Angst manegeles

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rosy1326

Angst manegeles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 19:08

Hallo iedereen,

Waar ik mee zit: ik ben bang voor/in de manegeles! En voor de manegepaarden (tijdens het rijden, dan).
Elke keer gaan de paarden er vandoor, en je MOET per se galoperen (als je dat niet doet gaan ze met de longeerzweep achter je aan)!

Iemand anti angsttips enz.?

Alvast bedankt!
x

Hanne_Deedee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:13

rosy1326 schreef:
Hallo iedereen,

Waar ik mee zit: ik ben bang voor/in de manegeles! En voor de manegepaarden (tijdens het rijden, dan).
Elke keer gaan de paarden er vandoor, en je MOET per se galoperen (als je dat niet doet gaan ze met de longeerzweep achter je aan)!

Iemand anti angsttips enz.?

Alvast bedankt!
x

ik wil je wel tips geven , maar weet je waardoor je die angst gekregen hebt ?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:14

Misschien een andere manege proberen, in de manege waar ik heb leren rijden waren de paarden heel braaf, en moest je niet galloperen als je niet wou.

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 20:54

Seltje schreef:
Misschien een andere manege proberen, in de manege waar ik heb leren rijden waren de paarden heel braaf, en moest je niet galloperen als je niet wou.

De dichtsbijzijnde manege is meer dan 10 km verderop... Dus dat gaat niet zo makkelijk...

Apple

Re: Angst manegeles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:43

-> MA

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:46

Tegen de manege zeggen dat je er niet vn gediend bent om in galop gejaagd te worden en als ze je niet serieus nemen dan toch idd een andere manege zoeken of iets dergelijks. Heb je een auto? Want dan is 10km nog niet zo'n ramp.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:47

Seltje schreef:

Inderdaad,
ik vind het een hele rare reden dat je MOET galloperen.. :=

Zou inderdaad voor een andere manege kijken, want het is niet goed voor je zelf vertrouwen en voor je plezier. Want zo stap je niet meer voor je plezier op een paard.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:50

Ik denk eigenlijk idd dat dit niet de geschikte manege voor jou is. Maar er vanuit gaande dat je dat niet kunt veranderen, enkele anti-angst tips (want daar vraag je immers om :)).

Wat voor mij hielp tegen m'n angst bij het galopperen was voordat je gaat galopperen een aantal keer overdreven diep ademhalen en je angst er als het ware uit blazen. Een liedje in je hoofd nemen helpt ook heel erg om te ontspannen. Als de paarden schrikken geldt hetzelfde: twee keer diep in- en uitademen, liedje in je hoofd nemen, ontspannen.

Probeer er op te letten dat je schouders naar beneden blijven, desnoods dwing je ze naar beneden, dan leer je ze uiteindelijk vanzelf wel ontspannen te houden. En goed vooruit blijven kijken! Niet naar het hoofd van je paard, maar er overheen. Dan kun je dingen beter aan zien komen en een trotse houding zorgt automatisch ook voor meer zelfvertrouwen. Klinkt gek, maar werkt echt wel!

Daarnaast kan het ook helpen aan te galopperen achter een ander paard, zodat je zeker weet dat ie er in eerste instantie niet vandoor gaat. En op die manier bepaal je zelf wat er gebeurt, ipv dat je er in gejaagd wordt. Is voor het paard ook niet fijn, daar worden ze ook onrustiger van.

Hoop dat het helpt! Maar als het mogelijk is, zou ik eigenlijk proberen van manege/instructie te wisselen, want dit werkt duidelijk niet voor jou.

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 15:11

bedankt allemaal!
ik heb de angst gekregen omdat elke keer dan de paarden ervandoor vliegen, alle paarden heel moeilijk, eigenwijs (niet leuk eigenwijs) en wegspringerig zijn, geen goede manegepaarden dus.
en dat we echt MOETEN galoperen en doorlopen enz.

verder, ik ben 12, dus dat gaat niet zo makkelijk, een auto hebben.
mijn ouders vinden deze manege goed genoeg (niet echt, maar gewoon qua afstand, 3 minuutjes fietsen ;)), en om me elke week heen en weer te brnegen vinden ze ook niet zo super denk ik. we hebben dan om die tijd ook geen auto, die heeft m'n vader mee naar z'n werk dan.

Maar, nog meer tips?!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:14

Heel herkenbaar...
Bij mij had het geholpen als ik elke week op een vast paard gezet zou zijn. Dit kun je denk ik best overleggen met de instructie. Dan leer je dat paard (of 2) een beetje kennen en weet je hoe hij reageert.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:18

Je kan toch op een ander tijdstip bij een andere manege gaan rijden als je vader en de auto wel thuis is? ;) Leg dit verhaal maar eens uit aan je vader.

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 15:21

_Arwen_ schreef:
Heel herkenbaar...
Bij mij had het geholpen als ik elke week op een vast paard gezet zou zijn. Dit kun je denk ik best overleggen met de instructie. Dan leer je dat paard (of 2) een beetje kennen en weet je hoe hij reageert.

Mag niet, 'dan is het enit eerlijk tegelover de anderen' zeggen ze dan>:(
Maar we mogen nu 2x achetr elkaar op dezelfde, maar dan ehb je heel misschien 1% van een band opgebouwd, moet je alweer op de volgende...

en we hebben maar 1 auto, en me vader heeft die meestal mee, en is vaak laat thuis

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:21

En gaat er ook geen bus naar die manege/ of in de buurt?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:21

Nee 2x achter elkaar schiet niet op. Wat ziet je instructie dan zelf als oplossing?
Is er geen andere dag met een andere instructeur waarop je kan rijden? :)

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 15:34

_Arwen_ schreef:
Nee 2x achter elkaar schiet niet op. Wat ziet je instructie dan zelf als oplossing?
Is er geen andere dag met een andere instructeur waarop je kan rijden? :)

nope, er zijn 2 insturtceurs, en heb bijde al gehad

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:35

Ik las dat je ook een verzorgpaard had. Ben je op je verzorgpaard ook bang?
En waarom vind je de andere manegepaarden eng? Trappen ze, of ben je bang dat jouw paard met ze mee gaat doen?

Waar rij je trouwens, als ik vragen mag (verhaal komt me namelijk wel heel bekend voor). Mag ook via PB :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:44

Het spijt me dat ik het zeg, maar hier is maar een oplossing voor. Een andere manege zoeken!

Het is niet normaal dat ze je dwingen te galoperen door met een longeerzweep achter je aan te jagen.

Het is in een manegeles niet altijd mogelijk mensen met angst de volle aandacht te geven, maar het minste wat je kan doen is die angst niet erger maken en dat is wat ze in mijn ogen wel doen door je met een longeerzweep op te jagen.

Daar komen op den duur alleen maar ongelukken van. Ik denk ook niet dat je ouder daar op zitten te wachten.

En op een zaterdagmiddag? Of is er dan ook geen auto thuis?

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 15:56

heb vz-paard ja, Draver. Daar ben ik niet bang op. En als ik op 1 pony (als ik eens op een pony mag) zit, die wel heel lui is en gaat stilstaan of sowiezo gaat stappen als er wat gebeurt, ben ik dus ook neit bang (soms schirk ik wel, maar de pony doet niks).
Gewoon de ongecontroleerde manegepaarden zijn het.

Ik PB wel ff

en zaterdagochtend is er ook les, maar die is net zo druk als doordeweeks. en meestal gaan we iets doen in het weekend...

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:59

Kom op jongens, ik ben het er wel mee eens dat deze situatie niet ideaal is maar die kan niet (of iig niet door ons) opgelost worden, geef haar dus tips tegen de angst ipv tegen de manege!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:00

Je zou vaker op dat soort paarden moeten rijden als die ene pony... dat is denk ik de enige manier waarop je angst overgaat. Hebben je ouders het er wel eens met de instructrice over gehad? Meestal maken die meer indruk :P

Ik zal even je PB lezen nu :)

Maylea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:01

je kan ook misshien ene prive les proberen??

maar is wel veel duurder

dit verhaal komt me idd bekent voor

welke manege rijd je?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:09

Gewoon naar een andere manege gaan. Of privé-les volgen met een paard/pony die je vertrouwt.

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 16:25

dat ik naar een andere manege moet gaan heb ik nu wel genoeg gehoord

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:26

Niet elke ouder heeft de tijd om dochterlief overal heen te karren ;).

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 16:27

_Arwen_ schreef:
Niet elke ouder heeft de tijd om dochterlief overal heen te karren ;).

idd