zoals vele van jullie weten heb ik 2 ezels, Neok en Grijsje Nu heb ik de vraag is het zielig om op een ezel te ryden ik ken mensen die een ezel hebben en die rijden galoperen alles erop. maar zoja wat voor zadel kun je dan het beste hebben?
Neem eens contact op met Jasper (boktnaam) die heeft twee ezels, en daar rijdt ze ook op. En als je niet te zwaar bent en de ezel groot genoeg, kun je er gewoon op rijden. Ik hoop alleen dat ze ingereden zijn....
Ik verzorg samen met een meisje een paar Shetlanders en een ezel. Dat andere meisje, kleiner dan ik, rijd wel eens op de ezel(zie: stappen). Donna is wel ingereden, denken we, alleen moet je heel stil zitten omdat ze anders haar evenwicht niet kan vinden.
Het is niet zielig op een ezel te rijden, mits die is ingereden.
Nou ik ben zelf 1.60 en de ezel rond de 1.20 zelf hebben mij zusje en ik er wel vaak opgezeten zonder dat ze wat doe en stappenenzo. volgens mij kan ze dit wel goed hebben
Nou ik ben zelf 1.60 en de ezel rond de 1.20 zelf hebben mij zusje en ik er wel vaak opgezeten zonder dat ze wat doe en stappenenzo. volgens mij kan ze dit wel goed hebben
ja als ik zie wat die "pak"ezels in buitenlanden dragen..... vind ik erop rijden wel meevallen hoor.
Fenrir
Geplaatst: 24-02-11 22:37
En dat is dus niet waar... ga uit van 20% a 25% van het lichaamsgewicht van de ezel, dat kan hij dragen. Dat wordt iig vaak gebruikt als regel.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 24-02-11 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Eske_B
Geplaatst: 24-02-11 22:37
Een ezel rond de 1.20...
zullen we zeggen: max 50 kilo(en dan echt het maximale, en met 50 kilo alleen wat stappen)
Fenrir
Geplaatst: 24-02-11 22:41
Het gaat natuurlijk niet alleen om gewicht maar ook om lengte. Ik vind 160 wel wat groot voor 'n ezel van 120, als ik bedenk dat ik zelf 163 ben... De ezels hier zijn rond de 115 en daar zou ik nu met deze lengte echt nooit meer op gaan zitten. Denk dat je met 160 ook al gauw te zwaar bent.
Ik zou het niet doen. Je bent aan de lange kant (en de zware), intensief rijden lijkt me geen strak plan. Waarom wil je er per se op rijden? Er zijn zat leuke dingen om met je ezel te doen. Kijk anders eens in dit topic, een hoop mensen met (verzorg)ezels en misschien vindt je daar nog wat nuttige informatie. [RPA] wie heeft er nog meer een ezel?
TS, heb je een idee hoeveel de ezel weegt? Er zijn wel normen voor, een ezel kan 30% van zijn eigen gewicht in levend gewicht tillen (een ruiter) en 20% in dood gewicht. Als de ezel 135kg zou wegen zou hij dus max 45kg kunnen tillen (moet je dan wel zadel en alles bij rekenen). Of het een mooi gezicht is weet ik niet, maar volgens mij moet hij je makkelijk kunnen dragen.
Fenrir
Geplaatst: 25-02-11 23:48
Moet je ezel geen overwicht hebben, want dat betekend dan niet dat hij meer zou kunnen dragen natuurlijk. Overigens kan een te lange ruiter een dier ook flink in de weg zitten ook al is hij/zij niet te zwaar (en zeker als de dieren nog niet zijn ingereden). Vind het alleen een beetje moeilijk voorstellen hoe die verhoudingen qua lengte van TS/ezel eruit zien zo uit m'n hoofd. Overigens gaan de meeste mensen die ik ken altijd uit van 25%. En wat jij zegt, TS is al 45 kilo en dat is zonder zadel.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 25-02-11 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Nachtlampje
Geplaatst: 25-02-11 23:49
Ezels zijn over het algemeen wel sterk natuurlijk.. (denk aan de ezels - natuurlijk zijn die sterker als de ezeltjes die wij hebben hier - die in de bergen "rondritjes" maken) Lijkt me alleen niet echt lekker zitten.. altijd zo'n spichtige rug..
Fenrir
Geplaatst: 25-02-11 23:50
Ik vind ezels persoonlijk heerlijk zitten, ze hebben geen duidelijke schoft dat scheelt (al is dat lastig met zadel/tuig). Spichtige rug hebben ze niet, de ezels waar ik op heb gereden iig niet. En dat ezels oersterk zijn en waanzinnig veel kunnen dragen is niet waar, dat kunnen ze wel maar oud worden ze er niet van.
Ik zou persoonlijk niet intensief (en dan heb ik het niet over een paar keertjes rondstappen) gaan rijden als je echt nét aan past of eigenlijk wat te groot/zwaar bent, vooral niet als het dier nog onbeleerd is.
FeLaRe
Geplaatst: 25-02-11 23:52
Ezels zijn lastdieren. In midden-oosten rijden er ook volwassenen op.
Dat klopt natuurlijk ook Fillfill, ik ging uit van gezond gewicht, niet van overgewicht Een dikke ezel kan alleen nog maar minder tillen. Ik denk dat die 25% een gemiddelde is van de 20% dood gewicht en 30% levend gewicht. Vroeger heb ik wel eens een training gehad voor bij noodgevallen. Toen moesten we een zogenaamd bedwelmd iemand naar buiten tillen. Het is heel raar, maar er zit echt een groot verschil tussen gewicht wat meewerkt en dood-gewicht.
Fenrir
Geplaatst: 25-02-11 23:59
Dat is zeker waar, daarom is 'n iets te zware ruiter die goed kan rijden misschien nog wel beter dan een ruiter die wat minder zwaar is maar er helemaal niks van bakt en alleen maar de beweging van het dier in de weg zit.
Zou goed kunnen wat je zegt van dat gemiddelde. Je kunt het gewicht van de ezel berekenen door de schofthoogte en de borstomvang te meten... 0,0252 x (schofthoogte x 0,24) x (borstomvang x 2,5) geeft het gewicht van de ezel weer. Tabel is gemaakt door de Donkey Sanctuary in Engeland (geldt trouwens alleen voor volwassen dieren), veel ezels kampen met overgewicht (ze worden helaas ook dik van lucht)...
Denk dat TS qua gewicht er nog wel op zou kunnen al moet ze niet veel zwaarder worden - en er komt nog 'n zadel bij, maar ze lijkt me wat lang (als ik het even vergelijk met mezelf en de ezels hier).
Hahha ik heb nooit gezegtdat ik er op wil gaan rijden. en ik ben helemaal niet zwaar of dik ofso. ik vroeg het me gewoon af. ik ken iemand die is ook 13 en die galopeerd erop en doet alles terwijl zij een nog kleinere ezel heeft?