Welke maat pony bij kind van 125cm?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XLeandrosX

Welke maat pony bij kind van 125cm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 17:14

Mijn zoontje is ook besmet met het paardenvirus *\o/* _/-\o_ *\o/*
Daar ben ik als moeder erg blij mee. Nu heb ik twee A welshjes die veel te pittig voor hem zijn en een grote kruising shetlandpony (1.20) die ook echt aan het werk gezet moet worden anders begint hij te klieren (lees: bokken, kind er af gooien, galopje heel snel stilstaan) Dus geen echte geschikte pony's voor hem.
Ik wil nu dus op zoek gaan naar een nieuwe pony voor hem. Hij gaf zelf aan dat hij graag een pony wil die super braaf is, en waar hij nog jaren mee vooruit kan. Hij is namelijk erg gehecht aan zijn dieren. Maar hij begrijpt ook dat als een pony te klein wordt hij weg moet. Ik kan niet alles houden.
Nu is hij 6 jaar en 125cm groot. Wat voor een maat pony zouden jullie voor hem kiezen. Ik heb eventueel een grotere ruiter die hem 1 a 2 keer in de week kan rijden om hem braaf te houden (om het zo maar te zeggen).
Ik tweifel zelf erg over de maat een A of een B pony. Wat is jullie ervaring en advies? Mocht je toevallig ook nog een geschikte pony hebben, hoor ik het graag.

lynne_berna

Re: Welke maat pony bij kind van 125cm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:17

c maatje vind ik wel mooi maatje? Kan hij er nog lekker op doorgroeien en kan het grotere ruitertje er ook netjes op rijden:D

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:17

Ik zou dan zelf voor een iets oudere B pony gaan.

saweet_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:20

Ik denk dat je gewoon opzoek moet gaan naar een lieve pony voor kinderen die braaf te berijden is en niet zozeer naar de stokmaat. (Natuurlijk geen paard van 160) maar ik denk dat je wel in een grote range van 120 tot 145 ofzoiets kan gaan kijken. Wat leuk dat zo een klein ventje nu al gek is op paardrijden <3 Succes !!

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:21

Ik zou voor een brave pony gaan, dan maakt denk ik de grote niet heel veel uit, natuurlijk geen shire van 1.80 ;)
maar beter een braaf paard van 1.50 dan een klier van 1.20, dan kan hij er ook langer op rijden & kan je er idd een grotere ruiter 1 a 2x per week op laten rijden!

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 17:23

Hij is gek op meiden en op de manege zijn natuurlijk allemaal meiden.... dus wilde hij de meisjes laten zien hoe stoer hij was dat hij ook kan rijden......zo is het gekomen, maar ondertussen doet hij het met veel plezier. Hij is zo goed voor al onze dieren dat hij een pony verdient. Hij moet geregeld afscheid nemen van lammetjes die hij heeft grootgebracht met de fles en dat is zo hard. Nu wil hij graag iets voor zich zelf wat hier mag blijven tot aan ..........

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:31

Ik vind het best moeilijk, want de keuze op deze leeftijd is toch veiligheid. En dus ook aan de hand. Over 2 jaar is het al weer heel anders. Zou voor nu een B pony doen, hooguit. Het is toch de leeftijd dat ze rond moeten kunnen klooien, plezier moeten hebben, met de minste risisco op een angstige ervaring.

Groter wordt als er iets gebeurt al veel te snel te sterk, aan de hand en in het zadel.

Carrera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:35

Ik zou zelf voor een C of kleine D gaan, hier kunnen ze nog jaren dan plezier van hebben en je kan zo ook de pony laten bereiden door die wat grotere meiden. Heel veel succes met je zoektocht en voor je het weet komt er zo een pony op je pad. Heel erg leuk dat je zoontje ook het virus te pakken heeft. Ik deel bv onze D pony met mijn dochter

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 17:40

Ik dacht zelf ook aan een C pony. Te sterk aan de hand is hier niet echt een probleem. Ik heb hem altijd geleerd, jouw veiligheid gaat voorop. Als het paard te sterk wordt, hij begint te trekken, steigeren, of iets anders waar je bang voor bent, laat je de pony direct los, ga je ergens staan waar je veilig bent. Ik laat hem zowiezo nog niet alleen met een pony die een bit in heeft en een zadel op. (maar eigenlijk nooit, ook niet in de wei of in de stal of op de poetsplaats)
Als hij hem hier op het terrein loslaat, kan het paard nooit de weg op, ons gehele terrein is zodanig afgezet dat zowel de honden als de paarden niet weg kunnen. Erg makkelijk met een stel eigenwijze paardjes....

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:06

RT-P >> PP

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:14

Ik zou denk ik ook voor een grote C gaan of beter nog een (kleine) D maat. Hier heb je jaren lang plezier van en dit dier hoeft dan niet weg, in tegen stelling tot de lammetjes. Ik weet niet hoe groot jezelf bent maar ik pas nog met gemak op een D pony, dus als je zelf niet heel groot bent kun je er zelf ook nog op rijden. Als je dat eventueel wilt of als dat nodig is. Succes met zoeken in ieder geval. En veel plezier samen met het paardenvirus ;)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 20:30

Ben bang dat ik daar te groot voor ben. Ik ben1.72 en weeg 68 kilo. Iets te zwaar voor een Dpony lijkt me.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:31

Leuke dartmoor? :)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 20:33

Ik ken het ras niet, maar zoals ik al zei in mijn begin topic, als je wat leuks voor ons weet hoor ik t graag.

Niosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:34

Ik zou voor een grote C of kleine D gaan. Verder ben ik helemaal besmet met het New Forest Pony virus. Dit zijn over het algemeen goede betrouwbare pony's.

ZilverLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:36

Ik zou gaan voor een erg lieve B,C of D pony.
Volgens mij rijden er trouwens nog aardig wat meiden van die lengte op een D en te zwaar ben je volgens mij zowiezo niet, maar dat is mijn mening.

Ik ben echt helemaal weg van Welshjes, maar die zijn nogal heftig...

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 21:02

Heb twee welshjes staan. Veel te heftig. Ik betaal nu iedere maand de manege stalgeld zodat er grote kinderen op ze rijden. Terwijl ik hier 10ha weiland en mooie stallen heb. Dat wil ik niet meer. Ik ga ze houden tot na de zomer en dan ga ik rustig op zoek naar een fijn nieuw baasje die met ze wedstrijden wil mennen of goede ruitertjes die graag willen springen want dat doen ze super!

ZilverLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:12

Ja dat bedoel ik, de welshjes zijn vaak echt veelte pittig!
Heb er namelijk zelf ook 2...

Maar ik dacht dat new forest pony's koeler in de kop waren, :)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 22:09

Heb vanavond ook zitten kijken naar fell pony's. Maar pfffff wat zijn die duur! Dat zie ik nog niet zitten. Wil best wat uitgeven voor een goede pony maar t moet wel redelijk blijven.

Carrera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:12

Ik heb dus ook een New Forest en deze is helemaal gek op kinderen, mijn ervaringen met de nf is toch dat het goede sociale kinderen pony´s zijn.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 10:35

Weet je niet een leuke die te koop staat?

Carrera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:03

Ank89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:12

Ik zou niet gaan voor een grote D-pony die goed en wel beleerd is... Zoals hierboven.
Ga op zoek naar een brave B of C pony. Als je nu een te grote pony aanschaft en het gaat niet goed, zou het zonde zijn dat je zoontje het plezier erin verliest toch?
op www.sporthorses.nl staan hele leuke!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:15

koop een brave shet waar hij lekker op kan hobbelen.
of een leuke kleine kruising, dartmoor, kleine ijslander.
hij is pas 6, dan lijkt me het leuk dat hij zelf ook zn pony kan zadelen en zelf kan houden.

edit: je hebt zelf ook grotere pony's staan waar hij op kan overstappen.
en misschien wil hij over paar jaar wel mennen met zijn shet en af en toe hobbelen op de grotere pony's

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:49

Ons dochtertje is ook 6 en rijdt met plezier (eigenlijk vanaf zomer vorig jaar, ben ik het pas 'rijden' gaan noemen...daarvoor was het gewoon af en toe eens meeliften op zijn rug ;) ) op haar shetlander. P.C. (de pony) heeft ook z'n streken en is niet altijd de makkelijkste (wat dat betreft zijn ze aan elkaar gewaagd), maar ze begrijpen elkaar steeds beter.
Persoonlijk zou ik voor zo'n jong en onervaren kind niet voor een D-pony gaan, het is toch leuker als ze het zelf allemaal wat kunnen bewerkstelligen. Ons dochtertje is wel een stukje kleiner dan jou zoon, maar ze kan nu bijv. net een half jaartje zelf opstappen op de shet (1m07)

Kijk maar eens in mijn profiel, bovenaan op haar eigen pony en daaronder op mijn Fjord van 1m37. Het scheelt 'maar' 30cm tussen beide pony's maar maakt voor een kind een wereld van verschil!