Wanneer heb je talent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marit2

Wanneer heb je talent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 22:07

Misschien domme vraag maar wanneer vinden jullie dat een ruiter talent heeft?
Ik vraag me dat al lang af:)
Want wanneer zie je echt dat als je iemand ziet rijden: 'Hey, die heeft talent!'

Zit nog niet zo lang op bokt dus weet niet zo goed hoe alles werkt! :+

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:10

Dat is nou niet echt in een zin samen te vatten... :)

Welkom op Bokt ;)

opisop_shop

Re: Wanneer heb je talent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:15

je hebt natuurlijk meerdere soorten talent.
Moet wel zeggen dat ik bij jongere ruiters die al goed rijden eerder nadenk over talent, en bij oudere ruiters die al een tijdje rijden en ook goed rijden meer nadenk over het goed kunnen rijden.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:18

Meestal zegt men dat iemand talent heeft als hij/zij goed kan rijden.
Maar ja, tenslotte zijn ALLE prof ruiters ooit ook maar eens begonnen met rijden en pas daarna kwam het "talent".
Iedereen kan in mijn ogen talent hebben, maar het échte talent komt als je doorzet en niet opgeeft wanneer het moelijk wordt! :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:25

nee, imo heb je talent voordat je begint en komt dat door goede inzet en begeleiding tot uiting.

cynthia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:28

Ik heb ruiters gezien die niet zo lang rijden en heel snel dingen oppikken, echt het ruitergevoel al hebben. Ik heb ook ruiters gezien die jarenlang rijden en nog niet goed kunnen rijden. Die eerste groep heeft denk ik talent

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:32

mensen die niet zo goed kunnen rijden hebben sowieso geen talent lijkt mij, dus in jouw verhaal is er geen twijfel mogelijk welke ruiters talentvol zijn.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:33

Toen ik ging paardrijden was het snel duidelijk dat twee mensen totaal geen talent hadden. Arme meisjes belanden meer op de nek van de paarden dan in het zadel :+

Nu vind ik het talentvol als een ruiter zonder dwangmiddelen zijn paard correct rijd, met respect voor het dier en de hoor hem/haar gestelde doelen haalt. Dit kan in mijn ogen een b ruiter zijn die haar paard netjes en correct rijd maar ook een doorzetter die met keihard werken toch het z weet te bereiken.

cynthia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:34

miss_nadine schreef:
Nu vind ik het talentvol als een ruiter zonder dwangmiddelen zijn paard correct rijd, met respect voor het dier en de hoor hem/haar gestelde doelen haalt. Dit kan in mijn ogen een b ruiter zijn die haar paard netjes en correct rijd maar ook een doorzetter die met keihard werken toch het z weet te bereiken.

Hier kan ik niks aan toevoegen heel mooi gezegd

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:37

Ik vind het bij ruitersport moeilijk te beoordelen.
Want heb je talent als je paard netjes een proef loopt? Of heb je talent wanneer je paard op commando kan liggen?
Als je paard 1.20 springt? Wanneer jij gelukkig bent, of wanneer je paard dat is?
En heeft je paard dan het talent of jij? Is het een combi?

Ik weet ook niet of ik paardrijden in het algemeen een talent vind, want je moet het leren.
Niemand reed al gelijk prachtig in het begin. Sneller oppikken vind ik dan wel een talent, maar als je
dat hebt is het niet specifiek met paarden, dan heb je het waarschijnlijk ook op school of werk.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:37

een talent voelt een paard goed aan , en heeft de mogelijkheid om verder te groeien tot het hogere niveau , zonder dwangmiddelen , en dit alles op een prettige manier kan uitvoeren voor zowel ruiter als paard.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:40

RUI -> YRT

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:42

fuego3 schreef:
een talent voelt een paard goed aan , en heeft de mogelijkheid om verder te groeien tot het hogere niveau , zonder dwangmiddelen , en dit alles op een prettige manier kan uitvoeren voor zowel ruiter als paard.

Maar dit is ook weer subjectief. Ik zou dit opvatten als iemand die bitloos rijd, zijn paard lekker 24/7 buiten heeft en wedstrijden doet.
En daarbij heb je dan weer de discussie -> niet elk paard is geschikt voor hogere niveau's. Dus ligt het talent ook voor een deel bij het paard.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:45

In mijn ogen heb je talent als ruiter zijnde op elk (willekeurig) paard kan stappen en hier zo mee weg kan rijden. Dus het ruitergevoel (wat vele niet eens zullen leren) en een paard direct aan voelen op het moment dat ze op stappen.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:48

nee klopt , maar ook bij bv een buitenrit kun je steeds verder komen , kan zijn dat je hem helemaal schrik vrij hebt na enige tijd of dat hij na een paar trainingen er niet meer vandoor schiet , ik zeg maar wat (dan schiet je qua niveau ook omhoog) zo is er voor iedere tak van sport of hobby wel iets te verbeteren.

mocht iemand een paardje kopen dat altijd braaf(echt geen stap verkeerd) is op de weg en loopt als een hobbelpaard , is het moeilijk om te zeggen of de ruiter talent heeft.
om talent tot uiting te krijgen zul je wel tot het uiterste moeten gaan voor zowel ruiter als paard.

Marit2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 15:34

ok, dankjewel!:P

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:43

Quir schreef:
In mijn ogen heb je talent als ruiter zijnde op elk (willekeurig) paard kan stappen en hier zo mee weg kan rijden. Dus het ruitergevoel (wat vele niet eens zullen leren) en een paard direct aan voelen op het moment dat ze op stappen.

helemaal met quir eens, talent is een ruitergevoel wat je niet kan leren. Ik denk dat er ook nog een verschil is tussen aanleg en talent. Er zijn veel meer mensen met aanleg voor paardrijden die door hard werken, veel trainen, goede begeleiding en uiteindelijk veel ervaring net zo ver kunnen komen als iemand met talent. Talent hebben maar heel weinig mensen, Anky heeft talent en een Gerco Schröder met springen.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:48

fuego3 schreef:
nee klopt , maar ook bij bv een buitenrit kun je steeds verder komen , kan zijn dat je hem helemaal schrik vrij hebt na enige tijd of dat hij na een paar trainingen er niet meer vandoor schiet , ik zeg maar wat (dan schiet je qua niveau ook omhoog) zo is er voor iedere tak van sport of hobby wel iets te verbeteren.

mocht iemand een paardje kopen dat altijd braaf(echt geen stap verkeerd) is op de weg en loopt als een hobbelpaard , is het moeilijk om te zeggen of de ruiter talent heeft.
om talent tot uiting te krijgen zul je wel tot het uiterste moeten gaan voor zowel ruiter als paard.

Dat ben ik niet met je eens Fuego3, Juist mensen met talent kunnen onmogelijke dingen doen met een slecht/ of normaal paard. Ik heb een boek van Piet Raaymakers waarin hij verteld dat hij met het schillenpaard over 2 opgestapelde melkbussen sprong als kind. Jan Tops deet ook dat soort gekkengeit, dat konden hun doen omdat ze talent hebben. Wij (neem ik even aan) zouden verongelukken als we zoiets zouden proberen. Dat is het verschil van talent en aanleg (of helemaal geen aanleg ;-))

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:22

Welkom op bokt!
Het kan voor iedereen anders zijn. Als die beter rijdt dan jezelf, heeft het meestal wel talent.

b_o_k_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:25

ik zie (net als muc) een verschil tussen aanleg en talent. Talent is volgens mij meer een natuurlijke begaafdheid waardoor je daar snel in leert en gewoon een gevoel hebt voor (bijvoorbeeld) de paarden. Bij aanleg ben je er ook (boven gemiddeld) goed in, maar is die natuurlijke begaafdheid er niet. je leert ook snel, maar bent er niet bij voorbaat al goed in. (hebt er gewoon meer lessen voor nodig om zo ver te komen als mensen met talent)

Serina_Kay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:40

ik denk dat je talent hebt wanneer je paard zich veilig bij je voelt en je vertrouwd

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:00

Ik vind dat een ruiter talent heeft wanneer hij doelen kan bereiken met zijn paard zonder hulpmiddelen te gebruiken en met respect.

Ook vind ik dat een ruiter talent heeft wanneer hij niet alleen maar dingen "volgens het boekje" op lost maar ook doormiddel van gevoel.

Het maakt imo daarbij niet uit wat voor soort ruiter je bent en welk niveau je hebt.

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:00

talent heb je wanneer je je ver met je paard komt als een team. dus op de goede manier xd. sommige slaan en schoppen en dat vind ik gemeen. je paard verdient dan beter denk ik altijd.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:04

In de paardensport? Wanneer je veel geld hebt ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:05

Ik heb 2 jaar geleden een meisje in m'n beginnerslessen gekregen, die nu al bij de vergevorderden tussen de volwassenen rijdt.
Het meisje is een waar natuurtalent, van een caliber dat ik nog nooit eerder heb gezien.

Het is niet iets dat makkelijk valt uit te leggen, maar na de eerste of tweede les is het al vrijwel duidelijk.
Het is dingen snel oppikken, van nature een perfecte houding, een soort van natuurlijk begrijpen van paarden....eigenlijk heel veel subtiele dingen die samen heel snel in het oog springen :)