schofthoogte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juulpollux

schofthoogte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 14:37

sorry als dit bericht niet in de goede forum is geplaatst. :)

Laatst heb ik gevraagd aan mijn ouders of ik een pony/paard mag. Zij gaan overleggen en ik ben aan de gang gegaan met;
de tien vragen voor de koop (ROS uit 2009). En de schofthoogte! ik wist niet welke schofthoogte van het paard bij mij past.
Ik ben zelf 1.75 en ik groei zelf niet meer. Mijn moeder zegt dat ze daar wel tabellen voor hebben, waar ik niks over kon vinden
op internet :') . Weten jullie welke schofthoogte van paard er goed bij mijn lengte zou passen?

groetjes, juul :D

Vesceron

Re: schofthoogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:44

Dat ligt ook een beetje aan jou bouw en de bouw van je toekomstige paard...
Een breed gebouwd paard lijkt al snel groter dus kan met 1.60 al mooi staan als combi, terwijl een rank gebouwd paard met 1.70 pas een mooi beeld geeft.
Van een tabel heb ik persoonlijk nog nooit gehoord, gewoon je gevoel en eigen beeld volgen, laat je zelf filmen als je gaat kijken bij een potentieel paard en je ziet het vanzelf :)

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:46

Dit kan je denk ik ook in het; Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony topic vragen! :j

Het ligt niet alleen aan de schofthoogte maar ook aan de breedte en de bouw van het paard.
Ik denk dat een brede 1,60m jou niet zo mis staan en als je niet van breed houd misschien eentje van 1,70m. Maar aangezien je niet meer groeit zal je ook wel voor wat kleiner kunnen kijken :)

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:48

Ik zou gaan voor een koudbloed vanaf 1,45 (tinker, haflinger, etc.)
Of een warmbloed vanaf ±1,57

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:57

Idd eens met Apple01, een wat breder gebouwde grote D/E-pony kan ook prima, een rank gebouwd paard zou denk ik mooi passen vanaf 1.55-1.60 ;)

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:57

Ligt er ook aan wat je doel is. ;)

Ikzelf rijd bijvoorbeeld western, ben 1.83 en mijn pony slechts 1.50.

Misstaat niet, mede door het gebruiksdoel.
In de dressuurring is het echter geen gezicht, denk ik. :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:00

juulpollux schreef:
sorry als dit bericht niet in de goede forum is geplaatst. :)

Laatst heb ik gevraagd aan mijn ouders of ik een pony/paard mag. Zij gaan overleggen en ik ben aan de gang gegaan met;
de tien vragen voor de koop (ROS uit 2009). En de schofthoogte! ik wist niet welke schofthoogte van het paard bij mij past.
Ik ben zelf 1.75 en ik groei zelf niet meer. Mijn moeder zegt dat ze daar wel tabellen voor hebben, waar ik niks over kon vinden
op internet :') . Weten jullie welke schofthoogte van paard er goed bij mijn lengte zou passen?

groetjes, juul :D

Wat voor type paard wil je? (qua bouw)
Ook daarvan afh. wat een leuke stokmaat is voor jullie.
En wat is je doel met je paard?
Denk dat al die dingen belangrijk zijn om je af te vragen en de stokmaat daaraan te relateren.

Ik zelf kom op de een of andere manier altijd op de kleintjes uit :+ ,
maar ben daar reuze gelukkig mee.
(wel forse kleintjes.. ik ben 1.84 en heb een D van 1.47 en een E van? 1.55??
De eerste startte ik mee in de dressuurde tweede is mijn huidige wedstrijd paard.)

juulpollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 17:07

ik wil graag een warmbloed met lange benen en graag wel een dun paard, ik heb echt enorme lange benen en een klein bovenlijf in verhouding :o . Mijn doel is springen met het paard! :D

oneword

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:05

Dan zou ik toch eerder aan aan groot paard denken van 1.65/1.70.

karel162

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 01:11

1.68 tot 1.72, maar ligt eraan hoeveel romp een paard heeft.
begin nou niet aan die koudbloeden, tinkers enz als je sport wil rijden

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 01:33

Dat is zo niet te zeggen. Ieder soort paard "kijkt" anders bij de ruiter. Zo kan een ijslander je best staan, maar een "gewone" pony van dezelfde schofthoogte niet.

Als je dresuur wilt gaan rijden: koop dan een paard, en geen pony (of je moet voor bijv een fjord of haflinger willen gaan). Vaak willen de dresuuurruiters op een gegeven moment toch over van een pony op een paard, en dat zou zonde zijn als je het paardje pas net hebt.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 01:39

Vanaf 1.60 moet wel gaan, maar zou persoonlijk wel voor een wat groter paard gaan. (pubers/adolecenten willen nog wel eens flink in de breedte groeien bij heup/buik/borst).

xnicotina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 02:03

juulpollux schreef:
ik ben aan de gang gegaan met;
de tien vragen voor de koop (ROS uit 2009).

Sorry, mischien offtopic, maar ik heb vanmiddag op stal voor t eerst dat blad gelezen, en ook idd dat stukje over de 10 vragen, leuk dat je daar aan denkt. Toevallig ook, vooral omdat het uit 2009 is :D

Zelf heb ik ook pas een pony gekocht (tuiger ouders) alleen is zij nu ong.. 156m, en ik heb ongeveer jou lengte. Ze moet nog ingereden worden, maar dat zou geen probleem zijn. Ze is ook niet erg stevig gebouwd, vindt haar eerder rank, maar ze gaat nog wat groeien waarschijnlijk.

xMakitax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:53

Ik denk vanaf 1.55/160

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:25

Ik verplaats het even naar PP :-)

peerdekoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:34

Het hangt ook af van de discipline die je doet, de breedte van jou en van je paard.
Als je echt dressuur wedstrijden gaat doen zal ik een groter paard kopen. Bij dressuur moet je er geen millimeter onderuit steken.
Verder als het paard breed is steek jij we minder onder uit dan als hij dunner is.
En als jij wat lichter bent is het minder erg om op een klein paard te zitten.
Je moet ook meer kijken per paard. Maar een pony van 1.45m zal ik iig niet doen. 1.50m moet kunnen. Ikzelf ben 1.78m en heb een pony van 1.52m. En dat past perfect.

juulpollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 11:52

xnicotina schreef:
juulpollux schreef:

Sorry, mischien offtopic, maar ik heb vanmiddag op stal voor t eerst dat blad gelezen, en ook idd dat stukje over de 10 vragen, leuk dat je daar aan denkt. Toevallig ook, vooral omdat het uit 2009 is :D

Zelf heb ik ook pas een pony gekocht (tuiger ouders) alleen is zij nu ong.. 156m, en ik heb ongeveer jou lengte. Ze moet nog ingereden worden, maar dat zou geen probleem zijn. Ze is ook niet erg stevig gebouwd, vindt haar eerder rank, maar ze gaat nog wat groeien waarschijnlijk.

Wat een toeval, ik vind dat artikel met inderdaad die 10 koop-tips wel handig! Leuk dat je een pony hebt en dezelfde lengte als ik dus. :D

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:42

Ik denk dat een paardje van 165 cm - 170 cm heel mooi bij je lengte zou passen met een normale bouw.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:45

Als je een rank gebouwd springpaard wilt, zou ik denken aan 1.68 - 1.74

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:51

juulpollux schreef:
ik wil graag een warmbloed met lange benen en graag wel een dun paard, ik heb echt enorme lange benen en een klein bovenlijf in verhouding :o . Mijn doel is springen met het paard! :D

Ik denk dat je dan rond de 1m70 moet gaan kijken, mag iets minder of meer. Je wilt een smallere warmbloed en je bent vrij lang, zeker met een springpaard heb je liever niet dat je benen ver onder het paard uitsteken ;) Maar het is ook een kwestie van zoeken en uitproberen. Als je een leuk paardje ziet met een redelijke body van 1m63 hoeft dat helemaal geen breekpunt te zijn.

Ik ben zelf bijvoorbeeld 1m70 en rijd vooral met AV's van 1m40 tot 1m55, daar kan ik prima op, zeker omdat ze allemaal een goede body hebben. Met mijn dressuurmaat kom ik wel iets onder de buik uit, afhankelijk van het paard iets meer/minder dan een enkellengte, maar het ziet er helemaal niet storend uit. Met mijn springmaat zit ik gewoon lekker, en kan ik ze niet hinderen.

juulpollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 19:39

oke erg bedankt! *D

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:51

Ik ben 1,74 en mijn paard is 1,68 en dat kan net. Ze had niet kleiner moeten zijn. Zij is ook een rank gebouwd paardje. Dat scheelt dus echt veel. (de bouw van het paard)

Het is eigenlijk gewoon een kwestie van passen en kijken hoe het er uit ziet. En of je merkt dat je met je benen in de knoop. :)

Nu nog duimen dat je een paardje mag van je ouders +:)+

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:55

Als je een rank paard wilt, hebben die vaak niet zo'n diepe koffer, daardoor steken je benen al snel onder de buik uit. Een paard van minimaal 1.65 zou bij jou daarom het mooiste staan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:13

Hoeveel rijervaring heb, je wilt springwedstrijden gaan rijden dan zou ik in de eerste plaats voor een betrouwbaar paard ipv een ranke, slanke volbloed gaan. Voordeel van het springen is dat je op die zadels je benen veel korter hebt dan op een dressuurzadel dus een betrouwbaar, redelijk ervaren paard van ong. 1.65 of iets groter kan prima.

Daphz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:17

Schofthoogte verschilt per paard en per ruiter... Weet je al wat voor een paard je voorkeur zou hebben?

juulpollux schreef:

Off topic: Zou iemand dat artikel toevallig kunnen scannen? Lijkt mij zeer interessant!