Ik was eigenlijk wel nieuwsgierig hoe de meeste mensen hier op Bokt reageren op iemand in hun omgeving die een paard verkeerd aan het rijden is. Er is namelijk altijd veel kritiek, zowel goede en slechte, op het rijtechnische gedeelte van Bokt. Doet men dit ook in het dagelijks leven?
Door onderstaande ben ik daar eens over gaan nadenken en benieuwd naar wat jullie zouden doen in eenzelfde situatie.
Er is sinds een week een nieuwe meid op onze pensionstal. Ze heeft net een nieuw paard. Ik ben niet echt een bemoeial en zeg het niet als iemand haar eigen paard verkeerd rijd. Is hun pakkie aan. Maar ik was nogal onder de 'indruk' van hoe ze hem reed. Paard was net één dag op stal en ze ging rijden. Hij was best nerveus. Zowel het meisje als iemand anders gingen rijden. Paard zat met het hoofd in de lucht, er was geen ontspanning. Snap ik, eerste keer erop, het is nog een beetje zoeken naar elkaar, maar nee hoor, ze ging zagen. Meteen, hup paard in de krul. Er was geen enkel beengebruik. Ze richtte hem niet recht. Ze vroeg niet om stelling. Nee, paard moest mooi lopen en dus was het teugel getrek. Hij ging echt ertegen in verzet, hoofd nog hoger de lucht in, maar ze ging gewoon harder zagen. Arm dier had de oogjes af en toe dicht geknepen. Bij het tweede meisje precies zo. Ik zat er echt wel mee. Ik heb niets gezegd, uiteindelijk, want dat doe ik niet snel, maar nu ben ik toch aan het twijfelen. Het is sowieso al een beetje raar gegaan met hoe ze het paard gekocht heeft. Van een handelaar, zonder papier, zonder een idee van ras of ouders te hebben, zonder het dier ook maar hebben gereden etc, maar dan wel zeggen dat die springgefokt is met een air van heb ik jou daar en dan ook mijn Draver en een Fjord op stal afkraken want dat zijn de mindere rassen. Maar goed, ik dwaal nu eigenlijk af van het punt waar het om gaat (dat was voor een moment even mijn irritatie
), dat ze het paard verkeerd reed en of iemand daar iets van zou moeten zeggen.Zouden jullie in een soortgelijke situatie iemand die niet goed rijd tips proberen te geven/er iets van zeggen of is dat bemoeizucht?

ik heb op verschillende stallen gereden en je ziet een hoop misgaan ,maar niet op alle stallen wil ook iedereen wat van je aannemen natuurlijk. Momenteel sta ik op een stal waar iedereen zich eigenlijk veel al met zichzelf bemoeid , heerlijk vind ik dat. Af en toe elkaar eens een tip geeft of helpt , echt grove fouten worden tot nu toe niet gemaakt. Op een klein meisje wat net leert rijden op een zeer eigenwijse shetlander na , maar ga ik daar wat van zeggen? Nee.. alle begin is moeilijk en er zijn altijd wat mensen om en rond de bak om te helpen.
Krijg je zelf een forse laag kritiek over hoe jij hun niet moet bekritiseren omdat je niet eens een niveau heb , daar bedank ik voor. Ik help als het kan om te helpen , niet om zelf de volle laag te krijgen omdat ik denk iets goed te doen