mensen vinden pony eng! help

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KirstenxxH

mensen vinden pony eng! help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 19:17

er staat een pony bij ons op de manege genaamd Doortje en die doet dit

/3 in een binnenstal probeert ze je te trappen en te bijten
/3 in een buitenstal is ze lief maar kan soms nog proberen te bijten
/3 met halster of hoofdstel is ze 'liever'

en nu is mijn probleem dat mensen bang voor haar zijn en haar niet meer durven te borstelen.
ze doen meteen een halster of hoofdstel (vaak hoofdstel) om, en zadelen haar meteen op.
hoe vies ze nou is ze borstelen NIET.
en ik kan er niet altijd zijn om haar te borstelen voor en na de lessen.

Dus HELP!!
Topic's en hyves
/3 http://ddddoooorrrr.hyves.nl/

/3 [OV] Verleden van Doortje, 11 jarige bruine merrie gezocht

xSanneE_98

Re: mensen vinden pony eng! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 20:32

Het moet tegen de mensen die erop meoten rijden zelf gezegt worden. Ook moeten manege- eigenaren zelf om de zoveel dagen hun paarden zelf poetsen.
Het lot licht dus helemaal in de handen van de manege.

Durf jij het zelf wel ??

_haflinger

dohoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:38

Tja, als het niet om je eigenpaard gaat kun je er weinig aan doen. Geruchten en problemen verspreiden zich op een manege nu eenmaal snel, wat het er waarschijnlijk niet makelijker op maakt (mensen steken elkaar aan met hun angst).

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:42

ik zal even antwoord geven voor de TS.
TS is namelijk een vriendin van mij, en ik rijd zelf ook op deze pony.
Wij zijn niet bang om haar te poetsen en gewoon te pakken in stal.

Dohoef, wat bedoel je met geruchten? Want het is wel degelijk zo dat de meeste gewoon verwachten dat ze lief op stal doet, ze de box open doen en dat de pony dan op hun afstormt, ik denk dan ook dat de meeste op de manege dit al meegemaakt hebben aangezien ze hier al sinds oktober 2009 staat

LadyMadonnaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:43

_haflinger schreef:
Het moet tegen de mensen die erop meoten rijden zelf gezegt worden. Ook moeten manege- eigenaren zelf om de zoveel dagen hun paarden zelf poetsen.

Nee, daar heeft een manege eigenaar ook echt tijd voor :roll:

TS: Leg het eens bij de manege eigenaar voor. Persoonlijk wijs ik mijn lesklantjes (wanneer ik inval) op als ik het vermoeden heb dat de pony niet gepoetst is.. Zelden nodig, maar ik vind dat hier dus ook een stukje bij de instructie ligt (niet het poetsen zelf, maar wel mensen erop wijzen)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:45

Dit is geen rijtechnisch probleem, ik verplaats het naar MA :-)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:47

Bordje op de deur hangen. "verplicht poetsen voor het opzadelen".

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:48

Zulke paarden horen wat meer aandacht te krijgen.. Op de manege waar ik ooit reed hadden ze ook zo'n paard, dat kon alleen in de bak opgezadeld worden en viel in de stal echt aan.
Zulke dieren zouden niet op maneges moeten zijn, spreek de manegeeigenaar er eens op aan?

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:05

Slofje schreef:
Zulke paarden horen wat meer aandacht te krijgen.. Op de manege waar ik ooit reed hadden ze ook zo'n paard, dat kon alleen in de bak opgezadeld worden en viel in de stal echt aan.
Zulke dieren zouden niet op maneges moeten zijn, spreek de manegeeigenaar er eens op aan?

manege eigenaar erop aanspreken is geen optie, die meneer is niet voor redenvatbaar, het is ook meer een mens van het geld dan van het dier. Hij zorgt wel goed voor ze, dat wel, maar hij vindt dat de rest gedaan moet worden door de stalhulpen en/of instructies/ leskinderen

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:20

Wat dit paardje verdiend is denk ik een vaste ruiter. Iemand in wie ze vertrouwen kan krijgen, en waarvan ze weet dat haar baasje haar niks zou doen.

Als dit geen optie is denk ik dat je vooral rust moet uitstralen. Niet bang wezen dat ze trapt of bijt, ga maar rustig in haar staldeur staan. Als ze dit accepteerd doe je steeds een stapje dichterbij. Dit is volgens mij een kwestie van vertrouwen, ik denk niet dat ze veel vertrouwen in de manege kinderen heeft. Miss heeft ze wel ergens pijn. Miss trapt en bijt ze wel OMDAT ze nooit gepoetst word, en omdat er altijd maar een zadeltje op gekwakt word. (meeste manege kinderen gooien een zadel op de rug van het paard op een manier van GOOIEN, en LATEN VALLEN. Dit doet pijn in de rug!) Worden er nog meer dingen met dit paard gedaan, dan lessen? Krijgt ze wel eens een lekker poets dagje, of dat iemand haar eens mee neemt om lekker te grazen aan de hand. Zoja, hoe doet ze dan? Is ze dan lief? Staat dit paard wel eens in de wei, zodat ze daar lekker haar ei kwijt kan? Dit soort dingen zijn allemaal heel belangrijk. Een paard in zijn stal benaderen is vaak moeilijker dan een paard benaderen dat al uit zijn stal is. Dit komt om dat de stal HUN huis is, hun terretorium. En als jij zomaar eventjes hun huis binnen komt vallen... Misschien kan dit paard beter op een poetsplaats gepoetst en gezadeld worden, dan in de stal? Of zet je haar buiten de stal, waar je haar kan poetsen. Dit gaat dan waarscheinlijk een stuk makkelijker dan in de stal! :j

En zoals stef al zegt,, het is idd ook een deel van de instructie om te controleren of het paard goed gepoetst is. Bij mij op de manege gebeurd dit ook heel weinig! Word nu veeeeel strenger op gelet, en ik rijd elke week op een tuiger. Erg groot sterk beest, dat eerst altijd trapte en beet op stal. Hij werd nooit gepoetst, en hoeven waren er slecht aan toe. Tsjaa, een paard dat slaat, ga je natuurlijk niet de hoeven van uitkrabben! Het is helemáál niet erg om met allemaal vuil onder je voeten te lopen, ik loop ook altijd met modder aan mijn voeten en takjes tussen mijn tenen... Vind dit erg jammer altijd van manege's, het is een stukje van verzorging, en kwaliteit. Ik doe dit paard elke week, en elke week zit de mest erin gekoekt, zitten er takken tussen zijn straal, en steentjes in zijn hoeven. (hij heeft nu gelukkig ijzers dus dit is nu veel minder!) Elke week haal ik ze helemaal leeg, en elke week zitten ze weer vol. Kun je na gaan als er paarden zijn waarbij dit helemáál niet gebeurd... Maar goed, TS kan jij niks aan doen natuurlijk! Wil niet dat je denkt dat dit laatste betrekking op jou heeft! Ik vind dat als je je paard niet poetst, dus niet verzorgt, je er ook niet op mag rijden. Zo simpel is het. Ik ga ook niet lopen als er steentjes in mijn voeten zitten, dit doet namelijk zeer. :+ TS, laatste stuk niet op jou gericht!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:26

Akhal_Teke schreef:

Geniaal :')

Denk net dat die pony op een manege thuishoort maar inderdaad bij een particulier of vaste ruiter
Lijkt me voor een manege dan ook niet wenselijk zo'n pony te hebben.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:29

Je kunt ook zelf iedere dag voordat de lessen beginnen die pony gaan poetsen :')

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:30

Ik vindt dat het dan verantwoordelijkheid van de manege is en dat zij dus moeten zorgen dat het beestje gepoetst en gezadelt wordt. Voorkomt tevens ongelukken en voorkomt dat het gedrag erger wordt.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:31

De vaste ruiter is inderdaad geen optie, ik rijd standaard elke vrijdag op haar en TS rijdt zo ongeveer elke dinsdag op haar, voor bevestiging moet je dit even aan haar vragen.

Dat rust uitstralen helpt inderdaad wel iets bij haar, maar tocht wilt ze je blijven aanvallen, ook als je niet bang bent om getrapt of gebeten te worden, ik ben daar persoonlijk niet zo bang voor. In de staldeur gaan staan is ook écht geen optie, omdat ze dan gewoon op je afgestormd komt met d'r oren in d'r nek en tanden ontbloot.
Zou goed kunnen dat ze ergens last van haar rug of mond heeft, ze heeft een litteken op haar schoft, van een schoftwond die ze heeft gehad toen ze hier net was, ze heeft dan nu wel eindelijk een goed passend zadel. Het opzadelen zelf is geen probleem, vindt ze ook niet erg, daarbij trapt of bijt ze niet, ik weet niet hoe ze dat doet als ze in stal opgezadeld wordt, aangezien ik haar altijd buiten de box poets en opzadel. Hier doet ze dan ook geen vlieg kwaad, net als dat als je gewoon met haar gaat stappen of los zet in het bakje, dan kan je haar ook gewoon pakken, uit de wei halen kan ook gewoon, doet ze ook niks. Aan de hand grazen doet ze ook gewoon braaf, dan heeft ze alle aandacht op het gras gericht en doet ze geen vlieg kwaad, je kan bij wijze van spreken op gaan zitten als ze zo graast.

De hoeven zijn er wekelijks niet slecht aan toe, misschien dat er alleen nog wat in zit van de dag ervoor. Maar dit hangt er dan ook vanaf of ze heeft meegelopen in de lessen die dag ervoor, heeft ze dat niet, dan zit er toch aardig wat 'oliebol' in haar hoeven. Niet echt steentjes ofzo, meestal alleen mest.

Pony zelf vindt het ook heerlijk om gepoetst en vertroeteld te worden, als ze buiten haar stal staat. Of als je al een tijdje met haar bezig bent geweest, kan je ook gerust in haar stal haar poetsen, vindt ze heerlijk. Daarom is het ook zo zonde dat het zo slecht gedaan wordt bij haar.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:33

Rider01 schreef:
Akhal_Teke schreef:

Geniaal :')

Denk net dat die pony op een manege thuishoort maar inderdaad bij een particulier of vaste ruiter
Lijkt me voor een manege dan ook niet wenselijk zo'n pony te hebben.

Dit lijkt mij ook nog steeds de beste oplossing, maar denk niet dat ze zo snel verkocht zou worden.

Chaos schreef:
Ik vindt dat het dan verantwoordelijkheid van de manege is en dat zij dus moeten zorgen dat het beestje gepoetst en gezadelt wordt. Voorkomt tevens ongelukken en voorkomt dat het gedrag erger wordt.

Dit is inderdaad de verantwoordelijkheid van de manege, maar de manege doet er dus niet zoveel aan, ze vinden dat de manegeruitertjes het allemaal maar moet doen, naja zo komt het op mij over, en ik loop er al 5 jaar rond ongeveer.
Sinds ze in een buitenbox staat is het gedrag wel iets minder geworden, dan toen ze binnen stond met 4 muren om haar heen, alleen de voorste wand was alleen maar tralies.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:34

Tja, raar beleid denk ik dan.

LadyMadonnaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:23

Diertjec schreef:
manege eigenaar erop aanspreken is geen optie, die meneer is niet voor redenvatbaar, het is ook meer een mens van het geld dan van het dier. Hij zorgt wel goed voor ze, dat wel, maar hij vindt dat de rest gedaan moet worden door de stalhulpen en/of instructies/ leskinderen

[/quote]

Dat klopt toch ook? Daar heeft ie stalhulpen voor., heeft niks te maken met wel of niet voor reden vatbaar zijn IMO

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 00:22

Diertjec schreef:
Dat rust uitstralen helpt inderdaad wel iets bij haar, maar tocht wilt ze je blijven aanvallen, ook als je niet bang bent om getrapt of gebeten te worden, ik ben daar persoonlijk niet zo bang voor. In de staldeur gaan staan is ook écht geen optie, omdat ze dan gewoon op je afgestormd komt met d'r oren in d'r nek en tanden ontbloot.

Het opzadelen zelf is geen probleem, vindt ze ook niet erg, daarbij trapt of bijt ze niet, ik weet niet hoe ze dat doet als ze in stal opgezadeld wordt, aangezien ik haar altijd buiten de box poets en opzadel. Hier doet ze dan ook geen vlieg kwaad, net als dat als je gewoon met haar gaat stappen of los zet in het bakje, dan kan je haar ook gewoon pakken, uit de wei halen kan ook gewoon, doet ze ook niks. Aan de hand grazen doet ze ook gewoon braaf, dan heeft ze alle aandacht op het gras gericht en doet ze geen vlieg kwaad, je kan bij wijze van spreken op gaan zitten als ze zo graast.

Pony zelf vindt het ook heerlijk om gepoetst en vertroeteld te worden, als ze buiten haar stal staat. Of als je al een tijdje met haar bezig bent geweest, kan je ook gerust in haar stal haar poetsen, vindt ze heerlijk.

Dan lijkt mij dit toch meer het waken over haar terretorium... Of dat ze een leider zoekt kan ook heel goed kunnen. Heb even wat stukjes uit je post gehaald waarin ik dit uit haal...

Allereerst, je stapt dus rustig haar stal binnen en krijgt een paard met ontblote tanden op je af vliegen. Stel je neemt een koppigere houding aan wat dit paard niet verwacht. Je laat zien dat je je niet laat bijten. Dan weet ze dat jij de baas bent. Heb je waarschijnlijk een ander resultaat. Want een paard hebben 'gevangen' betekent dat jij hebt 'gewonnen', hij bent dus de baas. Je zal ongetwijfeld daarna een braaf paard hebben. Probeer eens zonder dat halster het vertrouwen van dit paard te winnen, zodat je wél in haar stal mag zónder eerst met haar te troetellen dat moet ook kunnen. Of je nou een kwartier of een uur bezig bent. Het moet. Jij bent de baas! :D

KirstenxxH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 09:28

maar dat bordje op de stal hangen 'verplicht poetsen voor opzadelen' is wel een goed idee. maar de stalhulpen halen het er gw weer vanaf en gooien het weg.

en ik ben er niet bang voor ik krijg er gewoon te pakken. ze doet mij mij en Diertjec niks.

LadyMadonnaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:37

het is ook niet aan jou om bordjes op te hangen :n Hoe goed je het ook bedoelt

KirstenxxH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 09:41

ik ga denk vandaag eens kijken of ze ergens last van heeft, ik ga er masseren

KirstenxxH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 09:43

en stef die stalhulpen willen geen bordjes ophangen omdat ze vinden dat het MAAR EEN PAARD IS

LadyMadonnaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:43

hoe vervelend ook, dan zal je je daarbij neerleggen. Het is niet jou paard, dus je hebt er niks over te zeggen :(:)

KirstenxxH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 09:45

en ik probeer d'r elke dag te zijn voor lessen en dan vraag ik of ze haar hebben geborsteld en dan zeggen ze 'nee' d

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:02

Ik zie duidelijk een paardje met lichamelijke problemen waardoor ze in een kleine ruimte de buigingen in het lichaam als onaangenaam of zelfs pijnlijk kan ervaren...zo scheef als een deur dus !!!

Weer een manege waar ze les geven terwijl ze de problemen van het paard niet zien , OF NIET WILLEN ZIEN !!!
Vaak telt dit laatste....een goedkope pony in de les....
Als niemand bij deze manege de problemen ziet is het wel een hele slechte manege ( eigenaar/ lesgevers/gevorderden )

Deze pony moet geholpen worden en anders naar iemand die die moeite er wel voor wil doen !

JUIST MANEGES HEBBEN ZORGPLICHT EN VERANTWOORDING OMDAT VOLWASSENEN EN KINDEREN HIER KOMEN VOOR DE PLEZIER OF OM HET RIJDEN TE LEREN...IK WOU DAT HIER OOK MEER TOEZICHT OP KWAM !

Bij deze pony moet je bewust omgaan met de pony zijn probleem ...op stal, tijdens het omgaan, halster omdoen, lopend aan de lijn, vloeiende lijnen en beslist niet omtrekken, en in het rijden 4 benen in balans rijden( rechtrichten) ,dan "kontwerk"(achter in balans sterker maken), dan pas kan hij voor loslaten en zich volledig ontspannen, zodra die dit kan kun je hem weer normaal (altijd controleren als je begint !) benaderen/rijden en zal de pony het ook als prettig ervaren !