een ander op je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max66

een ander op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 18:14

ik dacht dat hier al een topic over was, maar kan het niet vinden, vandaar dit (nieuwe?) topic:

Toen vanmiddag een moeder van een vriendinnetje van mijn dochter zei dat ze graag een keer mee wilde naar mijn paard wist ik eigenlijk niet wat ik moest zeggen. Ik weet namelijk dat zij gek van paarden is en zelf ook een paard heeft gehad. Ik weet niet wat haar bedoeling is: zou ze denken dat ze op mijn paard mag rijden? Of wil ze gewoon mee om het paard te zien of mij te zien rijden?

Ik ga haar natuurlijk vragen wat de bedoeling is, maar ik realiseerde me dat ik gewoon niemand anders op mijn paard wil! Herkennen jullie dit? Ben ik nou zo bezitterig? Mijn paard is geen manegepaard en dit wil ik ook graag zo houden. Ik wil niet "jan en alleman" op mijn paard.

De enige die op mijn paard mag rijden (lees: uitstappen) is mijn dochtertje, hier heb ik geen problemen mee. Ik wil ook geen vriendinnen van mijn dochtertje op mijn paard, zelfs niet voor een rondje. Is dit overdreven vinden jullie?

Prisjee91

Re: een ander op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:15

Zelf ben ik er ook zo 1tje hoor, alleen me vriend mag uitstappen (tenminste, als ie ooit eens durft..). :D
Zelf krijg ik ook vaak te horen dat mensen mee willen naar me paard; alleen om te kijken is dat dan. Heb ook nog geen zadel dus rijden is sowieso niet aan de orde momenteel bij mij.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:16

Ik wil ook niet 'jan en alleman' op mijn paard maar als een vriendin waarvan ik weet dat die behoorlijk kan rijden, erop wil heb ik daar geen probleem mee hoor. Zie eigenlijk niet in wat het kwaad zou kunnen, zolang ze gewoon wat rond hobbelen?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:18

Ik vind het niet erg als iemand anders op mijn paard rijdt hoor. Maar ze moeten het wel kunnen, en als wat ze doen me niet aanstaat, haal ik ze er weer vanaf. Op mijn paard rijden ik, mijn man, onze vaste bijrijder en af en toe de juf, mijn nichtje en een collegaatje. En heel af en toe nog wel eens een stalgenootje, dan wisselen we van paard.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:18

Ik zou eens in de zoveel tijd wel een vriendin of een ruiter met ervaring erop willen. Puur omdat diegene het paard anders aanvoelt dan ik en dan misschien iets ontdekt waar ik zelf niet achter zou komen.
(Bijvoorbeeld dat het paard scheef is of vast zit oid. )

En mijn beste paardrijvriendinnetjes zouden hem gewoon mogen rijden/pakken.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:19

Vind dat zelf niet zo'n probleem. Knopjes die erop zitten, krijgt zo'n "blauwe maandag" ruiter er echt niet uit.
Kleine kinderen gaan niet op mijn paard zonder dat iemand haar vast houdt. Heb haar nl al eens kunnen vangen nadat ze 10 rondjes galop deed met een meisje wat teveel zat te klemmen :D

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:20

Dat ik (her)ken je probleem.
Ik ben preciea hetzelfde. Ik geef de verzorging van mijn paarden zelden uit handen, laat staan dat ik mijn paarden laat rijden door iemand anders. Misschien ben ik een miep, maar zo ben ik nou eenmaal.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:21

Ik vraag me dan af, is het dan zo dat je zo overtuigd bent van je eigen rijden en kunnen? Dat niemand het beter kan dan jij, en door dat rondje je paard als het ware verpest?
Serieus bedoeld dit, niet sarcastisch.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:23

Buitenrit heb ik geen problemen mee, dan mag iedereen mee.
Dressuur/springen heb ik liever niet. Zou het zonde vinden als ik iedere keer hard train op de verbeterpunten, en die dan 'verpest' worden door een ander.

Op mijn jonge paard laat ik trouwens nog niemand, die is gewoon nog niet betrouwbaar genoeg. :)

Tijdens een enkelbreuk heeft iemand anders mijn paard wel gereden, maar van haar weet ik hoe ze rijdt en zij kent mijn paard ook. Dan vind ik het een ander verhaal. :)

Bezitterig ben ik totaal niet, vind het juist super leuk dat een ander ook kan genieten van mijn paarden. :j
Ben dan juist trots.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:24

Ik heb er echt geen problemen mee. Arabesk gaat dan wel iemand uitproberen, heel zuigerig. 'ik ga niet in draf want ik verstond het niet' of zoooooo langzaam draven dat ie bijna omvalt met zo'n hoofd van 'je kunt er niks van zeggen, want het IS draf' :Y)
:+ }> Safino is veel braver (geworden) wat dat betreft.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:43

Ik laat eigenlijk nooit iemand anders erop. Vind het zelf veel te leuk. Daar komt nog bij dat ik een rare snuiter heb die in je been of voet bijt(hard) als je iets te hard door komt met je been :+

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:49

Ik laat nooit iemand op mijn paard. Alleen mijn instructrice heeft er een keer opgezeten om te voelen hoe ze was.
Daarom wil ik ook geen verzorgster/bijrijder.
Als ik op vakantie ga, heeft mijn paard vrij, dan laat ik haar niet bijrijden door een ander.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:01

Een ander op mijn paard? Ligt eraan wie. Ik rij hem zelf, mijn dochter van 6 ook (aan de longe en een beetje los in stap) en zoonlief stapt hem nog wel eens uit (aand e longe). heb ik geen problemen mee. Vriendinnetjes van dochter mogen er van mij ook probleemloos op: Maar dan wel aan de longe of halstertouw! Bij ponykamp van de zomer bij ons op stal heb ik mijn knol ook ingezet zodat ze eens konden voelen hoe een Fries loopt :Y) is wel wat anders dan een Welsh onder je billen :j Ze hebben allemaal (4 meisjes, leeftijd 5 tot 8 jaar) een paar rondjes gestapt en een stukje gedraafd. Maar wel aan de longe en waar ik bij ben. Zonder mij komt er niemand op. En dat heeft niks te maken met dat ik het zo goed kan, maar omdat ik weet hoe Jippe kan zijn en hoe ik hem aangepakt wil hebben.

Volwassenen komen er bij mij niet op (behalve dan mijn schoonzus die niet rijden kan een rondje erop wilde zitten)> Dus rijden zeg maar kun je vergeten. Gewoon omdat paard erg gevoelig is. Heb 1 bijrijder gehad ivm mijn blessure maar dat was geen succes :x In amper 3 weken tijd is ze ik meen 4 keer geweest en heeft alleen maar gecrossed in de bak (hoorde ik later) en meerdere dingen stuk gemaakt (nieuw halster, halstertouw, longeerlijn) en paard ook 2 maal in gevaarlijke positie gebracht.

Dus kinderen (mits onder mijn begeleiding en het mag van de ouders) geen probleem (MET cap!). Volwassenen die willen rijden? No WAY!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:08

Ik heb er zelf niet zo'n problemen mee.
Dressuurmatig liever niemand, hooguit mn stalgenoot.
Op 't bos ben ik makkelijker met hem.
Mn stalgenoot en zus altijd en een ander alleen als ik er een goed gevoel bij heb.

Verder heb ik er never nooit een probleem mee om er kinderen op te laten.
Dat rondje stappen word hij echt niet slecht van.
Met koninginnedag en evt andere activiteiten lopen we altijd met hem en mn pony ritjes voor kinderen.

Mijn instructrice zie ik zelfs graag op hem stappen.
Die kan zwaar goed rijden en dan vind ik het echt tof om hem te zien lopen onder de man.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:10

Als ik een eigen paard had...
Een vriendin mag er dan wel eens oprijden, hoor! :)
En dan niet dressuur willen rijden, maar gewoon een 'galopje nemen'. :D

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:15

Ik heb er ook niet zo heel veel problemen mee. Maar ligt er natuurlijk wel aan wie.
Mijn eigen zusje, schoonzusje en een hele goede vriendin die paarden traint laat ik er allemaal zo mee wegrijden.
Vind het leuk om eens te zien wat ze onder verschillende ruiters doen.

Ligt ook wel aan het paard. Denk dat het anders is als je een onervaren of wat onvoorspelbaar paard hebt, je wilt
natuurlijk geen ongelukken op je geweten hebben.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:17

Ik laat zeker niet Jan en alleman op mijn paard, maar ruiters op minimaal M niveau met een zachte hand mogen er gerust op.
Op zich vind ik het goed als m'n paard ook eens iemand anders op z'n rug heeft. Mocht hij ooit verkocht moeten worden of als ik door een blessure uit de running ben, dan is het toch prettig als een ander er ook op kan stappen. Bovendien kan het leerzaam zijn om te kijken tegen welke punten een ander aanloopt bij jouw paard.

En ik vind het ook wel leuk om mijn paard eens van een afstandje onder het zadel te zien. Zie me zelf altijd wel in de spiegel rijden, maar dat zijn altijd maar korte stukjes en vaak is maar een stukje van m'n paard te zien.

Toen ik op vakantie ging wilde ik graag dat m'n paard gewoon doorgereden werd. 3 verschillende mensen hebben 'm gereden. Dat waren allemaal ervaren mensen, die heel correct rijden. Hij voelde prima aan toen ik terug kwam na m'n vakantie.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:19

Ik vind het niet zo erg als een vriendin of mijn zusje er even een rondje op wilt stappen, maar iemand die er echt op wilt gaan rijden... Nee, liever niet.

HBtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:19

Ik denk niet dat het zoveel kwaad kan als er een keer iemand anders op zit. Ik vind het juist wel leuk om zelf eens te zien hoe ze onder het zadel loopt. En je bent er zelf bij, dus als het mis dreigt te gaan kan je altijd ingrijpen toch?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:23

Ik denk niet dat je meteen hoeft te verwachten dat als iemand vraagt of hij eens mee mag, dat ze ook meteen op je paard willen stappen.
Er zijn zat mensen die het gewoon heel leuk vinden om gewoon mee te gaan om te kijken en eens een aai te geven.
Als ik eens bij mijn vriendin ga kijken dan stap ik ook niet op haar paard. Dan kom ik kijken naar hoe hij erbij staat en dan wat kletsen over het dier en de omgeving enz enz.

Sugarcut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:24

hi,
ze mogen op mijn paard rijden zodra ik erop zit doet ze het toch voor mij, herkennen jullie dit niet? ook als ik iemand op haar zet dan loopt ze continu toch acter me aan, ze doen het voor jou!

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:26

Ik herken het hoor. Ik wil ook niemand op mijn paardje hebben.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:27

sammaria87 schreef:
hi,
ze mogen op mijn paard rijden zodra ik erop zit doet ze het toch voor mij, herkennen jullie dit niet? ook als ik iemand op haar zet dan loopt ze continu toch acter me aan, ze doen het voor jou!

Wat heb jij je paard dan vreemd beleerd := Mijn paard doet wat ze moet doen als de hulp (min of meer) correct gegeven wordt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:28

Als iemand zo een keer komt kijken, nee dan niet, maar als ik iemand beter ken of zo, ach... waarom niet..
Ik wou vroeger ook graag paardrijden, had er zelf geen, echter heb nooit ergens op gemogen, maar had toen ook nooit gereden.

Ach, als iemand netjes kan rijden, geen probleem..
Maar geen prutsers, want hij is nog te verprutsen.
Mogen ze ook wel een keer op Toobs, die leert ze vanzelf wat wel en niet mag en uiteraard zet ik daar
niet zomaar iemand op.
Overigens heeft mijn instr. er al op gezeten, een vriendin en een dochter van die vriendin. (Buitenrit)

Op Sjol mogen ze allemaal, of ze nou kunnen rijden of niet.
(behalve echte lomperds, want dat heeft ze niet verdiend!)
Die is zover doorgereden, die verpruts je niet meer.
Dus die is uitermate geschikt voor op visite komende achternichtjes of neefjes, of kinderen van vriendinnen.
Bovendien heeft het halve dorp al leren rijden op Sjolvir, aangezien die jaar of 5 nee langer...
Als manegepaard heeft dienst gedaan. (was toen al van mij ik starte er gewoon mee)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:29

Ik heb zelfs geregeld dat als ik er niet meer ben en mijn horsies overleven mij dus, mijn paarden naar een 'natural' manege gaan 8-)