Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Prisca schreef:Gelukkig staan nog altijd de beste stuurlui aan wal....en als ze winnen staan we toch te juichen.
Ene beste voor het paard is als niemand er meer OP gaat zitten. Denk dat hier ergere gevallen zitten dan Anky en Edward....
Sjors493 schreef:Ik open dit topic om eens te zien hoe jullie denken over de rijtechnische aspecten van o.a. Anky en Edward. Denk hierbij voornamelijk aan het spoor-gebruik, Rollkur, en het gebruik van een Stang en Trens hoofdstel.
Ik zelf vind het niet helemaal rechtmatig. Er staat veel druk op de tong ivm S&T, bij iedere stap een spoor in hun buik, en constant met een gebogen nek lopen.
Hoe zien en ervaren jullie dat? Graag met een goede onderbouwing.

di_angelo schreef:in de hoge dressuursport is het sowieso verplicht een stang en trens te gebruiken, of jij dat nou leuk vind of niet.... en het ingebogen lopen is ook een deel van de beoordeling. als het paard het niet leuk zou vinden of niet zou kunnen lopen ze echt geen foutloze kur,dan protesteren ze wel.
anky en edward rijden zoveel dat ze wel weten wat hun paard nodig heeft en rijden met losse hand. ze zullen de sporen er niet constant diep indrukken, dit zie je aan de reacties van het paard wat geen mooi gezicht is.
sporter schreef:Sjors493 schreef:Ik open dit topic om eens te zien hoe jullie denken over de rijtechnische aspecten van o.a. Anky en Edward. Denk hierbij voornamelijk aan het spoor-gebruik, Rollkur, en het gebruik van een Stang en Trens hoofdstel.
Ik zelf vind het niet helemaal rechtmatig. Er staat veel druk op de tong ivm S&T, bij iedere stap een spoor in hun buik, en constant met een gebogen nek lopen.
Hoe zien en ervaren jullie dat? Graag met een goede onderbouwing.
Hoe weet je dat heb je dat wel eens gevoelt?

gretoes schreef:Prisca schreef:Gelukkig staan nog altijd de beste stuurlui aan wal....en als ze winnen staan we toch te juichen.
Ene beste voor het paard is als niemand er meer OP gaat zitten. Denk dat hier ergere gevallen zitten dan Anky en Edward....
Inderdaad...... stuurlui van 13 jaar.......
denk niet dat anky en edwardecht niet de beroerdste zijn, en echt wel eerlijk naar hun paard of je het nou eens benst of niet,
ook bij hun geldt op de juiste tijd ontspannen,
ik zie het probleem niet zo.
sofiexx schreef:Dat "metgebogenneklopen' heet aan de teugel, dit komt deels voort uit ontspanning vanuit het paardzelf.
verder ik zon stang natuurlijk beetje erg. Maar ze geven veel om hun dieren, dus dierenmishandelaars zijn het zeker niet vind ik.

x,,kelly,,x schreef:sofiexx schreef:Dat "metgebogenneklopen' heet aan de teugel, dit komt deels voort uit ontspanning vanuit het paardzelf.
verder ik zon stang natuurlijk beetje erg. Maar ze geven veel om hun dieren, dus dierenmishandelaars zijn het zeker niet vind ik.
ik noem het liever nageven
Aan de teugel komt bij mij over als kop in de krul en spanning. Niet persoonlijk op jou gericht hoor maar vind het gewoon geen fijne term.
En zoals al vaker gezegt is Edward en Anky weten echt wel wat ze doen anders reden ze echt niet zo hoog