Tong over bit bij shetlander.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tong over bit bij shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:56

Hallo allemaal!

Ik longeer mijn verzorgshetlander (uiteraard met toestemming van de eigenaar,) met een hoofdstelletje.
Dit past prima, zacht bit, geen gebitsproblemen, alles goed.
Ik longeer haar altijd met neusriem en deze is niet heel strak, deze zit er om om de volgende reden.

Zonder doet zij haar tong over het bit (Terwijl zij met neusriem dit ook kan doen, maar dan doet ze het niet?)
Ze doet hem vaak na een paar seconden al weer terug.
Is dit omdat ze dan de vrijheid opzoekt? Of moet ze toch nog wel wennen. (Ze heeft hem net een halfjaar in het bit en is 9)

Ik longeer met bit omdat ik dan nét iets meer grip heb, aangezien ik op gras longeer en madame klein is, dus makkelijk bij het gras kan.
Even ter herhaling, ook mét neusriem kan ze haar tong over het bit doen maar dan doet ze het niet.

Wat o wat kan dit zijn? Is het heel erg?

Iris_Zazou

Re: Tong over bit bij shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:14

Ten eerste is ze nagekeken door tandarts? Het kan een gebitsprobleem zijn.
Omdat dit niet persé het geval hoeft te zijn: Heb je ook een sperriempje omgedaan?
Anders kun je ook nog altijd een lepelbitje gebruiken.

Djess93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:28

Ik zou eens een lepelbit proberen!

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:35

Djess93 schreef:

nou sorry maar ben het er hier niet mee eens. :n misschien zijn er nog andere oplossingen ;)
Ten eerste werd al genoemd naar het gebit, geen scherpe haken/wolventandjes e.d?
anders andere optie sperriem, hier kunnen ze bijna onmogelijk hun tong erover gooien.
Veel succes TS!

hedder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:43

Ik zou me er niet te druk om maken, als het gebit en bit in orde is, en dat zeg je. Je zegt zelf met neusriem doet ze het niet. Gewoon longeren met bit en neusriem (zo hoort het ook). Zonder neusriem heeft ze gewoon meer de kans om de tong erover te gooien. En waarschijnlijk voelt ze dat de neusriem er niet zit. Ze weet dat ze dan de tong erover kan gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:40

De pony heeft een lage neusriem, maar ik krijg binnenkort (met sinterklaas :Y) ), een nieuw hoofdstelletje met hoge neusriem/sperriem.

Is het niet erg dus? Bedankt voor jullie antwoorden! Ik begon me al zorgen te maken!

Iris_Zazou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:13

Je hoeft je geen zorgen te maken, er zijn genoeg paarden die het doen.
Wel zou ik als ze nog niet nagekeken is, haar laten nakijken door een tandarts. Het zou aan het gebit kunnen liggen, en dat kun je het beste uitsluiten.
Verder denk ik dat een sperriempje al veel zal helpen :j.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:28

Het helpt vaak al als je het bit een gaatje hoger hangt. Waarschijnlijk hangt het te laag, als ze zo gemakkelijk haar tong over het bit doet en weer terug.
Het is niet fijn als ze dit aanleert, want straks met rijden, maakt de tong over het bit haar onbestuurbaar.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:26

RT-P -> YRT

dupkexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:46

het maakt helemaal niet uit niks ernstig mijn pony doet het ook en er is niks aan de hand dus nergens om zorgen over te maken xd haha

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:47

wat voor bit heb je erin? Shetlanders hebben maar een klein bekkie, best kans dat het bit wat je nu gebruikt gewoonweg te dik is....

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:17

Djess93 schreef:

Mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:57

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:47

Arwenride schreef:
Djess93 schreef:

Mee eens.

Of een panty om zn tong doen :)*

No, even serieus.
Ik zou me er niet zo druk om maken. Als ze het zo niet doet, vindt ze met neusriem misschien nog wel fijner ook. Ik verwacht dan ook niet dat je een probleem krijgt met het nieuwe hoofdstelletje, omdat de sperriem daar in principe hetzelfde bevestigd zit als een lage neusriem.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:50

Arwenride schreef:
Djess93 schreef:

Mee eens.

Het is de laatste tijd een invasie van mensen die nog vrij nieuw zijn/weinig posts hebben om zulke domme dingen aan te bevelen... :)*

Kijk even naar de neusriem, sperriem om, of juist af proberen, misschien een lage neusriem.
Kijk idd ook naar de dikte van het bitje, en of je m eentje hoger of misschien wel lager moet, en vooral even laten nakijken door de tandarts. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:43

@xSimonee, bedankt voor je reactie.
Ik ga niet lopen klooien met bitten die ik niet ken of panty's, omdat het voor een kwartiertje per dag, 4 dagen in de week is. Ik wilde alleen even weten of het wat kwaad kon.

Ze heeft nu inderdaad nog een lage neusriem, maar binnenkort komt er een hoge met sperriem.
Het bitje is best dun, en ik zal eens kijken of het nog een gaatje hoger/lager kan en of het dan goed hangt.

Bedankt allemaal!

Edit: Nog even over een lepelbit, ik begin sowieso niet aan andere/vreemde (voor mij dan), bitten, omdat [naam] echt niet zomaar iets doet lijkt mij. Ik kan dan een lepelbit in haar mond hangen maar als dit het alleen verdoezelt en het blijkt toch dat er iets niet goed is, dan heb ik een probleem, en maak ik het alleen slechter.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:15

Eerst de oorzaak achterhalen, waarom doet ze de tong over het bit? Daar is altijd een reden voor. Heb je de mogelijkheid om eens een ander bitje te proberen? (zonder het direct aan te schaffen, zonde van je geld als het niet werkt)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:19

Meestal hangt het bit dan te laag of is het niet de goede maat bit.
Is ze ook druk met haar hoofd?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:20

Arwenride schreef:
Djess93 schreef:

Mee eens.

Bij een shetlander? Kom op zeg. Als ik op je teen ga staan en jij zecht au en ik plak ductape op je mond is het probleem toch ook niet opgelost? Dan merk ik er wel niets meer van maar joun teen doet nog steeds zeer. Dan kan ik beter van je teen af gaan, dan heb ik geen tape nodig :Y)

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:26

_Pretty schreef:
@xSimonee, bedankt voor je reactie.
Ik ga niet lopen klooien met bitten die ik niet ken of panty's, omdat het voor een kwartiertje per dag, 4 dagen in de week is. Ik wilde alleen even weten of het wat kwaad kon.

Ze heeft nu inderdaad nog een lage neusriem, maar binnenkort komt er een hoge met sperriem.
Het bitje is best dun, en ik zal eens kijken of het nog een gaatje hoger/lager kan en of het dan goed hangt.

Bedankt allemaal!

Edit: Nog even over een lepelbit, ik begin sowieso niet aan andere/vreemde (voor mij dan), bitten, omdat Pretty echt niet zomaar iets doet lijkt mij. Ik kan dan een lepelbit in haar mond hangen maar als dit het alleen verdoezelt en het blijkt toch dat er iets niet goed is, dan heb ik een probleem, en maak ik het alleen slechter.

Dat van die panty was ook sarcastisch, omdat die mensen bezig waren met hun tonglepelbit denk ik dan doe ik ook even mee haha. Zou ook nooit een panty oid gebruiken.

Misschien kun je een keer een dubbelgebroken bit proberen, mocht het niet lukken met dit bitje ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:46

Dat dubbelgebroken is wel een goede oplossing.
Er ligt hier ergens nog een rubber bit, deze is niet gebroken maar gewoon een rubber staafje. Ik denk niet dat dat beter is? En anders ligt er alleen nog maar een scherpere, maar die gebruik ik nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:48

@ xSimonee , ja dat begreep ik, dat het sarcastisch was maar ik las laatst een topic waar iemand dat echt deed :P Vond het maar een rare oplossing.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:21

Hoezo scherper? Dunner is niet perse scherper hè...
Rubber ben ik geen fan van, is niet zacht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:27

stef schreef:
Hoezo scherper? Dunner is niet perse scherper hè...
Rubber ben ik geen fan van, is niet zacht

Nee nee, ik doe juist niét die scherpe erin!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:46

Wat is daar scherp aan dan?