brand in stal en halsters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

brand in stal en halsters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 21:27

Heb geen idee of het goed staat, dus verplaatsen mag :)

Naar aanleiding van verschillende artikelen die ik pas uit interesse en deels voor mijn opleiding heb doorgelezen vroeg ik me af hoe het zit met het halsteren van paarden in geval van brand.
Ik las dat de brandweer oefenden met het maken van noodhalsters om paarden uit een brandende stal te halen ( in dit geval dus een oefening)
Nu is het bij ons vaste prik dat iedereen aan de box naast het luik of aan een spijker een oud halster+lang touw heeft hangen dat bij het paard hoort. Voor de mijne heb ik een oud halster die ik een beetje verbouwd heb zodat het ook voor een leek zo snel mogelijk om te krijgen is. de overige tuigen liggen gewoon in de kast.

Het maken van noodhalsters lijkt me tijd kosten die in dat geval niet wenselijk is. Dus ik was benieuwd hoe bokers daar tegen aan kijken of ermee omgaan en misschien ook nog tips. Wij oefenen bijvoorbeeld weleens met een doek over de ogen van het paard en dan toch reageren op commando's. De paarden reageren er vrij rustig.

Cchanny

Re: brand in stal en halsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:28

Ik denk niet dat de brandweer dat gaat gebruiken.
Het moet er allemaal zo snel mogelijk uit, en de brandweer heeft geen tijd om te zoeken naar halsters. Die misschien op de grond zijn gevallen oid.

En in geval van brand/rook is het toch wel anders. Maar misschien helpt het met oefenen met het doek. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:30

Hier ook standaard halster bij de box. Ik heb niet het meest voor de hand liggende maatje hier op stal (shet) en ik zit er niet op te wachten dat ze eerst een poos moeten zoeken voor ze wat passends hebben. Niet perse voor brand, maar gewoon in geval van nood.
Overigens is een noodhalster zo gemaakt, doe je net zo lang over als een stalhalster om doen (lus in t touw maken, neus door de lus, overige stuk touw achter de oren langs slaan, en weer door de lus steken, fluitje van een cent, gebruikte ik vroeger bij de handelaar altijd als we de pony's moesten verweidden en er wilde er 1 niet mee ;) )

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 21:34

je loopt er dus wel echt tegen aan. het bungelt voor je neus, ze zwerven niet rond ofzo. :)
Het is inderdaad niet alleen bij brand handig, maar ook als ze gewoon snel eruit moeten.
Zelf een halster maken lukt nog steeds niet op de manier die jij beschrijft. Heb ook voor een handelaar gewerkt en ken het probleem, maar ik moest altijd flink rennen. ;)

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:35

Waar ik sta hangen de halsters ook standaard bij de box. Een gewoon halster is denk ik net zo makkelijk als een noodhalster, mits de halsters open naast de box hangen natuurlijk..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 21:36

overigens lijkt het me bij een angstig paard niet zo makkelijk snel een zelfgemaakt halster te maken. Als ze gaan gooien met die koppen verlies je of je lus of je krijgt het touw niet over de oren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:37

En hoe denk je dat een onervaren iemand een stalhalster om krijgt bij een kopgooiend paard? Gaat m ook nie worden nie :n

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:58

Bij ons op stal mocht er brand zijn dan maken 2mensen het hek van de wei open en de andere 4 mensen de boxen zodat de paarden zelf naar buiten rennen. (Weide is tegen over de stallen ). Dat lijkt me de snelste manier.. Als je op een manege staat met 70paarden en er is brand dan zijn nooit alle paarden optijd buiten.. Maar daar moeten we maar niet vanuit gaan..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:59

loop je alleen tegen het probleem aan dat paarden bij brand vaak de stal als veilig zien en dus niet zelfstandig de stal uit komen

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 10:13

stef schreef:
loop je alleen tegen het probleem aan dat paarden bij brand vaak de stal als veilig zien en dus niet zelfstandig de stal uit komen

Als de paarden bij ons naar de wei gaan dan worden ook de staldeuren open gemaakt en lopen ( moet wel zeggen 9 van de 10 paarden). Vanzelf naar de wei. Ik denk ook dat paarden het gevaar wel kennen.. Maar dat is bij elk paard anders natuurlijk

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:11

Je kan je halster er altijd hangen, maar de meeste brandweermannen zullen toch een noodhalster maken :) zijn geen ervaren paardenmensen en voor hun is een noodhalster sneller gemaakt als een halster omgedaan.

Paarden komen niet vrijwillig hun stal uit als de ruimte gevuld is met rook. Maakt niet uit of je de deur open zet :n

Bij mij op stal is zeer geregeld oefening voor de brandweer (http://www.rhft.nl/) mijn ponys hebben ook het halster voor de bos hangen maar ze worden altijd met noodhalster geevacueerd (tot groter ergernis voor de brandweerman die ze weer mag vangen in de bak als ze de stal weer inmoeten :+ )

BrandweerZO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:34

Goedendag Bokkers,

Jawel de brandweer van Emmen heeft sinds vandaag een eigen account!! De reden hiervan is dat wij als brandweer het net als eigenaren van paarden, maneges en stallen het punt (brand)veiligheid super belangrijk vinden. Onlangs hebben wij dan ook in samenwerking met studenten van de opleiding Horse Business Management (Stenden Hogeschool) aandacht geschonken aan dit punt. Voor wat betreft onze ervaring met een recente grote brand in de manege in Noord-Sleen en bovengenoemde oefeningen willen wij de volgende punten meegeven:

- de brandweer heeft een aanrijdtijd (maw in de eerste minuten moet er, als dit nog mogelijk is, ook wat gebeuren)
- wij geven dan ook mee dat indien dit nog kan de eigenaar alvast start met de ontruiming van de stallen.
Uit ervaring is gebleken dat paarden ook in geval van brand de stal moeilijk willen verlaten of terug willen naar hun stal. Dit punt zou je bijvoorbeeld al kunnen oefenen. Welke vluchtroutes zijn aanwezig en oefen deze. Paarden en mensen zijn gewoontedieren, maw oefen eens een andere route naar buiten! Laat paarden los en in een groepje naar buiten rennen. De brandweer oefent bijvoorbeeld wel met noodhalsters maken, maar in geval van een brand is er gewoon te weinig tijd!
- het gebruik van doeken wordt genoemd, uit ervaring is gebleken dat lang niet alle paarden hier rustig op reageert. wij zullen dit dan ook niet zo snel toepassen.
- maak een plan wie wat doet in geval van brand (wie belt, wie gaat zich bezig houden met de ontruiming, wie vangt de brandweer op)

Tijdens onze oefeningen hebben de studenten aandacht geschonken aan een ontruimingsplan en de ontruiming. Wij als brandweer hebben geleerd hoe we een paard moeten benaderen, het aanbrengen van een noodhalster, het open maken van een stal (met blinddoek aangezien er vaak weinig zicht meer is).

Naast branden wordt de brandweer ook geconfronteerd met ongevallen en beknellingen.

Hopelijk kunnen jullie wat met bovenstaande info. Stuur gerust een berichtje voor meer info!!

mvgr Brandweer Emmen / Zuidoost Drenthe

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:47

Kijk, dit vind ik nou een nuttig account _/-\o_
Maar "brandweer emmen" hoe doen jullie dat? Ik ga er vanuit dat de meeste brandweerlieden (prof of vrijwillig) weinig tot geen ervaring met paarden hebben, en ik kan me zo voorstellen dat je best even moet slikken als er een bakbeest van 1.80 in paniek staat te zijn en jij moet daar "even" een halster om doen. Krijgen jullie ook training buiten de branden om in het algemene omgaan met paarden? (en ander vee, want bijv een koe lijkt me nog veel lastiger)

Missmoonie86 schreef:
stef schreef:

Als de paarden bij ons naar de wei gaan dan worden ook de staldeuren open gemaakt en lopen ( moet wel zeggen 9 van de 10 paarden). Vanzelf naar de wei. Ik denk ook dat paarden het gevaar wel kennen.. Maar dat is bij elk paard anders natuurlijk

Ja, alleen 1 groot verschil, als de paarden naar de wei gaan staat de stal niet vol rook. Is voldoende onderzoek naar gedaan, 9 van de 10 paarden komen niet vrijwillig de stal uit bij brand, dus deuren open gooien heeft niet zo heel veel nut

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:50

Stef: van wat ik zie bij mij op stal is dat ze inderdaad ook een stuk algemene omgang met paarden krijgen. Hoe te leiden, hoe te halsteren, pootjes optillen en zo. Verder worden ze getraind op het omgaan met de paardeneigenaren (die hebben nog wel eens de neiging om beetje hysterisch te worden)

Maar over het algemeen blijven paarden vrij rustig en laten ze zich makkelijk halsteren en lopen ze redelijk netjes met de begeleider mee. Buiten de stallen (waar het weer veilig is) staat de staleigenaar/hulp/eigenaar paard klaar om hem over te pakken om naar veilige plek te brengen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:51

Volgens mij hebben ze op mijn oude stal geoefend met de wanden eruit trekken net zoals bij het mesten als de eerste dan loopt zal de rest wel volgen blijven kudde dieren.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:53

Prisca schreef:
Volgens mij hebben ze op mijn oude stal geoefend met de wanden eruit trekken net zoals bij het mesten als de eerste dan loopt zal de rest wel volgen blijven kudde dieren.

Dat zou ook een optie zijn. Maar is dat ook geoefend op het moment dat de stal vol rook stond?

BrandweerZO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:10

De brandweer moet jaarlijks verplicht oefenen. Naast de reguliere taken zoals brandbestrijding en hulpverlening worden er ook andere zaken geoefend. Zo is er voor de brandweer les- en leerstof ontwikkeld op het gebied van grote huisdieren en hoe hiermee om te gaan. Rekening houdende met ons verzorgingsgebied (landelijk en heel veel stallen) is het belangrijk dat de brandweer ook weet hoe dieren reageren. Door mijn eigen ervaring met paarden en de vraag van stenden hogeschool hebben wij bewust gekozen voor deze opzet, met als doel zowel brandweer als studenten (toekomstige staleigenaren) moet van elkaar kunnen leren. Na deze oefeningen waren niet alleen de studenten maar ook de brandweermensen behoorlijk enthousiast. Voor de brandweer ging het inderdaad met name om de reactie van het paard en leren hiermee om te gaan. Zo hebben we een "oefenparcours" utgezet waarbij brandweermensen met paard aan de hand een rondje moesten lopen. Al gauw bleek inderdaad het paard niet meer zo eng te zijn!! Kortom wij hebben hier van geleerd.

maritmistppc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:11

Een brandweer man/vrouw gaat denk ik niet om halsters zoeken.
Wel een goed idee maar ik denk dat als er brand in de stal is dat de brandweer gewoon de paarden naar buiten gooit, niet letterlijk maar gewoon naar buiten jagen zegmaar...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:23

Hier ook de halsters recht tegen over de boxen.

Heb hier met krijt op de tralies aangegeven hoe de boxen open moeten. Dat is nogal lastig te zien voor iemand die er niet mee bekend is. Het is een tralie die je naar beneden moet trekken, en die valt helaas verder niet op tussen de andere tralies. Voor de brandweer dus een tip om eens te kijken naar verschillende soorten sluitingen van staldeuren. :)*

In de stal hangt ook een lijst met telefoonnummers, zodat men mij, een dierenarts, buren ed kan bellen indien dat nodig zou zijn (ook bij uitbreken, ziekte ed).

2 Jaar geleden heb ik nav een bosbrand in de buurt direct telefonisch contact gehad met de brw commandant tp, om uit te leggen waar de stal precies in het bos stond, en af te spreken indien de wind zou draaien, men mij zou bellen zodat de paarden tijdig weg gehaald konden worden. Ik liet voor hen de buitenlamp aan en verkoos de paarden binnen te zetten, omdat ze ws in het weiland de benen zouden nemen voor die veilig gekleedde brandweermannen. :D

Dat is een nadeel, een houten stal midden in de bossen. Moet er niet aan denken dat er iemand rookt in zo'n natuurgebied. Blij dat er in warme, droge periodes ook een vliegtuig de lucht in gaat. :j

Hopen dat brandweer Gelderland Midden er ook aandacht aan besteed. :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:24

maritmistppc schreef:
Wel een goed idee maar ik denk dat als er brand in de stal is dat de brandweer gewoon de paarden naar buiten gooit, niet letterlijk maar gewoon naar buiten jagen zegmaar...

Een paard bij brand naar buiten jagen zonder het te begeleiden helpt niet. Een paard zoekt het licht op, dus loopt de brand juist in als het buiten donker is.

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2011 ... anden.html

Wat kunnen hulpverleners en dierenartsen voor elkaar betekenen:
https://docs.google.com/viewer?a=v&q=ca ... saqOB4U7Rg

Rapport brand in veestallen:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=p ... 43PbPRVyKA
Laatst bijgewerkt door Bravura op 11-12-12 16:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:28

Wij hebben standaard vooraan in de stal een stuk touw hangen waar de brandweer in geval
van nood een noodhalster mee kan maken, dus lus om de neus en dan achter de oren langs.

Heb bij Horse Event de demonstratie van de brandweer gezien en direct geregeld dat dit in stal kwam te hangen.
Standaard halsters is leuk, maar de meeste brandweerlieden zullen geen idee hebben hoe dit om te doen en een
noodhalster past bij alle paarden om dus geen gezoek naar halsters in de juiste maten :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:28

Halters? Sorry maar daar heb je helemaal geen tijd voor. Wat je wel moet doen is zorgen dat er altijd een weg is naar een weiland en dat de poort altijd dicht is. als er dan brand uitbreekt ga je alle stallen langs en die gooi je open zodat de paarden naar buiten toe rennen.

Zo hebben ze dat bij ons op stal ook gedaan en toch nog was er geen tijd om 4 paarden te redden.
Moet er niet aan denken hoeveel het er waren geweest als de staleigenaar alle paarden eerst de halsters om moest doen. :(

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:32

Bravura schreef:
maritmistppc schreef:

Een paard bij brand naar buiten jagen zonder het te begeleiden helpt niet. Een paard zoekt het licht op, dus loopt de brand juist in als het buiten donker is.

Maar paarden zijn toch bang voor rook en vuur? Die gaan juist de andere kant dan op.

Top trouwens dat een brandweerman hier reageert!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:37

Ze zijn er bang voor, maar als ze los lopen verkiezen ze licht voor donker, en dan kunnen ze juist de brand in lopen. Dat is instinctief. Ook als ze schrikken van iets wat buiten gebeurd zullen ze de stal niet zomaar willen verlaten. Als paarden trouwens maar los gelaten worden en ze raken buiten alsnog in paniek, rennen ze alle kanten op, dus ook een weg op.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:13

Nou liever dat dan dat ze zeker weten geroosterd worden...