Wat is een 'klik'?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

insun

Wat is een 'klik'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 01:17

Naar aanleiding van de enquete "Heb jij een klick met je paard" mijn vraag: wat is een klik hebben met je paard. En vooral ook de vraag: wordt een klik hebben met je paard niet heel erg overschat en wordt het 'geen klik hebben' niet erg makkelijk als excuus gebruikt om een paard te verkopen ipv je hand in eigen boezem te steken?

gwenr86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 01:39

Ik geloof meer in het opbouwen van een band dan het hebben van een 'klik'
Ik denk wel dat je bij een paard een bepaald gevoel kan hebben. Om een voorbeeld te noemen had ik bij mijn huidige paard B een fijner gevoel als het andere paard C na aan paar keer 'uitproberen'. Terwijl ik bij C meteen dacht; C gaat het worden, dit wordt mijn paardje !!
Dit gevoel veranderde dus, naarmate ik ze beide beter leerde kennen.
Wat ik ook heb gemerkt is dat B en ik steeds meer een team worden. Hij vertrouwd mij meer en ik voel hem steeds beter aan.
Ik kan niet oordelen of iemand zijn paard weg doet omdat er geen 'klik' is. Maar ik geloof wel dat als karakters ontzettend botsen dat het moeilijk is om een band op te bouwen en de omgang voor zowel ruiter als paard niet zo leuk is.... Dat het dan beter is om te zoeken naar een ander maatje ...

Als iemand naar een nieuwe school gaat trekt men vaak ook naar een bepaalde groep/persoon waar hij/zij zich op zijn of haar gemakt voeld, zonder deze mensen verder te kennen. Ondanks dat kan je met de mensen waar je niet meteen naartoe trekt ook goede vrienden worden.. Dat is weer die band die je opbouwd.

Misschien is er wel een klik, maar dit hoeft m.i. geen vriendschap voor het leven te betekenen.

Amen.. :P

Maartje1990

Re: Wat is een 'klik'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 01:49

nee, ik denk niet dat 't onderschat wordt. Zoals ik in dat topic al aangaf heb ik 2 totaal verschillende paarden, eentje waarvan ik zou zeggen dat ik een klik heb, de ander niet. Wellicht heb je nog nooit 't gevoel gehad dat je een klik hebt met een paard dat je niet precies beseft wat 't is.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 01:53

Toen ik op internet aan het kijken was naar hoe de markt erbij lag omdat ik op de wat langere termijn (enkele maanden) een veulen zou willen komen bleef mij aandacht keer op keer getrokken worden naar een twentermerrie, welke niet eens uitmuntend leuk uiterlijk had, maar toch blijkbaar gevoelsmatig aantrekkingskracht had. Uiteindelijk (na 6 weken!) toch maar eens de eigenaresse gemaild voor wat meer info, mogelijkheden mbt afbetaling (immers was mijn gereserveerde aankoopbedrag afgestemd op een veulen over een paar maanden, niet op een twenter binnen een x aantal weken). Na een paar mailtjes naar het paardje toegereisd (3,5 uur enkele reis) om te gaan kijken, om vervolgens een twentertje te zien die niet helemaal op en top conditie had, maar wel voor mij gevoelsmatig wel de wow-factor. Toen even los in de bak gedaan om haar te zien lopen, en had diertje al leuke interesse in mij, bleef keurig op de volte om mij heen terwijl de eigenaresse aan de andere kant vd bak stond. Zij stond duidelijk open voor mij, en ik voor haar. Ben toen na drie weken nog een keer gaan kijken of ik echt zeker van mijn zaak was en of ik haar niet stiekem zat te verheerlijken. Maar het gevoel was er weer, ondanks dat ik optie had mijn verzorgpaardje (even oud) over te kopen heb ik voor haar gekozen. En geen moment spijt van gehad. Inmiddels is ze een half jaar bij mij, en nog steeds vraag ik me als ik thuis ben en aan haar denk me af of ik haar niet zit te verheerlijken, maar elke dag bewijst ze me dat dat niet zo is. Ik hoop dit met heel mijn hart over 1 maand, 1 jaar en 10 jaar nog steeds te kunnen zeggen. Ondanks dat ze dus niet echt op de planning stond is ze precies wat ik zoek in een paardje.

Aan de andere kant, mijn verzorgpaardje. Ken ik vanaf dat ze afgespeend is, ze is nu bijna 2,5. Ik heb haar alles geleerd, inmiddels kan ik met lange lijnen erachter lopen en op "buitenrit" (bitloos). Net als alles wat ik haar leer of met haar doe gaat het alsof ze het al jaren zo doet, echt geweldig. Terwijl ik toch uit verschillende hoeken heb gehoord dat ze niet de makkelijkste is, loop ik er dus zo mee weg. Echter moet ik, hoe pijn dat van binnen ook doet, stiekem wel toegeven dat ik bij haar niet de wow-factor heb zoals mijn eigen paardje mij die keer op keer bezorgd, terwijl ik daar als ik het goed bekijk een stuk minder mee kan (ik mag blij zijn als ik die braaf aan de hand mee naar stal kan nemen (1 km verderop).)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 02:19

Mijn eerste paardje was een haflinger merrie heerlijk dier maar god, wat heb ik moet werken om het soepel te laten verlopen. Het was een makkelijke en lieve merrie maar toch botste het aventoe vreselijk, na 3 jaar konden we lezen en schrijven met elkaar, ik vond haar een geweldig maatje :)

Wegens omstandigheden heb ik haar moeten verkopen en toen de tijd er rijp voor was heb een ik amh x shet gekocht van een jaar vanaf dag 1 liefde op het eerste gezicht. Ik ben erg onzeker met de paarden en weet dat dit niet ten goede komt van de relatie. Ik heb me voorgenomen om wat stoerder te worden en zo lang als hij naast me loopt kunnen we alles aan. Omdat hij nog wel het ea. te leren heeft word hij steeds geweldiger. Maar wat mij betreft is hij echt perfect voor mij.

Een klik is het op zich wel denk ik, het zijn twee karakters die met elkaar kunnen werken en elkaar aanvullen waar nodig. Net zoals dat in een relatie ook is, 2 dezelfde karakters kunnen vaak niet door 1 deur.

Komt de uitslag ook in dit topic te staan?

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 05:11

persoonlijk denk ik wel dat er te snel word gezegd dat er geen klik is als mensen een paard willen kopen.

de merrie die ik een dik half jaar geleden moest beleren vond ik maar helemaal niks. beleren oke maar verder rijden was op dat moment echt niet mijn bedoeling. ze was koppig ik vond haar helemaal niet mooi en ik had helemaal niet in mijn hoofd dat ik weer een paard wilde. op dat moment was het beleren voor een paar centen en weer weg met het paard. pas na 2 maand had ik het gevoel dat het toch echt wel een leuk paard was en dat ik helemaal niet meer wou dat ze weer weg ging.

was ik bij deze merrie gekomen om haar te kopen had ik het toen niet gedaan. maar nu ik haar al een dik half jaar rijd kan ik wel zeggen dat er een klik is. ze is kwa karakter nog steeds koppig maar ik kan er nu steeds beter mee om gaan. en ik vind haar ook nog erg mooi geworden naar die maanden.

dit paard is best 1kennig en niet iedereen zou direct met haar weg kunnen rijden.
voor de koop/verkoop zou dit een karakter zijn waar ik niet meteen voor zal vallen maar nu ik haar ken is dat toch wel heel anders.

ik denk dat zo'n karakter best moeilijk is voor mensen die een paard willen kopen (er zijn natuurlijk veel meer paarden die 1kennig zijn) en in zo'n geval snap ik het wel als er gezegt word dat er geen klik is. het paard is door haar 1kennigheid best afstandelijk tegen vreemden. en mensen zoeken toch vaak een paard die gelijk gezellig komt thee-leuten om het maar zo te zeggen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 07:54

Ja, je kunt absoluut echt een klik hebben met een paard. Toen ik voor een ander paard ging kijken, heb ik een hoop paarden bereden om te kijken of dat "het" paard zou zijn. Met een aantal daarvan was niets mis, maar ik mistte "het" gevoel.

En toen kwam Candor.. ik zag hem en dacht al meteen "die is wel heel leuk", en met het rijden wist ik het zeker. Niet zozeer omdat het zo geweldig goed ging, maar gewoon omdat de klik er was, helemaal, ik wist direct voor 100% dat dit hem was :j

Natuurlijk kun je een klik ontwikkelen met een paard, en zo kan een klik ook weggaan (dat had ik met het paard dat ik uiteindelijk verkocht heb). Het is net zo als met de liefde: Soms wordt je verliefd op iemand die je al jaren kent, maar ineens met andere ogen gaat bekijken, soms val je uit het niets op iemand die je net ontmoet hebt. En soms is het na jaren zo dat de liefde over is, al was de klik in het begin er wel.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:27

De klik met mijn pony:
"Als ik naar mijn pony kijk zie ik een lichtbundel van achter op haar schijnen, dan zingen er engeltjes en word ik blij dat mijn pony me zoveel liefde schenkt". O:)

Wat is een klik? Zoals eerder werd gezegd door iemandben ik meer van het opbouwen van een band. Maar ook ben ik van mening dat er wel enigszins een "klik" of gevoel zou moeten zijn. Ik ken zat paarden waar ik absoluut geen gevoel mee heb en waar ik dus absoluut niet fijn mee kan rijden, waar ik de kriebels van krijg als ik met ze loop of borstel. Maar ook paarden waarbij ik ditzelfde gevoel had wat later juist een heel fijn paard bleek te zijn om iets mee te doen. Leren van elkaar noem ik dat maar.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:40

Ik ben van mening dat "de klik" een goede match van karakters is.

Er is vorig jaar een nieuw paard op stal gekomen en dat klikte meteen.
Onze karakters liggen elkaar heel erg goed.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:44

TanteSabien schreef:

Er is vorig jaar een nieuw paard op stal gekomen en dat klikte meteen.
Onze karakters liggen elkaar heel erg goed.

Ben ik het op zich wel mee eens, door de jaren heen merk ik dat ik op nuchtere, rustige ietwat eigengereide paarden val...

Maar ik geloof niet echt in 'klik' wel in 'passen bij'.

Maar goed, moet zeggen dat ik emotioneel sowieso wat nuchter ben en in die zin geen 'liefde op het eerste gezicht' gevoelens ken

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:44

TanteSabien schreef:

Hier ben ik het mee eens.. :j
Maar... een goeie ruiter kan elk paard rijden door te leren samenwerken..
Soms duurt het alleen wat langer en kost het meer moeite..

Zegt het missen van die 'klik' dus iets over het paard of iets over de ruiter??

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:46

Een klik heb je niet direct, dat moet je opbouwen. Je kan een klik hebben in de zin van dat je het paard erg lief en leuk en aardig vind, maar een echt band (dus klik) heeft tijd nodig.

Ik moest een paard zadelmak maken en toen hij aankwam dacht ik echt "pffftttt, wat een beest" niet in de positieve zin dus... En naarmate hij langer bij me was, hoe gekker ik op hem werd, en sindsdien ben ik hem blijven rijden, en zal dat ook altijd blijven doen, mocht hij wegmoeten, koop ik hem over!

Hij is geweldig, terwijl ik er eerst heel anders over dacht.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:46

Je kunt inderdaad elk paard rijden maar het paard waar je een klik mee hebt gaat het altijd wat makkelijker ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:47

Casarell schreef:
TanteSabien schreef:

Hier ben ik het mee eens.. :j
Maar... een goeie ruiter kan elk paard rijden door te leren samenwerken..
Soms duurt het alleen wat langer en kost het meer moeite..

Zegt het missen van die 'klik' dus iets over het paard of iets over de ruiter??

Ook mee eens, samenwerken 'moet' eigenlijk altijd mogelijk zijn, maar denk dat je vanuit een goede match wel nog betere samenwerking kan krijgen

Ik lees vaak op markplaats dat 'de klik' ontbreekt, ik lees dat eerlijk gezegd veel eerder als 'paard is te sterk, te machtig, te onervaren' voor de ruiter

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:48

Vienna2007 schreef:
Een klik heb je niet direct, dat moet je opbouwen. Je kan een klik hebben in de zin van dat je het paard erg lief en leuk en aardig vind, maar een echt band (dus klik) heeft tijd nodig.

Ik moest een paard zadelmak maken en toen hij aankwam dacht ik echt "pffftttt, wat een beest" niet in de positieve zin dus... En naarmate hij langer bij me was, hoe gekker ik op hem werd, en sindsdien ben ik hem blijven rijden, en zal dat ook altijd blijven doen, mocht hij wegmoeten, koop ik hem over!

Hij is geweldig, terwijl ik er eerst heel anders over dacht.

Ik heb mijn paard echt op karakter en ja het klinkt gek....ooguitdrukking...gekocht en niet zozeer op uiterlijk, vond hem oke qua 'looks' maar was niet overweldigd ;-) Maar ik wilde een paard waar ik mee kon leven, niet waar ik mee kon paraderen (al moet ik zeggen dat hij uitgroeit tot echt een mooie zwaan :D )

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:53

Ik denk dat een klik toch wel degelijk iets te maken heeft met het matchen. Net als dat je niet met ieder mens vrienden kan zijn, kan je ook niet met elk paard of elke hond vrienden zijn.

Die 'klik' heeft imo dus ook niks met rijden of een goede ruiter zijn te maken, maar meer met de mate van hoe je elkaar helpt/aanvult etc. En of zowel jij als je paard ervoor open staan.
Tuurlijk kan zoiets groeien, maar ik weet ook gevallen waar het direct een klik was.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:57

De klik bestaat voor mij degelijk wel. Bij mijn eerste paardje was de klik er meteen, goeie band opgebouwd tot ik lange tijd niet meer kon gaan en rijden wegens zwangerschappen. Door mijn veranderde karakter ( banger dan vroeger) was de klik weg en de band verdwenen door het lange niet gaan.

Met mijn paard nu had ik de klik ook direct. Ik zag ze, was verkocht, gereden, nog meer verliefd en ze was de mijne. Terwijl je mij 10 megachique paarden op het hoogste niveau mag tonen, als de klik er van de eerste seconde niet is, ga ik er niet op hoor.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:59

Maar een paard kan niet nadenken over hoe hij met jou om moet gaan.
Alleen de ruiter heeft dat denkvermogen.
Het is alleen of de ruiter daar wat mee doet, of dat de ruiter voor de makkelijkste weg kiest.. de verkoop in.. :+

Als het echt niet gaat, gaat het niet hoor.. begrijp me niet verkeerd..
Maar vindt dat het 'missen van een klik' wel héél makkelijk gebruikt wordt :o

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:01

Casarel; dat ben ik niet met je eens.
Het is maar net hoe jij je opstelt tegenover je paard.
Ga jij met een behoorlijke portie dominantie op je paard af dan krijg je daar een reactie op en gaat je paard anders met je om als wanneer je nuchter en neutraal met je paard omgaat.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:02

Casarell schreef:
Maar een paard kan niet nadenken over hoe hij met jou om moet gaan.
Alleen de ruiter heeft dat denkvermogen.
Het is alleen of de ruiter daar wat mee doet, of dat de ruiter voor de makkelijkste weg kiest.. de verkoop in.. :+

Als het echt niet gaat, gaat het niet hoor.. begrijp me niet verkeerd..
Maar vindt dat het 'missen van een klik' wel héél makkelijk gebruikt wordt :o

Juist, en dat vergeten zoveel mensen. Die romantiseren de boel teveel...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:03

-> PP

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:03

Citaat:
Ik denk dat een klik toch wel degelijk iets te maken heeft met het matchen. Net als dat je niet met ieder mens vrienden kan zijn, kan je ook niet met elk paard of elke hond vrienden zijn.

natuurlijk heeft een hond of paard een karakter en moet iets matchen, maar ik vind niet dat je een vergelijking kan trekken met mensen, dat zit toch wel iets ingewikkelder in elkaar :+

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:04

TanteSabien schreef:
Casarel; dat ben ik niet met je eens.
Het is maar net hoe jij je opstelt tegenover je paard.
Ga jij met een behoorlijke portie dominantie op je paard af dan krijg je daar een reactie op en gaat je paard anders met je om als wanneer je nuchter en neutraal met je paard omgaat.

Dus is het toch aan de ruiter om dát te veranderen???
Vraag is alleen of je die moeite wilt nemen... ;)

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:09

Zeker is dat zo maar het karakter van je paard verander je niet.
Hetgeen je veranderd is de manier van omgaan met elkaar.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:10

Dat bedoel ik.. :D