wel :+ , maar ook zij voorzagen de problemen niet waar we mee te maken hebben gekregen.
Het kan ook gewoon onwetendheid zijn :D .

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:21

Ik riep altijd, als ik kinderen heb, gaan ze maar fijn leren rijden op Sjol...
Nou heb ik geen kinderen, maar voordat er een groene pony voor mijn eventuele kids komt, moeten ze toch
echt wel stukje kunnen rijden.
Anders krijgen ze van mijn echt geen ander paard, dan braaf doorgewinterd heeft de hele wereld al gezien exemplaar.
Ga echt niet met angst en beven naast de bakrand zitten, wachten tot mijn kind weer eens een smak maakt.
'tuurlijk is een keer vallen het probleem niet, maar het moet wel leuk blijven en niet gevaarlijk.

Hier ook weer een mamma, die leuk paard heeft gekocht, overigens geen idee hoe oud het beestje is.
Mamma vind het paard wel heel leuk, dochterlief moet er vooral mee rijden, die rijdt hem constant met strakke slof,
want die is volgens mijn bang voor het diertje (overigens leuk dier om te zien).
Door die slof loopt hij achter onregelmatig (althans ik hoop en denk dat het door te strakke slof komt).
Dood zonde, kind durft niet eens lekker te rijden met het dier.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:02

RT-D -> PP

angell81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:48

Yamcha schreef:
Sommige mensen kopen een groene pony voor een groene ruiter, omdat er altijd verhalen zijn, waarbij het het wel goed ging. Daarbij wordt dan vergeten dat dat uitzonderingen zijn. Geen mens die toegeeft een ongelooflijk domme blunder uitgehaald te hebben, dus die verhalen lees je nooit.

Echt ik zocht op advertenties waar de pony al wat ouder was vanaf 10 jaar en waar in stond dat een beginner er zo op weg kon rijden. Hoe vaak ik wel niet langs de kant heb staan trillen omdat ik het niet vertrouwde en haar dus niet liet galloperen. Vaak naar 10 min, had ik het al gezien. Mijn vergissing met ouder en hoger opgeleide pony was dat de pony teveel kende voor mijn dochter. Reageerde te goed op het been, te sterk of als ze een slangevolte inzette zat pony al in galop.

Nu wil ik niet zeggen dat al deze pony's niet braaf waren maar ze waren te veel van het goede voor mijn dochter. Dus oud en braaf kan wel zo zijn maar wil niet zeggen dat het dan met een groen meisje past ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:57

Een goede kinderpony is zijn gewicht in goud waard. Helaas wordt er maar al te vaak op bezuinigd, en komt er een jong en groen ding. Wat dus niet per definitie het recept voor een ramp hoeft te zijn, maar een wijze beslissing is dat niet.

Maar zie ze maar te vinden, die goede kinderpony's (en de ouders die bereid zijn om het aanschafbedrag voor een goede leerpony uit te geven)....

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:07

Onwetendheid. Niemand heeft die ouders ooit verteld dat een jong paard alles nog moet leren en dat dat best moeilijk is en zelfs gevaarlijk kan zijn als het niet op de juiste manier gebeurt. Het lijkt immers zo simpel: zadel erop, kind erop en pony die loopt wel. Linker teugel = naar links, rechter teugel = naar rechts, twee teugels = ho, flink drijven = harder. Blijkt er toch wat meer bij te komen kijken. En inderdaad als het op de manege (waar er altijd een instructeur bijstaat en de pony ook door ervaren ruiters wordt gecorrigeerd) wel goed gaat weten ze niet dat een eigen pony toch heel wat anders is. Een pony is een pony toch? Ben ik even blij dat mijn ouders de shetlanders kochten die ik al een jaar verzorgde. (En dan nog heb ik m'n handen er vol aan gehad, terwijl er van rijden geen sprake was.)

@angell81: Goed opgeleid is voor beginners inderdaad niet altijd even praktisch. Althans niet als dat betekent dat de pony supergevoelig aan de hulpen is, terwijl de ruiter niet in staat is om gevoelig hulpen te geven. Helemaal niet als het kind heeft leren rijden op een manegepony die niet zo goed aan de hulpen stond en dus gewend is om erg duidelijke, wat grovere, hulpen te geven. Dan krijg je miscommunicaties. Met begeleiding zou het wel kunnen denk ik en leert het kind ook echt fijn rijden. Mits de pony vergevingsgezind is.

Deze heb ik trouwens een keer voorbij zien komen: 2 zusjes reden op een manege. Op een gegeven moment kregen ze een eigen pony. Wat doen ze? Ze stoppen met lessen. Want ze hebben nu toch een eigen pony? Ook niet zo verstandig...

angell81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:07

shetjessweet schreef:
Onwetendheid. Niemand heeft die ouders ooit verteld dat een jong paard alles nog moet leren en dat dat best moeilijk is en zelfs gevaarlijk kan zijn als het niet op de juiste manier gebeurt. Het lijkt immers zo simpel: zadel erop, kind erop en pony die loopt wel. Linker teugel = naar links, rechter teugel = naar rechts, twee teugels = ho, flink drijven = harder. Blijkt er toch wat meer bij te komen kijken. En inderdaad als het op de manege (waar er altijd een instructeur bijstaat en de pony ook door ervaren ruiters wordt gecorrigeerd) wel goed gaat weten ze niet dat een eigen pony toch heel wat anders is. Een pony is een pony toch? Ben ik even blij dat mijn ouders de shetlanders kochten die ik al een jaar verzorgde. (En dan nog heb ik m'n handen er vol aan gehad, terwijl er van rijden geen sprake was.)

@angell81: Goed opgeleid is voor beginners inderdaad niet altijd even praktisch. Althans niet als dat betekent dat de pony supergevoelig aan de hulpen is, terwijl de ruiter niet in staat is om gevoelig hulpen te geven. Helemaal niet als het kind heeft leren rijden op een manegepony die niet zo goed aan de hulpen stond en dus gewend is om erg duidelijke, wat grovere, hulpen te geven. Dan krijg je miscommunicaties. Met begeleiding zou het wel kunnen denk ik en leert het kind ook echt fijn rijden. Mits de pony vergevingsgezind is.

Deze heb ik trouwens een keer voorbij zien komen: 2 zusjes reden op een manege. Op een gegeven moment kregen ze een eigen pony. Wat doen ze? Ze stoppen met lessen. Want ze hebben nu toch een eigen pony? Ook niet zo verstandig...

De begeleiding is er nu ook. Woensdag gaan ze weer een wedstrijdje proberen. Ze heeft hem nu een half jaar. Denk ik dat ze B waardig zijn? Nee nog niet, waarom dan toch af en toe op wedstrijd? Beiden kennen het wedstrijd rijden niet. Nu kunnen ze rustig aan deze ervaring ook op doen. Mijn dochter heeft op een manegepony leren rijden maar al gauw wilde ze meer en was ik mijn paard kwijt. Van mijn paard heeft ze ook weer dingen geleerd. Met haar pony leert ze ook.
Ik heb mijn mening dus ook bijgesteld. Mijn mening is nu dat begeleiding en les veel belangrijker zijn. Tel daar een brave pony en doorzettingsvermogen, bij op en dan komen ze er ook wel ;) .
Misschien niet vandaag of deze week....
maar wat eerder ook al werd gezegd meeliften en zo de punten pakken is ook niet altijd even leuk :+

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:27

Sluit me helemaal aan bij angell81.
Denk dat je een mooie kans hebt om je dochter haar doorzettingsvermogen te laten ontwikkelen.
Beter dan een groen kind op een ervaren pony het ene winstpunt na het andere te laten binnenhalen, tot het niveau dat er van de ruiter wat rijkunstigvermogen gevraagd wordt. En dan valt het ineens bitter tegen als de prijzen aan het kleine neusje voorbij gaan.......

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:34

Mijn ouders hadden ook geen verstand van paarden toen ik vor mijn 13e verjaardag een paard kreeg. Wij hebben echter veel hulp erbij gehad, en mijn paard is ook van knettergek tot ontzettend braaf gekomen. Maar sommige mensen willen daar blijkbaar hun ogen niet voor openen, heb een verhaal dat hier ook ontzettend goed bij past.

Ik heb ook wel een verhaal dat hier heel goed in het topic past. Wij verkochten wegens omstandigheden een 4-jarige c-pony, ik kende het dier vrij goed en wist dan ook dat hij mits er begeleiding bij was prima verzorgd en bereden kon worden door en beginnende ruiter, aangezien het dier van zichzelf uitzonderlijk braaf was. Heb bij zijn verkoop echter wel heel duidelijk gezegd, zet hem zo lang als mogelijk per dag in een bak, paddock of wei, want daar kan hij zijn energie kwijt. Na 3 dagen vroegen ze ons het dier op te halen, omdat hij in de stal zo druk was en de dochter er niet bij durfde te komen (ze zou begeleid worden door de eigenaar van de stalling, die was ineens nergens in het verhaal te vinden).
Wij konden hem niet terug nemen, was ook geen sprake van een proefperiode, dus heb ze doorverwezen naar de manege in het dorp, wiens eigenaresse wel geïntresseert in hem was. Na een belletje waarin mijn naam werd genoemt heeft zij geen moment getwijveld en is het dier komen halen, ze mocht hem gratis meenemen.
Ben de avond dat het dier op de manege aankwam uiteraard even langsgegaan, hij was er slechts 10 minuten en hij stond al opgezadeld voor de les, loopt vandaag de dag beginnerslessen, ja, dat geef je gratis weg na 3 dagen...