Vragen over zwangerschap en paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VickzJarig

Vragen over zwangerschap en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 09:34

Ik weet niet of dit topic juist staat, wist niet goed waar ik het moest plaatsen...

Ik zit met een aantal vragen over zwanger zijn en paardrijden, gaan die 2 wel goed samen? Ik ga proberen om samen met mijn vriend een gezinnetje te stichten :) Maar ik ben gewoon van 6 op 7 paard te rijden, soms meerdere uren per dag. Ik zou het super erg vinden als ik mijn paarden nietmeer zelf de nodige beweging zou kunnen geven! Nu is mijn vraag..

Tot op hoeveel maanden (of weken) zijn jullie blijven rijden en wat deden jullie dan (wandelen, dressuur, springen,...?)

En net na de bevalling hoe verloopt het dan? Want ik denk niet dat je dan direct terug op je paard kan springen en wegrijden.

En hoe combineerden jullie dan het paardrijden en een kleine baby? Ging je minder rijde? Nam je baby gewoon gezellig mee naar stal? Of moest je iedere keer een oppas regelen?

Dat zijn een aantal vragen waar ik mee zit, ik zou liefst de volledige zwan gerschap blijven rijden,maar weet niet of dat haalbaar is... Alle verhalen, tips en oplossingen zijn welkom ;) Dat ik zo'n beetje een idee heb waar ik aan toe ben. Ik weet dat het van persoon tot persoon verschillend is, maar ben benieuwt naar jullie ervaringen :)

alvast bedankt

saden

Re: Vragen over zwangerschap en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:38

Ik ben nu zwanger van de eerste.
Ik heb 2 paarden bij huis staan.
Ik rijd nog wel. Iets minder intensief. Half uur per paard. Het enige wat ik niet meer doe is springen. Dit mag niet meer van mn man.
Laats nog wel een rit van 2 uur gemaakt incl een goede galop. Ik merk wel dat rijden fijner gaat dan longeren...
Ik ben inmiddels ruim 24 weken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:39

Ik reed bij mijn eerste zwangerschap door tot ongeveer 6 maanden, bij de tweede tot 4 maanden, toen had ik instabiele bekken. Het zal niet haalbaar zijn de hele zwangerschap te rijden, gewoon omdat er na 6 maanden toch echt iets flink in de weg gaat zitten en het een te grote belasting is voor je rug. Wat stapwerk kan natuurlijk wel, maar veel meer dan dat niet.

Hoe het na de bevalling zit verschilt per persoon. Bij de eerste was ik lelijk ingeknipt en heb ik weken niet pijnloos op een stoel kunnen zitten, laat staan in het zadel. Tweede ging veel vlotter.

Ik liet de kids gewoon thuis bij papa, meenemen naar stal vind ik geen optie, je kunt dan niet volledig met het paard bezig zijn omdat je kind er ook is...

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:41

Ik zou zeggen, blijf lekker rijden tot je merkt dat je het zelf niet meer kan.. Ik heb dan geen verstand van zwangerschappen... haha, maar dat is wat ik je zou aanraden.. Als jij het liefst lekker wilt blijven rijden, gewoon doen, totdat je arts bijv zegt dat het tijd is om daar tijdelijk mee te stoppen, of dat je zelf zegt van het is beter om even te stoppen.. Je kan ook gewoon wat rustiger aan doen. Het ene paard losgooien, het andere paard longeren, stap molen, rijden enz.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:42

ik heb tot 26 weken gereden..daarna kwam ik er niet meer op haha!
maar goed ook dat ik toen gestopt ben,met 28 weken lag ik in het ziekenhuis(overgens niet door het paardrijden :))

ik heb nu mijn kleine mannetje,heb voorlopig nog niet de intentie om er alweer op te stappen,maar ik heb dan ook een keizersnee gehad 4 weken geleden..

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:43

Het is per vrouw heel verschillend hoe lang je door kan rijden in je zwangerschap. De meesten redden het in ieder geval niet om de gehele zwangerschap te blijven rijden. Verder moet je natuurlijk oppassen dat je er niet afvalt. Springen zou ik om die reden dan ook niet doen. Daarnaast hoor ik vaak dat vrouwen last krijgen van hun bekken en/of bekkenbodem of minder stabiel zitten.

Na de bevalling is het sowieso aan te raden de eerste zes weken niet te gaan sporten. Dan heeft je lijf de kans om zich te herstellen en kunnen je rechte buikspieren weer hun oorspronkelijke plek innemen. Deze schuiven tijdens de zwangerschap wat opzij om ruimte te maken voor je groeiende buik. Voordat je buikspieren weer op de goede plek liggen is het niet verstandig om die spieren te trainen. Hoe snel je weer op je paard klimt is heel afhankelijk van hoe je je voelt, hoe je herstelt van de bevalling etc.

Zeker als je meerdere paarden hebt zou ik wel zoeken naar extra hulp. Je kan zelf vaak wat minder fanatiek rijden, maar longeren zou je natuurlijk ook kunnen doen.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:45

ik ben nu 20 weken zwanger, ik rij nog wel maar niet vaak meer. eerst vreselijk last van vermoeidheid en toen dat over ging kwam de bekken instabiliteit. Rij nu ongeveer 1x per week.
Hoe het straks allemaal komt weet ik niet. ik heb gelukkig een enthousiaste bijrijdster kunnen vinden die het rijden en de verzorging op zich neemt.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:46

Ik heb tot 29 weken gewoon gereden, kijk maar in mijn profiel de onderste foto!
Is heel persoonlijk, je lichaam moet het aankunnen.
Ennn...ook niet geheel onbelangrijk, je paard moet erg braaf zijn.
Ik zou zeggen gewoon doen zolang het nog fijn is, zoniet gelijk stoppen :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:47

MiniMouse, jij had wel een heel beschaafd buikje voor 29 weken zeg!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:53

kleinvosje schreef:
MiniMouse, jij had wel een heel beschaafd buikje voor 29 weken zeg!

Hihi ik was op de foto 27 weken, met 29 weken ben ik echt gestopt ;)

Overigens was dit mijn ''kleine'' buik een aantal dagen voor de uitgerekende datum :=
Afbeelding

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:57

Dan ben jij de laatste paar weken nog even flink gegroeid zeg, maar nog steeds een mooi buikje!

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:00

Ik heb nooit zoveel uren als jou doorgebracht per dag op een paardenrug. Maar toen ik zwanger was heb ik op 24 december een lekkere afscheidsrit door de bossen gemaakt. Gallop ging beter dan draven, stap was natuurlijk geen enkel probleem. Ik was uitgerekend op 25 januari maar beviel de 28e december van een kern gezond jongetje.
Twee weken na de bevalling zat ik er weer op, maar dat is echt een domme actie geweest. Incontinentie was het gevolg. Is wel weer over gegaan met behulp van fysiotherapie.
Mijn kind had een box naast de rijbak. Daarboven een grote parasol en lekker aan t rijden. Vond ik een geweldige tijd. Toen hij ging lopen, klimmen en klauteren werd het lastiger en moest ik het echt gaan plannen op de momenten dat hij sliep.
Geniet van je zwangerschap!
Laatst bijgewerkt door XLeandrosX op 27-01-11 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:01

Ik ben direct gestopt met rijden.
Maar dat kwam vooral omdat ik paarden moest inrijden en door rijden.
Als ik mijn oude rijpaarden nog had was ik denk ik tot week 14/15 blijven rijden.
Maar ik heb geen eigen paarden en rij voor anderen dus is de keuze stoppen veel makkelijker

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:03

Bij mij was het dat ik bij de eerste tot 6 maanden kon blijven rijden , ik had zo'n last van mijn rug. Wel veel buitengereden tot die tijd. Bij de tweede heb ik iets langer door kunnen rijden. Maar ook echt rustig aan. Bij de eerste kon ik ongveer 8 weken niet rijden omdat ze mijn stuitje hadden gebroken bij de bevalling. Bij de 2e kon ik na 3 weken weer paardrijden. Ik rij nu wel wat minder dan voordat ik kinderen had.

VickzJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 10:05

Mijn paarden zijn braaf, ik ken en vertrouw ze. Ik denk dat springen inderdaad niet meer zal lukken. Mijn ponys lopen 24u 7 op 7 buiten, die kunnen zelf voor hun beweging zorgen. Maar mij ander paard staat op de manege en springt over de afsluiting als ik haar op de wei zet (dus zij is mijn grootste zorg) Maar ik zou al blij zijn als ik nog rustig kan gaan wandelen :) Mijn moeder had tot op 6maand nog bijna geen buikje, dus hoop dat dat bij mij ook zo zal zijn :) Mijn vriend rijd ook, dus die kan eventueel ook rijden. Maar ik heb schrik dat ik na de bevalling niet meer iedere dag tot in de manege ga geraken :( Ik wil mijn paard niet aan haal lot overlaten...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:05

Dan zou ik toch een bijrijdster zoeken, waarmee je de zorg voor je paard kunt delen.

pammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:13

Ik ben tot 20 week blijven rijden, reed op paarden van een ander en met 8 week zwangerschap ben ik er nog af gevallen. Dan zit de schrik er goed in, heb dat paardje dus meteen aan de kant geschoven.
Ik had met 20 week al een redelijke buikje en als ik gereden had kon ik de hele avond en volgende dag moeilijk lopen.

Je merkt zelf wanneer het genoeg is geweest en dan gewoon een bijrijden zoeken (misschien al mee beginnen als je een paar week zwanger bent dan kan je nog kijken op het klikt met de bijrijder).

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:17

oesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:21

Ik heb tot ongeveer 6 maanden gereden, maar echt prettig was het niet meer..Mijn ene paard is nogal bokkerig, en die heb ik al eerder laten staan, maar m'n andere ben ik ook na 6 mnd nog wel ns opgeklommen.
Je stopt vanzelf als het niet fijn meer is. Ik heb een super fanatieke bijrijdster gevonden die nu alle verzorging op zich neemt, want de stallen doen heb ik ook opgegeven..

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:39

RT-P >> PP

lupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:17

Ach ik heb tot 30 weken gereden en toen paste mijn buik niet eens meer in mijn springzadel! :D (lees über platte stubben siegfried) Ik kreeg dan ook een 9 ponder, maar ik weet zeker als ik een klein kindje met minder buik had gehad dan was ik nog doorgereden ook! voelde me kiplekker en heb met bevallen geen problemen gehad! Dus zo zie je maar het is voor iedereen verschillend. Ik denk dat je moet doen wat je hart je ingeeft! En niet naar de horror verhalen van een ander moet luisteren!

Maar als eerste zou ik zeggen goed oefenen om zwanger te worden! Das best belangrijk voordat je over dit soort vragen gaat nadenken! :D +:)+

wilma19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:39

ik vindt het persoonlijk zeer onverstandig,ik ben gelijk gestopt,stel dat je valt

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:23

Ik heb doorgereden tot 40 weken.
Dochterllief werd met 43 weken geboren, en als het aan mij had gelegen had ik rustig aan doorgereden. Het was dat mijn man er geen fijn gevoel meer bij had, dus ben ik voor hem gestopt.
Ik paste niet meer in mijn zadels, dus reed bloot of op een barebackpad.

Laatste bosritje met bijna 39 weken;
Afbeelding

En een paar weken daarvoor;
Afbeelding

Na de geboorte zat ik met zes weken weer op mijn paarden. Dat was even fijn, maar er koptte voor mijn gevoel iets niet. Ik kan nu, na anderhalf jaar, pas weer zeggen dat ik de tijd, de energie en de concentratie terug heb om weer fanatiek met mijn paarden bezig te gaan.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:07

Beeezel schreef:
Ik heb doorgereden tot 40 weken.
Dochterllief werd met 43 weken geboren, en als het aan mij had gelegen had ik rustig aan doorgereden. Het was dat mijn man er geen fijn gevoel meer bij had, dus ben ik voor hem gestopt.
Ik paste niet meer in mijn zadels, dus reed bloot of op een barebackpad.

Laatste bosritje met bijna 39 weken;
Afbeelding

En een paar weken daarvoor;
Afbeelding

Na de geboorte zat ik met zes weken weer op mijn paarden. Dat was even fijn, maar er koptte voor mijn gevoel iets niet. Ik kan nu, na anderhalf jaar, pas weer zeggen dat ik de tijd, de energie en de concentratie terug heb om weer fanatiek met mijn paarden bezig te gaan.

Oei, ik was ook wel dapper...maar wat jij doet vind ik toch wel een beetje link.
Je zal vast een heel braaf paard hebben en je weet vast wat je doet :D

lupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:46

wilma19 schreef:
ik vindt het persoonlijk zeer onverstandig,ik ben gelijk gestopt,stel dat je valt

Je kan ook van de fiets vallen of aangereden worden door een auto of een auto ongeluk krijgen! Ik denk dat op het moment dat je je onzeker gaat voelen dat je er dan niet meer op moet gaan zitten maar als je dat niet hebt dan zou ik zeggen doe wat je hart je ingeeft! En trouwens die baby drijft in een partij vocht waar je koud en stil van wordt, dat is niet voor niets laten we maar zeggen! Een vriendin van mij was ook direct gestopt en die viel met 8 maanden van de trap! was bont en blauw maar die baby had niks.