Een paard wat een vermogen waard is, kan geen barrages lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mistid

Een paard wat een vermogen waard is, kan geen barrages lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 10:46

Afgelopen weekend een hele discussie gehad met iemand (op en top dressuurmuts) die een paard rijdt die bij ons op stal staat.
Zij werkt op een stal waar ze veel omgaat met de stalamazone voor de springpaarden.
Stalamazone had een concours gehad, vertellen hoe het ging, blabla. Beetje meer over het paard verteld, paard was een VERMOGEN waard (werd nadrukkelijk gezegd), maar het kwam neer op een 5 jarige die in het L loopt.
Als dat paard een barrage mag lopen, worden alle lijnen voluit gereden en nergens afgesneden en ook geen hoger tempo, want als er iets gebeurd met de paard zou het verschrikkelijk zijn, omdat hij een vermogen waard is.

Ik persoonlijk zie dit heel anders, een paard wat een vermogen waard is, is dat niet voor de grap. Die zal dan genoeg potentie hebben om internationaal te gaan lopen. Als dat paard dan nooit een keer heeft geleerd hoe hij een barrage moet lopen wordt dat wel verdomde lastig op zo'n niveau om hem dat nog te leren. Gevolg: paard moet een krappe baragewending lopen, paard kan dat niet, paard knalt vol in een hindernis van pak-'m-beet 1.40m, dan ben je inderdaad en stuk verder van huis. Daarom moet je ze dat al op het lagere niveau en thuis leren.
Thuis wordt met dat paard alleen lijntjes en losse hindernissen gesprongen, ook nooit trainen op krappe wendingen.

Okidoki was ook een vermogen waard. Stond vaak vooraan op de grotere concoursen en was juist daardoor een vermogen waard. Hij liep echt niet regelmatig een eerste plaats omdat hij alleen maar foutloos liep, maar omdat hij daarnaast snelle barrages kon lopen.

Ik hoor het steeds vaker, paard kan nog geen barage lopen want hij is te jong, paard kan nog geen barrage lopen want hij kost een vermogen, paard kan geen barrage lopen want hij heeft dat nooit geleerd. Ik verbaas mij daar over. Wat doet zo'n stalruiter dan? Je wordt niet voor de grap als stalruiter aangenomen, daar moet je toch een beetje knap voor kunnen rijden, en dus zelf ook het barragerijden een beetje in de vingers hebben.

Uiteindelijk ben ik gewoon weggelopen bij haar, ik kan toch niet meer zo goed met haar overweg en had geen zin meer in dat gezeik. Elke keer kwam ze weer met het argument: het paard is een vermogen waard. Als ze het nou gewoon duidelijk uit kon leggen was het voor mij een stuk acceptabeler en spookte het niet steeds in mijn hoofd rond :+ .

Ben benieuwd naar jullie mening... Kan een paard wat een vermogen waard is barrages lopen of niet? En waarom wel/niet?

Dit is overigens geen zeurtopic maar ben echt benieuwd naar de verschillende meningen en onderbouwingen

Zooist

Re: Een paard wat een vermogen waard is, kan geen barrages lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:53

Heb totaal geen verstand van springen, maar als een springpaard een vermogen waard zou zijn, zou het wel makkelijk zijn als tie ook barrages kon lopen en winnen :?

Als tie nooit bovenaan staat, nooit barrages loopt en nooit een rubriek wint zal die ook geen vermogen waard zijn.... toch?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:55

En al die andere paarden op een willekeurige internationale wedstrijd dan? Het lijkt me dat je die ook niet zomaar voor een appel en een ei kunt kopen. En toch zie je de ruiters regelmatig de nodige risico's nemen in de barrage.
Het lijkt me dat men er toch eens aan zal moeten geloven om zo'n paard een barrage te leren lopen (al is 5 jaar, zoals in het voorbeeld in de openingspost, misschien nog wat jong)? Anders kom je volgens mij op een gegeven moment niet verder in de sport...

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:56

Ik ben het helemaal eens met Zooist, ik vind het ook een vreemd verhaal :? Het komt een beetje op mij over alsof het paard misschien minder presteert dan verwacht máár een topafstamming heeft dus alsnog een vermogen waard is :+ Dat er een excuus wordt verzonnen waarom hij in barrages dan niet zo lekker gaat..

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:57

Ik ben het helemaal met Zooist eens, maar heb ook niet zoveel verstand van springen (A)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:59

En ik snap best dat je een 5 jarige heel wilt houden en het daarom voorzichtig aan doet. Ik heb geen verstand van springen maar een ding weet ik wel uit andere disciplines: het moet eerst correct gaan wil het later snel kunnen. En ik zou me ook voor kunnen stellen dat een ruiter van een 5 jarig springpaard beslist om een barrage NIET te rijden, om zijn paard te sparen.

En ja, dat vermogen dat het paard waard is, is in een klap foetsie als hij overlijdt aan koliek, in het land zijn been breekt, of niet meer de sport in kan omdat hij door onverantwoordde omgang een blessure oploopt, of zo hard gepusht wordt dat hij het niet leuk meer vindt.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-04-11 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:59

Ik heb zelf bij een springruiter met vermogende paarden gewerkt en die reed ze in het L ook al op snelheid rond, alleen ging ie natuurlijk niet als de brandweer lopen rijden, maar goed, ze moeten dat wel leren vind ik. Het is natuurlijk logisch dat je een paard spaart, maar als je echt zo zuinig bent, moet je hem 24 per dag op stal laten staan en borstelen met een gouden borstel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:03

Overigens zijn paarden ook een vermogen waard...voor mij. Ze zullen misschien nooit wat winnen, en ik zal nooit krijgen wat ik er eventueel voor zou vragen....en uiteindelijk: wie bepaald wat een paard waard is?

Als ieder tweede zin in een gesprek met een ander "mijn paard is een vermogen waard" zou zijn, zou ik ook hard gillend weglopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:05

Ja dat is waar Cassidy. Mja als een paard €50.000.- kost vind ik dat een vermogen.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 11:08

Zooist schreef:
Heb totaal geen verstand van springen, maar als een springpaard een vermogen waard zou zijn, zou het wel makkelijk zijn als tie ook barrages kon lopen en winnen :?

Als tie nooit bovenaan staat, nooit barrages loopt en nooit een rubriek wint zal die ook geen vermogen waard zijn.... toch?

Dat bedoel ik!

Ik heb ook gevraagd waarom het paard dan een vermogen waard zou zijn, en toen zei ze: Hij heeft potentie voor de hogere sport.
Okee, de potentie is er. Dan de rest nog...

Je hebt barrage rijden en barrage rijden. Onder barrage rijden versta ik goed op het achterbeen nette korte wendingen rijden en op de langere lijnen wat voorwaartser. Dus niet het rop en scheurwerk wat je ook veel ziet, want dat is niet rijden maar trek je paard om.

En idd Cassidy, wat is een vermogen. Ik vind een vermogen toch al 50000, daaronder kan je genoeg goede paarden kopen.

Miepie77Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:09

paard is op papier veel waard totdat je er wedstrijden mee gaat rijden, dus ik snap deze benadering ook niet zo, dan wil je toch juist dat ie een paar grote wedstrijden wint?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:10

WD-V -> PP

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:12

geen idee welk geslacht het paard heeft maar voor de fok zou het natuurlijk wel kunnen dat het beest interessant is?

als ze hem gewoon op basis van winstpunten (= geen strafpunten) op een predikaatniveau krijgen dan hoef jij er in principe verder geen wedstrijd mee te winnen als je dat niet willen riskeren

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:12

Ik weet niet of jij ooit op een bekende stal rond hebt gelopen?
Maar paarden die goed springen, houden mensen vaak zoals je dat noemt “heel” ….
Dit wil zeggen, paarden niet gelijk al naar hun top /einde/ vermogen rijden.
Rustig op laten bouwen. Soms zijn paarden die heel goed zijn, paarden met heel veel karakter
Mijn vriend bijvoorbeeld rijdt een paard (internationaal)
Die moet hij thuis juist heel laag springen en vooral rustig. Tijdens parcoursen alleen maar bezig zijn met controle en africhten.
Doet hij dat niet, dan gaat het paard na 3 wedstrijden op hol in het parcours. Dus juist voor een belangrijke wedstrijd wordt dat paard rustig een paar weken laag en onder controle rondgereden.

Wel hebben grote stallen en ruiters vaak zoals ze dat noemen “speedpaardjes” staan..dit zijn de paarden die internationaal in de wat lagere klasses voluit gaan.

Er zijn 101 methoden van trainen. Dit wil dus zeggen, wat voor de 1 goed werkt, werkt bij de ander niet.
Een heel heet paard…kun jij dus voor een grote wedstrijd geen barage laten lopen, in ieder geval niet op snelheid want dan ben je de controle kwijt.
En rustig paard daarintegen kun je misschien juist extra snelheid rijden.
Dus wat voor welk paard werkt…. Verschilt per paard, maar ook per ruiter.
Dat is ook de reden dat sommige ruiters niet met sommige paarden overweg kunnen.

Dus antwoord op jouw vraag: Kan een paard wat een vermogen waard is barrages lopen of niet?

Afhankelijk van het karakter van het paard en de training.

En een paard van een vermogen is nogal relatief…. Ik vind 15.000 al een vermogen!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:19

Paard is pas 5. Lijkt me nergens voor nodig om hem op scherp te rijden. Twee vragen:
Waarom zou die dame het voor jou acceptabel moeten uitleggen? Waarom heb jij gelijk je mening klaar over wat een ander doet met z'n paard? Het is precies die houding waardoor er vaak zo'n slechte sfeer hangt op stallen.
Leven en laten leven zou ik zeggen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:27

handig zeggen van die amazone zeg. :P
een paard wat een vermogen waard is moet naar mijn idee juist een barrage kunnen lopen.
en zeker ook wel wat gepresteerd hebben wil die voor mij deze waarde krijgen.
bovendien vind ik ook dat je als stalamazone zeker een paard op dat niveau moet kunnen rijden en ze ook netjes rond moet kunnen sturen.
een paard wat een vermogen waard is moet je lekker gaan trainen en dan juist op de krappe lijnen.
volgens mij krijg je dat vermogen er anders ook nooit voor. :P

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:29

Wat is in eerste plaats een vermogen? En op basis waar van wordt dat vermogen bepaald? Talent, papier, eigen interpretatie?

Een goed springpaard zal een barrage moeten kunnen lopen. Dat is gewoon een feit, een paard wat nooit mee doet voor de prijzen zal uiteindelijk niet tot de top behoren. Thuis kun je niet trainen op 'een barrage rijden' op zich, maar wel op schakelen, wendingen en vermogen op de sprong waar je tijdens een barrage een grotere vraag op doet.
Een paard van 5 kan best wel een vooruit gereden worden in een barrage met een zekere voorzichtigheid. Maar uiteindelijk zal er toch pittig gereden moeten worden om prijzen op te halen. Anders komt je 'topper' niet uit de verf.

Maar wat ook interessant is, is hoe topruiters een barrage rijden. Kijk bv eens naar Jos Lansink. Die rijdt over het algemeen altijd vrij behoudend een barrage, maar wel met variatie in tempo en lijnen. Zo kan het ook. Niet altijd als die regionale cowboys die om 5 tientjes een paard inderdaad kapot rijden..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:30

Dat paard is pas 5 jaar en idd aardig jong om in barages voluit te gaan.
Als een paard ouder en sterker is en dressuurmatig goed is aangereden, lijkt het me wel anders.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 11:37

Sky_As, jazeker heb ik vaak genoeg rondgelopen op grote stallen. Kan zelf inmiddels ook wel een beetje springen en weet precies hoe de wedstrijden enzovoorts in z'n werk gaan. Een barrage rijden is niet voluit doorjakkeren en paard omscheuren om maar zo snel mogelijk door de finish te komen. Dit kan gewoon rustig op het basistempo maar wel in aan aantal wendingen binnendoor gaan.

Waves, waarom ze het enigzins acceptabel uit zou moeten leggen? Overal op roepen dat het paard een vermogen waard is, is nou ook niet bepaald een reden. Waarom is dat paard een vermogen waard? Wat noemt zij een vermogen? Op die vragen krijg ik geen antwoord, maar gewoon weer hersenloos: hij is een vermogen waard, hij heeft potentie.
Waarom ik mijn mening gelijk klaar heb? Iedereen heeft zijn eigen opvattingen over de sport, en aanvankelijk hadden we niets om over te discussieren. Maar toen zij over dat het paard een vermogen waard is begon te zagen, reageer ik daar op. Ik vertel haar niet hoe die stalruiter moet gaan trainen, zij vertelt mij wel ongevraagd hoe ik moet gaan trainen maar dat is een ander verhaal.

En wat betreft de slechte sfeer, op mijn stal hangt een hele goede sfeer. Alleen niet wanneer wij samen op stal zijn, en dat komt niet alleen door de paarden maar vooral door persoonlijke dingen tussen ons waarover ik me hier niet ga uitwijden. Ontlopen kan helaas ook slecht aangezien ik hier woon.

Wederom, barrage rijden is niet vol gas zo kort mogelijk omtrekken, maar op het achterbeen korte wendingen op een juiste manier rijden en op de langere lijnen wat schakelen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:44

Haar uitspraak kan op verschillende wijzen opgevat worden natuurlijk:
- Is een vermogen waard, dus we zijn er extreem voorzichtig mee. Blessures kosten immers geld.
- Paard is een vermogen waard, en om die reden krijgt het alle tijd van de wereld en wordt niet direct naar de knoppen gereden. Wat ook weer nauw kan samenhangen met trainingswijze e.d.
- En daarbij is 5 jaar mijn inziens behoorlijk jong om vol aan de bak te gaan.

Als ik kijk naar mijn persoonlijke rijstijl krijgen mijn paarden ook de tijd (vermogend of niet vermogend) iets waarop ik door veel mensen 'extreem raar' ben aangekeken. Hoe kun je nou met een paard dat zoveel geld waard is, rustig aan doen? Dat moet toch per direct gaan lopen? Geld maken? Naamsbekendheid krijgen? Moet ie geen PAVO-cup lopen? etc.
In plaats daarvan kies ik BEWUST voor een methode waarbij zij nog niet geklasseerd worden, de tijd krijgen om 'paard te zijn' (gaan pas met 3,5 a 4 uit de opfok) en worden dan heel rustig op hun eigen tempo klaargestoomd voor het grotere werk. Gevolg: Een paard dat straks vol zelfvertrouwen en met techniek en juiste balans de wedstrijdring betreed én indruk maakt. Een paard dat er nog niet klaar voor is, neem ik simpelweg niet mee op concour. Nooit! Hoe groot de druk ook is...

Ik zal niet snel als argument aandragen dat mijn paard een vermogen kost, en om die reden dit of dat nog niet mag/kan doen. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat het voor veel mensen juist een extra drive is om er minder risico's mee te willen nemen. Een jong dier (hoe goed de papieren ook zijn) met blessures is immers niets waard, wat voor een oud paard (met naamsbekendheid) heel anders kan zijn.

Dat een dier potentie heeft voor de hogere sport wil niet direct zeggen dat je het er z.s.m. uit moet raggen. Ik ken 3 jarigen waarvan ik durf te zweren dat ze het allerbeste in huis hebben en een vermogen waard kunnen zijn/worden.... De basis is er, de rest komt er ook, mits ze de tijd krijgen. Anders zal menigeen gewoon eindigen als amateur sportpaard van Truus en de Pieletjes.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:06

hihihi
wij kunnen elkaar een hand geven.....
vorig jaar kwam er een paard uit de opfok....was 8 jaar oud :P hahaha

de rest is gemiddeld 4 of 5

Pinda_Dipje schreef:
Haar uitspraak kan op verschillende wijzen opgevat worden natuurlijk:
- Is een vermogen waard, dus we zijn er extreem voorzichtig mee. Blessures kosten immers geld.
- Paard is een vermogen waard, en om die reden krijgt het alle tijd van de wereld en wordt niet direct naar de knoppen gereden. Wat ook weer nauw kan samenhangen met trainingswijze e.d.
- En daarbij is 5 jaar mijn inziens behoorlijk jong om vol aan de bak te gaan.

Als ik kijk naar mijn persoonlijke rijstijl krijgen mijn paarden ook de tijd (vermogend of niet vermogend) iets waarop ik door veel mensen 'extreem raar' ben aangekeken. Hoe kun je nou met een paard dat zoveel geld waard is, rustig aan doen? Dat moet toch per direct gaan lopen? Geld maken? Naamsbekendheid krijgen? Moet ie geen PAVO-cup lopen? etc.
In plaats daarvan kies ik BEWUST voor een methode waarbij zij nog niet geklasseerd worden, de tijd krijgen om 'paard te zijn' (gaan pas met 3,5 a 4 uit de opfok) en worden dan heel rustig op hun eigen tempo klaargestoomd voor het grotere werk. Gevolg: Een paard dat straks vol zelfvertrouwen en met techniek en juiste balans de wedstrijdring betreed én indruk maakt. Een paard dat er nog niet klaar voor is, neem ik simpelweg niet mee op concour. Nooit! Hoe groot de druk ook is...

Ik zal niet snel als argument aandragen dat mijn paard een vermogen kost, en om die reden dit of dat nog niet mag/kan doen. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat het voor veel mensen juist een extra drive is om er minder risico's mee te willen nemen. Een jong dier (hoe goed de papieren ook zijn) met blessures is immers niets waard, wat voor een oud paard (met naamsbekendheid) heel anders kan zijn.

Dat een dier potentie heeft voor de hogere sport wil niet direct zeggen dat je het er z.s.m. uit moet raggen. Ik ken 3 jarigen waarvan ik durf te zweren dat ze het allerbeste in huis hebben en een vermogen waard kunnen zijn/worden.... De basis is er, de rest komt er ook, mits ze de tijd krijgen. Anders zal menigeen gewoon eindigen als amateur sportpaard van Truus en de Pieletjes.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:16

Een paard dat een vermogen waard is en met zijn 5 L loopt appart :+

Als ik een hele fijne heb ga ik daar ook niet als een gek mee lopen jakkeren. Maar barrage rijden moet een paard ook leren. Dus dat word wel geoefend.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:29

sporter schreef:

Als ik een hele fijne heb ga ik daar ook niet als een gek mee lopen jakkeren. Maar barrage rijden moet een paard ook leren. Dus dat word wel geoefend.

Het oefenen is iets heel anders, dan direct uitbrengen en rondcrossen. Dus ik begrijp het argument wel 'het is een vermogend dier' maar niet dat je een vermogend dier als wilt starten terwijl het daar zelf nog niet klaar voor is, geef het tijd...

Met 5 jaar en L zegt niets over de prijs, het is afhankelijk van o.a. karakter, potentie, aanleg, papieren etc. Met een paard op L niveau kun je vaak al prima bepalen of het aanleg heeft voor het hogere werk of niet. Ik heb verschillende jonge dieren gereden en het verschil is echt goed voelbaar, vd één weet je gewoon aan de hand van duur en leergierigheid dat ZZ-L misschien zijn top word. Terwijl er ook jonge dieren zijn die het werk zo goed en gemakkelijk oppakken dat zij binnen enkele weken M klaar zijn, zonder al teveel moeite en met goede balans. Dit betreft vaak toch een paard voor wie de lichte tour niet uitgesloten is en een bedrag boven de 25.000 euro zelfs in huidige tijd echt wel op zal brengen.
Daarbij denk ik dat de definitie 'vermogen' voor iedereen divers is. Ik heb voor mensen paarden gezocht die het hadden over een 'vermogen van +- 8.000 euro' maar ook voor mensen bij wie de centen pas begonnen te tellen vanaf 50.000 euro.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:48

Pinda_Dipje schreef:
sporter schreef:

Het oefenen is iets heel anders, dan direct uitbrengen en rondcrossen. Dus ik begrijp het argument wel 'het is een vermogend dier' maar niet dat je een vermogend dier als wilt starten terwijl het daar zelf nog niet klaar voor is, geef het tijd...

Met 5 jaar en L zegt niets over de prijs, het is afhankelijk van o.a. karakter, potentie, aanleg, papieren etc. Met een paard op L niveau kun je vaak al prima bepalen of het aanleg heeft voor het hogere werk of niet. Ik heb verschillende jonge dieren gereden en het verschil is echt goed voelbaar, vd één weet je gewoon aan de hand van duur en leergierigheid dat ZZ-L misschien zijn top word. Terwijl er ook jonge dieren zijn die het werk zo goed en gemakkelijk oppakken dat zij binnen enkele weken M klaar zijn, zonder al teveel moeite en met goede balans. Dit betreft vaak toch een paard voor wie de lichte tour niet uitgesloten is en een bedrag boven de 25.000 euro zelfs in huidige tijd echt wel op zal brengen.
Daarbij denk ik dat de definitie 'vermogen' voor iedereen divers is. Ik heb voor mensen paarden gezocht die het hadden over een 'vermogen van +- 8.000 euro' maar ook voor mensen bij wie de centen pas begonnen te tellen vanaf 50.000 euro.

Daar heb je helemaal gelijk in. Maar in de praktijk kom ik weinig naar mijn mening goede paarden tegen die met hun 5 L lopen. Een goede ruiter met een goed paard die heeft hem al vrij snel klaar voor het M. Nu zeg ik niet dat er geen uitzonderingen zijn maar in het algemeen....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:52

Omdat een paard de M aanbiedt op zijn vijfde, moet je dat er maar meteen uitpersen? Een vijfjarige is nog een puppie hoor!