Ik heb altijd geroepen dat ik pony's fijner vond, ik benoemde paarden als lomp, en stijf, maar dat is nu wel anders...
De eerste paarden die ik reed, waren van die manege bonken, die alleen maar stap draf galop konden, en niet in staat waren ook maar enige buiging te laten zien. Oftewel, dat waren dus de lompe knollen waar niet op te rijden was.
Inmiddels heb ik een verzorgpaard, hij is netjes aangereden en zijn vorige verzorgster heeft hem gereden tot in het M1. Paardje loopt prima aan de teugel, buigt netjes in en kent zijn gangen goed.
Mijn mening is nu, dat ik paarden eigenlijk fijner vind. Ze lopen VEEL rustiger (wat ik voorheen lomp noemde) waardoor je niet zo snel hoeft te lichtrijden en meer op je houding kan letten. Ik kan op 0scar (mijn verzorgpaard) veel netter rijden dan ik op dundee (manege pony) rijd. Ik zit gewoon stiller, rechter en heb gewoon meer ruimte.
bij een pony gaat alles een stuk sneller, je moet sneller lichtrijden, je hulpen die je geven vaak een vele fellere reactie als op een paard, waardoor het er allemaal rommelig uit gaat zien (tenminste bij mij wel

wat vinden jullie nou

pony? of paard?