Manegepaardje kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_NaNe_

Manegepaardje kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 11:23

Beste bokkers,

Ik overweeg een eigen paardje aan te kopen. Het beestje dat ik op oog heb is een manegepaard. Ik denk dat dit een goede beslissing is omdat ik het paardje dan niet uit zijn omgeving weg hoef te halen en ik ook weet dat ze hem geen vreemde dingen hebben gegeven zodat hij tijdelijk opgelapt is. Verder weet ik dat hij aangenaam is in de stal en geen stalgebreken heeft.

Maar toch twijfel ik wel een beetje
Ik heb hem weten binnen komen in de manege. Het was een pracht van een dressuurpaardje. Maar hij staat nu toch ongeveer al 2 jaar op de manege en dat dressuurpaard is nu ver te zoeken. Hij drukt zijn rug weg en is nogal sloom op de cirkel. Verder is hij wel heel betrouwbaar en kan ook springen. Hij durft wel eens op een loopje te gaan om aan te sluiten. In die twee jaar op de manege heeft hij z’n kaak gebroken maar dat is volgens de manege eigenaar helemaal genezen. Hij is rond de 12 en heeft papieren.

Ik rij zelf 6 jaar en heb 2 jaar halve stal gedaan. Ik zou graag wat verder gaan dan cirkeltje, diagonaaltje, galopje, dus ik hoop er op dat ik dan samen met dit paardje wat verder zou kunnen geraken. Ik moet dus zelf nog wel wat leren. Daarom twijfel ik of ik ervoor zou kunnen zorgen dat dit paard stilletjes aan zijn dressuur terug opneemt en ook eens een sprongetje doet met mij.

Als ik zou overgaan tot een koop zou ik wel een halve stal nemen. (Ik weet dat het bij ons op de manege niet echt een probleem is om er een te vinden)

Hebben jullie misschien tips?

Nordan

Re: Manegepaardje kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:25

wat bedoel je met halve stal?

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:26

waarom niet ? :) als je er een goede klik mee hebt& het paardje verder gezond is ?
volgens mij staat dit topic hier trouwens verkeerd :P

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:26

waarom ga je niet met dit paardje naar pension? Dan kom je automatisch wat uit die sleur waar jij aangeeft waar je uit wilt komen. Andere plek, andere lesgever... Paarden kunnen dit best aan, geeft een mooie nieuwe start voor jullie beiden.

Laat dit paard wel KEUREN! en geef bij da aan dat ie al eerder kaak heeft gebroken en vaak zijn rug wegdrukt.

wat bedoel jij met halve stal?
Geef dit paard weidegang, sociaal contact in weide, neem les. Laat een zadel aanmeten. En je dressuurtopper laat zich weer zien!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:29

als jij met halve stal bedoelt...
"zelf 50% van de tijd rijden en de andere dagen weer als manegepaard' raad ik je dat af.
Als je echt uit die sleur wilt komen. Zul je met goede begeleiding (niet vanuit de manege want dat is al bewezen dat ie daar lichamelijk niet helemaal goed uit komt) echt ZELF aan de slag moeten.

Om kosten wat te drukken, kun je overwegen met een ander het paard te kopen. En zo alsnog 50-50 uit te komen. Vergis je niet in de kosten (zijn ook veel topics over) en de problemen die je tegen KAN komen omdat ie al zo lang zijn rug wegdrukt. Makkelijk zal het niet zijn.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 12-02-11 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

_NaNe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 11:30

@Nordan: Halve stal= de stalkosten met een eigenaar delen in ruil dat je drie dagen per week met het paardje mag rijden

@Knert: Zou opzich geen slecht idee zijn maar ik woon in een stedelijke omgeving, er is maar 1 manege in de buurt. Verder zijn er wel 1 of 2 privestallingen maar deze hebben geen deftige accomodatie

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:32

ah oke ik dacht dat je het paardje wilde kopen.

Op de wijze die jij in gedachten hebt, denk ik dat je van *** goede huize mag komen om hier zelfstandig mee aan de slag te willen voordat je vooruitgang ziet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:32

als je verder wil komen raad ik halve stal af, ofwel dat je een ruiter vind die op dezelfde manier rijdt als jij, wat redelijk moeilijk zal zijn.
verder zou ik het paardje gewoon kopen ;) na keuring uiteraard

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:33

ik zal manegepaarden niet afkraken. Maar ze hebben nu eenmaal een bepaalde loopwijze aangenomen.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:33

Als je echt wilt dat dit paardje weer in zijn oude glorie terecht komt, raad ook ik je aan om lekker een andere stal te zoeken waar hij veel buiten komt en waar jij les van een andere instructrice/instructeur kunt krijgen :)
Verder staat dit verkeerd, dus ik tem even.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:35

en als je dan toch 50% van de kosten op je wilt nemen, kijk dan rond voor een bijrijdpaard in de prive sferen. Geef aan een bijdrage te willen doen en reserveer lesgeld. Geloof me, hier krijg je meer voldoening uit en die paarden kun je ook een klik mee krijgen.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:36

Ik denk dat ze met die halve stal bedoeld dat ze een betalende bijrijdster wil nemen......

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:37

Citaat:
@Knert: Zou opzich geen slecht idee zijn maar ik woon in een stedelijke omgeving, er is maar 1 manege in de buurt. Verder zijn er wel 1 of 2 privestallingen maar deze hebben geen deftige accomodatie

met alleen een buitenbak gaat het prima! als ze maar dagelijks weidegang hebben met sociaal contact, kom jij je paard EERLIJK tegemoet. Ze verdienen het echt.

solarium en fratsen kun je wel missen hoor. En zelf mesten is ook niet erg.

_NaNe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 11:39

Ik vraag mij ook af: Is het dan voor een ruiter die nog niet zoveel afkent van dressuur, natuurlijk wel onder begeleiding van een instructeur, dan te doen om dit paardje weer deftig te laten lopen. Zou 1 (of 2) ruiters dan niet al veel doen ipv een hoop manege ruitertjes?

Ik geef de voorkeur aan een halve stal omdat ik niet elke dag erheen kan en vind dat het paardje genoeg aandacht moet krijgen. Ook de stalkosten van de manege liggen nogal hoog. Ik zou ergens anders heen gaan als er iets beter in de buurt was, maar dat is dus niet het geval.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:40

Precies, het kan je paard weinig schelen of hij beschikking heeft tot een binnenbak of niet, dat hij buiten kan komen vindt hij leuker.

Ik ging ook niet iedere dag naar mijn toenmalige bijrijdpaard (eigenaren kwamen helemaal niet) maar daar is hij echt niet slechter op geworden.

_NaNe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 11:47

Het kan zijn dat een paardje het niet zo erg vind om in de gietende regen door de modder te rijden maar ik vind dit namelijk toch niet zo fijn. Verder moet ik bij deze stallingen dan zorgen voor een externe instructeur... En die zijn meestal niet zo goedkoop.
Laatst bijgewerkt door _NaNe_ op 12-02-11 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:50

dit staat wel verkeerd! ik TEM even

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:04

_NaNe_ schreef:
Het kan zijn dat een paardje het niet zo fijn vind om in de gietende regen door de modder te rijden maar ik vind dit namelijk toch niet zo fijn. Verder moet ik bij deze stallingen dan zorgen voor een externe instructeur... En die zijn meestal niet zo goedkoop.

Dan rij je niet als het regent. Lekker buiten kunnen lopen is belangrijk voor een paard, wat jij prettig vindt is hierbij van ondergeschikt belang lijkt mij. Goede les is duur maar er zullen wel meer ruiters staan op pensionstallen die ook les hebben/willen, wij hebben daar ook altijd afspraken over gemaakt.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:12

een paard kopen is meer dan alleen voor het rijden , het is een hele berg van onkosten en zorg en aandacht:)

rijden is dat leuke extraatje.

laat het paardje eerst keuren, rug na laten kijken en de kaak.
verder moet je je bedenken wat jij wilt met dit paard.
als je niet elke dag wilt rijden, wat ga je dan doen?

persoonlijk zou ik kiezen voor een stal waar ze veel buiten komen.
binnenbak en luxe dingetjes ben je zo van afgekickt.
dat geld wat je overhoudt kun je steken in een goede lesgever en misschien een leuke clinic. :)

_NaNe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 12:16

In België regent het de helft van de tijd...
Maar ik heb een tijdje een halve stal gehad op die privestal in de buurt en ik heb er nogal slechte ervaringen mee. En verder zijn er echt geen stallen in de buurt waar je vb zelf niet voor eten enz moet zorgen. En ik heb daar nog de tijd nog de ervaring voor om dat allemaal zelf te voorzien.

Maar ik vroeg me dus vooral af: dat wegdrukken van de rug, sloom op cirkel, typische manegepaarden trekjes. Aan wat kan dat zoal liggen en is het dan te doen om er iets aan te veranderen.

@minikatje: Ik zou heel graag niets liever doen dan elke dag rijden en verzorgen en alles wat er nog bij te kijken komt, maar een mens heeft nu eenmaal nog andere verplichtingen

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:18

Wat er aan te doen is? Een vrolijk paard dat veel buiten komt en goede instructie, alle tips die hier dus al gegeven worden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:18

Ik heb ook een manegepaard gekocht. Hij was toen al een jaar of 13 en liep al 10 jaar in de manegelessen.
Het is bijzonder hoe snel zo'n paard opknapt en verandert. Ik zeg; zeker doen!

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:19

Als je zo denkt, kun je denk ik beter niet beginnen aan een paardje. Ze kosten nou eenmaal veel tijd, en dat moet je er wel voor over hebben. En zo te lezen denk je ook meer aan je eigen geluk, dan aan dat van het paard. Als het regent, staan mijn paarden ook buiten, dat maakt ze verder weinig uit, nou en als het modderig is rijdt je toch niet?

_NaNe_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 12:24

Dat heb ik er ook zeker voor over. Maar ik zit nog op school, daar moet ik nu eenmaal tijd in steken. Ik wil ook het aller beste voor elk paard, maar als je er eentje koopt is dat toch ook gewoon voor jezelf dus dan is het toch de bedoeling dat je er zelf ook wat aan hebt. Verder overweeg ik ook dit paardje te kopen omdat ik merk dat hij zich niet gelukkig voelt als manegepaard. Dan bedoel ik niet dat hij in z'n stalletje kan staan maar gewoon de lessen die hij moet meelopen. Hij fleurt al op als ik er mensen zie mee vrijrijden

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:28

Ik denk dat het beestje nog meer op zou fleuren als hij gewoon in een totaal andere omgeving komt, waar hij lekker veel naar buiten kan enz.