De FNRS en zijn sterren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Simbaa

De FNRS en zijn sterren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 14:17

Al een enige tijd vraag ik mij af waar de FNRS het aantal uitgedeelde sterren op baseert.

Zo rijdt mijn oppaskindje bij een manege hier in de buurt.
Ik was al een lange tijd niet meer op een manege geweest en was dan ook onder de (negatieve) indruk, van de omstandigheden.

Zo staan de manegepony's in stands en komen nooit buiten. Er zijn enkel twee kleine paddocks,
maar na enig navragen, zijn deze niet voor de manegepony's.
De instructrice was heel aardig en enthousiast absoluut, maar over de pony's en over de kwaliteit van de les was ik minder te spreken.
Niet een kind dreef normaal, er werd alleen maar geflappert.
Sturen gebeurde ook niet netjes met twee handen, maar er werd veel (hard) getrokken.

Er was één pony bij die de hele les probeert te rollen om zo onder het werk uit te komen.
Heel slim van de pony, maar niet bevorderlijk voor de kwaliteit van de les.

Toen de les ging galopperen was het 1 grote zooi. Pony's die stil gingen staan, naar elkaar sloegen en ga zo maar door.

De les bleef wel gezellig en de intsructrice gaf aardige complimentjes, echter, de kinderen leerde naar mijn mening vrij weinig.

Toch had deze manege 4 sterren.
Hoe kan dit? De kinderen hobbelden maar wat en aan paardenwelzijn werd ook niet gedacht.

Wat vinden jullie dat bepalend moet zijn voor lessen? Kinderen die een leuke les hebben? Kwaliteit van les? Of de levenskwaliteit van de lespaarden?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:29

De sterren zijn gekoppeld aan de accomodatie.
Probleem daarbij is dat een grote man bij de FNRS (wellicht de oprichter, weet het even niet meer) zelf een manege heeft die van een oude koestal is gemaakt en dus is daar de rijbaan kleiner en wellicht heeft hij stands en geen boxen, vandaar dat dit nog steeds geaccepteert wordt anders zouden zijn eigen sterren afgenomen.
Verder heeft het te maken met het feit of elk paard zijn eigen tuig heeft, of er een kleedkamer met douche is voor ruiters etc en de instructeurs een diploma.
Dat ze gediplomeerd zijn, wil niet zeggen dat ze meteen goed lesgeven en gemotiveerd zijn helaas.
Een ander probleem is dat in nederland het vaak de minst goede ponies en paarden zijn die op maneges terecht komen, waardoor er heel wat gedaan moet worden willen ze gewoon voorwaarts gaan en ruiters meer bezig zijn om ze voorwaarts te krijgen of bokken uit te zitten of streken te voorkomen, dan met rijden... Deze verruwing zorgt ook weer dat ze niet op een "fatsoenlijk" paard kunnen zitten zonder problemen en het cirkeltje is rind, want die gaan dan opspelen.

Menegebazen zouden moeten beginnen met niet te bezuinigen op hun materiaal en dat is dus inclusief de paarden en ponies. En lesgevers moeten meer gaan werken met plannen op de lange duur, naar een niveau werken en uitsorteren van de ruiters zodat niet een paar slechte een hele groep ophouden.

Enfin, de sterren zeggen dus niet zo veel over het welzijnsniveau van de paarden, maar meer over de accomodatie.
Wellicht is het een idee om een eigen puntensysteem te ontwerpen die meer gericht is op de kwaliteit, niveau, huisvesting en verzorging van de paarden...

*edit, er is inmiddels online wel info verkrijgbaar:
http://www.fnrs.nl/ondernemers.php?id=13621

Onderaan kun je het formulier downloaden waar je alle criteria kunt zien.
Als je dat zo leest wordt het paardenwelzijn en de lessen wel meegenomen en zou de door jou genoemde manege geen 4 sterren mogen hebben. Hoewel een eerste indruk van jou misschien niet geheel representatief is voor hoe het er altijd aan toegaat.
Maar ze kunnen wel teren op sterren die ze 10 jaar geleden gekregen hebben bij wijze van spreken. Ik weet nl niet hoe vaak er inspectie is.

Tanja

Re: De FNRS en zijn sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:22

TAO-->MP

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 18:25

Bedankt voor je snelle antwoord.
De accomodatie was hier inderdaad wel goed.
Een mooie kantine, stapmolen, 2 binnen bakken en een grote buitenbak.

Toch jammer dat er dan niet meer gelet wordt op de kwaliteit, dat lijkt mij namelijk veel belangrijker dan een goede accomodatie.
Over de pony's ben ik het wel met je eens. Aan de andere kant moet een manege eigenaar dan maar investeren in goede pony's. Op de stal waar ik altijd les heb gegeven waren ook lastige pony's, maar zo chagrijnig als hier, kwam ik ze daar niet tegen.

Ik ga de FNRS een mail sturen met de vraag hoe vaak ze controleren.

Ik ben de afgelopen weken trouwens vaker mee geweest naar de manege. Mijn eerste indruk klopt wel degelijk.

*Edit: De FNRS controleert eens in de 2,5 jaar.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:38

Vanaf nu wordt er onverwacht gecontroleerd, dus ook tijdens tijden dat er lessen zijn. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe manege's dan uit de test komen, of er ook inderdaad sterren afgenomen worden..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:39

Tja, met een hoop geld valt er natuurlijk ook van alles te regelen, helaas. Maar ik vindt het wel een goede zet dat ze onverwachts gaan inspecteren.

Ik weet dat het blad BIT jaaaaren geleden een eigen onderzoek deed en mensen naar verschillende maneges stuurden voor lessen en buitenritten en die stelden dan een rapport op. Ik weet niet of ze dat nog doen, maar dat gaf een goed beeld van zo'n bedrijf.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 00:26

Lusitana schreef:
Tja, met een hoop geld valt er natuurlijk ook van alles te regelen, helaas. Maar ik vindt het wel een goede zet dat ze onverwachts gaan inspecteren.

Ik weet dat het blad BIT jaaaaren geleden een eigen onderzoek deed en mensen naar verschillende maneges stuurden voor lessen en buitenritten en die stelden dan een rapport op. Ik weet niet of ze dat nog doen, maar dat gaf een goed beeld van zo'n bedrijf.

Ja dat klopt. De BIT manegetest. Dit doen zij nog steeds en ik lees dit altijd.
Hier wordt er veel meer gekeken naar hoe de paarden gehuistvest zijn en ik ging dan ook automatisch van uit, dat dit bij de FNRS ook het geval was.

Is het raar als ik de FNRS een mail stuur met de vraag waarom er in hun zogenoemde "checklist" weidegang is of een andere vorm van vrij bewegen in kudde verband, is opgenomen?
Op de "checklist" van nu staat er alleen iets over sociaal contact en of de stallen er aangenaam uitzien.
Dat sociale contact betreft ook de stalsituatie.

Dit vind ik toch opmerkelijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:28

Ik heb hier al eens een schijtartikel over geschreven, echt te gestoord voor woorden dat een manege met stands uberhaupt nog aan één ster kan komen 8)7

Arabesk schreef:
Het FNRS sterren systeem De Nederlandse Federatie Ruitersporcentra kent een sterrensysteem om de kwaliteit van maneges weer te geven in het aantal sterren dat zij toekennen:

"De FNRS heeft een speciaal sterrensysteem ontwikkeld voor instructie-, sport- en trainingsstallen en pensionstallen. Daarmee is het behalen van FNRS/IST-sterren mogelijk. IST- en pensionsstallen worden beoordeeld op de voor hen kenmerkende kwaliteiten. Zo wordt een goede kwaliteitsindicatie van deze bedrijven gerealiseerd"

De eisen voor het behalen van één of meer sterren staan hierin beschreven:

IST sterrenformulier

Het aantal sterren zegt vooral iets over het comfort en gemak voor de mens als ruiter, paardenwelzijn is slechts bijzaak.

1 ster *

•instructeurs geven altijd les in correcte kleding
•paarden staan op voldoende stro/zaagsel
•geen stands aanwezig

2 sterren **
•ordentelijke en overzichtelijke opslag harnachement (dit is de énige eis voor 2 sterren!)
3 sterren ***

•verwarmde kantine
•teminste één binnenrijbaan (ook weer de enige twee eisen)
4 sterren ****

•gestructureerde opslag van harnachement
•overdekte wasplaats (ook weer de enige twee eisen)
5 sterren *****

•minimaal één overdekte wasplaats met warm water
•opleiding van paarden en ruiters tot minimaal Z-niveau (ook weer de enige twee eisen)
Verder kan de manege punten verkrijgen voor de aanwezigheid van een stapmolen, weiland en paddock. Vreemd genoeg telt de aanwezigheid van een stapmolen evenzwaar als de aanwezigheid van paddocks.

Wat betekent dat de aanwezigheid van een stapmolen, vergaderruimte, overnachtingsaccomodatie en inbraakpreventie méér punten oplevert dan de aanwezigheid van weidegang en paddocks

meer op http://paardvriendelijk.webs.com/fnrssterrensysteem.htm

en 'geen stands' bij 1 ster is onzin, ik ken genoeg manegse met één ster of meer MET stands

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 00:32

Arabesk schreef:
Ik heb hier al eens een schijtartikel over geschreven, echt te gestoord voor woorden dat een manege met stands uberhaupt nog aan één ster kan komen 8)7

Arabesk schreef:
Het FNRS sterren systeem De Nederlandse Federatie Ruitersporcentra kent een sterrensysteem om de kwaliteit van maneges weer te geven in het aantal sterren dat zij toekennen:

"De FNRS heeft een speciaal sterrensysteem ontwikkeld voor instructie-, sport- en trainingsstallen en pensionstallen. Daarmee is het behalen van FNRS/IST-sterren mogelijk. IST- en pensionsstallen worden beoordeeld op de voor hen kenmerkende kwaliteiten. Zo wordt een goede kwaliteitsindicatie van deze bedrijven gerealiseerd"

De eisen voor het behalen van één of meer sterren staan hierin beschreven:

IST sterrenformulier

Het aantal sterren zegt vooral iets over het comfort en gemak voor de mens als ruiter, paardenwelzijn is slechts bijzaak.

1 ster *

•instructeurs geven altijd les in correcte kleding
•paarden staan op voldoende stro/zaagsel
•geen stands aanwezig
2 sterren **
•ordentelijke en overzichtelijke opslag harnachement (dit is de énige eis voor 2 sterren!)
3 sterren ***

•verwarmde kantine
•teminste één binnenrijbaan (ook weer de enige twee eisen)
4 sterren ****

•gestructureerde opslag van harnachement
•overdekte wasplaats (ook weer de enige twee eisen)
5 sterren *****

•minimaal één overdekte wasplaats met warm water
•opleiding van paarden en ruiters tot minimaal Z-niveau (ook weer de enige twee eisen)
Verder kan de manege punten verkrijgen voor de aanwezigheid van een stapmolen, weiland en paddock. Vreemd genoeg telt de aanwezigheid van een stapmolen evenzwaar als de aanwezigheid van paddocks.

Wat betekent dat de aanwezigheid van een stapmolen, vergaderruimte, overnachtingsaccomodatie en inbraakpreventie méér punten oplevert dan de aanwezigheid van weidegang en paddocks

meer op http://paardvriendelijk.webs.com/fnrssterrensysteem.htm

Zoals het hier staat, had deze manege dus niet eens 1 ster mogen krijgen inderdaad.
Raar dat de FNRS zich zelf niet aan zijn eigen criteria houdt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:38

Manege Groot (mijn grootste ergenis in Noord-Holland) met drie FNRS sterren (volgens de fnrs site) heeft stands voor de manege paarden

-:(-

Wat een leven; met je kop aan de muur vastgebonden staan en er alleen uitkomen voor je rondjes in de bak. -O- |(

Dat is echt gemeen en gewoon dierenmishandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:19

Dat is toch ook zo bij de Hollandsche Manege in Amsterdam, dat een deel van de paarden in stands staan (was tenminste een paar jaar geleden nog zo). Die beesten hebben helemaal geen beweging naast de lessen, want padocks zijn er niet, om over weidegang nog niet te spreken... die is er niet midden op de overtoom. Ik ben daar zelf 2x geweest voor proeflessen, maar verbaasde me niet om de rare kuren die de paarden kregen. Er waren er maar een paar bij die echt braaf waren, maar die waren volgens mij geestelijk zo murw gebeukt dat ze niet meer anders konden dan braaf hun rondje lopen...

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 12:43

Deze staat ook op site FNRS:

1 ster (tevens minimum voor lidmaatschap)
Kantoor:
1. In bezit van het veiligheidscertificaat
2. Vestiging conform bestemmingsplan en in het bezit van geldige vergunning
3. Ingeschreven bij Kamer van Koophandel
4. Aansprakelijkheidsverzekering Bedrijven (AVB)
5. Brandpreventie en veiligheid volgens eisen algemene plaatselijke
verordening/ gebruiksvergunning/milieuvergunning
6. Gebruik van RI&E, personeelsreglement,
Algemene Voorwaarden, les- en pensionovereenkomst
7. Integratie FNRS-ruiterpaspoort voor alle manegeruiters

Inspecteur:
8. Geen verhuur aan onbekenden van paarden en pony's
zonder verantwoorde begeleiding (min. begeleider leeftijd 18 jaar, conform eisen SVP)
9. Instructeurs geven altijd les in correcte kleding
10. Paarden zien er gezond uit en de hoefverzorging is goed
11. Paarden staan droog, goedbebed (voldoende stro/zaagsel e.d.).
12. Parkeerterrein is verlicht
13. 24-uurs toezicht aanwezig
14. Afspuitplaats met schoon water aanwezig

2 sterren
1. Verwarmde verblijfsruimte/verwarmde kantine aanwezig

3 sterren
1. Verwarmde verblijfsruimte/verwarmde kantine aanwezig,
met mogelijkheid tot verkrijgen van koffie of thee
2. Minimaal één binnenrijbaan aanwezig 20x40 m*
3. Minimaal één wasplaats aanwezig voor de paarden
4. Ordelijke en overzichtelijke opslag manege-harnachement

4 sterren
1. Verwarmde kantine aanwezig, bemand tijdens groepslessen
2. Eén binnenrijbaan van minimaal 20 x 40 m aanwezig*
3. Zadelkamer(s) aanwezig
4. Minimaal één overdekte paarden wasplaats aanwezig

5 sterren
1. Verwarmde kantine aanwezig, gehele dag open en bemand op alle lesdagen en evenementen
3. Minimaal één niveau 3 instructeur fulltime aanwezig
4. Zadelkamer(s) aanwezig
5. Minimaal één overdekte paarden wasplaats aanwezig met warm water
6. Geen stands aanwezig (overgangstermijn tot 2010)

Edit: niks geen eisen over vrije beweging, sociaal contact, passende zadels, maximum aantal uren lopen, gewichtslimieten, enz... :n

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:33

Sinds 2010 mogen er geen stands aanwezig zijn bij een 5 sterren manege maar waar ik op zit is wel een 5 sterren manege met stands ? :? Oke er zijn nieuwe stallen (boxen) gebrouwd en de stand worden nu veel minder gebruikt staan nog maar een paar pony's in maar toch

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:32

Dat komt omdat er een overgansperiode wordt gedoogd. Zodra hij heeft aangegeven dat er nieuwe boxen kwamen is, neem ik aan, aangenomen dat die voor de dieren uit de stands is. Bij een volgende inspectie mogen er geen dieren meer op stand staan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:35

Citaat:

Heeeeeeeeeeeel belangrijk voor het paardenwelzijn :roll:

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:13

Dat is meer voor de eigenaren die denken dat koud water zielig is....

Een manege is er in de eerste plaats voor de klanten. De paarden zijn slechts een middel om die tervreden te stellen.

Overigens had ik in Nederland een pony manege en de ponies stonden minstens de helft van het etmaal op het land. Dat is makkelijk haalbaar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:15

Lusitana schreef:
Een manege is er in de eerste plaats voor de klanten. De paarden zijn slechts een middel om die tervreden te stellen.

Knipt uit en plakt op tegeltje

:Y)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 15:16

shetjessweet schreef:
Deze staat ook op site FNRS:

1 ster (tevens minimum voor lidmaatschap)
Kantoor:
1. In bezit van het veiligheidscertificaat
2. Vestiging conform bestemmingsplan en in het bezit van geldige vergunning
3. Ingeschreven bij Kamer van Koophandel
4. Aansprakelijkheidsverzekering Bedrijven (AVB)
5. Brandpreventie en veiligheid volgens eisen algemene plaatselijke
verordening/ gebruiksvergunning/milieuvergunning
6. Gebruik van RI&E, personeelsreglement,
Algemene Voorwaarden, les- en pensionovereenkomst
7. Integratie FNRS-ruiterpaspoort voor alle manegeruiters

Inspecteur:
8. Geen verhuur aan onbekenden van paarden en pony's
zonder verantwoorde begeleiding (min. begeleider leeftijd 18 jaar, conform eisen SVP)
9. Instructeurs geven altijd les in correcte kleding
10. Paarden zien er gezond uit en de hoefverzorging is goed
11. Paarden staan droog, goedbebed (voldoende stro/zaagsel e.d.).
12. Parkeerterrein is verlicht
13. 24-uurs toezicht aanwezig
14. Afspuitplaats met schoon water aanwezig

2 sterren
1. Verwarmde verblijfsruimte/verwarmde kantine aanwezig

3 sterren
1. Verwarmde verblijfsruimte/verwarmde kantine aanwezig,
met mogelijkheid tot verkrijgen van koffie of thee
2. Minimaal één binnenrijbaan aanwezig 20x40 m*
3. Minimaal één wasplaats aanwezig voor de paarden
4. Ordelijke en overzichtelijke opslag manege-harnachement

4 sterren
1. Verwarmde kantine aanwezig, bemand tijdens groepslessen
3. Zadelkamer(s) aanwezig
4. Minimaal één overdekte paarden wasplaats aanwezig

5 sterren
1. Verwarmde kantine aanwezig, gehele dag open en bemand op alle lesdagen en evenementen
3. Minimaal één niveau 3 instructeur fulltime aanwezig
4. Zadelkamer(s) aanwezig
6. Geen stands aanwezig (overgangstermijn tot 2010)

Edit: niks geen eisen over vrije beweging, sociaal contact, passende zadels, maximum aantal uren lopen, gewichtslimieten, enz... :n

En dit vind ik dus echt bizar. Ik zou graag een mail oid naar de FNRS sturen om hier meer duidelijkheid over te vragen en ze hier eens op te wijzen.

Ga het trouwens sowieso doen, maar ben bang dat het nul zin heeft.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:13

Tjah, in feite komt het er dus neer dat de pony's in stallen met drie dichte wanden mogen staan zonder uitzicht of mogelijkheid tot sociaal contact (en dat soort stallen vind ik eigenlijk net zo erg als stands), nooit naar buiten hoeven en dat het prima is als er in de les in geleerd wordt dat je stuurt door aan de linker- of rechterteugel te trekken (wat dat papiertje van de instructeur zegt niet alles), en gereden wordt met zadels die niet passen. Te zware ruiters op te kleine pony's of pony's die 5 lessen achter elkaar lopen. Ze kunnen gewoon 5 sterren krijgen. Als de accomodatie maar luxe genoeg is.
Wat veiligheid betreft stelt de FNRS goede eisen, en ik vind de F-proefjes ook altijd erg leuk. Maar van paardenwelzijn hebben ze blijkbaar weinig kaas gegeten.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 00:28

Tevreden klanten heb je (in mijn ogen) met tevreden paarden.
FNRS doet er 'alles' aan om met tevreden paarden te werken,
maar ik zie nergens staan dat het een eis is dat paarden min. 2 uur p/dag (het liefst langer!) los moeten staan?
Vind ik toch een eis, dat paarden lekker buiten staan met soortgenoten!

De paarden bij manege De delft staan enkel in de zomervakantie 3 weken buiten, aan buiten rijden in de lessen wordt niet gedaan.
Toch heeft deze manege 4 sterren...

Vind dat er eens naar de paarden gekeken moet worden, of die gezond zijn, er gelukkig uitzien, veel buiten komen etc. in plaats van dat de manege een verwarmde kantine heeft?

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 00:35

Nou, die verwarmde kantine vind ik nog niet eens de ergste eis. Het is nu eenmaal fijn om na het rijden in de vrieskou of in de regen even op te kunnen warmen. Dus op een 5 sterren manege zou ik wel een warme kantine verwachten. Alleen zou daar ook luxe voor het paard tegenover moeten staan. En dat is inderdaad niet het geval, dus wat dat betreft ben ik het totaal met je eens. Eerst weidegang, daarna pas die kantine. Er zijn helaas massa's maneges met een super luxe kantine, maar waar de paarden nog in te kleine stallen staan en nooit buiten komen. Dan hebben ze toch hun prioriteiten verkeerd gesteld.

Schoenveter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:22

Lizzyy schreef:
Tevreden klanten heb je (in mijn ogen) met tevreden paarden.
FNRS doet er 'alles' aan om met tevreden paarden te werken,
maar ik zie nergens staan dat het een eis is dat paarden min. 2 uur p/dag (het liefst langer!) los moeten staan?
Vind ik toch een eis, dat paarden lekker buiten staan met soortgenoten!

De paarden bij manege De delft staan enkel in de zomervakantie 3 weken buiten, aan buiten rijden in de lessen wordt niet gedaan.
Toch heeft deze manege 4 sterren...

Vind dat er eens naar de paarden gekeken moet worden, of die gezond zijn, er gelukkig uitzien, veel buiten komen etc. in plaats van dat de manege een verwarmde kantine heeft?

Deze paarden staan ook in de weekenden buiten, mits het weer het toe laat en er wordt zeker wel buitengereden met de manege paarden, zowel in de buitenbak als in de polder. Als je dan al namen noemt, geef dan wel de juiste info :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:26

shetjessweet schreef:
Tjah, in feite komt het er dus neer dat de pony's in stallen met drie dichte wanden mogen staan zonder uitzicht of mogelijkheid tot sociaal contact (en dat soort stallen vind ik eigenlijk net zo erg als stands), nooit naar buiten hoeven en dat het prima is als er in de les in geleerd wordt dat je stuurt door aan de linker- of rechterteugel te trekken (wat dat papiertje van de instructeur zegt niet alles), en gereden wordt met zadels die niet passen. Te zware ruiters op te kleine pony's of pony's die 5 lessen achter elkaar lopen. Ze kunnen gewoon 5 sterren krijgen. Als de accomodatie maar luxe genoeg is.
Wat veiligheid betreft stelt de FNRS goede eisen, en ik vind de F-proefjes ook altijd erg leuk. Maar van paardenwelzijn hebben ze blijkbaar weinig kaas gegeten.

ik wil je even hier op wijzen:
Citaat:
Paarden zien er gezond en verzorgd uit
Paarden zijn makkelijk te benaderen
Er is sociaal contact tussen de paarden mogelijk
Stal ziet eruit als een fijne verblijfplaats

Citaat:
Lessen
Verdeling rijbaan / aantal ruiters is goed
Eerste indruk een leuke (plezierige), leerzame en veilige les
Paarden werken met plezier
Paarden lopen zuiver en regelmatig

Les verloopt geordend en duidelijk
Rijbaan ziet er verzorgd uit (vlak en mestvrij)
Algemene indruk harnachement

Het is dus niet zo dat wat jij noemt gewoon 5 sterren kan krijgen. Als er 5 sterren zijn uitgedeeld en je vind dat soort toestanden, moet je het gewoon melden.
WANT ik vind dat we ook de verantwoording hebben om te veranderen wat ons tegenstaat als dat in onze mogelijkheden ligt, ipv alleen maar mopperen. Want door mopperen is nog nooit wat veranderd.
Dus, als er dingen zijn die je niet bevallen op een manege die bij de FNRS is aangesloten, laat het weten bij de FNRS.

En even tussendoor, 5 lessen kan veel lijken, maar het ligt natuurlijk totaal aan de zwaarte en indeling van de lessen of het werkelijk zwaar werk is.
Te grote mensen op ponies, tja, dat is iets wat Hollanders al heel snel vinden en meer een kwestie van smaak dan werkelijk onderbouwd aanwijsbaar slecht.
De maat van een dier is niet bepalend voor wat ze kunnen dragen, daar komen andere factoren bij kijken.
En als je zelf les gaat geven, zul je merken dat je idd sommige dingen in het begin heel erg moet vereenvoudigen om resultaat te krijgen. Dat wil niet zgegen dat er geen vordering in zit en ze zo blijven rijden.
Manegedieren hebben de pech dat mensen op ze leren rijden en dus moeten ze een en ander verduren, maar er is GEEN ALTERNATIEF. (Er zijn ook mensen die nooit les nemen en meteen een paard kopen en die zitten er echt ook niet zo lekker op en zijn ook niet subtiel met de hulpen omdat ze niet beter weten en willen weten).
Wel is er wat voor te zeggen om veel meer longelessen in te voeren zodat mensen een onafhankelijke zit hebben voordat ze in een les gaan.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:27

De punten waarop het harnachement beoordeeld wordt: (ook weer van de FNRS-site geplukt)

G. Harnachementen / zadelkamer
Harnachementen manegepaarden
1. Kwaliteit en staat van onderhoud
2. Wijze van opbergen
Harnachementen pensionpaarden
3. Wijze van opbergen
Inbraakpreventie
4. Afsluitbaarheid zadelkamer en kasten

Hieruit maak ik op dat of het past dus niet beoordeeld wordt. Wel of het compleet is en goed onderhouden. (En de praktijk leert dat er helaas FNRS-maneges zijn waar lang niet alle zadels passen.
Verder heb je heus wel gelijk en is de kans dat een dergelijke manege 5 sterren krijgt heel klein. Ik heb dan ook wel een tikkeltje overdreven.
Maar "er is sociaal contact mogelijk tussen de paarden" kun je op heel veel manieren interpreteren. (Een keer in de week een uurtje paddock tijdens het uitmesten of dagelijks de mogelijkheid om uitgebreid te spelen en altijd zicht op de andere paarden.)
"paarden lopen met plezier" is natuurlijk niet te beoordelen. Hoe ziet een paard dat loopt met plezier eruit?
En "een plezierige, leerzame en veilige les" is ook heel subjectief.
En wat "paarden lopen zuiver en regelmatig" met mijn stukje te maken heeft snap ik niet helemaal. Ik beweer niet dat ze echt kreupele paarden mee laten lopen.
En inderdaad in een beginnersles zullen ze ook heus niet direct alles kunnen leren. Maar er bestaan heus genoeg maneges waar ze na twee jaar nog niet weten hoe ze écht moeten sturen.
En ja, 5 lessen achter elkaar vind ik echt niet kunnen, gelukkig zijn er niet veel maneges waar ze dat nog doen. En ja, ik vind dat maneges wel wat strengere gewichtslimieten aan mogen houden aangezien de paarden toch al behoorlijk veel en vaak moeten lopen, zoals je zelf ook al aangeeft is mensen leren rijden niet direct een licht werkje.
Niet dat ik de hele FNRS of alle maneges slecht vind hoor, integendeel, maar dit sterrensysteem zou wel wat bijgeschaaft mogen worden.
Ja, ik zou inderdaad wel een keer terug moeten naar mijn laatste manege, maar de meeste dingen die ik daar "fout" vond zijn niet direct in strijd met de regels van de FNRS. Al had ik inderdaad het lef moeten hebben om er toch een mailtje over te sturen. (Ik heb trouwens wel op de manege aangegeven wat mijn problemen waren, maar die deden dat af als onzin, of in ieder vonden zij dat alles dik in orde was.)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:44

volgens de site van de fnrs zou " onze" manege 4 sterren krijgen terwijl ik de situatie voor de paarden redelijk belabberd vind!
De paarden staan in stands, de stal is vies, je staat tot je enkels in de smurrie, de muren onder de str*nt, je vergaat van de vliegen, de voerbakken zijn zeker 10 centimeter dieper dan dat ze lijken doordat er allemaal aangekoekte zooi onderin ligt. De voerbakken liggen vol met borstels enzo. De paarden zijn absoluut niet sociaal naar elkaar. Als je aan het opzadelen/poetsen bent sta je soms met gevaar voor eigen leven ertussen, want de paarden bijten en trappen naar elkaar, moet ik nog even doorgaan....? Pfff!