Waarom rijden mensen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 13:59

Hoi Idereen.

Ik ben opzoek naar het antwoordt op deze vraag.

Ik wil geen ruzies of dergelijken. Ik wil gewoon de echte waarheid.

Niet alleen van ik vind het leuk of ik hou van paarden, maar ik zou graag willen dat mensen die dat durven eens heel diep vanbinnen gaan kijken, waarom ze nu nog paardrijden.

Alvast onwijs bedankt,

Helene

setteke

Re: Waarom rijden mensen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:00

Waarom staat er in je OP; "waarom ze nu nog paardrijden"?

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:01

Mag ik je eerst even vragen waarom je deze vraag stelt en hoe jij zelf er tegenover sta?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:01

waarom fietsen mensen?

Nee paarden werden vroeger vooral gebruikt om sneller van a naar b te komen. En die nood is nu uitgegroeid naar hobby

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:02

Daar kan ik heel simpel op antwoorden: Omdat het mij intens gelukkig maakt ! :D

Nee echt, ik kan dan even helemaal mezelf zijn. Ik denk dat ik het vooral doe omdat je dan een en al aandacht bent voor je paard. Niet voor stomme dingen uit het leven, maar echt even alleen voor je paard. En natuurlijk het resultaat. Als je bijvoorbeeld na maanden trainen iets eindelijk helemaal lukt, dan word ik zo blij ! :D

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:03

Ik ga helemaal met Daks mee ennee ik vind het leuk natuuurlijk!!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:03

Er alles tegen kan zeggen zonder dat hij je veroordeeld. Hij helpt mij mijn hoofd leeg te maken als dingen een plekje moeten krijgen in het leven. Samen ontspannen poetsen in de stal, kroelen, rijden en dan met een ontspannen lijf en hoofd terug komen. Die vrijheid heb ik alleen op de bij en op rug van paarden terug gevonden. Maar dat geldt voo rmij persoonlijk waarom ik paardrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:07

Ik heb deze bovenstaande dingen (gelukkig worden, blij zijn als iets lukt, hoofd leeg maken, ontspannen, ...) net zo goed langs mijn paard. Dus of rijden daarom nodig is ... (ik rij dan ook niet meer, momenteel toch niet ;) ).

Enige 'nadeel' ... vroeger gingen we uren de bossen in, echt kilometers vreten .. Dat doen we nu niet meer, omdat ik er toen op zat en nu niet meer, wanneer ik het nu zou moeten doen met ernaast te lopen, tja, heb toch maar 2 benen }:0 :+ We wandelen wel nog, maar dat zijn dan rondjes waarvoor ik vroeger niet eens zou opzadelen :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-07-11 14:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:08

dat is eigenlijk dezelfde vraag waarom mensen andere sporten beoefenen.
En iedereen zal het doen omdat degene het leuk vind anders doe je het niet.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:09

Precies [***], al kijk ik naar paarden... Ik word daar gewoon spontaan vrolijk van! Niemand in mijn familie heeft iets met paarden, daarom is het wel eens fijn je ff te kunnen terug te trekken tussen je 'soortgenoten'.

loisbr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:10

Je bent even vrij van alles.
Het gevoel daar doe ik het voor.
Ook omdat je samen kan werken. En het is een prachtig lief dier!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:00

Omdat het gevoel van een echt goedgaand dressuurpaard onder je beter is dan welke drugs ook.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:01

Equimotion schreef:
Omdat het gevoel van een echt goedgaand dressuurpaard onder je beter is dan welke drugs ook.

of een westernpaard of een springpaard of een gangenpaard of een recreatiepaard.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:04

Daar heb ik dan persoonlijk weer niet zoveel mee, sorry.

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:04

Omdat het je intens gelukkig kán maken (ik rijd niet maar alleen al naar paarden kijken vind ik al geweldig), maar ook omdat sommige mensen niet de ruimte voor hun paard hebben om paarden zelf hun beweging te laten geven, en het daarom zélf doen :(:)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:05

Ik vind mijn rust in paardrijden, en dan niet dat getrek en gesjor aan de mond van je paardje, maar gewoon lekker met een bitlooshoofdstelletje de weide wereld verkennen!

Dat dressuren kan me gestolen worden :P

Ik vind het persoonlijk nog leuker om lekker te poetsen en te wandelen :D

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:05

Daks schreef:
Equimotion schreef:

of een westernpaard of een springpaard of een gangenpaard of een recreatiepaard.

Paarden zijn paarden en zullen altijd paarden blijven mensen! (zelfs dooie paarden! :)) )

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:06

Gevoel van vrijheid die je hebt, en t een zijn met :) dat is het iig bij mij!

horsefriend7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:08

Het is ook een beetje psychisch voor mij. Ik heb het elke dag druk en vaak stressig. En als ik dan op mijn paard klim, kom ik even in een ander wereldje. Zie even niks meer om mij heen. Alleen even heerlijk met mijn paardje bezig. Ik word er een heel ander mens van.

Vind het een leuke vraag.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:12

Het idee dat z;n krachtig dier voor je werkt , dat je er een team mee bent en samen groeit in de training.
Dat is geweldig !
Mijn paard is niet alleen mijn paard, ook mijn maatje waar ik ontzettend veel plezier mee heb.
Ik blijf het verwondelijk vinden dat hij met zijn >500 kilo luistert naar een mens , daarvoor werkt en daar ook nog eens plezier in schijnt te hebben.
En zelfs als ik hem eens straf, want ja dat gebeurt ook wel eens ik ben en blijf immers wel de baas en dat betekent dat je nog altijd doet wat ik zeg , dat hij me trouw blijft , zijn "straf" pikt en alsnog onvoorwaardelijk voor me blijft werken.
Ik geniet met volle teugen van mijn paard, en ik hoop dat ik naar zijn gedrag kijkende toch echt wel mag zeggen dat hij ook geniet met mij.

Het is niet alleen het rijden wat paarden aantrekkelijk maakt , het is het totale plaatje , het verzorgen , liefhebben en het samen zijn

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:53

ja, wat een vraag......
waarom niet?? whahaha

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:44

Omdat ik stiekum gewoon een centaur wilt zijn en dit het dichtste in de buurt komt..

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:46

de sport
het team tussen jou en een veel machtiger wezen
ontspanning

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:08

gabjj8 schreef:
Ik vind mijn rust in paardrijden, en dan niet dat getrek en gesjor aan de mond van je paardje, maar gewoon lekker met een bitlooshoofdstelletje de weide wereld verkennen!

Dat dressuren kan me gestolen worden :P

Ik vind het persoonlijk nog leuker om lekker te poetsen en te wandelen :D

moet ik hieruit opmaken dat mensen die dressuur rijden alleen maar bezig zijn met sjorren en trekken? Sorry, maar dan doen die mensen het dressuren toch flink verkeerd ;)

Maar waarom ik paardrijd, tsjah, net als de hele omgang met paarden, het maakt m'n hoofd leeg en het is gewoon een hele leuke 'uitdaging' om te kijken wat je met je paard kunt bereiken. En dan niet alleen qua dressuur en springen, maar ook met longeren en vrijheidsdressuur en oefeningen voor vertrouwen (over zeiltjes heen lopen, door water heen, langs enge voorwerpen).

En een paard veroordeelt je niet, let niet op je uiterlijk of dat je kleding wel matched bij z'n zadeldekje.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:12

Een paard veroordeelt je niet, hem kan het niet schelen hoe je eruit ziet. Ik hou niet van teamsporten maar ben liever 1 met mijn paatd.