paard TE goed voor een manege ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aprils_joke

paard TE goed voor een manege ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 08:59

hoi hoi .

ik ben laatst op een manege geweest .
daar stond een paard voor het gemak k genaamd .
omdat ik met mijn vriendin was .
dacht ik dat het wel een leuk idee was om ook een paard voor n uur te huren .
er werdt mij verteld dat k ooit zz gelopen had .
omdat ik het dier al een aantal keer in de les had zien lopen .
leek mij dat haast onmogelijk .
tot ik er zelf opstapte , inderdaad de eerste 5 min kop in de lucht en gaan met die banaan .
maar toen ik voor de grap hem toch bij elkaar ging rijden .
was het plots een heel ander paard .
heel zacht in de mond en licht aan het been .
ik reed er zo een aantal galops wissels uit . een verzamelde galop . het wijken in galop ( ben even de naam kwijt )
traverre . en meer lukte niet omdat zijn bespiering simpelweg niet meer meewerkte

ik wist niet wat ik meemaakte ( de manege kinderen overigens ook niet want die stonden met een open mond aan de kant .)

hebben jullie dit ook ooit eens meegemaakt .
nou wil ik echt niet negatief doen over maneges .
maar als je voeld dat een dier altijd met zoveel zorg getraint is
en daarna als hij/zij wat ouder wordt . op een manege beland .
dat vind ik nou zo ontzettend jammer
hoe denken jullie daar over ?

Michelle0601

Re: paard TE goed voor een manege ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:02

zonde... maar anderzijds, zo kunnen de gevorderde ruiters van die stal misschien wel weer een heleboel leren van K...?!

Huur hem gewoon nog een aantal keer zou ik zeggen , geweldig toch?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:04

shireen

Tja het beestje heeft tenminste nog een huis,als hij niet meer in de sport kon op dat niveau. Dat neem ik dan maar aan.
Dan zijn er nog maar weinig keuzes. Als weidemaatje wat moeilijk te vinden is,slager/spuitje of manege.
Sommige gaan dan nog als prive leerpaard weg maar deze dan niet.

listiglistje

Ik heb het wel eerder gezien/meegemaakt, maar dat zijn meestal paarden die het zwaardere werk in de sport niet meer aankunnen/mogen
om medische redenen of ouderdom...dus vraag het na bij de eigenaar en denk daar aan als je er meer van gaat vragen ;)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 15-09-11 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 09:05

jah het is zeker een mooi leerpaard voor lesklanten .
maar het blijft toch zonde .

ik zelf zal daar een hele tijd niet meer komen . die manege is namelijk 50 km verderop .hihi
en ik heb zelf 2 eigen paarden dus heb daar ook niet echt een behoefte aan .

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:07

Dit is geen rijtechnische discussie dus ik verplaats het even :-)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 09:08

oh sorry .
ik dacht dat het juist wel een rijtechnische discussie was , mijn excuus en dankje voor het verplaatsen

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:08

Een goed leerpaard voor manege ruiters dus! :D
Meestal zijn paarden die heel hoog hebben gelopen en daarna op maneges belanden paarden die wat mankeren en daardoor niet meer geschikt zijn voor het hogere werk, maar wel op maneges hun rondje kunnen lopen. :j

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:09

Een ouder paard, zn naam begint met een K dus als het een KWPN-er is dan zal hij 19 jaar oud zijn.

Niet alle paardenbaasjes kunnen de paarden houden als ze niet meer goed mee kunnen komen met de wedstrijdsport. Een dergelijk paard wordt vaak verkocht als 'leerpaard' of als 'recreatiepaard' en ja, soms komen ze op de manege terecht.

Voor de meer gevorderde manegeruiters juist fijn. Alle knoppen zitten erop dus ze kunnen leren hoe het voelt om bijvoorbeeld een wissel te rijden.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 09:09

listiglistje schreef:
Ik heb het wel eerder gezien/meegemaakt, maar dat zijn meestal paarden die het zwaardere werk in de sport niet meer aankunnen/mogen
om medische redenen of ouderdom...dus vraag het na bij de eigenaar en denk daar aan als je er meer van gaat vragen ;)

manege eigenaar stond ook te kijken langs de kant .
die vond het zelf ook wel een leuk gezicht om het paard weer te zien lopen . kreeg veel complimentjes

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:11

Wij hebben hier op de manege ook een aantal (oud-)Z paarden. Juist fijn omdat je dan mensen goed kan voelen wat ze fout doen. En probeer jij maar eens iemand te leren hoe ze moeten wijken op een paard dat geen stap opzij gaat. Soms wordt er ook wel eens een manege paard aan een particulier verkocht, juist omdat ze zo fijn zijn, maar ook erg braaf natuurlijk.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 09:12

Talishe schreef:
Wij hebben hier op de manege ook een aantal (oud-)Z paarden. Juist fijn omdat je dan mensen goed kan voelen wat ze fout doen. En probeer jij maar eens iemand te leren hoe ze moeten wijken op een paard dat geen stap opzij gaat. Soms wordt er ook wel eens een manege paard aan een particulier verkocht, juist omdat ze zo fijn zijn, maar ook erg braaf natuurlijk.

daar heb je ook een punt :')

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:13

Ik vond het zelf vroeger wel fijn als ik op een beter manegepaard mocht.
Van mijn 7e tot mijn 19e heb ik eigen pony's gehad. Toen op mijn 19e de laatste pony stierf en ik tot mijn 25e geen eigen paard meer heb gehad vanwege studie, ben ik met mijn moeder meegegaan naar de manege om daar op manegepaarden te rijden.

Als je al zo lang rijdt op eigen paardjes, dan is het fijn om niet op een afgestompte knol te moeten stappen. En er werd ook echt wel rekening gehouden met het niveau van de ruiters. Niet iedereen werd op een "beter" paard gezet. Die werden toch een beetje gespaard.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:39

Ik vind het juist goed dat zo'n paard op een manege terechtkomt. Voor de manegeruiter erg leerzaam. Liever dat dit paard bij een manege staat en goed verzorgt wordt dan bij een particulier die er geen aandacht meer aan besteed. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:41

Wij krijgen er ook steeds meer die dat kunnen hoor :)
Heel fijn en leerzaam.

Edit: 3 hiervan worden niet verkocht 'omdat ze te hard in de mond zijn'.
Mensen worden steeds kieskeuriger. Erg zonde, zijn erg leuke paarden.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:44

ook ik heb meerdere z paarden op mijn manege lopen en vind het fijn om meer gevorderde ruiters een goed paard aan te kunnen bieden!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:47

nou wij hebben op onze manege ook een vet mooi paard die weliswaar niet zóhoog heeft gelopen maar wel echt best wel hoog en hij loopt ook aan de teugel enzo, en dan denk ik van ja die heeft het dan toch ook niet leuk op n manege waar die alleen maar rondjes hoeft te draven??? verkoop hem dan aan iemand die er echt wat mee doet, maar in dit geval(van mij) kan dat al niet meer omdat ie al 'gewoon' is geworden

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 17:47

Zo'n paard hebben wij op de manege ook, loopt ook met d'r kop in de lucht te racen. Tot je haar bij elkaar gaat rijden, en lekker haar rug loswerken, echt een heerlijk paard dan. Maar alles zij niet doet wat je wil, ligt de fout altijd bij jezelf, dus het is wel een heel goed leerpaard.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 17:51

Apple schreef:
Niet alle paardenbaasjes kunnen ---> willen de paarden houden als ze niet meer goed mee kunnen komen met de wedstrijdsport.

Even aangepast...

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 17:58

@liekec: wie zegt dat manege ruiters alleen maar rondjes draven?? Beetje kortzichtig.

Ik ga helemaal met Talishe mee, maar dat is niet zo moeilijk want ik kom ook van dezelfde stal. Vind het ook erg fijn als je ruiters net even dat extra kunt laten voelen.

En wanneer wordt een paard " gewoon". Sommige lopen een jaar lang hun "rondje" maar zodra er echt aan gereden wordt dan doen ze het weer hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:19

liekec schreef:
nou wij hebben op onze manege ook een vet mooi paard die weliswaar niet zóhoog heeft gelopen maar wel echt best wel hoog en hij loopt ook aan de teugel enzo, en dan denk ik van ja die heeft het dan toch ook niet leuk op n manege waar die alleen maar rondjes hoeft te draven??? verkoop hem dan aan iemand die er echt wat mee doet, maar in dit geval(van mij) kan dat al niet meer omdat ie al 'gewoon' is geworden

Bij ons lopen alle paarden aan de teugel als je ook maar een klein beejte kan rijden hoor..
Ook de ´oude, slechte paarden´

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:29

Op de manege waar ik rij hebben ze ook meerdere paarden die vrij hoog of redelijk in de sport hebben gelopen. Ik vind dat best wel leuk, want als je de knopjes gevonden hebt doen ze precies wat je vraagt. En dat is voor het gevoel van de ruiter ook wel goed. Ik rijd zelf ook wel eens op een van deze paarden als mijn eigen niet mee is en dan vind ik het wel prettig als ik ook eens wat oefeningen mee kan nemen waarvan ik niet zeker ben of mijn eigen paard het helemaal goed doet en dan is het wel prettig als een dergelijk paard je die bevestiging al dan niet kan geven.

iisabelle6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:58

Zo te merken heeft het beestje er erg veel plezier van gehad!
Ik zou hem zeker vaker gaan huren!!
Waarschijnlijk heeft hij vroeger een erg goede band gehad met zijn eigenaar en daarom zo hoog gekomen, en als je dat dan weer eens ophaalt, kan hem dat heel blij maken :j
Ookal moet ie er nu misschien iets meer zn best voor doen dan vroeger.
Jammer dat ook zulke paardjes op een manege gehouden worden, of betergezegd, voor de lessen gebruikt worden!!!!
Inplaats van voor de gevorderde wedstrijd paarden.
Misschien eens een voorstel doen bij de eigenaar van de manege?
Of je tegen een bepaald bedragje,in overleg, met hem? Haar? Mag gaan trainen en wedstrijden rijden?
Als je heel veel tijd aan hem,haar besteed, en je schoolwerk lijd er niet onder? En je ouders zien dat, heb je misschien ooit nog een kansje op een vast lease paard of eigenpaard?

Maar ik zou zeker naar de eigenaar gaan, en vragen of je hem mag door/veder trainen.

Als de eigenaar ziet hoeveel plezier het paard eraan heeft, en hij wil goed ppvoor zijn paarden zijn, maakt m
Hij waarschijnlijk wel een leuke deal:)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 11:26

@isabelle6

dat is inderdaad wel een goed idee .
maar helaas staat het paard op een manege 50 km verderop
en heb ik al 2 prachtige paarden . een derde erbij is niet mogelijk helaas .