Tips bij bezichtiging paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pauline_x

Tips bij bezichtiging paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 19:07

Hallo,

Ik ben op zoek naar een paard en heb zaterdag mijn eerste bezichtiging bij een heel leuk paard hier in de buurt dat ik op marktplaats heb gevonden. Hebben jullie nog tips, of dingen waar ik op moet letten of vragen die ik moet stellen om zeker te zijn dat het geen miskoop wordt?
Ik heb nog nooit een eigen paard gekocht dus ik moet nog alles een beetje leren haha!

Alvast bedankt

mohica

Re: Tips bij bezichtiging paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:18

een ervaren persoon meenemen die je goed kent ;-)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:22

Iemand laten voorrijden, pas daarna zelf rijden.
Kijken hoe het paard is met poetsen, zadelen en in de omgang.
Vragen of laten zien of het paard sociaal is met andere paarden.
Goed bekijken of het paard geschikt is voor het doel wat je ermee hebt.
En inderdaad een ervaren iemand meenemen!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:25

Ik zou hem SowieSo laten keuren. En inderdaad goed letten op zijn gedrag. Zijn er in de stal aanwijzingen van stalondeugden (aangevreten hout oid?)?
Probeer ook zelf dingen met het paard te doen (poetsen, voeten optillen). Sommige paarden kunnen erg lastig zijn als ieamand anders dan hun vaste eigenaar met ze werkt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:26

Aangezien je 15 bent neem ik aan dat je ouders mee gaan?
Hebben die verstand van paarden?
Heb jij verstand van paarden? Eerlijk antwoorden, echt verstand bedoel ik dan he!
Gezien je leeftijd zou ik zeggen zoek lekker doorgereden pony/paard die de halve wereld al heeft gezien,
profiteer van zijn ervaring en leer van hem.

Tip 1. Ook al ben je op slag verliefd op een paard, hou je verstand bij de hand!
Niet een impulsaankoop doen omdat het paard zo lief kijkt of zo.
Bij twijfel laten staan.

Tip 2 . Neem iemand mee met verstand van zaken, dus die bouw van een paard objectief kan beoordelen.
Maar die ook kan zien of het paard correct loopt.
En wat handig is, iemand die kan zien of het paard bij jou past als je hem rijdt.

Tip 3. Kom te vroeg.
Tip 4. 1e x niet je nek breken op andermans paard, ze zeggen nog wel eens dat een paard braaf is, maar kan tegenvallen.
Ga nog een keer kijken en rijden (als het kan paard op proef?)
Uiteraard wel zorgen dat als je hem gaat kopen, je hem ook minstens een keer zelf als 1e gereden hebt!
En dan alles zelf doen! Van poetsen tot rijden en afspuiten en wegzetten.
Tip 5. Laat het paard keuren door je eigen dierenarts.

Tip 6. Zoeken naar het perfecte paard mag best, alleen zul je water bij de wijn moeten doen, het perfecte paard is voor de meesten van ons niet te betalen.
Echter schoonheids foutje wat het paard fysiek niet in de weg zit, mag best.
Hou in de gaten wat je doel is met het paard, zoek je DE topper, of wil je gewoon leuk paardrijden?

Telefonische waslijst om alvast af te werken.. Weet niet of alles op jou van toepassing is en afh. van leefijd van het dier weten mensen het wel of niet.
Bv...
Is paard gechipt en heeft paard ene paspoort?
Heeft hij stalondeugden?
Heeft hij gebreken? Is hij wel eens kreupel geweest of ziek op een andere manier en zo ja, wat heeft hij gehad?
Is het paard recht? Gelijke voeten etc?
Is hij netjes geent (kan je zelf ook laten doen uiteraard, maar is handig als ze dat al zijn, dus basisenting en netjes jaarlijks bijgehouden)
Wat kan het paard (opleidings niveau)?
Is hij braaf op stal/voernijd?
Is het paard de smid gewend? ijzers? braaf?
Is hij braaf aan de hand?
Is hij braaf onder het zadel?
Is paard beleerd voor voor de wagen (denk ik voor jou niet van belang.. dus laat verder maar.)
Is hij braaf op buitenrit? En is hij verkeers mak?
Is hij braaf met andere paarden?
Is hij op stal staan gewend? Is hij weidegang gewend? Staat hij dan met andere paarden?
Zo ja, wat voor paarden (ruinen/merrie's) en hoeveel?
In geval van merrie, last van hengstigheid, hoe uit hengstigheid zich?
In geval van ruin, als die bij merrie's in de wei staat, dekt hij?
Is paard trailer mak? (dus makkelijk te laden lossen en sloopt hij je trailer niet?)
Is paard wel eens op wedstrijd of ander vreemd terein geweest en hoe gedroeg hij zich daar?
Tja en zo kan je er nog wel hele bende verzinnen....En afhankelijk van wat je wel of niet belangrijk vind eisen bijstellen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:31

mooie waslijst sjolvir :D
neem een camera mee zodat je paard op de foto kan zetten en een filmpje van kan maken; neem bij voorkeur behalve camera ook cameraman/vrouw mee, want als je filmt zie je eigenlijk niks van het paard.
voel of alle pootjes even koud/warm zijn, of zijn ruggetje voor beweging overal gelijkmatig van temperatuur is. maak je beslissing niet op 1 dag maar geef aan dat je er graag even over na wilt denken, of ze hem vast kunnen houden en spreek een datum af waarop je contact opneemt om het te laten weten of om een nieuwe afspraak voor 2e bezichtiging te maken :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:35

Oh, en laat je niet dwingen tot snel beslissen, doordat verkoper beweerd dat paard anders aan ander verkocht wordt.
Rustig beslissen, als de een het niet wordt wacht er ergens anders echt wel nog leuker paard op je!

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 19:42

Ik ben inderdaad 15 (word woensdag 16) en mijn ouders gaan natuurlijk mee zaterdag. Dan ga ik in ieder geval zelf al goed opletten en de waslijst van sjolvir in de gaten houden (dankjewel!). als het eventueel een 2e bezichtiging wordt gaat de eigenaresse van stal mee, zij heeft internationaal wedstrijden gelopen en heeft er veel verstand van dus die kan nog even goed alles checken.
Het paard dat ik zaterdag ga bezichtingen is 8, ik heb er nog niet veel informatie over gekregen aangezien ik gebeld heb met een handelstal. Dus zaterdag moet ik wel echt goed opletten. Zondag bezichtig ik er een van 7 en die heb ik op foto's gezien en met de eigenaresse gebeld hier heb ik wel echt vertrouwen in maarja je weet maar nooit wat er achter schuilt dus dankjewel voor alle tips, ik heb er echt iets aan :D

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 19:43

Oh ja en hoeveel kost het om je paard te laten keuren na aankoop?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:46

Ik zou het paard laten keuren voor aankoop. Of je moet een contract oid opstellen dat het paard terug kan als er bij de keuring is niet goed is. Maar gezien het feit dat je het over een handelsstal hebt, zou ik haar laten keuren voor aankoop. Dan kan dat iig niet misgaan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:48

Ligt aan je dierenarts, gewoon even bellen en vragen.

Handelsstal kan voor en nadelen hebben, weet niet of je naar wat voor 1 je gaat.
Allicht proeftijd daar wel te bedingen, kan vaak niet bij particulier.
Keuring van dierenarts van verkoper altijd zeer sceptisch bekijken en over laten doen door je eigen.

Michelle0601

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:50

inderdaad keuren voor aankoop!
En kijken of de pezen in de benen gelijk voelen, kijken of de rug goed is, en of hij/zij niet gevoeliger is op bepaalde plekken...

Succes alvast!!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:51

Dat zou ik ook aanraden, vantevoren keuren. Als hij dan afgekeurd wordt kost het je inderdaad wat geld (of je moet kunnen afspreken dat bij afkeuring het geld voor de verkopende partij is), maar beter dan een paar 1000 euro neertellen en na een jaar met een niet meer rijbaar paard zitten of iets dergelijks.
Ik zou het zeker voor het onzekere nemen en inderdaad, alle gangen op de film laten zetten. Dan kun je thuis ook nog eens terugkijken, en eventueel vergelijken bij meer bezichtigingen. Zeker als je de sport in wil helpt het je denk ik om een keuze te kunnen maken.

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 19:58

zaterdag ga ik inderdaad naar een handelsstal die laat ik sowieso keuren want je weet nooit of het betrouwbaar is, maar de eigenaresse van stal had die doorgegeven en ze gaat ook een keer mee (ze kent de eigenaar) dus dan zal ik niet zo snel opgelicht worden. zondag een vrouw met een eigen stal die haar paardje verkoopt dus dat vind ik al iets betrouwbaarder.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:05

Ach er zijn ook particulieren zat die je een poot uit willen draaien hoor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:06

Ik kan je maar één tip geven wbt een paard kopen, nooit iemand geloven. Dit klinkt hard maar hoe wantrouwender je bent hoe alerter je blijft en dat ben je echt nodig, vooral als je er zelf weinig verstand van hebt. Ik zou direct de eerste keer al iemand meenemen en niet wanneer je de tweede keer gaat kijken bij een paard want dan heb je kans dat je het paard al te leuk vind. En keuren voor aankoop door een door jouw gekozen dierenarts en met bloedafname.

Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:58

Ik vind wanneer je een paard aanschaft, je het een beetje moet aanvoelen, wanneer er je erop zit of wanneer je er naast loopt. Kijk of het paard je bevalt en inderdaad neem niet overhaast een beslissing. Een paard laten keuren is ook verstandig, je kunt hem alleen klinisch laten keuren of helemaal maar dan ben je toch al snel 400 a 500 euro kwijt.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:01

kijk even op de site van vereniging eigen paard, daar staan heel veel aankooptips ;)

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:03

Als je niet laat keuren draai je zelf op voor de risico's en zelfs een eerlijke verkoper weet niet alles wat er in een paard mis kan zijn.
Ik heb zelf ooit een paard verkocht dat ik al 5 jaar kende en 3 jaar zelf had, nooit iets gemankeerd. De koper wilde geen keuring en nam hem zo wel mee. Half jaar later bleek hij zwaar versleten spronggewrichten te hebben. Bij mij nooit een dag kreupel geweest en ik was er van overtuigd dat hij goed was.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:44

RT-D >> PP

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 21:55

Wie van jullie heeft een verzekering afgesloten over zijn paard?

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:07

Ik heb zo snel niet gezien of de tip al genoemd is: Maar laat je paard keuren door je eigen dierenarts, en niet door die van de verkoper! Succes!

Wonto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:15

Klinkt raar maar: laat nooit blijken datnje hem echt helemaal super vindt! Daarmee speelt de verkopende partij in op je gevoel en kost het je echt een hoop geld meer... Je mag hem leuk vinden natuurlijk maar spring pas een gat in de lucht als je uit het zicht bent van de verkopers..

Suc6 met de aanschaf

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:32

pauline_x schreef:
Wie van jullie heeft een verzekering afgesloten over zijn paard?

nu geen paard, maar ik heb altijd afgesproken en geregeld dat het dier vanaf aankoopdatum verzekerd was :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:17

Het hangt er vanaf hoe duur je paard is en of je hem voor ziektekosten of voor 'arbeidsongeschiktheid' laat verzekeren. Ziektekosten doe ik nooit aan en bij een fonds kun je ze tot 5000 zonder keuring verzekeren.