Wat voor pony voor een 8 jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Inge

Wat voor pony voor een 8 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 11:16

De titel zegt het eigenlijk al.
Ik ben dus op zoek naar een pony voor mijn 8 jarige dochter.
Ze is fijn van postuur en niet zo groot (1.29 m en 22 kg).

Ze gaat nu op de manege les nemen en dat blijft ze voorlopig ook wel doen.
Maar aangezien ik een stalletje leeg heb en dus een plekje voor een pony heb zijn we aan het rondkijken voor een pony waar mijn dochter ook (later) op kan rijden.

Wat is nu wijsheid om te doen
De 1 zegt koop een jonge c/d pony waar ze later wat aan heeft en zo groeien ze ook samen op.
Anderen zeggen weer koop en oudere B pony, hier kan ze lekker spelenderwijs mee leren.
Maar gaat ze daar niet snel uitgegroeid zijn?
Het is ook niet de bedoeling om gelijk volgend jaar al een grotere pony te kopen natuurlijk.
En wat is een oudere pony, is dan 20 te oud of is 15 meer een mooie leeftijd?

We hebben een 21 jarige new forest merrie van 1.43 op het oog, loopt nu kinderlesjes mee en is heel braaf, maar is dit niet te groot of te oud?
Of een mooi 2 jarige c/d pony die dus langzaamaan volgend jaar aan de slag kan, ik zal die dan wel eerst zelf doorrijden natuurlijk.

Wat zijn jullie ervaringen hierin?
Andere moeders met kinderen van die leeftijd en grootte wat hebben jullie voor formaatje pony?

Alvast bedankt :D

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:25

Een jonge pony zou ik zowiezo niet aan beginnen. Het belangrijkste op deze leeftijd van je dochter is dat ze lekker onbezorgd kan prullen en rijden met het liefst zo min mogelijk hulp van derden. Hier in de buurt is het lang een trend geweest om pony's op de groei te kopen, doorgereden pony's, maar geen één daarvan heeft die pony nog en zijn overgegaan op een B pony van 15+
Een (te) grote pony is lastig zitten voor een kleiner kind en kan dan vaak minder mee in de beweging. Dit voelt heel instabiel en daar worden kinderen vaak onzeker van. De pony heeft vaak na een week al wel door dat er een lichtgewichtje op zit en gaat daar op inspelen, wat het rijplezier niet ten goede komt.
Mijn dochter heeft een B pony van 1.21m en die is eigenlijk al te groot voor haar (23 kg en 1.22m lang). Ds wij hobbelen lekker aan de longe en heb een bijrijdertje die hem dagelijks traint.
Ik zou dus gaan voor een kleine pony, super braaf, wat ouder maar gezond (kunnen ze nog jaren mee) en tegen die tijd dat ze daar mee kan lezen en schrijven en ze groeit eruit eens kijken voor een grotere eventueel iets jongere pony, maar dat hangt af van het talent en ruitergevoel van je dochter natuurlijk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:27

Ik heb geen kinderen. Maar mij lijkt het wijs om een c of d pony te nemen. En dan vanaf een jaar of 10. Dat is jong genoeg om nog een aantal jaar mee te kunnen en toch een ervaren pony. B pony zou ik inderdaad ook niet aanbeginnen want daar zal ze vrij snel af gegroeid zijn en al je een leuke C of kleine D hebt kan ze daar nog heel wat jaren op vooruit. Tja 20 is opzich niet oud zeker voor kleinere pony's niet. Maar ik zou ook daar niet voor kiezen. Oudere pony's is toch altijd lastig nu zijn ze nog topfit maar binnen een jaar kan zoiets veranderen en kunnen ze snel ouder worden dat kun je niet voorspellen.
De new forest van 21 is kwa grootte volgens mij aardig te doen want neem aan dat je er zelf bij blijft. Dus dat lijkt me niet zo'n probleem ze zal alleen niet helemaal zelf kunnen opzadelen volgens mij. Maar de leeftijd vindt ik toch iets te oud, maar dat is persoonlijk.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 16-06-11 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:28

Afgelopen zondag tijdens het jureren in de D-B had ik weer een aantal combinaties met te kleine kinderen op een te grote pony en het rijplezier was ver te zoeken... Ondanks dat de meeste wel braaf genoeg waren, zijn ze toch erg sterk voor zo'n kindje en ze kunnen er nog niet echt mee uit de voeten. In de ring naast mij liepen A-tjes en B-tjes en daar kwam de ene naar de andere big smile voorbij....

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:29

ik zou een B pony of een kleine C pony aanschaffen, zat zelf met 8 jaar op een D-pony arabier, en toen ik 9 was had ik haar (voor een dag) zelf op internet te koop gezet. dat was het eerste jaar geen feest xd

sowieso geen 2 - jarige aanschaffen, denk niet dat ze die aankan.
jaar op 8 of 9 lijkt me mooie leeftijd

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:31

mamabird schreef:
Afgelopen zondag tijdens het jureren in de D-B had ik weer een aantal combinaties met te kleine kinderen op een te grote pony en het rijplezier was ver te zoeken... Ondanks dat de meeste wel braaf genoeg waren, zijn ze toch erg sterk voor zo'n kindje en ze kunnen er nog niet echt mee uit de voeten. In de ring naast mij liepen A-tjes en B-tjes en daar kwam de ene naar de andere big smile voorbij....

Maar de vraag is ligt dat aan de grote van de pony of aan het feit dat de pony's te veel voor ze waren. Ik denk als je een hele lieve brave rustig wat groter pony hebt het prima te doen is. Alleen wanneer de pony iets te onervaren is of iets wordt het lastiger. Als het een goeie sul is die alles over zich heen laat komen lijkt me dat niet zo'n probleem. Te sterk wat bedoel je daar mee aan de hand of onder het zadel?

Spruit

Re: Wat voor pony voor een 8 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:39

Wij hebben onze eerste pony nog steeds (ze is nu 34), en die is bij ons gekomen toen ze 11 jaar oud was. Het is een kleine D pony. Ze liep toen Z1 en was superbraaf, dus een ideale leerpony. M'n zus heeft haar later overgenomen, en daarna ik (ik was 7, de pony 20). Toen ik stopte met wedstrijd rijden was ze 24/25 en liep ze M2. We hebben alle 3 ontzettend veel plezier gehad aan die pony, ze heeft ons echt leren rijden en was altijd 100% betrouwbaar. Een jonge pony is onverstandig denk ik, als het dan even niet zo goed gaat verlies je als kind snel het vertrouwen en plezier erin. En je ziet hoe lang een 10jarige pony mee kan gaan..

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:41

Ik heb mijn eigen D-pony sinds ik 7 ben (dus nu ben ik 23 en ik heb de pony nog).
Hij was toen een jaar of 9. We hebben samen véél beleefd, ik ben er heel wat afgevallen (lees: ik lag er mee naast dan dat ik erop zat :P ) maar nu kan ik zeer goed 'vallen'. Ik val nooit verkeerd omdat ik geleerd heb om goed te vallen met de pony.
Bovendien vind ik het enorm triestig dat kinderen weer afscheid van hun pony moeten nemen als ze eruit groeien...
Ik ben niet uit mijn pony gegroeid tot k 16 was en dan ben ik naar de paarden over gegaan! En mijn pony heb ik gehouden.
Momenteel rijdt er nog steeds een klein meisje mee met hetzelfde postuur en gewicht als jouw dochter:
foto

Dus ik zou gaan voor een 10 tot 15 jarige Dpony! Heeft ze het langst geniet van! :j

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:43

De pony's waren zeker braaf (althans de meeste), maar je ziet dat de beenhulpen bijv niet goed doorkomen omdat de benen van het kind gewoonweg nog te kort zijn. Daardoor komen de benen niet voorbij het breedste deel van de buik van de pony en dat zit een stuk instabieler (hoop dat ik het zo een beetje duidelijk uitleg). Ik vind juist bij kinderen het ruitergevoel en het op je zit rijden het meest belangrijk, maar dat wordt zo wel erg moeilijk. Ik heb die pony's natuurlijk alleen onder het zadel gezien en dan zijn ze vaak net iets te sterk. Bijvoorbeeld met de overgangen terug rijden. Ze krijgen het wel voorelkaar, maar er wordt makkelijker aan de teugels getrokken en gehangen omdat de pony net iets langer doorhobbeld. Als het ruitertje dat met zijn of haar zit niet kan laten doorkomen, kunnen ze ook niet anders, maar je leert daar niet veel positiefs van vind ik

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:46

wat telt is het karakter van de pony, niet de grootte.
ik ben zelf beginnen rijden toen ik 6 jaar was, en dat was op een paard van 1,70 :')
dat was zo'n ontzettende kindervriend dat hij alles deed wat ik vroeg.
ook al kwamen mijn voeten nauwelijks onder het zadel uit, hij begreep toch precies wat ik bedoelde.
de oude ruin van 1,50 die ik nu heb is ook zo'n lieverd, hij doet altijd extra zijn best bij die kleine hummeltjes.
(foto's met mijn kinderen erop in profiel ;) )

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:50

fojoe: maar was jij met je 6 jaar de enige die dat paard reed of werd dat paard ook nog door een ervaren ruiter bereden toendertijd? Want dat scheelt natuurlijk ook heel veel. En ik ben misschien ouderwets maar een kind moet zijn paardenbeest op zijn minst op kunnen zadelen voordat hij of zij gaat rijden....

Mieschie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:52

Ik heb wel een jonge D-pony (Connemara)gekocht voor mijn dochter. De pony en mijn dochtertje waren toen allebei 4. De pony was zadelmak en ik heb haar verder doorgereden en rijd haar nu nog steeds. Mijn dochter heeft de afgelopen jaren op een shetlander van iemand anders gereden en begint nu (nu is ze 9) zo af en toe met de D-pony te rijden, maar haar benen zijn idd nog iets te kort! Maar de pony is superbraaf. Afgelopen weekend hebben ze voor het eerst samen een echte B-proef op het Connemaraconcours in Ermelo gereden en met succes: 188 punten!!
Ik ben nog steeds blij met onze pony en ze kan er nog heel lang plezier van hebben!

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:54

Mijn dochter is begonnen met een B pony van 1.22 groot.
Nu, sinds afgelopen oktober heeft ze een grote C pony en ze is net 9 jaar.

Moet er wel bijzeggen dat mijn dochter enorm groot voor haar leeftijd is, nu +/- 1.50 meter.

Ik zou dus voor de brave B pony gaan die al het een en ander gezien heeft en dus ervaren is.
Wij hebben vorig jaar onze B pony verkocht aan weer een beginnend ruitertje van 8 jaar....ze rijden nu samen bixies en het gaat heel goed.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:00

@mamabird: het was een manegepaard dus hij werd ook nog door volwassenen bereden, maar volgens mijn moeder (die ook op hem reed) was ik de enige waarmee hij nooit probeerde om kattekwaad uit te halen.
op die leeftijd vind ik zelfstandig opzadelen nog niet strikt nodig, er hoort altijd een volwassene de buurt te zijn om te helpen en een oogje in het zeil te houden ;)
1.70 vind ik zelf ook wat groot hoor, maar een grote pony kan best :j

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:00

Ik zou kiezen voor een brave D-pony, want een B-pony is ze over een jaar misschien al te groot voor. Een D-pony is misschien nu nog aan de grote kant, maar als hij braaf is, is dat geen probleem. Pony's zijn vaak hele taaie beestjes en worden vaak tot in hun 30e gereden, dus 21 lijkt mij zeker niet te oud. Ik zou als belangrijkste eis stellen dat de pony betrouwbaar moet zijn. Voor zon jonge meiden is het belangrijker dat ze allemaal gekke toeren met die pony kunnen uithalen zonder dat er gevaarlijke situaties ontstaan en minder dat er al een uitdaging moet zijn (wat je bij een jonge pony zou hebben).

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:01

Heb dan wel zelf geen kinderen maar wel jongere zusjes. En mijn enigste tip is: Koop een ervaren, oudere pony bij particulieren! Deze pony's hebben al veel meegemaakt, zijn al op concours, kampen, ponyclub, manege enzovoort geweest. Ze hebben al het een en ander gezien, zijn vaak verkeersmak en betrouwbaar. Een jonge pony moet alles nog leren en mijn ervaring is: Groene pony + groene ruiter = ongelukken. Tevens moet je dochter op een rustige en vertrouwelijke manier kennismaken met een eigen pony. In mijn ogen gaat dat niet met een jonge groene pony die nog niet zadelmak is. Natuurlijk zijn niet alle pony's hetzelfde maar over het algemeen kun je het beste beginnen met een oudere pony die al veel heeft gezien.
Mijn tip: Koop een grote C pony ( tegen de D maat aan ) Een mooi tussen maatje, misschien nu nog te groot maar dan kan ze wel even lekker vooruit tot haar 12 a 13e waarschijnlijk. Hierna is de overstap op bijvoorbeeld een E pony maar minimaal. Succes met het zoeken van een leuke pony. Zoek vooral op je gemak, kinderen zijn vaak meteen verkocht. Ga eerst zelf kijken, laat de oud eigenaar rijden en bevalt hij neem dan liefst 2 keer je dochter mee en probeer alles uit wat je wil zien.

PS: Dit vind ik erg leuke pony 's, beide rond de 1.36 dus een mooi maatje ! Beide gereden door kinderen.
http://dieren.marktplaats.nl/pony-s/453 ... nd=28&fs=1

http://dieren.marktplaats.nl/pony-s/453 ... nd=20&fs=1
Laatst bijgewerkt door Anouk_17 op 16-06-11 12:13, in het totaal 4 keer bewerkt

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:06

Mijn dochter was ook zo fijn. Zij kreeg voor haar 7e verjaardag een B-ponytje van toen 12 jaar oud. Superbraaf en fijn te rijden voor zo'n kind. Ze heeft er wedstrijden mee gereden tot ze 11 jaar was. Deze pony heeft haar heel veel vertrouwen gegeven; ze kon er dressuur mee rijden, springen maar ook voluit in het bos. En in de omgang kon ik deze pony blind met haar vertrouwen. Pony is nu 17 en nog kerngezond. (Ik zou haar eigenlijk moeten verkopen maar omdat mijn dochter zo met haar opgegroeid is vind ik dat heel moeilijk. Deze pony mag nooit in de handel of bij een manege terecht komen.) Op haar 11e stapte ze over op een toen 17-jarige D. Zelfs toen nog was dat voor haar best lastig terwijl ook deze pony erg braaf is en zeer fijn te rijden. Deze pony is nu 20 maar werd 2 jaar geleden nog voor een jonge pony aangezien en won een rubriek bestgaande rijpony. Deze pony kan volgens mij ook nog jaren mee. En hoewel ze inmiddels toe is aan een grotere heb ik alweer moeite hem te verkopen. Zijn karakter is goud waard. (En stiekem kruip ik er ook nog wel eens graag op.) Met beide pony's heb ik werkelijk nooit iets aan de hand gehad terwijl mijn paard op 14-jarige leeftijd is overleden. (Deze is overigens vervangen door een 16-jarige.)

Mijn advies: Durf voor een oudere pony te gaan. Kinderen kunnen er een hoop van leren en ze zijn vaak een stuk braver. Bovendien zijn ze relatief goedkoop. En zoals mijn veearts het zegt: Als ze zo oud zijn geworden zonder problemen gaan ze meestal nog wel even mee. Paarden die gevoelig zijn voor bv. beenklachten krijgen vaak al eerder last.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:08

heb niet alle reacties doorgelezen.

mijn mening,hulde aan de new forest pony.
uitzonderingen daar gelaten vind ik het super eerlijke betrouwbare fijne [kinder]ponys.
in jouw geval vind ik het niet zo'n ramp als de pony nogwat groot is.
je dochter gaat lessen op de manege en de eigen pony word gebruikt om er spelenderwijs in te komen.
eer dat ze zelfstandig kan ''hobbelen'' is een Btje al snel weer te klein.
wel moet je kijken of de pony niet te breed is. [bouwtje fjord/haflinger]

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:51

Mijn dochter van 8 jaar rijdt op een welshpony die ondertussen ook door haar wordt ingereden. (ze is ook de enige die er op rijdt)De pony is welliswaar 6 jaar en ontzettend lief maar omdat hij nog niet alles heeft geleerd en mijn dochter ondertussen ook nog veel moet leren is het een behoorlijke uitdaging.

Ik zou eventueel een maatje groter nemen die ontzettend braaf is en waar je dochter nog veel van kan leren. Zoals je zelf aangeeft kun je de pony ook blijven rijden terwijl je dochter aan het leren is. Samen opgroeien klinkt idylisch maar lijkt me niet verstandig (ik heb een 3 jarige merrie en heb de afgelopen 2,5 jaar heel veel bijgeleerd en die situaties was niet geschikt voor lerende kinderen)

Je dochter met de pony samen laten lessen is ook heel wijs.

Succes!! (en veel plezier!!)

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:56

mijn dochter is 8 jaar, 116 cm en 23 kilo .
ze heeft een shetje van 93 cm , een lekker ouderwets ding .

ze kan der alles mee, en past er voorlopig nog wel even op ook .
Al hoewel ze nu mijn ijslander het liefst wil :P maar goed die is ook maar 136 haha

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:03

Ik kreeg toen ik 9 jaar was mijn eerste pony, een shet x welsh merrie van toen 4 jaar, heel pittig en slecht 1 meter hoog.. Wij kenden deze pony al en waren er zo aan gehecht dat mijn zus en ik haar per se wilden hebben. Anders was er nooit een pony gekomen :P Deze pony is dus niet gekocht met oog op de toekomst.
Ik was ook zo klein en woog niets. De eerste tijd durfde ik niet zo goed op haar te rijden, maar later ging het ontzettend leuk, heb ik onderlinge wedstrijdjes met haar gereden en aangespannen mee gedaan aan een optocht. Helaas was ik al te groot toen ik 11 was... Nog niet te zwaar maar ik kreeg vaak naar commentaar als ik buiten aan het rijden was.

Ik zou dus voor mijn kinderen straks gaan voor een oudere pony (vanaf een jaar of 9), met een leuke stokmaat van rond de 1.20/1.30m. Daar kun je als kind best lang op rijden. Een makke welshpony of new forest is ontzettend leuk voor kinderen. Shetjes zijn ook leuk, maar daar is een kind zo uitgegroeid.. En als er dan inmiddels een band ontstaan is, is het weer tranen met tuiten huilen omdat de pony niet weg mag :P ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:14

Ik zou ook vooral even afwachten hoe zij zich ontwikkeld. Als ze een talentje blijkt en ambitie heeft dan past daar een heel andere pony bij dan als ze wat angstig is en vooral lekker wil aanklooien...

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 13:47

Veel reacties al , fijn :j :j

Straks even rustig bijlezen en reageren.

Maar al even hierop

troi schreef:
Ik zou ook vooral even afwachten hoe zij zich ontwikkeld. Als ze een talentje blijkt en ambitie heeft dan past daar een heel andere pony bij dan als ze wat angstig is en vooral lekker wil aanklooien...

Ik vind namelijk dat je hiermee echt een punt hebt, daar heb ik zelf ook in mijn hoofd mee gezeten.
Vooral over mijn twijfel over een c/d pony want zo'n pony gaat behoorlijk wat jaartjes mee en stel je voor dat de pony niet helemaal is wat ze wil , of dat de pony niet aan haar ambities voldoet

Daarom neig ik het meeste naar een oudere B (evt kleine C) pony , hier kan ze spelenderwijs lekker mee opgroeien en verder op de manege lekker lesjes blijven volgen.
En als ze dan te groot is mag de oude pony blijven om zijn oude dag te slijten en kijken we welke kant zij op wil.
Alleen zijn oudere B pony's moeilijk te vinden merk ik wel...

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:01

Een slanke c-pony zou ook heel goed kunnen.
Type welshje, maar dan wel een brave.
Mijn dochter heeft op haar 11e een grote C welsh arabier gekregen. Pony was even oud als haar.
Is ook maar een klein slank meisje, is inmiddels bijna 15 en past er nog steeds prima op.
Zoek in ieder geval een hele brave, die ook verkeersmak is.
Mijn dochter heeft inmiddels al 4 jaar veel plezier van haar pony.
Buitenritjes, mee naar de manege, alles kan met haar.
Ze heeft ook wel haar nukken hoor, maar gaat er nooit vandoor of i.d.
Kon haar altijd met een gerust hart alleen laten rijden in de bak.
Inmiddels zijn ze op elkaar afgestemd, en weten ze precies wat ze aan elkaar hebben.
En hebben dan ook veel plezier in het rijden.
En dat is het allerbelangrijkste, de prestaties komen later wel.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:08

Tja 21 vind ik wel oud...
Als je dochter later ook wedstrijden wil gaan rijden en de pony dan al 23 a 24 jaar is dan kan ze niet zo vaak meer wedstrijdjes rijden..
En wat nou als de pony nu goed is voor 2 a 3x per week en je dochter later iedere dag wil gaan rijden?
Ik zou voor een rond de 10 jarige C pony gaan kijken, verkeersmak, die een sprongetje kan maken en zonder gebreken.
En ook een pony kiezen die braaf is, maar niet sloom, dat ze het leuk blijft vinden ipv geen zin meer hebben omdat hij toch niks doet :)