Ik zit ook erg te twijfelen over deze vraag; wat is de beste levenfase?
Ik ben nu 23 en ben gisteren begonnen aan mijn laatste jaar van een hbo studie, dus best een druk jaar. Ik heb ook sinds een week een 0-uren contract bij een zorginstelling gekregen, waarvan het loon vrij wisselend kan zijn omdat ik niet altijd evenveel zal kunnen werken door school. (Kan wel minimaal 8 uur per week werken en wordt betaald op Mbo niveau)
Voor mij lopen de omstandigheden nu een beetje bij elkaar; mijn lieve verzorgpaardje is al 25 en alhoewel we nog af en toe een buitenrit maken zit echt rijden er niet meer in. Als dit lieve paard jonger was geweest, zou ik op dit moment geen behoefte hebben aan een eigen rijpaard. (Natuurlijk blijf ik in de weer met mijn verzorgpaard, maar ik zal het rijden op den duur missen.) En er komt ook nog eens per volgende maand een zeer geschikte grote wei met ruime schuilstal te huur te staan op zeer korte afstand van ons huis.
De voordelen voor mij om tijdens mijn studie een paard te kopen versus nog een jaar te wachten, is als extra motivatie, het is gewoon iets wat ik al heel lang heel graag wil en wat mij ook lekker buiten zal bezig houden (jaja, ook in de winter dat vind ik geen probleem). Ik denk dat ik het zo druk ga krijgen dat ik blij ben om even lekker bij mijn eigen paardjes af te schakelen.
Ook denk ik dat het een voordeel is om vóórdat ik echt fulltime ga werken, al gewend zal zijn aan het hebben van de veranwoordelijkheden die een eigen paard met zich meeslepen. Ik denk dat het makkelijker is als het al een deel van mijn leven is zegmaar, ipv andersom dat ik een baan heb met veel wisselende diensten en dan ook nog zelf moet gaan wennen aan een eigen dier. (Ik weet 100% zeker dat ik de discipline, verantwoordelijkheden en zorg kan opbrengen, maar heb zelf nog nooit een eigen dier gehad ivm allergische gezinsleden behalve een stel vissen).
Het nadeel is dat ik het superdruk ga krijgen als ik het nu doe. Ik moet de wei binnen een maand overnemen, anders is hij weg. Ik heb het contract bij die instelling tot december en weet niet of het verlengt gaat worden, ik werk me dan rot aan school en werk en alhoewel het altijd een hele grote prioriteit zou blijven, denk ik niet dat ik zoveel tijd aan de paarden (paard en shetlander trouwens, ik wil niet dat hij alleen staat) kan besteden als mijn Pennymeisjshart zou willen!
Het voordeel van dat ik nu nog student ben is dat ik nog minimaal dit jaartje thuis blijf wonen en dus geen extra kosten maak en de wei ligt zoals ik al zei op 1 minuutje lopen van ons huis af, dus zouden pa en ma het voeren ook wel eens over kunnen nemen en dit vinden ze ook prima.
Moeilijk dus! Kunnen jullie merken dat dit me al weken bezig houdt?
En dan heb ik het niet eens gehad over het prioriteiten stellen mbt geld! Alhoewel ik verwacht dat het gaat lukken met deze nieuwe baan en ik heb de zekerstelling dat de dieren nooit iets zullen missen, omdat mijn ouders bereid zijn om geld voor te schieten als dit nodig is, dan kan ik alles over een jaar terug betalen.
Laatst bijgewerkt door Whild op 01-09-11 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt