Pony trapt/stijgerd in stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Pony trapt/stijgerd in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 14:55

Heeii.
Nog een manege poownie!
We hebben een hele schattige manege pony, echt onwijs klein (shetlandermaatje), ras weet ik niet.
Het is echt een onwijs koppig dier, en word vooral ingezet in de beginners lessen, want het is een leuk paardje om op te leren rijden. Het is echt een schat van een beest, af en toe een slechte bui, en dan loopt hij te vervelen.. Maar nu het probleem: Ik ben heel vaak op stal, en moet dus vaak beginners helpen. Alleen deze pony trapt, bokt en stijgerd gericht naar je als hij in zijn stal staat. Hij staat er zonder halster, dus je moet hem eerst te pakken zien te krijgen. Het is neit alleen moeilijk om hem te vangen, maar ook nog eens gevaarlijk. Ik heb hem laatst door middel van een zweepje te pakken gekregen, aangezien hij mijn vriendin had geraakt met een flinke bok, liep ik er dus naar toe, met mijn zweep. De pony had een deken om, maar k wou het risico niet nemen om ook getrapt te worden. Hij ging dus al staan trappen en doen, en heb hem dus een tik met mijn zweep verkocht, en zo kon ik hem uiteindelijk vangen, na een paar keer een mep terug te geven.. Maar als je hem bij zijn pony pakt, stijgerd hij en bijt hij! Echt super leuk op zijn stal dus.
Maar ik weet wel zeker dat er ook manieren zijn om hem te vangen zonder hem een mep te verkopen, aangezien ik niet zoo van de zweepjes en slaan ben..
Iemand tips?!

x.

__PSM__

Re: Pony trapt/stijgerd in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:53

WEl eens bedacht dat de pony de stal uitgaan alleen maar associeerd met werken, en daarom zich zo gedraagd?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:56

Overleggen met de eigenaar van t diertje? (manege eigenaar dus)

PSM: Nergens uit het bericht blijkt dat het beestje verder de box niet uitkomt, dus ik vind jou bericht nogal een aanname

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:59

Nou ja, dit is de enige informatie die er staat, dus tja dan ga ik vanuit een logische beredenatie dat een kleine pony misschien wel net "te" veel werk moet doen naar zijn zin... Ik kan er naast zitten, maar dat was wel mijn eerste gedachte ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:02

Dat blijkt toch nergens uit? Nergens in het bericht staat dat het beestje verder niet buiten komt, nergens in het bericht staat dat het beestje 4 lessen per dag moet lopen, etc.....

Je gedachte is IMO dus op niks gebaseerd, en das jammer....

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:04

Dat heb ik toch ook niet geschreven? dat het 4 lessen per dag moet lopen... Ik heb alleen geschreven dat dit mijn eerste gedachte was...

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 16:11

Nee, de pony doet dit altijd. Maar het is niet alleen vervelend. Beginners (dit zijn vooral kleine meisjes) worden hier bang van, en het is ook nog eens gevaarlijk. Het is een hartstikke leuk beestje om op te rijden, en altijd erg vrolijk, maar zodra hij door heeft dat je hem komt opzadelen, en dus als je met een halster aan komt zetten, met je poetsspullen in je hand, weet hij al genoeg. Een paard ziet een stal natuurlijk als zijn thuis. Het is zijn gebied, en als je daarin komt beschermt hij het, maar aan de andere kant, moet hij het wel accepteren.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:13

Dan blijf ik toch echt bij mijn eerste gedachte, als hij dit alleen maar doet wanneer hij een halster ziet, en dit alleen om krijgt om opgezadelt te worden....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:14

Dan nog moet hij respect hebben voor mensen.
Stel een klein kind wil hem in een onbewaakt moment gaan poetsen of zo en krijgt een doodklap van de pony!
Ik vind het , zeker in een manege met een kinder pony, niet kunnen!
Of er moet heel duidelijk worden gemaakt dat niemand zijn stal in mag of de pony moet weg.
Ik heb hier ook zo'n kleine draak staan, levensgevaarlijk voor kleine kinderen of mensen die wat angstig zijn.
Ze weet precies wat voor vlees ze in de kuip heeft en die zou ze echt het ziekenhuis in meppen als ze de kans kreeg.
Vandaar dat eigenlijk maar een handje vol mensen met haar bezig is.
Ben je niet bang voor haar, en geef je een grote bek of een gerichte tik, dan is het ook meteen over.
Maar ik heb geen manege, er lopen hier weinig jonge kinderen rond, dus dan word het verhaal al anders.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 16:15

Ook ontsnapt hij uit zijn stal als er iemand staat die er niet op let. Rent als een of ander gevaarte over het erf in volle galop, al bokkend.
Het heeft niks met te veel les uren te maken. Elk paard mag maar 3 uur lopen, versprijd over de dag, en als het 2 uur achter elkaar loopt, is het een uur daarna weer vrij. Onze stal is echt wel goed voor de paarden, dus het heeft daar niks mee te maken.. Het is gewoon een rotstreek van die pony, en daar moet wat aan te doen zijn..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:18

Hij heeft er stomweg geen zin meer in en als mijn dochter die ik niet heb zn stal in zou moeten zou ik het haar verbieden. Levensgevaarlijk en erg jammer dat zon beestje zo verpieterd want dat probeert hij erg duidelijk te maken. leuk zon herrieschopper op sommige momenten maar als het het gevolg is van verveling en echt geen zin meer hebben geef ik hem nog groot gelijk ook. btw hij weet hoe hij de baas moet zijn, niet zo moeilijk bij beginners.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 16:22

Nee precies, en het gebeurd heel vaak, dat ik eens langs kom lopen en ze met de staldeur dicht en een hoofdstel in hun handje staan omdat hij 'gemeen' doet. Misschien dat het idd uit verveling komt, maar als je hem eenmaal hebt... Is het over.. Dat weet hij waarscheinlijk wie de baas is. Inmiddels krijg ik hem dus te pakken met behulp van een zweepje.. Met voer doe ik het niet, want dan beloon je juist het gedrag. Wel als ik hem eenmaal heb beloon ik hem..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:26

LoveUggs schreef:
Ook ontsnapt hij uit zijn stal als er iemand staat die er niet op let. Rent als een of ander gevaarte over het erf in volle galop, al bokkend.
Het heeft niks met te veel les uren te maken. Elk paard mag maar 3 uur lopen, versprijd over de dag, en als het 2 uur achter elkaar loopt, is het een uur daarna weer vrij. Onze stal is echt wel goed voor de paarden, dus het heeft daar niks mee te maken.. Het is gewoon een rotstreek van die pony, en daar moet wat aan te doen zijn..

De pony denk heus niet, nu ga ik even lekker een rotstreek uithalen! Dit dier heeft ergens in het verleden waarschijnlijk zijn zin gekregen als hij zo gemeen deed.
En hij heeft waarschijnlijk gemeen gedaan omdat hij niet op de juiste manier is opgevoed/behandeld.
Als hij leert, ik trap, bijt en leg heel boos mijn oren in de nek en dan word ik met rust gelaten en heb niet nare mensen op mijn rug, dan hoeft een beetje slimme pony maar een keer of 3 een irritant kind weg te jagen en je hebt een onhandelbare pony.
Dat gedrag krijg je er zo maar niet uit. Dus alleen volwassen personen mogen deze pony in de stal benaderen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:26

franka75 schreef:
Hij heeft er stomweg geen zin meer in en als mijn dochter die ik niet heb zn stal in zou moeten zou ik het haar verbieden. Levensgevaarlijk en erg jammer dat zon beestje zo verpieterd want dat probeert hij erg duidelijk te maken. leuk zon herrieschopper op sommige momenten maar als het het gevolg is van verveling en echt geen zin meer hebben geef ik hem nog groot gelijk ook. btw hij weet hoe hij de baas moet zijn, niet zo moeilijk bij beginners.

Hoe weet je dat nou? Kan goed hoor, maar het blijkt nog steeds niet uit de berichten.

Aangezien er verder niemand op het idee komt:

TS: Heb je enig idee hoe vaak/hoe lang de pony los komt? (wei/paddock etc)

Overigens blijft het nog steeds zo dat TS bij de eigenaar ten rade moet gaan voor een oplossing, en niet bij bokt :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 16:28

Maar er zou toch op een gegeven moment een manier moeten zijn om het er weer uit te krijgen, wat er in komt, kan er ook weer uit.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 16:30

stef schreef:
franka75 schreef:

Overigens blijft het nog steeds zo dat TS bij de eigenaar ten rade moet gaan voor een oplossing, en niet bij bokt :)

Ik heb geen idee.. Momenteel word elke donderdag ochtend het erf afgesloten, en worden de paarden los gelaten, naar de binnenbak, zodat ze zich een beetje kunnen uitleven. In de zomer staan de paarden heel veel op het land, maar momenteel is het land en het gras nog niet goed..

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:07

op stal hebben we ook zo'n pony en dat is niet leuk,
Dus als we ze eruit willen halen dan loop je er in een keer naar toe en als hij naar je bokt bokt je terug als hij trapt trap je terug en als hij bijt geef je hem een geweldig harde tik of roep je hem bestraffend toe bij mij doet ze het niet meer en als ze het probeerd krijgt ze het gegarandeerd terug het is niet de bedoeling dat je het altijd gebruikt en eerst waartschuw je hem met je stem. Na de tweede keer straf je hem met een stamp of tik. Maar als hij dan is braaf is moet je hem zeker uitgebreidt belonen en ga is een keer op wandel aan de hand laten grazen of breng hem aar de wei. Dan ka hij zien dat het halster ook positieve kanten heeft
ik hoop dat dit helpt
grtjs demi

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:41

stef schreef:
Hoe weet je dat nou? Kan goed hoor, maar het blijkt nog steeds niet uit de berichten.

Dat ben ik met je eens ;) maar uit de informatie die extra komt, lijkt mijn denkwijze aadig te kloppen :(:)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:03

nee, want TS weet alleen dat ze er op donderdag zowiezo uitkomen. TS hangt (en dat neem ik dan weer aan ;) ) geen 24/7 op die stal rond

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 08:33

stef schreef:
nee, want TS weet alleen dat ze er op donderdag zowiezo uitkomen. TS hangt (en dat neem ik dan weer aan ;) ) geen 24/7 op die stal rond

Haha nee zeker niet, ben gemiddeld 3 a 4 dagen op stal

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:12

-> MA

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:20

Goh, wat een oplossing om gelijk te slaan met een zweep... heel charmant(niet dus). Beestje heeft misschien een erge belevenis gehad vroeger. Daarom kan ie zo doen. Plus je komt in zijn territorium dus... Ik zou eerst even te rade gaan bij de eigenaar wat ie heeft meegemaakt, als dat achterhaald kan worden tenminste. Maar een pony met de zweep slaan, daar ben je bij mij mee bij het verkeerde adres.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:13

's ochtends het halster om, en 's avonds weer af? Kun je em makkelijker pakken :P

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:27

Het gedrag heeft zeker een reden maar ja welke is vaak niet meer te achterhalen.
In de ogen van een shet betekend kleine kinderen misschien een onhandige wijze van hoofdstel indoen. De kinderen moeten het vaak nog oefenen. Misschien heeft de pony pijn gehad met het bit indoen?

Ik snap dat je niet met zweep of met voer aan de gang wil. Maar misschien een optie om met een halster aan te komen, voor de ingang staan wachten tot hij bij je komt, dan wat lekkers of een aai. Zodra de pony uit de box is en zich netjes gedraagt zeker wat lekkers geven.

De gedachte op wachten op de pony is dat jij niet het dier uit zijn "bed" trekt maar hij naar je toekomt voor aandacht, beweging een aai of wat lekkers.
Verder in de omgang is het een lief dier begreep ik, dus een snoepje op het gangpad voor het lief uit de stal komen lijkt in mijn ogen geen probleem.
De staleigenaar zal het diertje moeten aanpakken, maar dit zal geen oplossing geven naar kinderen toe. Deze pony moet dus gewoon door volwassenen gepakt worden en pas op het gangpad gepoetst, en opgetuigd worden. De stal moet dus echt een rustplaats worden, een ketting wat hoger die de deur dicht houd voor de jongere kinderen lijkt mij ook een fijne oplossing voor kids op stal en het uitbreken :P

Jill1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:49

Bij ons in de manege hebben we ook zo een, wij nemen een touw en een koekje als ze komt voor het koekje leg je het touw rond de nek en zo heb je ze gevangen zonder een bok of beet
ook regelmatig uithalen gewoon eens kuisen en leuke dingen doen niet alleen uithalen om te rijden