Eigen paard en een universitaire opleiding: is het mogelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MRIIIS

Eigen paard en een universitaire opleiding: is het mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 18:26

In september start ik met de opleiding pedagogische wetenschappen aan de EUR. Ik heb al een jaar psychologie achter de rug, dus ik weet hoe het er op de universiteit aan toe gaat. Nu hetgeen waar ik al een tijdje, of zeg maar gerust al een aantal jaar, over aan het nadenken ben: een eigen pony kopen terwijl ik nog studeer. De een zegt dat het makkelijk te combineren is, de ander raadt het af. Sinds ik pony's voor anderen ben gaan rijden, is het gaan kriebelen. Een bijrijdpony is leuk, maar elke keer word ik weer geconfronteerd met het feit dat het toch echt niet je eigen paard is.

Ik ben alweer bijna twintig jaar en niet achterlijk; ik ben op de hoogte van de verantwoordelijkheid, de maandelijkse vaste en variabele kosten en heb een lijst gemaakt met benodigdheden. Ook heb ik al contact gehad met een aantal pensionstallen. De stalling zal +- €240 per maand zijn en is +- 20 min. rijden (geldt voor alle stallen waarmee ik contact heb gehad). Ik ben geen fanatieke wedstrijdruiter, dus met een buitenbak en voldoende uitrijmogelijkheden ben ik tevreden.

Over een paar weken ga ik afrijden, koop ik m'n auto en ga ik voor m'n E rijbewijs. Ik woon nog thuis (en hier zal ik tijdens m'n studie blijven wonen) en hoewel m'n ouders me steunen en aangegeven hebben te willen bijspringen als ik het niet red of een keer naar stal te gaan als het mij niet lukt, is het wel de bedoeling dat ik het paard zelf ga onderhouden (met mijn huidige baan is dit dan ook mogelijk). Mijn ouders zijn overigens absoluut geen paardenmensen. Verder ken ik genoeg mensen die mijn pony evt. zouden willen bijrijden mocht ik een bijrijdster nodig hebben.

Ik wil graag eerst alles geregeld hebben voordat het paardje komt. Dus mijn vraag aan jullie: hoe combineren jullie je eigen paard met je opleiding en hoe bekostigen jullie je paard? Wat voor baantjes hebben jullie? Tegen welke problemen loop je aan? Valt het tegen of juist mee? Krijg je hulp van je ouders, van een bijrijdster of sta je er alleen voor? :)

Graag alleen reageren als je een universitaire opleiding doet. ;)

*En ja ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar daar vond ik alleen een topic over het combineren van een eigen paard met een MBO opleiding*

duncie

Re: Eigen paard en een universitaire opleiding: is het mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:30

Hier ben ik ook best benieuwd naar. Ik begin volgend jaar aan mijn HBO opleiding en ook ik loop met het idee (al weet ik het hoe lang).
Dus ik lees even mee als je het niet erg vindt!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:32

Ik ging samen wonen toen ik begon aan de pabo. Had een eigen paard, alleen een bijbaantje als kinderopvangmedewerkster bij de sportschool en stufi. Was wel te doen, maar soms moet je andere prio's maken...
Moet wel zeggen dat ik het paard in kwestie toen al 10 jaar had dus ik was het wel gewend.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:35

hoe zijn je uren? hoeveel vrije tijd heb je nu zodat je die dagelijks bij het paard kan zijn?
Kan je bijvoorbeeld 3 uur weg zonder in problemen te komen met je studie en andere activiteiten.

doe zelf een mbo opleiding maar heb 3 pony's en dit gaat heel goed, al gaat elke vrije minuut wel naar mijn mannetjes <3

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 18:37

Da's een goeie. Tijdens mijn jaar psychologie hoefde ik maar 2 à 3 ochtenden of middagen naar school. Ik had toen genoeg tijd voor mijn bijrijdpony en dus ook genoeg voor een eigen pony :j

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:40

Ik heb ook een paard gehad naast mijn universitaire studie (psychologie) en dat ging prima! Ik had echt meer dan genoeg tijd om ernaast nog te werken en elke dag naar mijn paard te gaan. Had wel een bijrijdster, maar ook niet iedere week en vaak gingen we samen. Alleen in tentamenperiodes was het soms lastig, maar dat lag meer aan mijn eigen planning.
Het probleem komt pas nu ik klaar ben met mijn studie. Het viel me behoorlijk zwaar om iedere avond na het werken nog naar mijn paard te gaan, helemaal omdat ik niet echt naast de deur werk. Ik heb nu ook geen bijrijdster meer en doe het nu 7 dagen per week zelf. Volgend jaar doe ik het dus even zonder paard.
Mijn ervaring is dus kort gezegd dat het prima te doen is om een paard te hebben naast je studie, maar dat je er ook goed over na moet denken wat je na je studie wilt gaan doen en of dat te combineren is met het hebben van een paard.
Misschien een paar jaar leasen een optie? Als het dan niet gaat zit je niet met het probleem dat je je paard weer moet verkopen.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:41

Als ik heel eerlijk ben zou ik even wachten. Kijk gewoon een/twee jaar aan hoe je het allemaal red met je opleiding en mocht je het dan nog zien zitten kan je er altijd voor gaan.
Ik kreeg mijn paard toen ik net op het hbo begon. Opzich was het prima te combineren maar op een gegeven moment was ik alleen maar op school om daarna te gaan werken (om paard te betalen) en de resterende tijd was voor even rijden en dan weer snel verder met huiswerk.
Nogmaals het was te doen maar ik moest er alleen wel dingen voor laten. Mijn klasgenoten gingen regelmatig wat drinken na de les of stappen en heel vaak kon ik niet mee, want ja weer werken en paard doen. Achteraf had ik liever eerst mijn studie afgemaakt en dan pas een paardje genomen.
Ook had ik vaak schuldgevoelens naar paard toe. Ik doe haar niet alleen dus ze kreeg aandacht genoeg maar ik had vaak het idee dat ze tekort kwam en dit zorgde bij mij voor onrust.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:44

ik studeer voor bio-ingenieur en maak lange dagen (half9 tot half6). Vooral in de winter is het stallen mesten in de donker, water dragen in de donker.. en paardjes even aandacht geven. Daarna naar huis en nog even studeren.
Ik heb momenteel 2 paarden, die niet in pension staan en moet dus veel zelf doen.
Vooral in de winter schiet het rijden er wel eens bij in, maar daar maak ik me niet zo druk om. Ze staan buiten en hebben elkaar.

Het is goed plannen, ik weet niet of pedagogische wetenschappen ook lange dagen les heeft.
Als je studie er niet bij inschiet, je voldoende tijd vrij kan maken etc kan ik het alleen maar aanraden. Niets zo ontspannends na een lange dag les om tussen de paarden te zijn ;)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:45

Ik zou het niet doen. In mijn ogen is het niet realistisch om een universitaire studie te willen doen, daarnaast te willen werken om het paard te kunnen onderhouden en daarnaast ook nog dagelijks tijd vrij te maken voor je paard. Neem aan dat je ook nog wat mee wil krijgen van je studentenleven in de vorm van sociale contacten? Dat lijkt me op die manier vrij onmogelijk.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:46

Ik deed tot voor kort pedagogische ws aan de UU, en ik had zeeen van tijd om te werken en naar het paard te gaan (die 8 contacturen, waarvan de meeste facultatief, stellen echt weinig voor). Dat zal jij net zo hebben. Als je slim genoeg bent om je tentamens makkelijk te halen, heb je buiten die 4 tentamenweken per jaar genoeg tijd om je paardje te verzorgen. Je woont nog thuis en je hebt mensen die voor je zouden willen bijrijden, en het klinkt alsof je er echt goed over nagedacht hebt, dus ik zou zeggen: doen. Je klinkt verstandig genoeg, en dit is echt een studie waar je dingen naast kan doen (itt sommige andere universitaire studies).
Laatst bijgewerkt door Imitador op 31-05-11 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:47

Ik doe diergeneeskunde en dat is een studie die erg veel tijd kost. Zit regelmatig 40 uur per week op school. 2 vriendinnen van mij hebben een eigen paard, die ze 6x in de week rijden, maar zij hebben niet veel tijd om erbij te werken. Een vriendin neemt haar paard in de zomer mee naar huis, zet haar op de wei en werkt dan heel veel. De andere leent erg veel, ik vind het niet slim, maarja dat is haar keus.
Pas op, dat je niet dadelijk zoveel tijd kwijt bent met werken om te paard te onderhouden, dat je geen tijd meer hebt om plezier aan je paard te beleven.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:48

Ik heb ook een pony en doe uni-studie ( accountancy). Tot afgelopen februari werkte ik ook nog fulltime ( naast de fulltime studie dus.) Dit heb ik 3 jaar lang gedaan, omdat ik de laatste tijd vaak ( week in week uit) ver van huis moest -en dus in een hotel- voor m'n werk, kon ik mijn studie niet meer met het werk combineren ( en daardoor ook niet meer goed met m'n pony) omdat dat het voor mij niet waard was heb ik er voor gekozen om te stoppen met fulltime werken. Ik heb nu geen parttime baan, mijn studie en ponylief en dat valt weer prima te combineren :)

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:48

Ik rijd een paard bij van iemand die ook op de universiteit studeert. Doe het paard 3x per week en zij 4x per week en ze heeft genoeg tijd hoor;) Goed plannen, dan moet het lukken!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:51

Tsja. Dit is waarschijnlijk totaal niet het antwoord waar je naar op zoek bent.. :Y)

Maar ga je voor de 6jes of de 9'ens bij je studie? :)

Je kan het namelijk halen als je wat minder tijd stopt in je studie, maar dit zal ongetwijfeld ten koste van je cijfers gaan. Het is maar wat je wilt. :)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:52

Ja hoor prima mogelijk.
Ik heb tijdens mijn studie (Farmacie, met lange dagen!) mijn paarden zelf kunnen onderhouden.
Okay wedstrijd rijden was er niet meer bij ivm mijn bijbanen in het weekend, maar dat gold slechts voor de periode van mn studie.
Ben echt geen hoog vlieger (begonnen met MAVO), dus het kwam me niet bepaald aanwaaien en toch is het gelukt.
Zelf ben ik alle dagen nog blij dat ik destijds mn beesten niet verkocht heb, volgens mij is de stap weer te beginnen ná studie in combi met een baan veel groter, dan tijdens de studie je paard(en) aanhouden.
Succes met je keuze!!!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:56

Qua tijd zal het wel gaan redden. Over het algemeen kost een fulltime baan meer tijd dan een fulltime studie.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:58

Mijn paard staat aan huis. Dus dat scheelt een hele hoop. Ik heb zeker geen tijd om veel te rijden, maar ik zorg ervoor dat mijn paard buiten staat en ik dus niet elke dag hoef te rijden of er veel tijd in hoef te steken. Het is allemaal mogelijk, het is alleen prioriteiten stellen en keuzes maken. Zo kun je bijvoorbeeld een bijrijdster nemen voor de dagen dat je tot laat bezig bent. Heb je het ervoor over een paard te nemen als je niet elke dag de tijd hebt om te rijden? Of laat je het afhangen van de tijd die je hebt.

Bedenk je alleen dat je situatie nu niet voor eeuwig is en je het paard, neem ik aan, voor langere tijd koopt. Als je nu wel uit huis wilt gaan, hoe ga je het dan doen?

Ik had het paard al voordat ik ging studeren, ik ben heel blij met haar, maar als ik het over zou doen weet ik niet of ik het weer zo zou doen. Het kost ontzettend veel tijd, het zorgt ervoor dat je altijd verantwoordelijkheden hebt. Het kost erg veel geld. Je krijgt er uiteraard wel veel voor terug. Maar de vraag is of de kosten opwegen tegen de baten.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:09

Ik ben inderdaad na een tijdje ook uit huis gegaan, laatste twee jaar nog bij een studentenvereniging gegaan. in 6,5 jaar tijd heb ik twee studies afgerond (HBO en WO) en in mijn master stond ik bijna een 7,5 gemiddeld. Ik heb inderdaad gezorgd voor een stal waar mijn paard dagelijks buiten kwam en goed verzorgd werd zodat ik ook een dagje over kon slaan als het echt niet lukte. En ik heb een kleine studieschuld opgebouwd. Maar daar heb ik geen spijt van. Ik heb alles gedaan wat ik wilde tijdens mijn studententijd. En nu met banen zoeken is het ook wel handig dat je wat nevenactiviteiten op je cv hebt staan.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:07

Wat leuk Maris! Voor mij is het allemaal goed te combineren. Ik woon niet meer thuis, maar qua tijd kan ik Tivara er goed bij hebben. Soms heb ik iets minder tijd, maar omdat ze 24/7 buiten staat zorgt dat niet voor problemen. Ik heb op dit moment geen bijrijdster, en mijn ouders helpen alleen financieel, niet met de verzorging van de paarden.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:13

Ik heb 4 jaar HBO op kamers met 2 paarden gedaan. Paarden staan bij ouders maandag ochtend heen, donderdagavond thuis. Je hebt best veel vakanties. Maar je gaat door het weinig rijden niet zo snel vooruit. Ben blij dat dat allemaal voorbij is :D

Maar het was zeker te doen. Wel dankzij steun van ouders.

Ik ken iemand die DA is geworden en haar paard net iets buiten Utrecht had gestald. Die ging er iedere dag even heen. Als ontspanning. Dan kon ze vene lekker rijden knuffelen enzo. En dat ging super goed. En het leren ging haar echt niet super makkelijk af. Dus het is te doen!

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:16

Als je er niet 100% zeker van bent; doe het dan niet. Dan kan je beter nog even een x aantal jaar wachten totdat je het wél zeker weet.
Ik heb sinds maart een eigen paard ben ik ben inmiddels van school af en werk nu fulltime. Dit betekend voor mij dat ik elke avond (of eind van de middag) de tijd heb voor me paard. Als ik in deze tijd ook nog zou moeten studeren én nog wat tijd voor mezelf wil zou ik wel in de knoop komen.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:43

Ik ben nu bijna klaar met mijn Bachelor psychologie (VU). Ik heb er bewust voor gekozen om geen eigen paard aan te kopen tijdens mijn studie, omdat ik gewoon nog niet wist hoe mijn studie verder zou gaan verlopen. Misschien red je het wel helemaal niet, of wil je toch wat anders doen, of wil je een stage/master in het buitenland... Nu kan dat! Straks is je stufi op en is de mogelijkheid tot verder leren voorbij.

Wat ik wel heb, is een sponsorpaard. Ik heb dus qua tijd nu wel een eigen paard. Hiervoor heb ik geleasd, daarvoor bijgereden. Ik heb nu 7 dagen in de week een paard, maar hoef voor de kosten niet te werken. Dat scheelt gewoon heel erg veel druk. Ik heb samen met mijn lief (ook student) een mooi huurhuis in centrum Den Haag, een kat, genoeg hobby's en koop wel de onderhoudsspullen (extra tuig, dekjes/dekens, al het nodige onderhoudsspul als vet/teer/EHBO) voor het paard. Ik werk naast mijn studie 1 dag in de week.

Ik ben nu heel blij dat ik er zelf geeneen aangekocht heb. In het begin werkte ik 2 dagen en woonde bij mijn ouders in een goedkopere regio, toen had het makkelijk gekunt. Maargoed, je wordt verliefd, ik wilde samenwonen, studie werd pittiger, minder gaan werken, toch eigen huisje, en verhuist naar regio Den Haag waar de stallingskosten gewoon heel hoog zijn. Toen was het dus ineens veel minder haalbaar. Daarbij heb ik ervoor gekozen om mijn hart te volgen en mijn master aan de Universiteit van Tilburg te gaan doen. Meer reisafstand, en stage, nog minder tijd... Had ik nu een eigen paard gehad, dan kon ie waarschijnlijk op marktplaats of in de lease.

Gelukig ben ik over anderhalf jaar afgestudeerd en het eerste wat er dan komt is een eigen paardje :)

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:46

Als je het financieel aan kan moet het te doen zijn. Ik heb tijdens mijn hele studie 2 bijrijdpaarden gehad, allebei fulltime. Het betekent wel dat je 's avonds vaak naar stal moet, als je college hebt tot 5 uur, of stage moet lopen. Maar ik had ook vaak zat dat college om 2 uur was afgelopen, dus dan heb je tijd zat.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:18

Ik studeer, zit op kamers en heb een paard en een pony die bij mijn ouders thuis staan. Dat gaat eigenlijk allemaal prima. Als het me lukt ga ik midden in de week nog een keer terug naar m'n ouders om te rijden (is 1.5 uur enkele reis met OV).
Vooral in de lente/zomer/herfst (wat langer licht) lukt het me prima om aan het rijden toe te komen en ook de verzorging op me te nemen. Mijn vader voert de paarden als ik er niet ben, maar verder doe ik het toch nog veelal zelf: het regelen van voer/hooi/strooisel, mest uit het weiland scheppen, 's winters de stallen elke week weer helemaal netjes maken (m'n vader haalt dagelijks alleen het ergste er even uit, ik maak het elke weekend helemaal schoon). Maar ook het wassen, kammen en vlechten van de paarden (heb een tinker met véél behang). Het is natuurlijk wel druk (vooral in de weekenden), maar dat heb ik er allemaal dik voor over.
De pony wordt niet zo heel veel mee gedaan, hij wordt 1x per week gereden door een klein meisje en heel af en toe mee gemend. Als ik meer tijd zou hebben dan zou ik ook wel meer met hem doen. Maar dat is gewoon even niet anders.

Het is wel zo dat ik paarden kan houden omdat mijn ouders me steunen. Doordat ik druk ben met mijn studie en in mijn vrije tijd druk ben met de paarden heb ik gewoonweg echt geen tijd om er nog een beetje fatsoenlijk baantje naast te doen. Af en toe eens hier of daar een klusje waar je wat geld verdient lukt natuurlijk wel, maar een vaste baan van een paar uur per week niet.

Voor jou is het natuurlijk een wat andere situatie, je blijft bij je ouders wonen en je paard zet je op een pensionstalling. Thuiswonen is makkelijker, er wordt toch meer voor je gedaan. Waarschijnlijk hoef je niet zelf je boodschappen te doen, te koken, te wassen, schoon te maken, etc. Op een pensionstalling hoef je natuurlijk ook minder te doen dan als de paarden thuis staan en hou je dus automatisch meer tijd over voor andere dingen (vriendinnen, werk, etc.). Maar het is ook wat kostbaarder. Of je dat kunt betalen, weet je zelf het beste.

Qua tijd is het te doen, maar je moet er natuurlijk ook dingen voor laten. Waar een wil is, is een weg. Als je het echt wil en het niet als een verplichting gaat zien maar het leuk blijft vinden dan maak je altijd wel ergens tijd voor je paard. Dat je dan soms nee moet verkopen aan je vriendinnen omdat je anders niet aan rijden toe komt, dat neem je dan op de koop toe. Maar een beetje plannen doet al wonderen. :)

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:23

Ik heb zelf mijn pony tijdens mijn studie gekocht! ik studeerde bedrijfskunde aan de EUR.
Ik heb nu met werken veel minder tijd! Dus ik zou het nu doen als ik jou was. Wat wel helpt is als je een stal neemt waar het voer inclusief is en er gevoerd wordt. Zo kun je rustig een dagje overslaan of minder doen. (ik weet evt wel leuke stallen in de buurt als je tips nodig hebt) Ik sta nu op een stal waar ook gemest wordt, dit is echt idieaal Zo kan al je aandacht naar je pony als je er bent, en niet naar de stal en het voer.
Groetjes!