Is het als je wilt beginnen met rijden echt nodig om lessen te nemen of kan je ook gewoon opstappen en zelf rondjes gaan lopen! ja het risico is dat het fout gaat maar dat heb je ook als je les neemt.
Stap maar gewoon een keer op dat paard. Dan zul je merken dat je heeeel graag wilt gaan lessen.
Esther43
Geplaatst: 24-08-11 23:09
mika11 schreef:
Stap maar gewoon een keer op dat paard. Dan zul je merken dat je heeeel graag wilt gaan lessen.
Tigra_
Geplaatst: 25-08-11 08:13
Ligt totaal aan het paard, als je een paard hebt dat direct door hebt dat je voor het eerst op het paard zit dan zal er niet veel gereden worden haha. Maar inderdaad probeer het is merk je vanzelf wat fijn is. Maar het risico dat je jezelf verkeerde dingen aanleert is groot en dingen afleren is moeilijker dan dingen goed aanleren.
LizzyO
Geplaatst: 25-08-11 08:15
Ik denk dat het heel erg af hangt van je verwachtingspatroon. Als je er op wil gaan zitten een een rondje wilt stappen terwijl iemand het paard aan de hand neemt, gaat het helemaal goed komen zonder les. Als je wil gaan 'rijden' zul je toch iemand moeten gaan zoeken die je dat gaat leren, want ik heb nog maar zeer weinig mensen gezien (zeg maar gerust geen) die dat uit zichzelf zomaar konden.
Zou toch wel gaan lessen. Voordat je jezelf verkeerde dingen aanleerd. Fijner voor Jou, maar zeker voor je paard.
Angela
Geplaatst: 25-08-11 08:40
Altijd les nemen. (een keer een rondje aan de hand stappen (geen draf) kan best zonder les, maar dat is meehobbelen, geen rijden).
Je weet van jezelf namelijk niet wat je fout doet. Als je paard goed is opgeleid en vergevingsgezint, dan lijkt het heel goed te gaan, maar het kan best zijn dat je het paard naar de knoppen aan het rijden bent. Een paard dat wel voor zichzelf op komt, dan merk je het wel, en dan wil je vanzelf wel les
Sanne009
Geplaatst: 25-08-11 09:41
Ik vind het verstandiger om les te nemen, zodat je in ieder geval een goede basis hebt. Een keertje opstappen kan wel om te kijken of je echt geïnteresseerd bent in het rijden, maar ben je dan van plan vaker te gaan rijden zou ik toch les nemen.
Simpel gezegd, je kan niet leren paard rijden zonder correcte begeleiding.
Adamootje
Geplaatst: 25-08-11 10:19
je kunt natuurlijk ook gewoon even een proefles nemen op de locale manege. Je merkt dan vanzelf dat je echt niet kunt leren rijden zonder te lessen. En ik vind het sowieso onverstandig om niemand bij je te hebben wanneer je er zelf op gaat stappen terwijl je nog 0 ervaring hebt.
De vorige eigenaresse van mijn fjord heeft ook nooit lessen gehad en mijn fjord liep wel... maar deed precies wat hij zelf wou, snapte hulpen die ik gaf niet en ga zo maar verder. Omwille van het paard denk ik dat het daarom verstandig is om les te nemen. Je zou ook aan de eigenaars vragen of ze je willen helpen
moelly
Geplaatst: 25-08-11 10:25
mika11 schreef:
Vergelijk het met motor rijden zonder dat iemand je verteld heeft waar de knopjes voor dienen. Met 1 verschil, de motor in jouw geval ( dus een paard) heeft een eigen wil! En kan daarnaast ook nog eens erg hard lopen, steigeren en bokken. Tuurlijk je kunt het proberen en misschien red je je zelf (als jouw motor/paard erg kalm is) maar dikke kans dat motor toch een keer aan de haal gaat op een gegeven moment en jij met je hoofd in een figuurlijke vangrail vast kom te zitten. En dat is auw!
mja....geen ervaring, wel een paard en niet weten hoe te rijden......
denk je dat zo een dier snapt dat die moet lopen op het moment dat iemand op zijn rug gaat zitten? Sommige paarden lopen op kwartjes en andere moet je kunnen remmen. Je zit toch ook niet graag in een auto zonder remmen? Een auto moet je toch ook sturen om de hoek om te gaan? Zelfs daar moet je lessen voor volgen voor je het zelf mag gaan doen. En een auto heeft geen karakter wat je tegen gaat werken, bokt niet, gaat er niet vandoor etc.......