Problemen ivm het vervoer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pinkyhorse

Problemen ivm het vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 17:24

Hallo iedereen,

Ik ben al een paar keer op wedstrijd gegaan. Het ging heel goed en ik vond het super. Het enige probleem is dat ik geen vervoer heb.
In principe zouden mijn ouders me kunnen voeren (we hebben de auto ervoor, aan een paardentrailer kunnen we geraken en mijn ouders hebben beiden het rijbewijs ervoor), maar ze hebben de tijd niet (het is eerder van niet willen)...

Zelf ben ik al 19, maar in belgië (ik dus woon in belgië) heb je een rijbewijs B+E nodig. Ik heb mijn rijbewijs (B) nog niet zo lang en voor het rijbewijs E moet je rijlessen volgen en enorm veel ervaring hebben om door het examen te geraken. Ik zie mezelf eerlijk gezegd ook niet direct zo'n een paardentrailer trekken (het er nog niet genoeg rijervaring voor).

Ik wil me niet laten tegenhouden door mijn ouders, ik wil echt op wedstrijd gaan.. Maar het is dan zo frustrerend om het gewoon niet te kunnen...

Ook woont er niet direct iemand in de buurt (althans niet dat ik weet) die regelmatig op wedstrijd gaat, dus dat gaat ook al wat moeilijk.

Weten jullie een andere oplossing? Of hoe doen jullie dit?

Alleszinds al heel erg bedankt.

Groetjes

Marieke_K

Re: Problemen ivm het vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:55

Onder de man? Doe ik ook al jaren en gaat prima.

Chann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:58

als het dichtbij is kan je wel rijden, misschien kun je mensen uit je omgeving vragen. (ooms/tantes/stalgenoten)

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 19:16

Marieke_K schreef:

Bedoel je dan zelf te paard gaan?
De dichtste wedstrijd is 3 kwartier rijden (en begint smorgens 9u), te paard zou het dan eerder een nachtuitstapje worden ! :D

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 19:17

Chann_ schreef:
als het dichtbij is kan je wel rijden, misschien kun je mensen uit je omgeving vragen. (ooms/tantes/stalgenoten)

Weinigen hebben het rijbewijs BE en uit de omgeving zijn er niet direct mensen die ook op zulke wedstrijden gaan..
Maar ik blijf zoeken ! :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:51

combinatie voor het B-rijbewijs nemen :D
Bij een LRV gaan die met de vrachtwagen gaan (kun je iig in de zomer 8 keer weg)
te paard op wedstrijd
paardentaxi

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:00

Idd onder de man :) ik rijd er ook ruim een half uur over, en als je aangeeft dat je onder de man komt houden ze daar best rekening mee hoor, dan kan je ook later starten :)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:35

veel rijden, e rijbewijs halen en oefenen met iemand die ervaring heeft met het vervoeren van paarden.

Ik had hetzelfde probleem, heb zo snel mogelijk ook mn E gehaald en kan me nu al jaren zelf redden, ideaal.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:37

idd, gaat toch niets boven je eigen E rijbewijs.
Zodra je m eenmaal hebt weet je niet meer hoe je ooit zonder deed :D
(kan je dus ook geen andere tips geven := )

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:38

ik zou toch op bv je rijvereniging gaan polsen her en der of er iemand een extra plekje heeft.
ikzelf heb dit in het verleden ook gedaan, iemand meenemen die geen eigen trailer had.
we deelden de benzine kosten, en waren dan elkaars grooms. ik blij, ander blij.

ik weet zeker dat er echt wel mensen bereid zijn om dit te doen, al is het maar vanwege de dure benzine kosten die eruit komen.
en anders.. mjah.. flink sparen en een B vrachtwagentje aanschaffen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:40

pinkyhorse schreef:
Marieke_K schreef:

Bedoel je dan zelf te paard gaan?
De dichtste wedstrijd is 3 kwartier rijden (en begint smorgens 9u), te paard zou het dan eerder een nachtuitstapje worden ! :D

En je punt is? Ik doe 2 keer per jaar mee met de indoor van onze rijvereniging. Is 7 kwartier wandelen, als paard met de fiets meeloopt ben je er uiteraard sneller. En de eerste proeven beginnen ook om 9 uur.
Als we verder weg gaan regel ik een vriend/kennis die kan rijden, ik heb namelijk geen rijbewijs. Vorig jaar zijn we meegereden met een vriendin die naar dezelfde wedstrijd ging als wij, met 3 paarden. Dus die had een plekje over in de trailer. En anders is er altijd nog de paardentaxi :)

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 09:27

Bedankt iedereen !

Ik wist niet dat er iets bestond als een paardentaxi. Heb het even opgezocht, wel vrij duur. Maar het kan eventueel een oplossing zijn.
De beste oplossing lijkt me dus inderdaad voor dat rijbewijs te gaan. Dat moet super zijn om niet afhankelijk te moeten zijn. Wat een vrijheid :o
Het zal niet op 1-2-3 gaan, maar moeilijk gaat ook :)
Ondertussen zal ik hier en daar nog wat proberen polsen, want zelf te paard gaan zie ik eerlijk gezegd niet zitten.
Maar het zou inderdaad wederzijds voordeel zijn als ik met iemand kon meerijden, dus die kans moet zich toch wel ergens voordoen !

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:58

ik kan vaak meerijden, maar zij gaat ook niet naar alle wedstrijden. Ik ga dus ook onder de man. Dat is dan een uur heen en een uur terug stappen. Je moet er wat voor over hebben! en is toch leuk, beetje stappen met je mooi gemaakte paard vol vlechten :D je krijgt een hoop complimentjes onderweg ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:52

Wat voor auto wou je dan voor de trailer zetten? Mijn Volvo icm een 1300 MTM trailer, valt nl. wel onder het B-rijbewijs ;) Als je zo'n combi kunt maken, ben je toch ook uit de brand? Kun je alsnog je E erbij halen (maar ik weet ook wat het kost en hoe lang het duurt ;) )

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:36

Ik zit in dezelfde situatie als TS, en aan het einde van de winter wil ik alvast mijn rijbewijs behaald hebben. Een trailer en een auto om deze te trekken zijn voor later.

Mijn plan was om een trailer te huren van vrijdagavond tot maandagavond. Zo zou ik een heel weekend kunnen oefenen onder begeleiding van mijn vader, en maandag het examen gaan afleggen.
Maar als ik de openingspost lees krijg ik de indruk dat ik het zwaar onderschat (je zou zelfs lessen moeten volgen??). Wat zijn jullie ervaringen?

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 18:46

diesel_ schreef:
ik kan vaak meerijden, maar zij gaat ook niet naar alle wedstrijden. Ik ga dus ook onder de man. Dat is dan een uur heen en een uur terug stappen. Je moet er wat voor over hebben! en is toch leuk, beetje stappen met je mooi gemaakte paard vol vlechten :D je krijgt een hoop complimentjes onderweg ;)

Kan ik me best voorstellen :D
Maar het zal bij mij zéker langer dan een uur stappen zijn, ik denk min 2uur dus eigenlijk valt die optie al weg bij mij...
Wel knap van je dat je dat doet!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:55

Gewoon een paar lessen nemen , zo moeilijk is het écht niet ( heb zelf 3 lessen genomen en vervolgens examen gedaan. Ben in 1 x geslaagd. Had daarvoor nog nooit met een trailer of aanhanger gereden. Had al wel wat langer mijn B).
En als je dan je E hebt: je vooral realiseren dat je een levend wezen in de trailer hebt: dus heeeeel rustig gas geven, rustig remmen en voorzichtig de bochten door, zodat het trailerrijden fijn blijft voor je paardl

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 19:13

Urielle schreef:
Wat voor auto wou je dan voor de trailer zetten? Mijn Volvo icm een 1300 MTM trailer, valt nl. wel onder het B-rijbewijs ;) Als je zo'n combi kunt maken, ben je toch ook uit de brand? Kun je alsnog je E erbij halen (maar ik weet ook wat het kost en hoe lang het duurt ;) )

Ik heb daar inderdaad ook iets van gelezen. Dat zou idd het super oplossing zijn ! Op de site van de VAB vond ik een intressant schemaatje ivm met het E rijbewijs.
http://www.vab.be/nl/rijschool/content.aspx?pid=69

Ik vrees echter dat ik bij de laatste stap "Is de maximum toegelaten massa van de auto + aanhangwagen meer dan 3500kg" helaas 'ja' ga moeten antwoorden. Het is een lexus 4x4. Dus je zegt dat het eigelijk niets uitmaakt hoeveel de auto moet trekken, zolang beide MTM's maar < 3500 kg zijn?

Ik vond ook dit nog op het internet:

B - MTM trekkend voertuig + MTM aanhanger < 3500kg.
Indien MTM aanhanger > 750kg mag dit nooit hoger zijn dan MTM trekkend voertuig.
Bijvoorbeeld auto met MTM 1600kg en aanhanger MTM 1400

BE - MTM trekkend voertuig < 3500kg, maar combinatie MTM trekkend voertuig + MTM aanhanger > 3500 kg
Bijvoorbeeld auto 2500kg en aanhanger MTM 2000kg

Ik weet dat onze auto max 2000 kg mag/kan trekken, is dit dan de MTM?

Alleen vraag ik mij dan af hoe het komt dat velen toch met een E rijbewijs rijden. Want de lading speelt hier toch geen rol... Zou dit zijn omdat ze niet op de hoogte zijn van deze regel (dat je onder de 3500kg geen E rijbewijs nodig hebt) of omdat hun combinatie effectief veel groter is...

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 19:18

riagr schreef:
Gewoon een paar lessen nemen , zo moeilijk is het écht niet ( heb zelf 3 lessen genomen en vervolgens examen gedaan. Ben in 1 x geslaagd. Had daarvoor nog nooit met een trailer of aanhanger gereden. Had al wel wat langer mijn B).
En als je dan je E hebt: je vooral realiseren dat je een levend wezen in de trailer hebt: dus heeeeel rustig gas geven, rustig remmen en voorzichtig de bochten door, zodat het trailerrijden fijn blijft voor je paardl

Amai, das is wel knap van je. Maar de lessen zijn, zoals ik tegenstaande wel had verstaan, dus niet verplicht? Ik moet er wel ook voor zorgen dat ik veel ervaring krijg met mijn gewoon rijbewijs. Dat is denk ik wel de minimum voorwaarde voor een geslaagd examen :o

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:19

Wat is het ledig gewicht van je auto? Die moet meer zijn dan het laadvermogen+eigen gewicht van de trailer.

Het gaat niet alleen om die 3500 kilo he, het gaat er ook om of de auto (ledig gewicht) zwaarder is dan de trailer (en het laadvermogen)

Stel je auto heeft een ledig gewicht van 1200 kilo en je trailer weegt 600 kilo en het laadvermogen is 700 kilo dan mag je er dus al niet mee rijden zonder E. Lichtgewicht trailers kunnen soms met B rijbewijs, de grotere trailers al heel snel niet meer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:03

In Belgie heb je geen verkorte rijopleiding, je moet minimaal 8 uren rijles gevolgd hebben (of je moet op met je eigen combinatie maar dat schijnt geen aanrader te zijn ivm plaatsing paaltjes bijzondere verrichtingen etc.).
Ik vind het examen ook best pittig in Belgie, mn de S-bocht achteruit op de laadkade, daar ben ik toch nog steeds niet zeker van, en ben wel een ervaren trailerchauffeur ondertussen.
Zap, met een 1300 kg trailer (vrij standaard voor anderhalf paards) zijn best nog heel wat veilige combinaties te maken :j Met een 4x4 gaat het niet lukken maar wel met diverse stationwagons.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:09

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:20

Urielle, zeker hoor! Maar 2paards gaat je niet lukken en ook de zwaardere trailers niet. Hoop dat ts zich niet blind staart op de 3500 kilo regel aangezien je aan meer moet voldoen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 01:44

Je kan toch met een veewagen?
Daarvoor heb je alleen je autorijbewijs nodig, zo doen wij het ook...

Afbeelding

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 02:12

Idd zo een klein B camionneke gaat ook.
Ik heb een tijd terug ook gewoon zoekertjes geplaatst om iemand te zoeken die me kon meenemen.