De beste stuurlui staan aan wal...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zwelgje

De beste stuurlui staan aan wal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 15:41

Heb me vandaag toch kapot ge-ergerd aan een oude vent die het nodig vond om mijn rijden te bekritiseren.
Ik heb 2 jonge merries die verreden zijn en die ben ik aan het corrigeren. Beide dames lopen zonder rug, zijn ontiegelijk scheef en niet nageefelijk. Daarbij zijn ze ook slecht aan het been waarvan 1-tje echt achter je been kruipt en dan de neiging heeft om te gaan stoppen en steigeren (ze weet niet beter want zo is het haar geleerd).
Juist bij deze laatste merrie komt er een of andere oude vent bij de bakrand staan want hij had vroeger ook Z gereden ofzoiets. In het begin vond ik het wel schattig dat zo'n oud ventje helemaal geinteresseerd was in mijn rijden. Tot hij begon 'les te geven'... .
Ik heb de beste man netjes en duidelijk uitgelegd dat ik elke week les heb van een gerenommeerde instructeur en dat ik het op prijs zou stellen dat hij het bij kijken houdt en geen les geeft.
Maar hij bleef maar doorzeuren dat ik die merrie nooit sneller aan mijn been zou krijgen als ik niet meer teugel gaf en ik moest meer stappen en minder galloperen... . In zijn opinie zou ik mijn contact moeten weggeven en zo proberen mijn paard met de neus naar de grond te krijgen. Ik heb geprobeerd (toen nog netjes) uit te leggen dat ik geen les nodig heb en dat ik op mijn manier door veel overgangen te rijden en de merrie flitsend van mijn been af te krijgen ook het gewenste resultaat behaal zijnde dat ze mijn hand gaat volgen. Maar ik ben van mening dat ik mijn contact moet behouden aan de voorkant en niet de hele zooi los moet gooien want dan duiken ze alleen nog maar meer op de voorhand.
Maar hij bleef maar doorgaan dat ik meer schouderbinnenwaarts moest doen en travers en weet ik het wat want dan zou ze sneller aan mijn been worden. Merrie is kats-scheef en komt in verzet zodra de druk te hoog wordt. Het is al vele malen beter doordat ik contact houd en constant met mijn been naar mijn hand toe blijf rijden en ze lucht blijf geven zodat ze kan zakken en de rug kan gaan gebruiken.
Het resultaat is er echt al naar en het echte steigeren weet ik nu door snel weer voorwaarts te drijven en achterlijk veel overgangen te rijden, te vermijden.
Omdat die ouwe gewoon niet wilde luisteren en ook niet weg wilde gaan, ben ik even zwaar pissed off geworden over hoe asociaal ik het vind om zo door te blijven mekkeren terwijl ik had aangegeven dat ik geen instructie wilde hebben en hiervoor prima begeleid wordt.
Pffffffffff, ik ben misschien ook wel een eigenwijze muts maar ik zou zelf nooit of te nimmer ongevraagd les gaan staan geven aan iemand die ik niet ken omdat ik in de jaren 60 een keer dressuur heb gereden. Ik zou op zijn minst even vragen of het op prijs wordt gesteld dat er een opmerking gemaakt wordt.
Hebben jullie ook al eens van die ergernissen meegemaakt?

Deeday

Re: De beste stuurlui staan aan wal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:46

Oww jeetje ik neem aan dat jezelf wel weet wat je doet. Maar er zijn altijd mensen die het beter weten!

Mijn vorige merrie die had altijd ontiegelijke last van spanningen op vreemd terrein en dan helpt het enigste om er op te stappen en gelijk te gaan galloperen hierin in ontspande ze sneller nou ik heb ook menig geen commetaar over me heen gehad! Na een 10 minuten ontspande ze en dan kon ik fijn en ontspannen rijden. Best wel irritant maar kon er niks aan doen.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:47

Wat ik me afvraag als ik dit lees, is wat de reden is dat jij je hier zo ontzettend over opwindt, dat je het zelfs hier gaat posten.
Wat maakt dat je niet gewoon tegen die man kon zeggen: bedankt voor de tips en dan gewoon verder rijden en hem negeren?
Hoe komt het dat je je er nu nog zo kwaad over maakt...
Lijkt me totaal zinloos, aangezien deze meneer niet gevoelig was voor jou duidelijke woorden. Met andere woorden...waarom denk je niet gewoon: Lekker belangrijk en schud je het verder gewoon van je af...
Er bestaan nu eenmaal mensen die graag laten horen wat ze (denken te) weten en je boos er over maken of je ergeren...daar heb je alleen jezelf mee...want dergelijke mensen zullen dat altijd blijven doen.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:49

Pff irritant hè, ze bedoelen het goed maar toch. Als iemand in de bak een keer zegt van als je nou dit of dat doet vind ik dat altijd heel aardig en ik kan me er niet zo aan storen, maar een hele les moet het ook niet gaan worden!

Zoiets als jij beschrijft heb ik nog nooit meegemaakt maar ik heb wel een keer buiten gehad dat iemand zich met me ging bemoeien. Ik kwam van het strand en mijn pony stond strak van adrenaline (tja is nogal een druktemakertje..). De hele terugweg was al een groot drama. Ik reed samen met een vriendin en een jonger meisje die mee mocht. Vriendin is vooruit gereden omdat die pony helemaal gek werd en ik bleef met het meisje achter. Nou mijn pony wás rustig, maar na de ander weg was stond zij ook te stuiteren. Toen kwam het jongere meisje er achter dat haar mobiel was verloren op het strand en die was dus helemaal in tranen. Nouja je kunt je wel voorstellen dat het allemaal niet zo ontspannen meer ging. Dus mijn pony liep nogal te stuiteren en te dribbelen (ik had haar gewoon nog bij me hoor!) komt er inderdaad zo'n oud mannetje, die begint tegen me 'ja je moet omstebeurt aan de teugels trekken, rechts, links, rechts, links'. Ik dacht wat zegt die nou weer? Ik ga m'n pony toch niet een beetje in haar mond zagen?! Dus ik riep naar hem dat ik dat niet ging doen, en dat het me alleen ook wel lukte. Maar nee meneer heeft het tegen me staat schreeuwen tot ik uit beeld was.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 15:56

@Hyperion: bij mij kunnen ergernissen van de dag al eens wat langer blijven hangen. Wellicht heeft mijn lichte ontvlambaarheid ook te maken met allerlei vervelende dingen die er spelen prive. Ik had gewoon ongelofelijk veel zijn om die merries te trainen (alleen!) en ik zat helemaal in mijn 'bubble'.
Ik kan het dan op dat moment niet aan dat iemand mij uit mijn concentratie haalt. Gewoon negeren had ook gekund maar omdat ik in eerste instantie dacht dat de man gewoon wat wilde kijken en vragen ben ik er zelf op doorgegaan. Had ik misschien beter niet gedaan ;-)

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:03

Zwelgje schreef:
@Hyperion: bij mij kunnen ergernissen van de dag al eens wat langer blijven hangen. Wellicht heeft mijn lichte ontvlambaarheid ook te maken met allerlei vervelende dingen die er spelen prive. Ik had gewoon ongelofelijk veel zijn om die merries te trainen (alleen!) en ik zat helemaal in mijn 'bubble'.
Ik kan het dan op dat moment niet aan dat iemand mij uit mijn concentratie haalt. Gewoon negeren had ook gekund maar omdat ik in eerste instantie dacht dat de man gewoon wat wilde kijken en vragen ben ik er zelf op doorgegaan. Had ik misschien beter niet gedaan ;-)

Dat is dan een les voor de volgende keer, als je zo iemand tegenkomt....
Vervelend dat jouw momentje met je paard hierdoor verstoord is....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:07

_Hyperion_ schreef:
Wat ik me afvraag als ik dit lees, is wat de reden is dat jij je hier zo ontzettend over opwindt, dat je het zelfs hier gaat posten.
Wat maakt dat je niet gewoon tegen die man kon zeggen: bedankt voor de tips en dan gewoon verder rijden en hem negeren?
Hoe komt het dat je je er nu nog zo kwaad over maakt...
Lijkt me totaal zinloos, aangezien deze meneer niet gevoelig was voor jou duidelijke woorden. Met andere woorden...waarom denk je niet gewoon: Lekker belangrijk en schud je het verder gewoon van je af...
Er bestaan nu eenmaal mensen die graag laten horen wat ze (denken te) weten en je boos er over maken of je ergeren...daar heb je alleen jezelf mee...want dergelijke mensen zullen dat altijd blijven doen.

Waarom niet? Ik zou het ook even willen delen met mede-ruiters...
Stoom afblazen, vind dat TS zich knap heeft gehouden.

TS, wat ON-TIE-GE-LIJK irritant zo'n ouwe zeur bij de bak. Als het nu iemand is die je kent, maar dat begrijp ik niet uit je verhaal.

Ze zeggen toch altijd 'de jeugd van tegenwoordig'? Nou, die oudjes kunnen er ook wat van zeg... :+

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 16:11

@Janine: dat was ook inderdaad even de bedoeling, stoom afblazen. Achteraf gezien had ik misschien veel andere dingen kunnen doen maar op dat moment koos ik er voor om er vol tegenin te gaan omdat ik me gruwelijk irriteerde aan die man en mijn best al had gedaan om er niet op in te gaan en vriendelijk te blijven.
Kende de man absoluut niet. Hij zei ooit Z gereden te hebben en vond het daarom nodig om effe lekker te gaan bekritiseren, die had echt niks beter te doen.
Kan er nu wel weer om lachen hoor. Die vent zal ook wel gedacht hebben, wat is dat voor een felle muts, hahaha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:11

Ik vind dat je wel met wat meer respect over deze man kunt schrijven.. := "Die ouwe" vind ik erg respectloos klinken..
Wat is er mis met iemand die je tips geeft? Als deze man daadwerkelijk Z heeft gereden, kun je daar toch ook nog wat van leren?
Bepaalde tips vind ik nog niet eens zo gek klinken, zoals het meer teugel geven en minder te galopperen.
Mocht je echt van die man af willen, laat dan gewoon zien dat het op zijn manier niet werkt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:15

ik ken je gevoel TS. Ik heb helaas soms de moeder van een vriendin langs de bakrand. ze geeft les aan haar dochter, maar kan het niet laten om mij de les te spellen. Het is over het algemeen wel goed bedoeld. Maar ze is nogal bruut in haar manier van doen en "haar manier" ligt mij EN mijn paard niet... meestal laat ik het overwaaien, soms moet ik op mijn tong bijten en soms mag mijn vriend het achteraf horen.

't is idd niet omdat je Z gereden hebt dat je het allemaal beter weet of dat je een goed ruiter bent. Ik ken menig Z-ruiters die ik niet ins de buurt van m'n paard wil. Van aan de kant is het allemaal makkelijker gezegd dan gedaan.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 16:17

@Koudbloedkim: dat is het em nou net. Ik weet niet of die beste man (minder respectloos he ;-) ) uberhaupt ooit heeft gereden. Is allemaal leuk en aardig maar er lopen er genoeg rond die een beetje interessant willen doen en even aan het meiske willen laten merken dat ze echt niet weten wat ze aan het doen zijn en dat zij het veel beter kunnen of konden.
Ik leg mijn vertrouwen liever in de mensen waarvan ik met zekerheid weet dat zij weten waar ze het over hebben en dit ook naar mij toe bewezen hebben. Klinkt misschien verwend maar ik kies voor een manier van les krijgen die mij past en die mij de beste resultaten oplevert.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:19

Zwelgje schreef:
@Janine: dat was ook inderdaad even de bedoeling, stoom afblazen. Achteraf gezien had ik misschien veel andere dingen kunnen doen maar op dat moment koos ik er voor om er vol tegenin te gaan omdat ik me gruwelijk irriteerde aan die man en mijn best al had gedaan om er niet op in te gaan en vriendelijk te blijven.
Kende de man absoluut niet. Hij zei ooit Z gereden te hebben en vond het daarom nodig om effe lekker te gaan bekritiseren, die had echt niks beter te doen.
Kan er nu wel weer om lachen hoor. Die vent zal ook wel gedacht hebben, wat is dat voor een felle muts, hahaha!

Nu maar hopen dat hij is geschrokken van jouw felheid en niet weer terugkomt :Y)

Je kan nu wel zeggen dat je andere dingen had kunnen gaan doen, maar dat had je toch niet gedaan. Op zo'n moment is je concentratie verstoord, daar ben je al pissig over natuurlijk. En dan heb je ook nog zo'n zeurkous aan de bakrand hangen. Nee, GEZELLIG!

En ach, ooit Z gereden... Het zal toen vast een andere tijd zijn geweest. Maar die man had moeten zien dat je zo'n paard niet op druk gaat rijden door SB en travers te vragen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:20

KoudbloedKim schreef:
Ik vind dat je wel met wat meer respect over deze man kunt schrijven.. := "Die ouwe" vind ik erg respectloos klinken..
Wat is er mis met iemand die je tips geeft? Als deze man daadwerkelijk Z heeft gereden, kun je daar toch ook nog wat van leren?
Bepaalde tips vind ik nog niet eens zo gek klinken, zoals het meer teugel geven en minder te galopperen.Mocht je echt van die man af willen, laat dan gewoon zien dat het op zijn manier niet werkt.

Hoe kan je dit nou zeggen zonder haar gereden te zien hebben en geef je zelf les? }:0 Verder hoeft ze die man niks te laten zien, als ze zegt dat ze zijn tips niet nodig heeft moet hij dat toch gewoon respecteren? Ieder zijn manier.

Ik ken ook zo'n manneke van den ouden stempel. Toen mijn Fries nog niet van mij was (hij kende de eigenaresse) vond hij het heel nodig om zich met het invlechten/voeren en meer dingen te bemoeien. Ik heb op een gegeven moment gezegd dat ik het lekker op mijn eigen manier wilde doen en ben daar bij gebleven. Klaar.
Laatst bijgewerkt door Gulpje op 30-06-11 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 16:20

@petitparis: en weet wat ik dan nog extra irritant vind. Ik ben niet degene geweest die deze merries naar de verdommenis heeft gereden. Natuurlijk ziet het er nog niet ontspannen uit, die beestjes weten niet eens wat ontspannen is. Ik gooi daar dus mijn hele ziel en zaligheid in om die dieren te corrigeren en correct aan te rijden en dan voelt dat voor mij alsof ik niet kan rijden want die merries zijn zo slecht voorwaarts en scheef.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:31

Sorry om te zeggen, maar als ik jouw verhaal zo "hoor" en lees wat voor tips die BESTE man gaf :) denk ik dat je beter WEL naar hem had geluisterd.

Als ik het zo lees, rijd je blijkbaar met de "rem" erop, waardoor je paard ook niet voorwaarts KAN.
Daarom waarschijnlijk ook de poging tot steigeren.
En wellicht ten overvloede: nageeflijkheid komt van achteruit, toch?

Dit is zomaar mijn gedachte hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:42

Gulpje schreef:
[naam] schreef:
Bepaalde tips vind ik nog niet eens zo gek klinken, zoals het meer teugel geven en minder te galopperen.Mocht je echt van die man af willen, laat dan gewoon zien dat het op zijn manier niet werkt.

Hoe kan je dit nou zeggen zonder haar gereden te zien hebben en geef je zelf les? }:0 Verder hoeft ze die man niks te laten zien, als ze zegt dat ze zijn tips niet nodig heeft moet hij dat toch gewoon respecteren? Ieder zijn manier.

Ik ken ook zo'n manneke van den ouden stempel. Toen mijn Fries nog niet van mij was (hij kende de eigenaresse) vond hij het heel nodig om zich met het invlechten/voeren en meer dingen te bemoeien. Ik heb op een gegeven moment gezegd dat ik het lekker op mijn eigen manier wilde doen en ben daar bij gebleven. Klaar.
Je vat het dikgedrukte anders op dan ik bedoel. ;)
Ik zeg niks over de rijstijl van ts, want ik heb haar inderdaad nog nooit zien rijden.
Wat ik ermee bedoel is dat als iemand je goed bedoelde tips geeft, je ze altijd eens kan gebruiken.
Ik zeg dus niet dat zij haar teugels te kort heeft, maar dat het dus niet eens zoveel uit maakt hoelang zij de teugels zelf heeft.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:44

cherie78 schreef:
Sorry om te zeggen, maar als ik jouw verhaal zo "hoor" en lees wat voor tips die BESTE man gaf :) denk ik dat je beter WEL naar hem had geluisterd.

Als ik het zo lees, rijd je blijkbaar met de "rem" erop, waardoor je paard ook niet voorwaarts KAN.

Nogmaals, je kan hier pas over oordelen als je zelf aan de kant had gestaan.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 18:52

Gulpje schreef:
cherie78 schreef:

Nogmaals, je kan hier pas over oordelen als je zelf aan de kant had gestaan.

Zo is dat _/-\o_

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:53

Niet alleen TS ging er op door, deze man ging er ook op door.
Actie = reactie he.
1 x een tip geven had ik ook geen probleem gevonden en wellicht ook wel voor open gestaan als ik t gevoel zou hebben dat t op dat moment niet lekker (genoeg) ging. Maar dat doordrammen had ik ook afgeblaft denk ik... :=

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:58

cherie78 schreef:

als je goed leest, dan had je ook gelezen dat het steigeren er zo goed als uit is. En dat zou nooit het geval geweest zijn moest TS constant met de rem erop rijden.

TS: hopelijk blijft die man uit je buurt of kan hij de volgende keer zijn commentaar voor zich houden... Niet iedereen weet hoe om te gaan met een paard dat verkeerd gereden of volledig verreden is. En als je zo'n combi's over dezelfde kam scheert, tja dan lijkt het dat je als ruiter heel veel fout doet terwijl je in werkelijkheid erger voorkomt. succes verder!

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:07

ik had dat 1x op een wedstrijd,mijn paard vindt het nog steeds eng om door kale plekken in het gras te lopen,hij stopt,hij springt of springt opzij erbij langs.er stond dus gewoon iemand aan de kant van mijn ring aanwijzingen te geven,TERWIJL IK MIJN PROEFJE AAN HET RIJDEN WAS.ik dacht nog,straks wordt ik gediskwalificeerd.ik was zo woest dat ik helemaal vergat om bij a de rijbaan te verlaten,zelfs bij het uitstappen begon ze weer,toen was ik er helemaal klaar mee,en heb gewoon gezegt dat ze nu heel snel haar smoel moest houden omdat ik anders even van het paard af zou stappen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:36

Oh wat vreselijk zeg :( Kan ik ook echt super geirriteerd van raken.
Tijdje geleden was er iemand die zich ging bemoeien met de zomereczeem van mijn
paard. Ik moest haar niet zo laat buiten laten staan, want als je haar voor
de schemer binnehaalt hoeft ze geen deken meer op.

Uuuuh ja.. :? Ik heb weet het zelf echt wel beter hoor.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:38

brrrr!!!
neem aan dat je zonder zweep reed???

(niet voor discussie met of zonder zweep, maar om hem een mep te verkopen)

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 13:23

Ik heb het steiger gedrag er zo goed als uit omdat ik haar naar mijn gevoel snel weer de ruimte geef en voorwaarts drijf dan voelt ze zich niet zo 'opgesloten'. Maar ik ben wel een ruiter die controle wil hebben aan de voorkant, ik kan niet een heel uur á la halsstrekken rijden. Ik vraag dus wel wat druk ja, maar die druk vul ik ten alle tijden aan met mijn benen zodat ze leert dat mijn hand niet eng is. Want dat vind ze nog steeds wel een beetje spannend.
En het is inderdaad zo dat ik de rotzooi van een ander sta op te ruimen. Tuurlijk ziet het er nog niet uit zoals een 5-jarige eigenlijk zou moeten lopen. Maar 2 jaar verkeerd aanleren krijg ik er niet met 2-3 maanden uit waarbij ik haar slechts 2-3 keer per week kan komen rijden. Als ik meer tijd had kwam ik vaker maar dat lukt gewoon niet. Al met al ben ik super trots op wat ik al bereikt heb met beide merrie. De zwarte (die heeft hij niet gezien) kon alleen maar met de kop in de lucht lopen en had (heeft nog steeds) een behoorlijke onderhals met weinig lengte. Ik kreeg daar werkelijk geen beweging in. Die merrie had ook maar 1 versnelling....heel erg hard. Wachten stond niet in haar woordenboek zeg maar. Ben nu zo ver dat ook zij wil ontspannen en dan mijn hand naar beneden toe volgt al komt ze ook nog regelmatig in verzet of wil ze het tempo weer overnemen. Maar ook zij is 2 jaar zo op de rem gereden maar bij deze merrie komt het eruit in heel hard weg willen rennen van de druk en die andere blokkeert juist helemaal. Moet eerlijk toegeven dat de eerste mij wat makkelijker ligt. Maar al met al stop ik toch mezelf een pluim in de reet dat ik beide totaal verschillende merries met de weinige tijd die er is al zo ver heb kunnen corrigeren. Ik hoop snel een leuk baasje voor ze te vinden want qua karakter zijn het allebei toppertjes. Eerst 2 jaar compleet naar klote geholpen worden en daarna helemaal omschakelen en er braaf bij blijven. Vind ik knap. Want die laatste (de bruine) had mij al lang kunnen overtroeven met haar steiger capaciteiten. Ben enorm angstig op steigerende paarden namelijk. Daarom zal ik geen enkel paard nooit of te nimmer op de handrem rijden, is een kwestie van veiligheid vind ik.
Maar ben blij te horen dat mijn reactie toch niet helemaal overdreven is geweest ;-)

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 13:24

sandra1986 schreef:
brrrr!!!
neem aan dat je zonder zweep reed???

(niet voor discussie met of zonder zweep, maar om hem een mep te verkopen)

Ja, die bruine rijd ik ALTIJD met een lange dressuurzweep! Ik heb hem nu bijna niet meer nodig omdat ze me begint te vertrouwen en weet dat ze van voren de ruimte krijgt.
Daar had die man niks over te zeggen ;-)