kosten zadelmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

naatzanen

kosten zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 07:30

Hallo,

Ik wil graag mijn paard zadelmak laten maken. Wat vinden jullie hier de normale kosten voor? En hoe lang duurt het over het algemeen voor je er zelf op kan?

Groetjes Nathalie

Snuupke

Re: kosten zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 07:51

Ik moest 400 euro per maand betalen

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:08

zijn heel verschillend, goed koop kan achteraf erg duur zijn, duur kan ook best meevallen, probleem is eigenlijk wat wil men er voor uitgeven, hoe word het gedaan? ik denk tussen 400 dus en misschien wel 1000 of meer euro.

tos2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:41

Hier in de buurt kost het ongeveer 125euro in de week.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:49

Ligt er aan waar je hem heen brengt en hoe makkelijk/moeilijk je paard is.

Mijn vorige was echt een draak onder het zadel en heeft een maand bij Herman Koorman gestaan. Ik moest 550 eur betalen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:39

RT-P >> PP

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:51

Erg verschillen. Ken er die rond de 125/150 per week vragen maar ook wel een die 250 per week rekent.
Je zul je moeten oriënteren op stallen waar je je paard heen zou willen brengen en dan gewoon contact opnemen en dan kijken of je het het geld waard vindt.

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:58

Ik betaal €135 incl BTW per week, en gemiddelde tijd is vaak een maand.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:00

tijd is heel erg afhankelijk van het het paard, het ene paard leert snel en is binnen een week klaar om gereden te worden door de eigenaar... en de ander is na 2 maanden nog niet onder het zadel.
prijs is vooral afhankelijk van je omgeving en of je het aan huis laat doen of dat je hem weg brengt.
Ik vraag 25 euro per keer incl btw per paard voor het mak maken, maar ik kom aan huis omdat ik niet de mogelijkheid heb om de paarden te stallen :)
en dat scheelt wel heel erg in de prijs :)

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:04

hoihoi, Ligt eraan in welke regio je een beetje woont. kwestie van vraag en aanbod. Ik denk idd dat je rond de 500 euro moet uittrekken maar het belangrijkste is dat je bij africhtingsstallen langs gaat en gaat kijken of je bevalt wat je ziet! En de echt goede geven referenties die je na kunt bellen! Doe dat ook want er gebeuren soms drama's met het inrijden die dan opgelapt worden en die je als eigenaar niet te horen krijgt. Komt verderop in je training dan naar buiten en dan ben je te laat. Ben in mijn leven al wat vernaggelde paarden tegengekomen met problemen die waarschijnlijk voortvloeiden uit fouten/ongelukjes bij het zadelmak maken of inrijden. Het kan beter wat langer duren en het gebeurt met rust dan gejakker met een gestresst paard als gevolg. Belangrijk is ook dat je als eigenaar altijd welkom bent!! OOK ONAANGKONDIGD!!

coshin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:07

Je kan hem beter naar iemand brengen die voor zichzelf werkt en die niet commercieel is. die doet het met gevoel en niet met dominantie je hebt paarden mensen en mensen met paarden ..Degene die zoveel geld vragen denken niet aan het paard maar aan het geld.

Of ben ik nu heel negatief??

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:12

coshin schreef:
Je kan hem beter naar iemand brengen die voor zichzelf werkt en die niet commercieel is. die doet het met gevoel en niet met dominantie je hebt paarden mensen en mensen met paarden ..Degene die zoveel geld vragen denken niet aan het paard maar aan het geld.

Mijn merrie was bereid heel ver te gaan onder het zadel, iemand die op haar ging zitten met 'gevoel' maakte ze letterlijk met de grond gelijk! (steigeren, achterover laten klappen, bokken tot je er op de kop af ging) zij had iemand nodig die wist wat ie deed en die BRUTAAL durfde te zijn. Laat het zadelmak maken maar aan de profs over ipv aan de penny meisjes die eerst weken gaan longeren ;) Ik krijg er al kippevel van als ik er aan denk.

coshin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:17

Ik heb het ook niet over penny meisjes...als je dat dacht..maar er zijn vele manieren om je paard zadelmak tekrijgen, en ik denk dat je meer op lijn moet zitten met paard , dan met het geld

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:21

Ik rij vanaf mijn 7e, heb er meerdere zadelmak gemaakt en zodra je de rotte appel tegenkomt (mijn vorige merrie) dan kom je er wel achter dat je nog heel wat tekort komt. En deze merrie is altijd in de hand geweest, heeft met alles in rust kunnen kennis maken maar onder het zadel was ze gewoon hondsbrutaal! En dan heeft het niks meer met geld te maken, dan ga je op zoek naar iemand die weet wat ie doet en vaker dit soort paarden onder zich heeft gehad. Herman Koorman is 1 vd bekendste hier en hij belde me na 2wkn al om te zeggen dat het hopeloos was. (en hij is commercieel hoor, hij leeft er van) hij heeft dr uiteindelijk toch nog 2 weken gehouden (voor mij). Niet alle paarden zijn braaf, sommige hebben een net wat kordate aanpak nodig, en hoelanger je er mee loopt te leuren, hoe brutaler ze worden. Dan doe ik het liever in 1x goed.

coshin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:29

je heb gelijk .. gewoon afranselen ...

Telstar2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:34

coshin schreef:

En waar lees jij dat?? Mijns inziens wordt dit helemaal niet gezegd.
Er is een bijzonder groot verschil tussen kordate aanpak en afranselen...

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:41

in welke regio woon je?
in noord-brabant ligt het zo rond 125-150 per week
en na een week of 4 zijn ze meestal klaar. gewoon stuur en netjes stap, draf galop. vaak zijn ze ook al eens mee naar buiten geweest tenminste waar ik ze heen bracht

coshin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:43

Mijn fout..ben denk ik de enige persoon die niet snapt wat er met kordate aanpak wordt bedoelt, ben ook de enige die vind dat paarden individueel behandelt moeten worden op hun eigen tempo , net als mensen is de een slimmer en sneller dan de ander met dingen, en misschien mankeert een paard iets als hij zo protesteerd( of het zadel wat niet goed ligt) Denk niet dat de meeste mensen een aangepast zadel gebruiken voor een paard wat nog moet groeien enzo?? het enige wat ik zeg: is dat paardenmensen meer gevoel met paarden hebben dan mensen met paarden. en als je je paard kan aanvoelen, heb je ook meer begrip voor je paard en ziijn er andere methode,s dan een ''Kordate aanpak"

Ps Volgens mij zeg ik niks verkeerds toch .. we houden allemaal van paarden en wat is er nou mooier dan je paard op een diervriendelijke en repectvolle manier zadelmak te maken??

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:43

Ik vraag normaal 95 per week, dat is goedkoop in vergelijking met anderen maar ik heb dan ook geen enorme lijst referentie's. Daarnaast doe ik het als hobby erbij en wil ik goed werk afleveren dus ik neem de tijd voor elk paard.
Gemiddeld duurt het een week of 6 en dan heb je een goede basis (dus meer dan alleen stap, draf en galop) maar het verschilt per paard, soms duurt het langer, soms korter, ligt ook erg aan de ervaring die ze al hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:47

PercyLeen schreef:
Herman Koorman is 1 vd bekendste hier

Een van de 2 bekendste :+
Ik snap niet hoe hij en Gert zo naast elkaar bedrijf kunnen voeren, of ze zijn de bekendheid al voorbij en trekken volk uit het hele land, dan maakt het weer niet uit of je buurman het ook doet :P

Edit; de term 'kordate aanpak' is nogal vaag idd, daar kun je echt alles mee bedoelen denk ik.
Als ik hier een groen paard krijg ga ik daar niet na 5 minuten op zitten maar dat wil niet direkt zeggen dat mijn aanpak niet kordaat is lijkt me. Of je al dan niet kordaat bent ligt meer aan hoe je doet wat je doet, hoe je jezelf opstelt tegenover het paard.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:02

coshin schreef:

Wat een ongelooflijk kortzichtige opmerking. Waar zie jij iets als afranselen staan?
Heb je zelf wel eens een heel moeilijk zadelmak te maken paard meegemaakt? En dan bedoel ik niet dat je dat zelf moet hebben gedaan, maar heb je het wel eens zo'n paard gezien? Met andere woorden: weet je wel waar je over praat?
Sommige paarden moeten zéér consequent ingereden worden en dan bedoel ik daar echt niet afranselen mee.

Mijn fout..ben denk ik de enige persoon die niet snapt wat er met kordate aanpak wordt bedoelt, ben ook de enige die vind dat paarden individueel behandelt moeten worden op hun eigen tempo , net als mensen is de een slimmer en sneller dan de ander met dingen, en misschien mankeert een paard iets als hij zo protesteerd( of het zadel wat niet goed ligt) Denk niet dat de meeste mensen een aangepast zadel gebruiken voor een paard wat nog moet groeien enzo?? het enige wat ik zeg: is dat paardenmensen meer gevoel met paarden hebben dan mensen met paarden. en als je je paard kan aanvoelen, heb je ook meer begrip voor je paard en ziijn er andere methode,s dan een ''Kordate aanpak"

Ps Volgens mij zeg ik niks verkeerds toch .. we houden allemaal van paarden en wat is er nou mooier dan je paard op een diervriendelijke en repectvolle manier zadelmak te maken??

Op een kordate, consequente manier aanpakken betekent helemaal niet dat het paardonvriendelijk gebeurt.
Vind je het niet een beetje arrogant te denken (ook als je het sarcastisch bedoelt) dat jij de enige bent die bij een moeilijk paard denkt aan een: niet goed liggend zadel, pijnlijke tanden, dom/zeer sensibel/bang/ enz. enz. paard?
Een kordate aanpak kan zeer begripvol en paard-in-zijn-waarde-latend zijn.
Als je een vervelend kind kordaat aanpakt sla je haar/hem ook niet in elkaar?
En je zegt wel iets verkeerds, want je maakt mensen die de zeer moeilijke paarden berijdbaar maken uit voor afranselaars.
Met bovenstaande beweer ik dus nièt dat er helemaal geen mensen zijn die het wèl verkeerd doen. Het resultaat daarvan heb ik nl op stal staan.

coshin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:06

Maarre mede Bokkertjes, Hoop dat jullie het ermee eens zijn, dat paarden geen dingen zijn , het zijn levende wezens met gevoel en karakter, die verdienen het respect en vooral eerlijkheid .wees eerlijk naar je paard toe en probeer de tijd te nemen voor het dier, alleen dan denk ik dat je echt een band opbouwt met hem/haar. Vertrouwen dat moet groeien, en ben van mening dat je dat moet verdienen.

Als ik dit terug lees denk ik bij me zelf wat een zeikerd, maar zo denk ik echt over mn dieren... sorry

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:10

het is afhankelijk van wat voor een paard het is hoe je het aanpakt etc...

coshin schreef:

hier moet ik wel even op reageren,
niet iedereen die grote bedragen vraagt voor het mak maken doen het voor het geld!!
vergeet niet dat de meeste een eigen stal/bedrijf hebben die wel lopende gehouden moet worden om brood op de plank te krijgen.
zo'n stal kost niet niks, elke dag stro, hooi, brokken en water, maar ook afmesten etc kost geld.
maar dat is nog niet alles, iemand die paarden mak maakt heeft te maken met een hoog risico(ik hoef denk ik niet uit te leggen dat paarden zadelmak maken/africhten/beleren een van de gevaarlijkste en moeilijkste beroepen is in de paardenwereld?) zelfs al heb je een super manier, doe je alles met rust en heb je nog nooit een ongeluk gehad, toch werk je met jonge levende dieren die je iets moet aanleren waar zij totaal niks van begrijpen...
als er iets met zo iemand gebeurt b.v. hij breekt een been oid, loopt hij wel in een klap onwijs veel inkomsten mis, maar zijn stal moet ook blijven draaien en kost ook geld, en hij moet iemand in huren die zijn taken overneemt oid... kost allemaal weer extra geld.

dus zo'n hoog bedrag komt niet omdat het geldzuigers zijn, of omdat ze geen respect hebben voor het paard...
het komt juist doordat ze veel respect hebben, ze weten wat een paard kan aanrichten...
en daardoor vragen ze meer omdat er eigen risico in zit ;)

coshin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:11

voor de aangevallende onder ons , mijn excuses voormij interpetatie van kordate aanpak.Dit bevat veel meer dan alleen het afranselen van het paard, Had dit ook niet zo mogen verwoorden. en mijn mening over hoe ik het liefst mijn paarden zadelmak maak valt blijkbaar niet in de smaak bij menigeen dus zal hier ook verder geen uitspraken over bokken...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:11

coshin schreef:
Maarre mede Bokkertjes, Hoop dat jullie het ermee eens zijn, dat paarden geen dingen zijn , het zijn levende wezens met gevoel en karakter, die verdienen het respect en vooral eerlijkheid .wees eerlijk naar je paard toe en probeer de tijd te nemen voor het dier, alleen dan denk ik dat je echt een band opbouwt met hem/haar. Vertrouwen dat moet groeien, en ben van mening dat je dat moet verdienen.

Als ik dit terug lees denk ik bij me zelf wat een zeikerd, maar zo denk ik echt over mn dieren... sorry

maar wat heeft dat met dit topic te maken?
ik denk dat ze op de grote africhtingsstallen echt wel weten hoe of wat ze met een paard moeten doen hoor ;)