Mensen die nooit voor hun paard komen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Mensen die nooit voor hun paard komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 21:46

Hoe vaak ik dat wel niet voorbij heb zien komen. Ik bedoel er mensen mee doe gewoon (bijna) nooit komen voor hun paard.

Ik heb in mijn jaren veel van dit soort paarden en mensen voorbij zien komen en ook vaak gehoord van andere mensen dat zij wel een paard kennen of hebben gekend... Eigenlijk kent bijna iedereen dit soort figuren wel denk ik.

Maar dan denk ik, waaorm heb je dan een paard? Waarom betaal je de maandelijkse kosten van een paard (er even vanuit gaande dat je nooit komt) als je er niet naar omkijkt. Sorry maar als ik een paar 100 euro per maand moest uit geven en ik zou hetgene waar ik het in steek nooit zien zou ik me nog even goed achter de oren krabben of dat nog wel zo'n goed idee is. En dan zou ik daar toch wel wat aan gaan doen. Wat bezield deze mensen toch. :Y)

En vaak is het ook sneu voor het paard ook. De meeste paarden doe je er toch geen plezier mee om hem alleen maar op een weilandje te zetten of helemaal erg, als een paard bijna alleen maar op stal staat. De meeste paarden vinden werken en bezig zijn juist leuk.

Ik gok dat het iedereen die 1 of meerder pensionstalling langs zijn gegaan dit wel bekend in de oren klinkt. Maar echt, WAAROM?! heb je dan een paard....

Ojajoh

Re: Mensen die nooit voor hun paard komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:52

status? geen flauw idee....ken er (helaas) ook een paar.....

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:56

Jep ik ken het ook! ;(
En ook ik vraag me dan af waarom je een dier aanschaft,jezelf "de eigenaar" durft te noemen om er vervolgens niet naar om te kijken.
Laaiend kan ik daar om worden!!! -:(-
Mijn hart brak als ik dan zag hoe zo'n arm dier als enigste nog op stal stond omdat het baasje te lui was om te komen |( .Tot aan de knieën in de stront en maar roepen om aandacht.
Maar owee als je iets deed ondernemen of er iets van deed zeggen,dan was het belang van de eigenaar belangrijker dan het welzijn van het dier. :r
Voor mij géén pensionstal meer,ik kan me gewoon niet inhouden naar zulke idioten! _-:(

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:56

Misschien zijn het mensen zoals ik, die hun paard gekocht hebben in andere levensomstandigheden en nu (bv. door werk, relatie, kindjes, langdurige ziekte,...) minder tijd hebben. ;)
Ik heb mijn maatje gekocht om hem een plaatsje voor het leven te geven en ik blijf hopen op betere tijden. :j Ik ga trouwens wel 2-3x per week zelf naar mijn paardje en heb ook een goede bijrijdster die zich met hem bezighoudt. Maar als de kindjes ziek zijn gebeurt het ook wel dat ik me 3 weken niet op stal laat zien :o

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 22:01

Dat heb ik inderdaad vaker gehoord... En dat snap ik dan ook niet. Ik begin niet zomaar zelf over mijn paard. Vaak gaat het onderwerp er alsnog naartoe, als iemand bijv vraagt wat voor huisdieren ik heb of wat mijn hobbies zijn... Of als iemand zegt dat ie een eigen paard heb, dan heb je meteen een leuk gespreksonderwerp :) Maar mijn paard is voor mij zeker geen status-symbool.

Maar ik zou me diep, diep schamen als mijn paard er bij zou staan als sommige paarden bij ons op stal #) 1tje loopt al niet helemaal lekker meer omdat ze nooit bekapt word... Ze lopen ook zo stijf als een hark. Nou doe ik niet zoveel aan dressuur oefeningen met mijn paard dus die zal ook niet de soepelste zijn maar deze dieren slaan alles. Toen die laatst een sprintje trokken, het eerste wat ik dacht was "nog nooit zulke stijve paarden gezien zeg :\ " Mijn paard loopt als Totilas vergeleken met hun 8)7

Ik heb het trouwens ook echt over mensen die gewoon echt niet voor hun paard komen. En dus bijv dingen zoals bekappen en basic-care echt verzuimen.

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:02

soesita schreef:
Misschien zijn het mensen zoals ik, die hun paard gekocht hebben in andere levensomstandigheden en nu (bv. door werk, relatie, kindjes, langdurige ziekte,...) minder tijd hebben. ;)
Ik heb mijn maatje gekocht om hem een plaatsje voor het leven te geven en ik blijf hopen op betere tijden. :j Ik ga trouwens wel 2-3x per week zelf naar mijn paardje en heb ook een goede bijrijdster die zich met hem bezighoudt. Maar als de kindjes ziek zijn gebeurt het ook wel dat ik me 3 weken niet op stal laat zien :o

Als je een bijrijder hebt die meerdere keren per week komt oke. Maar als niemand omkijkt naar je paard 3 weken lang (1week is al veel te lang) vind ik dat echt niet kunnen! Je koopt een dier, dan ga je de verplichting aan. Ook als je ziek bent. Je kinderen krijgen toch ook aandacht en eten als jij ziek bent of het druk hebt op het werk. Dat vind ik echt asociaal.. koop dan geen paard(of een ander dier). Meerdere keren per week moet je je paard aandacht geven. Dan ga ik er nog vanuit dat het paard dagelijks buiten komt. Op stal laten staan vind ik serieus dierenmishandeling.

Revanches

Re: Mensen die nooit voor hun paard komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:03

TAO-->PP

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:04

Bij mij op stal is ook een Haflinger waarvan de eigenaar haast nooit komt.
Het is een 3 jarige haflinger, waar de eigenaar ongeveer 1x in de maand mee gaat mennen.
Dat zijn dan ook de keren dat hij op stal komt. Verder komt hij nooit.
Maar de pony wordt verder goed verzorgd op stal, dus de pony heeft er geen last van.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:05

oh die mensen ken ik idd ook .
en dan gewoon alles aan een ander overlaten .
andere leef situatie zoals hierboven kan ik me nog indenken .

maar ik ken er ook die gewoon te lam zijn .
vraag me dan alleen af waarom je een paard hebt .

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:07

12sterre34 schreef:
Als je een bijrijder hebt die meerdere keren per week komt oke. Maar als niemand omkijkt naar je paard 3 weken lang (1week is al veel te lang) vind ik dat echt niet kunnen! Je koopt een dier, dan ga je de verplichting aan. Ook als je ziek bent. Je kinderen krijgen toch ook aandacht en eten als jij ziek bent of het druk hebt op het werk. Dat vind ik echt asociaal.. koop dan geen paard(of een ander dier). Meerdere keren per week moet je je paard aandacht geven. Dan ga ik er nog vanuit dat het paard dagelijks buiten komt. Op stal laten staan vind ik serieus dierenmishandeling.

Natuurlijk kijkt er in die tijd dan iemand naar mijn paard! Stalhoudster kijkt hem 2x per dag na en zet hem overdag op de weide en 's nachts in de stal. Er wordt gevoerd en uitgemest (volpension ;) ) Bij ziekte of letsel krijg ik een telefoontje en dan zie je mij ook wel elke dag.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:09

hier hebben we ook wel eens zulke pensiongasten.. sommige hebben zelf meerdere paarden...

voordeel wij doen alles wat basic is.. voer water box mesten na buiten/binnen controle/gezondheid.
is de veearts nodig dan bellen we wel direct hoefsmid ligt ernet aan.

dus het paard heeft een leventje alleen zonder werken.

er zijnook veel mooi weer ruiters.. maar daar heb ik geen problemen mee het is hun paardje.. zolang hij maar beweging/voer/schone box heeft,..

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:09

mika11 schreef:
Het is een 3 jarige haflinger, waar de eigenaar ongeveer 1x in de maand mee gaat mennen.
Maar de pony wordt verder goed verzorgd op stal, dus de pony heeft er geen last van.

dat is zeker de betaaldag?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:15

Hier op stal hebben we ongeveer 3 jaar een leuke ruin gehad die bij ons gedumpt werd. De eigenaar is toen een keer of 3 geweest. De laatste 2 jaar niet gezien. Weet nog heel goed dat wij moesten kijken of die echt zo moeilijk was met rijden enzo. Toen heeft hij een ongeluk gehad met z'n been zat hij klem. Dus direct dierenarts gebeld, en eigenaar, die zou zo snel mogelijk komen kijken zodra die tijd had, en we hebben de eigenaar tot op heden toe niet meer gezien, paard is volgens mij 2 jaar geleden verkocht door de stalhouder gezien er niet meer betaald werd. Ook de dag voor de officiële koop de eigenaar nog gebeld of hij het er mee eens was of niet en dat hij zoiezo terug moest bellen(z'n vrouw pakte de telefoon op), dus ook als hij het eens was met de verkoop terug bellen, maar hij moet nog steeds bellen. Tja later kwamen we er achter dat ze al een ander paard gekocht hadden _-:(

Zulke mensen zijn het toch niet eens waard om een paard te hebben.

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:19

Bij ons op stal staan denk ik +/- 30 paarden waarvan ik 8 eigenaren echt regelmatig zie.
Zoals laatst ook loopt er 1 kreupel omdat het pony'tje ijzers heeft met zooltje en daar allemaal mest en viezigheid tussenzat. Door dat er niemand kwam voor dat beestje had hij dus iets van rotstraal gekregen.

Maar ik ken ook een paardje die van een manege in Den haag kwam, die stond dag en nacht aan de muur met 5 andere paarden en was daar ziels ongelukkig. Dus toen die vrouw verhuisde uit Den haag heeft zij hem meegenomen en staat het paardje nu 24/7 lekker buiten. En heeft hij ook een fijne bijdrijder voor een paar dagen. Dat verhaal kan ik dan ook begrijpen maar anders vind het maar sneu.

Srika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:21

12sterre34 schreef:
soesita schreef:

Mijn paard staat 24/7 in een kudde. (hit actief) Je kunt dan toch gewoon rustig een weekje op vakantie?

Anoniem

Ik heb deze winter ook enkele keren gehad dat ik 2 of 3 weken niet kon gaan. dat lag dan vooral aan mijn (nogal idioot opgestelde) werkrooster en de combinatie sneeuw + ijs waardoor ik er simpelweg niet heen kon zonder brokken maken.
Heb daar echt wel van gebaald, voelde me ook ontzettend slecht daarbij. Paard stond wel volpension, lekker ruime box, had sociaal contact met andere paarden op stal en kwam alle dagen buiten en kon via de draad contact maken met de andere paarden. Maar dan nog, voelde me zo rot dat ik haar verder geen aandacht kon geven, niet kon kroelen zoals ze zo graag deed...

Er zijn ook mensen die me daar keihard op aangesproken hebben, dat het schandalig was. (Gelukkig had ik de pensionbaas wel achter me staan dat paard niks tekort kwam). Terwijl ik er echt niet altijd aan kon doen en er zelf ook niet blij mee was.

Dus tjah, oordelen is makkelijk, maar soms gaat het gewoon een tijdje niet anders voor de eigenaar. Daar heb jij niets over te zeggen als het paard verder wel alles nodig heeft om gelukkig paard te zijn. Ik deel dan wel de mening dat het ongehoord is als de paarden nooit uit hun box komen, altijd alleen in het land staan en er ook echt fysiek hinder van ondervinden.

Inngge

Op elke manege/pension stal heb je wel zoon mensen. Ik snap dat ook niet. Zet dan gewoon de stap om hem weg te doen.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:22

Ik kan wel goede redenen bedenken op zich, ken iemand die heel veel werkt, maar toch haar paard vanaf jongs af aan heeft. Dan ga je die niet zomaar ver kopen natuurlijk. Het is ook niet zo dat ze niks staat te doen want ze wordt gereden en krijgt veel aandacht van mij en stal genoten. Ze had er over gedacht om het paard te verkopen, maar dat kun je niet zo makkelijk over je hart verkrijgen als je zo'n band hebt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:25

grappig dat er toch nog gezegd/gedacht word dat men een band met een dier heeft als men zelden er naartoe gaat. :?
Tis meer iets dat de mens het voor de heb wil houden (gewenning) dan dat het echt een band is tussen mens en dier want dan ben je wel even langer bezig dan 2 daagjes in de week ofzo.
Ik denk dat het paard in dat geval weinig waarde hecht aan zo'n "band".

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:25

paardenfreak schreef:
mika11 schreef:

dat is zeker de betaaldag?

:') Nooit bij nagedacht
Hier op stal zijn maar 8 paarden, en 4 eigenaren (waaronder de haflinger man)
Eigenlijk iedereen besteedt wel aandacht aan de haflinger, af en toe poetsen en zulke dingen.
Ze staan allemaal de hele dag in de groep buiten, dus daarom denk ik dat de haflinger het wel naar z'n zin heeft.
Alleen kent hij ons beter, dan zijn eigenaar.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:29

Het hangt er toch helemaal vanaf wat voor soort stal het is?

Als het paard weidegang en sociaal contact heeft, en er wordt gevoerd, uitgemest en toezicht gehouden, wat is dan het probleem? Het is echt niet zo dat paarden in hun eentje in een hoekje van de weide staan te huilen omdat hun baasje niet langskomt!

Ik heb hele rare werkuren en kom soms ook 2 weken niet naar mn paard. Paardlief staat zalig met haar maatjes in de wei en mist mij zeker niet. Als er iets mis is heeft de stalhouder dat gezien en zorgt hij ervoor.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 22:29

Er zullen geheid mensen bij mij op stal zijn die denken dat ik nooit kom, omdat ik eigenlijk bijna alleen maar savonds kom. Maar het verschil tussen mijn paard en de paarden waar (naar mijn idee, anders ben je naar mijn idee wel echt ijskoud) echt nooit iemand voor komt, is dat bijvoorbeeld de hoeven van mijn paarden er gewoon goed uit zien. De hoeven van die paarden zijn echt in zeer slechte conditie, zozeer dat 1 paard er kreupel van is gaan lopen. Als je dat weet en je toch niks doet, dan ben je echt ECHT slecht bezig. En ik heb het hier niet over een periode van een weekje of zelfs maar 2 of 3 weken. Nee, spreek gerust van een periode van 2 á 3 MAANDEN!

Dan denk ik, verkoop dat beest dan gewoon :roll: Wat MOET je ermee? Alsof je hem bewaard als een soort koekje ofzo voor als je straks weer zin en honger heb...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:30

Tja, ik heb ook een periode achter de rug van weinig komen om eerlijk te zijn. Net afgetudeerd, druk met eerste baan en nog vanalles regelen, werk op een uur rijden en als ik dan om half zes thuis ben heb ik niet de puf meer. Bijrijdster reed paard twee keer in de week en deed mijn best om iig in het weekend te komen en eens in de week doordeweeks als het lukte. En ja, daar voel ik me rot over, maar betwijfel of het paard er iets van heeft.
Wil mijn paard niet verkopen, dat verdient hij niet en met zijjn 22 jaar vind ik dat niet eerlijk. Hij staat overdag lekker in de wei en in de nacht op stal. Ik zie het maar als een fijne vakantie voor hem.
Denk dat de meeste paarden heel weinig moeite hebben met alleen maar wei.
Als ze op stal staan en al helemaal als ze niet uitgemest worden, ben je verplicht te komen imo.
Ook horen ze niets tekort te komen dus op tijd de hoefsmid en als er iets gebeurt een veearts. Een weitje waar nooit iemand komt? Dan dagelijks je paars controleren, liefst vaker.
Laatst bijgewerkt door secricible op 11-08-11 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:31

Ach, je doet de meeste paarden juist een enorm plezier door ze lekker hun hele leven lang in een kudde op een weiland te parkeren. Dus zo ernstig vind ik het niet hoor.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 22:33

secricible schreef:
Denk dat de meeste paarden heel weinig moeite hebben met alleen maar wei.

Mijn paard maak je er niet gelukkig mee, eigenlijk ken ik maar weinig paarden waarbij ik denk, ja, die zouden dat niet erg vinden. 24/7 een wei'tje en er nooit uitkomen... Nee, je moet echt een ongeinteresseerd, of beter gezegt, een ZEER paard-gericht paard hebben, wil je je paard daar gelukkig mee houden.

Overigens schiet me er nu wel net 1tje te binnen die dat niet erg vind. Dat is echt een paard dat niks leuk of spannend vind :o
Laatst bijgewerkt door Mastrootje op 11-08-11 22:35, in het totaal 2 keer bewerkt