Welk paard kiezen jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merrr

Welk paard kiezen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 10:20

Hallo Bokkers,

Ik weet niet of ik goed zit hier met het plaatsen, maar kon even niks beters verzinnen/vinden waar het wel moest!

Ik heb een vraag.. waar ik jullie mening even over wil weten!

Wat zou jij doen.

1. een 7 jarig paard wat er mooi uitziet, heel chique mooi klein hoofdje, maar de gangen zijn niet enorm ruim en geweldig.

2. een 4 jarig paard wat iets minder mooi uiterlijk heeft, een wat lomper hoofd zegmaar, maar wel ruime gangen heeft. en goed kan schakelen.

precies het tegenovergestelde eigenlijk!

Graag hoor ik jullie mening!

Alvast bedankt! :wave:
Laatst bijgewerkt door xMarieke op 17-02-11 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel duidelijker gemaakt

Anoniem

Re: Wat kiezen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:23

Beetje dezelfde vraag als: wat zou je kiezen in de supermarkt? Een ronde sappige appel die je dorst lest, of een kromme romige banaan die je honger stilt?

Niet te beantwoorden zonder gebruikersdoel en voorkeuren te kennen, en daarnaast ook nog eens volkomen oninteressant welke een ander zou kiezen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:35

Sonja schreef:
Beetje dezelfde vraag als: wat zou je kiezen in de supermarkt? Een ronde sappige appel die je dorst lest, of een kromme romige banaan die je honger stilt?

Niet te beantwoorden zonder gebruikersdoel en voorkeuren te kennen, en daarnaast ook nog eens volkomen oninteressant welke een ander zou kiezen.

Eens.
Toch een poging. Degene met het fijnste karakter en waar je een klik mee hebt, want zonder die 2 dingen is samenwerken en dus fijn rijden lastig.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:37

tis te zien hoe goed jij bent

als je geen jonge paarden gewend bent of je bent zelf nog volop aan het leren zou ik je alvast volledig afraden om een 4jaar te kopen

in het andere geval: het paard die je het meeste ligt. Wat maakt het uit hoe hij er uit ziet / loopt? Als jij er je goed bij voelt is het toch ok?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:38

Ik kies de goede beweger. Een paard kan heel mooi worden in het werk maar op stal zou je er zo voorbij lopen.

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 12:09

Sonja: excuses voor het plaatsen van een on-intressante onderwerp. Waarom reageer je uberhaupt?
Ik wil dit graag weten omdat ik een beetje in een dilemma zit! Zoals ik ook al zei weet niet of dit goed geplaatst is.

Bedankt voor de meningen verder!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:21

Sinds wanneer is uiterlijk een criterium in paarden sport?

Kijk gewoon naar of het paard geschikt is voor wat je er mee wilt en welke je zelf kunt rijden.
Je hebt niet zoveel aan een paard dat je bv niet uit kunt zitten, of niet onder controle hebt.
Je moet een paard kopen waar je nu wat hebt en niet waar je hoopt in de toekomst wat aan te hebben. Op een paard waar je nu niet genoeg controle over hebt of dat nu niet lekker zit, kom je niet zover als op een paard dat je wel onder controle hebt en lekker zit en met jou kan groeien in niveau.
Een paard waar je een hekel aan hebt, zal zich niet voor je inzetten, dus ook niet een paard kiezen dat je eigenlijk niet ziet zitten, al is het om het uiterlijk...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:30

Dit is geen rijtechnische discussie. Ik verplaats het naar PP.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:52

Merrr schreef:
Sonja: excuses voor het plaatsen van een on-intressante onderwerp. Waarom reageer je uberhaupt?

Om je te laten weten dat het dom zou zijn om je te laten leiden door wat WIJ zouden kiezen.
Iedereen heeft een ander doel bij de aankoop van een paard, iedereen een andere voorkeur voor uiterlijk of karakter etc.
Maak je eigen keuze. En als je daarbij geholpen wilt worden, wees dan verstandig en neem iemand mee die jou goed kent, EN die verstand heeft van paarden. Dat zou bv je instructeur kunnen zijn.
Ga alsjeblieft niet af op meningen van vreemden...

Onderwerp an sich (hoe kies je voor het juiste paard)is dus niet oninteressant, maar het moet oninteressant zijn wat een ander in jouw situatie zou kiezen. Vandaar ook de vergelijking met de appel en de banaan. Heb jij dorst, of heb jij honger? Wat een ander heeft, staat volledig los van jouw behoefte en laat zich niet vergelijken. Snappie?

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 13:01

Sonja: Ik wilde graag weten of mensen het nou echt belangrijk vinden of een paard zeer goede gangen heeft of dat een paard heel mooi is..
Ik ben aardig perfectionistich en maak het mezelf vaak te moeilijk! ik moet af gaan op mijn gevoel maar zal altijd toch even willen horen wat andere vinden.. (heel irritant soms!) Ik wil geen verkeerde keuzes maken. (maargoed van fouten leer je natuurlijk).

Heb mijn instructrice ook mee genomen uiteraard. Maar zei is enorm kritisch dus dan is het niet snel goed..

Maargoed stom dat ik dit hele topic heb geopend misschien.. maar heb toch wat meningen van mensen gehoord waar zei voor zouden gaan als ze een paard kopen.. en dat het toch het belangrijkt is om een juiste klik met het paard de hebben.. ongeacht hoe het er uitziet en hoe hij/zij loopt. en daarbij moet natuurlijk wel je doel passen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:04

En Merrr, vergeet niet: er zijn héél veel meer paarden op de wereld dan deze 2. Als jij nu het idee hebt dat je moet kiezen tussen een leuk uiterlijk en goede gangen, dan zoek je toch gewoon even verder tot je er eentje vindt met een leuk uiterlijk EN goede gangen? :) Geen hand vol, maar een land vol...

MMMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:37

Ik zou voor die ene gaan waar jij je goed bij voelt en een klik mee hebt. Verder een paard met minder ruime gangen kan altijd nog verbeterd wordenn en een lelijk paard kan altijd nog de mooiste worden.
dat laatste lijkt misschien raar maar ik ken een jongen die had een oerlelijk (srry) paardje gekocht en die had hem een jaartje,dat paardje loopt nu prachtig en is heel mooii.

suc6 *D

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:07

Urielle schreef:
Ik kies de goede beweger. Een paard kan heel mooi worden in het werk maar op stal zou je er zo voorbij lopen.

Hier hetzelfde. :j

pien_2010

Re: Welk paard kiezen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:09

Als het gaat om kopen volg je hart. Van welk paard word jij warm of heb je een klik mee?

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:12

ik kies geen van beide!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:13

Of verder zoeken naar beide?!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 00:33

Ik zou voor een comfortabel te zitten paard gaan, maar dat is persoonlijke voorkeur. Ik hoef geen paard met gigantische bewegingen waar ik nauwelijks op kan blijven zitten. In het geval van jouw keuze: het mooie paard. Het oog wil namelijk ook wat :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 02:28

Gelukkig heb ik een KWPN met een heeeeeel mooi chique hoofdje én prachtige ruime gangen die nog kan springen ook. 8-)

Al wist ik al dat ik hem mee zou nemen toen ik z'n koppie zag.. :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-02-11 02:41, in het totaal 1 keer bewerkt

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 02:31

Kies het paard met het karakter en de klik waar je weg van bent, die je nog steeds leuk vindt als je er (onverhoopt) een maand of meer niet op zou kunnen rijden door een blessure oid. Als ze allebei niet zo'n klik hebben, doorzoeken misschien?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 02:36

annebe schreef:
Of verder zoeken naar beide?!

Datte. Waarom moet je kiezen uit deze twee? Geen hand vol maar een land vol zei mijn moeder altijd :7

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 02:41

pompidou2 schreef:
ik kies geen van beide!

Nee precies! Waarom zou je iets kopen waar je over twijfelt, en al helemaal een paard. Ik zou lekker verder zoeken naar een paard dat op alle fronten voldoet aan je wensen. Dus stel dat je een goed bewegend, elegant uitziend paard wil. Zoek dan dat paard en laat deze twee staan. Ron Dennis zei het ooit zo mooi: "choose the right equipment, use it the right way. Refuse to compromise because you can expect to succeed."

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 02:51

Precies!
Er zijn nog ongeveer 499.998 paarden om uit te kiezen.

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:54

Als je twijfeld zou ik geen van beide paarden nemen. Kijk verder naar een paard waar je direct helemaal weg van bent, qua uiterlijk, het karakter en onder het zadel, dan pas heb je match...

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 10:56

Ik zou een paard nemen waar je meteen de klik voelt..

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:46

Ik denk dat je gewoon een beetje naar je ervaring moet kijken. En bij welk paardje gevoel gaat.
Die zou ik dan kiezen. Maar je moet zeker ook naar je ervaring kijken en of het past bij het paardje.