Hoe reageert Bokt op mensen die verkeerd rijden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Hoe reageert Bokt op mensen die verkeerd rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 19:08

.... in het dagelijks leven en dus niet van achter de computer?

Ik was eigenlijk wel nieuwsgierig hoe de meeste mensen hier op Bokt reageren op iemand in hun omgeving die een paard verkeerd aan het rijden is. Er is namelijk altijd veel kritiek, zowel goede en slechte, op het rijtechnische gedeelte van Bokt. Doet men dit ook in het dagelijks leven?

Door onderstaande ben ik daar eens over gaan nadenken en benieuwd naar wat jullie zouden doen in eenzelfde situatie.

Er is sinds een week een nieuwe meid op onze pensionstal. Ze heeft net een nieuw paard. Ik ben niet echt een bemoeial en zeg het niet als iemand haar eigen paard verkeerd rijd. Is hun pakkie aan. Maar ik was nogal onder de 'indruk' van hoe ze hem reed. Paard was net één dag op stal en ze ging rijden. Hij was best nerveus. Zowel het meisje als iemand anders gingen rijden. Paard zat met het hoofd in de lucht, er was geen ontspanning. Snap ik, eerste keer erop, het is nog een beetje zoeken naar elkaar, maar nee hoor, ze ging zagen. Meteen, hup paard in de krul. Er was geen enkel beengebruik. Ze richtte hem niet recht. Ze vroeg niet om stelling. Nee, paard moest mooi lopen en dus was het teugel getrek. Hij ging echt ertegen in verzet, hoofd nog hoger de lucht in, maar ze ging gewoon harder zagen. Arm dier had de oogjes af en toe dicht geknepen. Bij het tweede meisje precies zo. Ik zat er echt wel mee. Ik heb niets gezegd, uiteindelijk, want dat doe ik niet snel, maar nu ben ik toch aan het twijfelen. Het is sowieso al een beetje raar gegaan met hoe ze het paard gekocht heeft. Van een handelaar, zonder papier, zonder een idee van ras of ouders te hebben, zonder het dier ook maar hebben gereden etc, maar dan wel zeggen dat die springgefokt is met een air van heb ik jou daar en dan ook mijn Draver en een Fjord op stal afkraken want dat zijn de mindere rassen. Maar goed, ik dwaal nu eigenlijk af van het punt waar het om gaat (dat was voor een moment even mijn irritatie :o ), dat ze het paard verkeerd reed en of iemand daar iets van zou moeten zeggen.

Zouden jullie in een soortgelijke situatie iemand die niet goed rijd tips proberen te geven/er iets van zeggen of is dat bemoeizucht?

JorisDy

Re: Hoe reageert Bokt op mensen die verkeerd rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:12

Hm lastig. Ligt ook aan de band die ik met die persoon heb. Maar vraag wel of je het nou op zoon manier op moet lossen als het echt erg is!
Maar heb ook wel wat mensen op stal rijden van wie ik denk": Okee?? Maar daar zeg ik dan weer niks van.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:13

Vaak loop ik dan weg, ten eerste omdat als ik er iets van zou zeggen het waarschijnlijk door de woede niet meer normaal kan brengen, en ten tweede omdat het bij die mensen toch geen nut heeft. Wie luistert er nou naar een 17 jarige..

Als het iemand is die het beste voor heeft met het paard, dus het paard geen pijn doet en wil doen, zou ik die eerder hulp aanbieden (in de zin van of een goede lesgeefster in de buurt of zelf helpen).

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:19

Er zat een heel dik meisje op een haflinger bij ons op stal ( ik bedoel niet mollig gezet zoals mij maar echt forsfors mt 50)
Ik vond dat al van hmm, mar snik heet en beestje moest hele tijd galopperen met haar op der rug hafje zweette als een gek.
Hele tijd zweep erop en schoppenen trekken en ze kwam dicht bij mij even halt houden zag ik ik scheurtjes en bloed aan de zijkant bij het bit. (ze was een verzorgster en eigenaaren stonden te kijken )
Ik werd woedend ze wou gaan ik zei HO en NU!!!! ik in mijn Duits (duitse damen woon in duitsland)
Jij gaat er nu af ben je helemaal besodemieterd jij bent geen paard waard die eigenaren kwamen er aan met wat is er ik ook KEIHARD tegen hun jullie staren en kijken ernaar en thats it jullie sturen die griet NU weg anders maak ik een melding van mishandeling en ga ik ervoor zorgen dat jullie op deze stal geen fijne tijd meer hebben!! (hun staan daar al 10 jaar dus ik weet dat ze daar niet weg willen)
Nou per direct kon die dame vertrekken.

Ze ging huilend en keek mij aan Ja eigen schuld !! Jij verdriet !! Moet je eens nagaan hoe die pony zich voelt met jou op zen rug ****!!!

Ik bemoei me niet echt op stal maar dit was belachelijk !!!

Ik stond net 2 dagen daar op die stal haha

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:21

Ik heb ze wel eens gezien die met stang en trens + slof rijden, o.a om een paard de wissels aan te leren, stang en slofteugels strak, trensteugel los, prikken maar, tranen springen in mijn ogen, maar er iets van zeggen heeft geen nut, zo hoort het volgens deze lui.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:27

Ik zeg meestal niks. Ik sta op een kleine stal met wel 2 mensen, dus daar is niks mis mee. Maar ergens anders ook niet. Ik ben 16 en rijd L1. Wie wil daar nou naar luisteren...

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:32

Ik sta in mn eentje, dus niemand om aan te ergeren :=

Ligt er ook een beetje aan wat voor band ik met de persoon heb, soms probeer ik het tactvol te brengen, soms houd ik mn mond en in een enkel gevalletje word ik wel echt boos

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:32

Ligt eraan wie het is. Op stal ben ik over het algemeen de meest beginnende ruiter. Ik vraag wel vaak tips aan stalgenootjes als iets niet goed lukt en ik merk dan dat ze me graag advies geven. Uit zichzelf zouden ze dat denk ik niet doen, omdat veel mensen zichzelf toch niet graag ergens mee 'bemoeien'. Ik zou zelf ook eerder advies geven aan iemand die aangeeft ervoor open te staan als me ergens ongevraagd mee bemoeien.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:36

Ik zeg niks, omdat ik op stal nou niet bepaalt hoog niveau ben en ik ook een van de kinderen. En ik heb eigenlijk ook niemand die écht slecht rijd. Op één persoon na maar dat heeft niet met slecht rijden te maken maar met een pony die eigenlijk niet meer mag rijden. Daar heb ik wel eens wat van gezegd waarop ik een slappe smoes terug kreeg.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:37

Libje123 schreef:
Er zat een heel dik meisje op een haflinger bij ons op stal ( ik bedoel niet mollig gezet zoals mij maar echt forsfors mt 50)
Ik vond dat al van hmm, mar snik heet en beestje moest hele tijd galopperen met haar op der rug hafje zweette als een gek.
Hele tijd zweep erop en schoppenen trekken en ze kwam dicht bij mij even halt houden zag ik ik scheurtjes en bloed aan de zijkant bij het bit. (ze was een verzorgster en eigenaaren stonden te kijken )
Ik werd woedend ze wou gaan ik zei HO en NU!!!! ik in mijn Duits (duitse damen woon in duitsland)
Jij gaat er nu af ben je helemaal besodemieterd jij bent geen paard waard die eigenaren kwamen er aan met wat is er ik ook KEIHARD tegen hun jullie staren en kijken ernaar en thats it jullie sturen die griet NU weg anders maak ik een melding van mishandeling en ga ik ervoor zorgen dat jullie op deze stal geen fijne tijd meer hebben!! (hun staan daar al 10 jaar dus ik weet dat ze daar niet weg willen)

Ze ging huilend en keek mij aan Ja eigen schuld !! Jij verdriet !! Moet je eens nagaan hoe die pony zich voelt met jou op zen rug ****!!!

Jemig heb je dit echt gezegd? Ik snap best dat je boos wordt als je zoiets ziet maar man man man dat kan toch ook wel even normaal? Jij zou je juist als de wijste moeten gedragen en gewoon even normaal doen. Ik denk dat als ik de dame in kwestie was jij een grote bek terug had kunnen krijgen :n
Zomaar iemand commanderen dat ze van die pony afmoet en dan ook nog tegen die mensen ontzettend respectloos staan schreeuwen. belachelijk....

TS: Ik zou niets zeggen, ik bemoei me daar niet meer en dat soort mensen luisteren toch niet dus waarom vijanden maken.... Ik snap best dat je er eigenlijk wel iets van wíl zeggen maar misschien is het een idee om aan iemand te vragen waar naar opgekeken wordt of die er iets van wil zeggen.

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:44

Ik ben zowiezo op Bokt zelf al niet van de kritiek geven op foto's van andermans rijkunst , ik vind dat foto's moment opnames zijn en dus weinig zeggen. Ook kan je vanaf een foto / filmpje nooit zien hoe een paard correct gereden/behandeld moet worden. In het echt vind ik dat anders...

Maar dan nog ligt het eraan wie er verkeerd rijd en op welke manier :j ik heb op verschillende stallen gereden en je ziet een hoop misgaan ,maar niet op alle stallen wil ook iedereen wat van je aannemen natuurlijk. Momenteel sta ik op een stal waar iedereen zich eigenlijk veel al met zichzelf bemoeid , heerlijk vind ik dat. Af en toe elkaar eens een tip geeft of helpt , echt grove fouten worden tot nu toe niet gemaakt. Op een klein meisje wat net leert rijden op een zeer eigenwijse shetlander na , maar ga ik daar wat van zeggen? Nee.. alle begin is moeilijk en er zijn altijd wat mensen om en rond de bak om te helpen.
Vriendinnen ben ik altijd heel erg eerlijk tegen als ik vind dat iets niet kan , daarin tegen zal ik ook zo goed mogelijk helpen om samen dan naar een juiste manier te zoeken :)

Zie ik een hoger geklasseerde ruiter zagen , schoppen met sporen , paard in de mond trekken... Tjaa dan hou ik vaak wijselijk mijn mond maar. Waarom? Heel simpel.. veel van die ruiters nemen toch niks aan van een ruiter die nog nooit zelfs een B wedstrijdje gereden heeft :') Krijg je zelf een forse laag kritiek over hoe jij hun niet moet bekritiseren omdat je niet eens een niveau heb , daar bedank ik voor. Ik help als het kan om te helpen , niet om zelf de volle laag te krijgen omdat ik denk iets goed te doen :j Daarin tegen als ik die ruiter in kwestie een beetje ken , en deze respect heeft zal ik het voorzichtig proberen te zeggen.

MarjoleinS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:48

mimeslosydy schreef:
Libje123 schreef:

Jemig heb je dit echt gezegd? Ik snap best dat je boos wordt als je zoiets ziet maar man man man dat kan toch ook wel even normaal? Jij zou je juist als de wijste moeten gedragen en gewoon even normaal doen. Ik denk dat als ik de dame in kwestie was jij een grote bek terug had kunnen krijgen :n
Zomaar iemand commanderen dat ze van die pony afmoet en dan ook nog tegen die mensen ontzettend respectloos staan schreeuwen. belachelijk....

dat dacht ik nou ook...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:49

Ik heb twee soorten reacties. Ik kan kwaad weglopen (laat dan wel goed merken dat het een reactie is op wat er gebeurd) als ik bv gewoon te misselijk, te overvallen wordt om normaal te reageren.
Gaat het om een kleiner "misdrijf" of spreek ik de ruiter op ene later tijdstip als hij in een goed humeur is (belangrijk voor ene normaal gesprek) dan vraag ik waarom de ruiter doet wat hij doet en wat exact het effect is en waarom dat dan goed is (in zijn ogen). Dan kan hij uitleg geven en hoeft niet in de verdediging te springen. Ik kan dan uitleggen waarom het niet goed is en vooral ook, hoe het anders kan, dus tips geven.

Het belangrijkste om te onthouden is dat niemand het leuk vind om kritiek te krijgen en zeker niet van een vreemde of mindere. Je moet het dus zo inpakken dat het geen kritiek is, maar nieuwsgierigheid en niet te hoog van de toren blazen. Houd de dialoog open. Als je een weerwoord krijgt zeg dan niet meteen dat het niet zo is, maar zeg iets van "misschien zit daar wel wat in, maar ik heb het zo (uitleg) geleerd en dat is vriendelijker en werkt net zo goed dan niet beter. Dan krijg je ook niet van iedereen commentaar."

Met honing vang je nu eenmaal meer vliegen dan met azijn.
Maar ik weet uit ervaring dat het soms lastig is te slikken en een beter moment af te wachten. Ik heb ook wel eens wat geroepen (ruiter was gevallen en wilde paard ene vuistslag tegen het hoofd geven), en dat hielp toen ook, maar het kan averechts uitpakken. Iemand die zich bekritiseerd voelt kan het nl gaan afreageren op zijn paard. Dat is het laatste dat je wil. (Reden waarom ik ze het liefst aanspreek als ze niet op ene paard zitten, of aan het uitsapppen zijn ofzo).
Een camera in de aanslag nemen kan heel goed helpen bij iemand die weet wat hij fout doet, maar helaas handelen veel slechte ruiters uit onwetendheid en denken dat ze geweldig zijn.

Op bokt geef ik goed onderbouwde kritiek en zeg ook wat er aan gedaan kan worden. Ik zoek ook bewust naar positieve punten en noem die ook.
Dat ontbreekt vaak, en dan is het gewoon kritiek leveren.

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:51

[/quote]

quote]

Pardon ze heeft dit paardje tot bloedens toe kapot gezaagd ! ik ga dan echt niet lief doen.
En een uur rijden waarvan 5 minuten stappen de rest galopperen zodat beest zich kapot zweet met 27 graden ?! En dan iemand erop die dik 125 kilo weegt ?

Nee hoor dan ga ik niet netjes doen Het spijt me maar ik koos voor het paard ! Ben heel blij dat ik dit gedaan heb!
De eigenaren gaven mij gelijk en zijn nu 1 van men beste vrienden

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:53

Ik ben blij dat ik zo heb gereageerd de eigenaren zijn nu mijn beste vrienden en het paardje bloed niet meer door het zagen !

Sorry hoor maar als een paard zo lijd hou ik mijn mond niet gebeurde niet alleen die keer he paardje had ook wonden van de sporen ging bezweet zonder deken de stal in heeft exceem maar kreeg geen deken om
zadel was te krap dus vind dat ik dit prima heb gedaan niemand heeft er mee geleden

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:03

9 van de 10 keer zeg ik niets tenzij het echt te ver gaat en dan maak ik een bitchy opmerking.
Hier staat er ook 1 op stal, iets van zeggen heeft geen nut komt toch niet binnen. En dat gaat zozeer niet alleen over het rijden. Maar ook de omgang. Verder laten ze het paard gerust 3 weken stilstaan om dan ineens het paard volop aan bak te zetten tot die bijna niet meer kan en dan moet de eigenaar er nog op van +100. Omdat als die niet "afgereden" is ze er niet op kan, ze blijft dan niet zitten. Al een keer gehad dat ze er zelf op ging gelijk was 30 meter en ze lag er naast. Eigenlijk mag je er niet om lachen maar goed.
Verder als ze er al zijn en gaan rijden of poetsen of wat dan ook loop ik altijd weg. Ik kan er niet naar kijken omdat ik me mond toch niet kan houden. Bedoel heb ze een keer verteld dat omdat het een vrij druk paardje is ze hem beter 2 á 3 keer kunnen longeren als ze niet zelf kan rijden. Maar nee dat kan het paard niet. Ze krijgt het gewoon niet voor elkaar maar volgens mij is er weinig aan de hand als ik het zou doen maar goed.
Verder hadden ze het paard 2 weken en paard was voor ze hem kochten erg weinig gereden. En dan kwamen ze elke dag hem goed moei rijden, soms zelfs 2x op een dag en ja hoor toen was die overbelast. Paard moest rust. Was gelukkig door de week dus hij heeft wel geteld 4 dagen stil gestaan en moest toen weer volop aan de slag. En zei ze 's avonds dat hij niet goed liep want hij stond net bij de andere paarden dus een ander paard had hem getrapt. Dus toen kon ik me mond niet houden en heb gezegd dat die helemaal nog niet goed liep toen hun dus gingen rijden. Volgens hun wel. Tja het is enorm zielig voor het paard maarja je kan er niets mee verder.
Maar voor hun is het maar een probeer paard, ze was niet echt goedkoop maar voor hun wel. Maar het is om te proberen. En dan kopen ze straks wel een goede. Heeft ze letterlijk zo gezegd. Ze kan beter een hobbelpaard kopen.

Als het over kleine dingen gaat zou ik dus niet echt iets zeggen tenzij ze een mening willen weten.
Maar dingen die echt te belachelijk voor woorden zijn zou ik wel iets van zeggen. Maar als ik dan weer weet dat het bij die mensen toch niet werkt loop ik gewoon weg. Soms is zwijgen beter.
Het zeker irritant af en toe en ik kan er flink pissig over zijn. Maar het blijft iemand anders eigendom dus als het er op aan komt doe je er toch niets aan.
Al zou ik zelf als ik iets van een pensionstal heb, mensen weg sturen als ik hun manier van werken echt niet vindt kunnen. Dan zou ik ze zonder pardon op straat zetten.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 12-07-11 20:23, in het totaal 3 keer bewerkt

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:04

Persoonlijk vind ik het fijn als mensen me tips geven hoe ik het beter kan doen.. Maar als ze op een botte of met een heb ik jou daar houding komen aanzetten neem ik er niks van aan.. Mijn mening is dat als je iemand op een vriendelijke manier benadert, hij/zij je mening eerder zal raadplegen..

Ik ben zelf ook niet iemand die commentaar geeft.. Ik vind niet dat ik daar recht toe heb...

Ik denk dat het lastig is om te oordelen of je wel of geen commentaar kunt geven...

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:08

marjoleins01 schreef:
Ik denk dat het lastig is om te oordelen of je wel of geen commentaar kunt geven...

Ik denk dat je altijd commentaar kan geven , maar of het geaccepteerd wordt en gepast is een tweede ;)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:09

Libje123 schreef:
Ik ben blij dat ik zo heb gereageerd de eigenaren zijn nu mijn beste vrienden en het paardje bloed niet meer door het zagen !

Sorry hoor maar als een paard zo lijd hou ik mijn mond niet gebeurde niet alleen die keer he paardje had ook wonden van de sporen ging bezweet zonder deken de stal in heeft exceem maar kreeg geen deken om
zadel was te krap dus vind dat ik dit prima heb gedaan niemand heeft er mee geleden

Dan nog, had je het ook normaal kunnen zeggen. Dit is echt gewoon te belachelijk voor woorden. Je hebt de eigenaren van dat paard zelfs bedreigd (ik herhaal:) jullie sturen die griet NU weg anders maak ik een melding van mishandeling en ga ik ervoor zorgen dat jullie op deze stal geen fijne tijd meer hebben!!
Héél apart dat ze dat gepikt hebben en je beste vrienden zijn...

Edit: ik kijk even in je profiel, en je bent 22! Jemig je zou beter moeten weten :)
Laatst bijgewerkt door mimeslosydy op 12-07-11 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:10

Ligt eraan... Ik ben zelf een westernruiter, dus als ik op stal allemaal attributen voorbij zie komen waar ik vraagtekens heb, vraag ik wel waar het voor dient en of het echt noodzakelijk is. Maar of dat echt kritiek is? Denk eerder dat dat mijn nieuwsgierigheid is.

Zie ik iemand heel onterecht zijn paard rijden, of achterlijk op het paard reageren terwijl het onzinnig is, zeg ik er zeker wat van :j. Ik laat dat niet aan me voorbij gaan, maar het is aan de eigenaresse zelf dan of ze er ook wat mee doet.

Zie ik iemand anders mijn paard een klets geven terwijl het terecht is, kan diegene alleen maar een schouderklopje van me krijgen, zo ben ik dan ook wel weer. Vind alles best, zolang het maar terecht is.

Edit: Ik moet hier wel bijzeggen dat ik op een kleine (en hele fijne :) ) pensionstal sta, dus zowiezo wordt er al anders met elkaar omgegaan dan op een grote(re) stal. Wat ik hier als interesse vraag, kan op een grote stal sneller als kritiek worden ervaren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:16

Vroeger zou ik er wat van gezegd hebben, maar mensen zitten daar niet op te wachten, dus ik probeer me in te houden. Op bokt vraagt iemand om reacties en opbouwend commentaar. Dan krijgen ze dat ook. Als iemand me in het echte leven vraagt wat ik ervan vind dan geef ik ook gewoon mijn mening. Maar ik probeer dus bewust minder vaak mensen van tips te voorzien waar ze toch niet op zitten te wachten. Als het bekenden van me zijn dan opper ik soms nog wel van joh mss zou dit kunnen werken en waarom probeer je dit niet eens.

Overigens als het echt ernstig is dan zeg ik er wel wat van. Was vorig jaar met mijn postwijk bezig toen ik een shet zag met enorm lange hoeven. Ik ben zelf ook weleens wat laat met de smid bellen dus heb ik niet meteen iets van gezegd. Maar een paar weken later was er nog niks aan gedaan, toen heb ik de gene die hem aan het verzorgen was erop gewezen, de eigenaar was op vakantie.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:20

Ik kan mijn mond dan meestal niet houden en zeg er altijd iets van.
Bij sommige mensen is het werkelijk onwetentheid. En in de meeste gevallen wil ook best een uurtje tijd vrij maken en de mensen helpen.
Maar ja sommigen zijn onverbeterlijk en dat merk je dan ook wel weer vanzelf die nemen niets van je aan.
Maar nogmaals gewoon zeggen waar het op staat dat is immers het eerlijkst. Tenzij je natuurlijk zelf ook zaagt en je pony met het hoofd in de hemel loopt.

dus niet ergeren aan maar gewoon zeggen van.

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:23

mimeslosydy schreef:
Libje123 schreef:

Dan nog, had je het ook normaal kunnen zeggen. Dit is echt gewoon te belachelijk voor woorden. Je hebt de eigenaren van dat paard zelfs bedreigd (ik herhaal:) jullie sturen die griet NU weg anders maak ik een melding van mishandeling en ga ik ervoor zorgen dat jullie op deze stal geen fijne tijd meer hebben!!
Héél apart dat ze dat gepikt hebben en je beste vrienden zijn...

Edit: ik kijk even in je profiel, en je bent 22! Jemig je zou beter moeten weten :)

Lees

Paard bloed bij mond
Paard wonden van sporn
Paard zonder exceem deken in de wei (schuurt zich kapot)
Paard bezweet in stal die op de tocht staat
Paard krijgt alleen hooi
Paard gaat 2 x in het jaar naar hoefsmid
Paard nog nooit naar tandarts geweest

Zeg ik braaf niks van moeten ze zelf weten maar als dan dit gebeurd vind ik mijn reactie prima
Ze hebben ook ooit dierenbescherming voor mijn paard gebeld (cushing paard) die aan het einde van haar latijn was en dus erg er uit zag ondanks perfecte zorg.

Maare ts vraagt wat jullie zouden doen NIET of jullie mij even wouden bekritiseren.
Dus gaarna geen reactie's op mij maar voor ts dankje wel !

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:33

Het gaat er niet om dat je er iets van gezegd hebt libje, maar op de manier waarop.
Je had ook naar de eigenaren kunnen gaan en kunnen zeggen, jullie paard bloed bij het bit en bij de sporen. Dan is het aan de eigenaren en NIET aan jou om de beslissing te maken.
Hoe moeilijk dit ook voor jou is, het is niet jou paard dus heb je er helemaal niks over te zeggen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:48

Ik vind het heel moeilijk om mensen advies te geven terwijl zij er niet om vragen..
Ook al zie ik dat er heel veel fout wordt gedaan. Als iemand aan het rijden is en niet om hulp vraagt dan zeg ik niets.
Op bokt geef ik ook enkel advies als hierom gevraagd wordt :j