'slechte' paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessicajoann

'slechte' paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 18:53

Hallo

Ik vroeg me af hoe bokt hierover denkt.
Zijn er echt valse en slechte paarden?
Ik zelf denk, met nadruk op denk, dat paarden
niet echt vals en slecht zij maar gevormd worden door
gebeurtenissen.
Ik denk wel dat er paarden zijn die minder vriendelijk zijn
of gewoon niet zo gek op aandacht zijn.
Net zoals bij alle dieren eigenlijk wel.
Wat vind bokt ?:D

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 18:56

Oh ik zat bij rijtechnisch.. Hoort hier niet echt. Mag verplaats worden :)
Liever niet verwijderd.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:57

ik denk ook dat het licht aan de opvoeding ;)
wij hadden een merrie die we van veulen af aan hebben gehad was heel ziek dus kreeg extra aandacht en die was gewoon verwent en wou altijd zijn zin hebben daardoor.
maar we hebben ook genoeg paarden die gewoon door de moeder zijn opgevoed en die vele malen beter zijn opgevoed ;)
het licht na mijn idee aan de opvoeding en de karakters vooral van de moeder hoe de paarden worden!
als je een 3 jarig paard ook verkeerd inrijd dan heb je daar de rest van zijn leven last van ;)

lady_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:58

Ik ben het met je eens.
Er zijn geen van nature uit 'slechte' of 'gemene' paarden. Het ene paard houdt alleen wel meer van aandacht dan het andere. Maar een paard zou je nooit expres pijn doen als er verder niks aan de hand is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:59

Nevelle Pride (als ik de spelling goed heb) was een draver en nu ook zo'n hengst. Dekhengst met heel goede rentijden/draftijden en een levensgevaarlijk karakter. De nakomelingen staan ook bekent om hun gevaarlijke karakters.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:04

het kan wel wat in het karakter zitten.

na mensen toe vals. is meestal dat ze nog nooit een mens hebben gezien de eerste maanden soms jaren.
of heel weinig in handen. soms is het ook uit angst.

ik liep een keer bij een groep veulens die nieuw waren van een man.hartstikke bang.. ze liepen liever de andere kant op in de box.
er kwam me er toch een aan lopen oren in de nek bek open. toevallig had ik nog wat in mijn handen. waarna hij wegliep.
toen mijn collega er dag later heen liep had ik wel gewaarschuwd. die had een bezem mee. hij viel weer aan. maar die was er op voorbereid, heeft het daarna dus niet weer gedaan. alleen moest je hem altijd in de gaten houden.. was je net buiten de box bezig en lette je niet op dan greep die je. wormkuur geven en kappen ging nog redelijk op den duur steeds beter.

xTamay

Re: 'slechte' paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:06

Ze kunnen ergens niet van houden, maar gemeen denk ik niet echt.
Natuurlijk hebben ze wel eens slechte dagen, maar dat vind ik niet betekennen dat ze slecht zijn.
Dus van zichzelf zijn ze niet vals vind ik.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:10

Er zijn wel degelijk valse en slechte paarden, maar die worden naar mijn mening niet zo geboren. Over het algemeen het gevolg van een wat moeilijker karakter wat in de verkeerde handen terecht komt

Tessaa95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:12

een paard wordt niet slecht of vals geboren,
een slecht of vals paard, wordt gemaakt door een slecht of vals mens.

Zo denk ik er dan over ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:16

Hmmz, ben ik het niet mee eens Tessa.
Een persoon hoeft echt niet kwaadwillend te zijn, de meeste verpeste paarden zijn puur verpest door onkunde

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:18

Ik dacht ook altijd dat een vals paard gecreeerd werd.
Helaas heb ik dit anders mogen ervaren.
Een merrie, als veulen door mij gekocht. Na een jaar begon het. Uit het niets direct gericht te slaan.
Echt een pismerrie, dus met rijden ook niet de makkelijkste tussen haar periodes door.
Nadat ze de hoefsmid al een x te pakken had gehad en bij mij twee tanden uit mijn mond sloeg heb ik eerst de tandarts gebeld en toen de slager.
Een volle zus van een jaar ouder bleek ook losse benen te hebben.

Ik weet dus dat dit paard niets fouts meegemaakt heeft. Goed opgevoed is.
Dit was echt kortsluiting tussen de oren.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:22

Ik denk dat er zéker wel gemene paarden bestaan en ook zo geboren kunnen worden. Ik denk alleen dat het héél weinig voorkomt. Meeste paarden worden inderdaad door onkunde vervelend en onhandelbaar gemaakt. Heb er al een aantal meegemaakt. (niet zo heel ernstig maar gewoon drammerig zijn, geen respect hebben en door je heen buffelen) 10 minuutjes consequent en duidelijk zijn en het is afgelopen.

cassandravh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:48

zoals je zelf al zegt,
denk ik dus dat het voornamelijk door ervaringen komt,
als een paardje van veulen af al heel erg word geaaid door mensen,
heeft hij geen angst voor mensen.
maar, als die nooit word geaaid,
dan wel.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:53

Mijn mening: er zijn denk ik meer slechte ruiters en mensen met paarden ipv paardenmensen als dat er valse "slechte" paarden zijn ;-)

Vaak is het toch onkunde & overschatting van de eigen capaciteiten in combinatie met het paard...uitzonderingen daar gelaten!

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:09

in mijn ogen komt het 9 van de 10 keer, net als bij honden, door onkunde en onwetendheid van de mens.
daarnaast kan het volgens mij ook in de genen zitten waardoor het paard echt ´vals´ geboren wordt al komt dit volgens mij echt heel weinig voor....

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:15

Er zijn maar weinig echt gemene, valse paarden. Ik ben ze in de loop der jaren wel tegen gekomen en die bleken letterlijk een kronkel (tumor) in de kop te hebben...Er is ook een categorie paarden met een sterk, lastig karakter. Deze paarden paarden kunnen vals worden door een ,niet consequente, opvoeding. Mijn eigen merrie is daar een goed voorbeeld van. Een paard met een goed, eerlijk maar erg dominant karakter. In verkeerde handen was ze binnen de kortste keren totaal onhandelbaar geweest....

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:27

'Gemeen' is een menselijk begrip, dat we geven aan dingen die we als zowel slecht als onrechtvaardig beschouwen. Een paard kent echter geen 'onrechtvaardig', alles wat hij doet is gerechtvaardigd doordat hij het uit zijn beleveniswereld en gevoel doet. Ja, ik denk zeker dat er paarden zijn die je beter niet met mensen om kunt laten gaan (net zoals er mensen zijn die liever op zichzelf zijn), net zoals dat er paarden zijn waar je niet op moet gaan zitten. Dat zijn er echter maar zeer weinig: het overgrote deel van de 'valse' paarden is slecht opgevoed of/en slecht behandeld.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:41

Opvoeding en karakter spelen grote rol. Heb een "vals" paard gekend.
Paard werd als veulen aangemoedigd als ie iets stout deed dus;
bijten,steigeren en zo van die dingen. Toen ie te gevaarlijk werd
voor die mensen is ie verkocht. Hij loopt nu wel L2 maar blijft
gevaarlijk in omgang..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:43

Maar ook een paard met letterlijk een kronkel in de kop wordt niet zo geboren :n

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:48

stef schreef:
Maar ook een paard met letterlijk een kronkel in de kop wordt niet zo geboren :n

Dat klopt, maar een paard die in het karakter al heel moeilijk is bijvoorbeeld en door de verkeerde
persoon word opgevoed word wel valser, niet ? :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:53

Niet valser, want een paard wat in het karakter moeilijk is, is in basis niet vals. :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:06

stef schreef:

Soms wel...Ik ken een ruin die met 2,5 jaar ingeslapen is. Hij was echt, van veulen af,heel moeilijk en totaal onvoorspelbaar.. Echt vals. Niet alleen naar mensen maar ook naar de andere paarden. Dat terwijl hij gewoon tussen de paarden opgegroeid was en de kudde taal goed begreep. Na onderzoek bleek hij een langzaam groeiende tumor in zijn hoofd te hebben. Maar dat zijn echt uitzonderingen.
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 26-12-10 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:08

ik kende ook zo'n paard. Ging van baas naar baas, super goeie afstamming (zat jazz in o.a). Maar valssss........ Je kon de stal niet in als vreemde. Of er achter langs lopen! Haar laatste baasje had echt engelengeduld met haar en geloofde niet in die kronkel in haar kop. Rijden was ook niet mogelijk, ze liet zich achterover vallen.
Alles na laten checken, zij nam aan dat het kwam omdat vorige eigenaren haar aangepakt hadden op dat gedrag. Goed hard zeg maar...

Op het laatst weer laten checken op de kliniek, en toen belde ze me op 'ze is dood'.
Bleek dat ze een neurologische aandoening had waarbij zenuwen steeds beklemd werden. Aanraken kon al pijn doen...
Arm dier... Die is er zo hard op aangepakt.
Echt respect voor die vriendin van mij hoor die heeft nooit geloofd dat ze vals was.
Nu kijk ik wel uit met dat soort dingen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:08

In de zin van dat ie met die tumor geboren is bedoel je?
Ok, zou goed kunnen, ik dacht dat die zich pas op latere leeftijd ontwikkelden

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:11

Dat hoeft blijkbaar niet op latere leeftijd te ontstaan. Dit dier vertoonde het gedrag al heel jong. Het werd alleen steeds erger naarmate hij ouder werd.