rijden op een 2-jarige..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerfunss

rijden op een 2-jarige..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 21:33

hallo medebokkers!

vandaag ben ik er achter gekomen, dat bekende op hun 2 jarige rijden!
dit deden ze met hun vorrige pony ook, deze hebben ze verkocht, en kregen later klachten dat de pony bokte en staakte. ik wist waarom, maar ze wouden me niet geloven, dat de rede was dat ze te vroeg beleerden. nu had ik ze zover dat ze hun nieuwe pony pas op 3 jarige leeftijd zouden beleren, maar helaas, ze rijden er al op.. nu is het contact om een reden niet goed meer, en heb ik het iedee, zoek het uit! maar mensen, 2 jaar! en strax verkopen ze hem weer, dat is zeker, wat de gevolgen weer zijn voor de nieuwe eigenaren..

ik vind het echt niet kunnen! wat zijn jullie ervaringen hierin? kennen jullie ook zulke mensen? of een pony die nu van alles mankeerd? k ben erg benieuwd naar jullie verhalen.

ship

Re: rijden op een 2-jarige..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:38

jeetje zeg 2 jaar vond het al arg dat mijn 3 jarige er aan moest geloven had hem zelf liever nog een jaar laten staan...maar ja hij werd vervelend en sins ie aan het werk is heb ik een supper braaf lief dier maar 2 jaar ai ik zou niet durfen zeg veel te vroeg.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 21:39

nee idd! gewrichten en de rug zijn dan nog hartstikke in ontwikkeling, op 3 jarige leeftijd nog, en de bespiering word nu overbelast, ik denk dat ze in de war zijn met de draverwereld ofzo, maar ik heb het ze duidelijk uitgelecht afgelopen zomer, en ze waren het met me eens..

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:40

hee ik ken ook iemand die 2 jaar geleden een veulen heeft gehad van haar moeder en dan had ze beloofd om echt pas te beginnen met rijden als hij drie jaar was. maar hij is nu dus twee en ze rijd er al zeker een half jaar op. en intensief! de rug van het paard begint nu al in te zakken en ik denk dat als ze er niet snel mee stopt dat paardje er de rest van zijn leven last van blijft houden. ik heb al verschillende keren tegen dat meisje gezegd dat ze dat niet moest doen maar ze wil niet luisteren.
ik vind dat als je zo nodig meteen moet rijden, je een volwassen paard moet kopen en geen veulen..
dat moest ik even kwijt :D

Michelle0601

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:43

brr... Arm paardje....
Dat je met een jaar of 2,5 rustig aan begint met longeren en het laten wennen aan hoofstel, bitje etc daar kan ik nog inkomen maar met 2 jaar al gaan rijden? Nee.. bah

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:44

RT-D > PP

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:44

Heel erg sneu en zielig, maar ik heb geleerd dat je soms beter je er niet mee kan bemoeien, hoe sneu ook voor het paardje....

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:47

Ik heb zelf een tweejarige, ik zou er niet eens aan durven denken ermee te gaan rijden.
Bah, wat is dat toch, dat het ongeduld van het baasje voor het welzijn van het dier gaat?
Om dan maar even te vergeten dat door dit ongeduld het plezier wss veel korter zal zijn...

Nee hoor, hier wordt voorlopig nog niet gereden, niet eens gezeten. Volgend voorjaar, dan mag ze eens achter een ervaren paardje aan het bos door sjokken terwijl ik erop zit ipv ernaast loopt. Voor de rest krijgt ze lekker de tijd om nog mooier te worden dan ze nu al is!

Over longeren; weet dat dat ook een redelijk zware belasting voor de benen is. Niet te vaak en niet te lang dus.

s6801881

Als je even zoekt op bokt kom je vanzelf tegen dat zo'n beetje heel bokt het not done vindt :n zie ook het plaatje in mijn profiel die je in al die topics wel tegen zal komen. Waarom vinden we dat hier niet done? Omdat de benen en rug nog lang niet volgroeid zijn, het paard vaak in een groeispurt zit en mentaal nog lang niet eraan toe is om aan het werk te moeten, zowel OHZ als aan de longe.

Aangezien er dus wel erg veel topics hierover zijn, en het staat me zelfs bij dat er een discussietopic is geweest over het inrijden van een 2,5 jarige raad ik je aan even de zoekfunctie te gebruiken. Vanzelfsprekend tem ik eventjes.

corina21

somige mensen bah bah.
ik heb vandaag ook een twee jarige gekocht en die is al flink aan de maat en ziet al veel ouder uit.
maaaarrr ik zou er helemaal niet over nadenken om daarop te gaan rijden,
bij ons staat ook een man die in de arabieren zit en die zegt stel je niet aan man zet je erop en begin ermee.
nog niet mischien ik heb twee andere paarden waar ik op kan.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:49

iedereen maakt zijn eigen keuzes, maar ik vind het belachelijk.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 21:50

@amberonia; jeetje!! die heeft er dan duidelijk geen verstand van! die heeft binnen een half jaar een paardje dat instort van ellende! ik denk dat je daar de dierenbescherming nog wel naartoe kan sturen..

@Rosalie; ik heb toen een goeie kans gehad om het met ze te overleggen, maar nu doe ik er idd nix aan, als ik de mogelijkheid heb een eventuele nieuwe eigenaar in te lichten zal ik dat zeker doen! en verder denk ik dat ik ze uit mijn vriendenlijst ga verwijderen, zodat ik er nix meer mee te maken heb. ik kan hier zo niet tegen..

ik weet zelf ook dondersgoed dat een 2jarige niet zulk werk kan verichten! persoonlijk zou ik pas met 3 jaar met het echtere longeerwerk beginnen en 3,5 jaar gaan rijden, maar 2, je zet een kind van 3 toch ook niet in groep 3! daar is ie nog niet aan toe, paarden ook niet!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:58

IK snap je wel hoor, maar ik de afgelopen jaren heb ik maar geleerd om met sommige dingen maar niet te bemoeien, hoe lastig soms..

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:00

Ik ken nog iemand die rijd op een 2 jarige en zelfs al met net geen 3 jarige al hele ritten maken van tussen de 2,5 en 6 uur....

Tja niet mijn ding, maar ik laat ze. Ieder eigen mening en sommige mensen hebben daar hun eigen mening over dat ze denken dat dat allemaal niet kan.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:03

Dierenbescherming bellen zulke mensen verdienen geen paarden! _-:(

pannekoek2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 10:19

weet je wel zekker of het paard 2 jaar is, misschien is dat paard al bijna 3.
die mensen weten heus wel wat ze met t paardje doen hoor.
en over dat witte paardje gesproken ik weet welk paardje je bedoelt. en daar gaat t nu supper goed mee !

theponylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 13:30

Das echt wel heel vroeg en rijden is toch hartstikke slecht voor zoon jong paard

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 13:36

pfoe ik moet er niet aan denken... sommige 3 jarige vind ik zelfs nog enorm iel om op te gaan zitten, laat staan een 2 jarige! Ik zou het echt niet kunnen, het idee van op zo'n nog niet ontwikkeld paard zitten... lijkt me zoiezo niet fijn rijden

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 14:06

Nou die 2 jarige wat ik kon was een grote tinker

En is een tinker ook weer een aner type dan bv een arabier (wat laatbloeiers zijn)

Desalniettemin, vind ik ook jonkies al vroeg hoog rijden in dressuur ook niet goed voor de ontwikkeling. Die paardjes zijn gewoon dan al sneller versleten dan een "normaal " gereden paard

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 16:49

pannekoek2 schreef:
weet je wel zekker of het paard 2 jaar is, misschien is dat paard al bijna 3.
die mensen weten heus wel wat ze met t paardje doen hoor.
en over dat witte paardje gesproken ik weet welk paardje je bedoelt. en daar gaat t nu supper goed mee !

Ik weet zeker dat dat paardje nu 2 jaar is miss 2,5, maar das nog te jong voor het rijden wat ze doen, een 2,5 mag beginnen met het echte longeren en zadelmak maken, niet het echte rijwerk, wat ik geleerd heb.
Ik weet zeker dat hun vorrige pony ook 2 was, dat wist ik 100% zeker aangezien die pony 1 week verschilde kwa leeftijd met mijn pony, en die is nu 3 jaar oud. dit speelde toen vorrig jaar zomer af.
Welk wit paardje??

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 16:54

pannekoek, speciaal bokt account gemaakt om te kunnen posten?

nagyl, dressuur komt in de natuur ook voor... elek paard is kapot te rijden maar met de juiste begeleiding en dergelijke kan dressuur echt geen paard eerder verslijten hoor...

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 16:57

Joanne1987 schreef:
pannekoek, speciaal bokt account gemaakt om te kunnen posten?

dit iedee heb ik ook al ja.. hihi.

Ffhdtjhfyjg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:01

Ahh dat kan echt NIET.
Misschien kun je het ze rustig uitleggen dat het echt niet kan.
Dat kan de gewrichten erg overbelasten.
Dan kan het soms zo erg worden dat hij NOOIT meer kan rijden

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:02

ik zou dierenbescherming bellen...

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:03

Ik heb me fjord ingereden met 2.5 dit was geen punt niet volop dressuur maar stap rondjes in de natuur! Heerlijk dier is jet geworden en se nieuwe eigenaren willen hem niet nooit meer kwijt! Nu is het zo dat ik me welsh ruim 8 maanden onder het zadel heb en zelfs zei nog erg ielig toont! Ze is er wel klaar voor en ze is erg braaf , maar daar ben ik dus echt pas met ruim 3 jaar opgestapt !