Chico mijn nieuwe verzorgpony -hengst-

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

femkesofie

Chico mijn nieuwe verzorgpony -hengst-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 18:02

Hoi,

Ik heb een nieuwe verzorgpony zoals jullie in titel al hebben gelezen:
't is een hengstje
5 jaartjes jong
92 cm precies gemeten
zijn naam is Chico

Over mezelf:
12 jaar
1.55
41 kilo

Ik was vandaag dus op stal en dacht ik ga vandaag even proberen te longeren (kent hij nog niet) met mijn vriendinnetje.
Ik dus zijn halster om gedaan want hij heeft nog geen hoofdstel, en toen naar de bak gegaan! Mijn vriendinnetje heeft hem vastgehouden en ik liep er zelf naast met een halstertouw. Toen alles goed ging begon hij ineens heel hard te rennen en bokken en hielden we hem alletwee niet meer :( . Daarna eens flink op zijn donder gegeven en weer door gegaan na 10 min. zijn we toch maar gestopt... Toen nog even met mijn andere pony erbij nog even gestapt over het dijkje, ik nog even draven. Toen dacht Chico blijkbaar ik ga een gangetej maken want hij ging erweer van door ik hem naar me toe gehaald begon hij naar me te slaan en te stijgeren. Gou terug naar stal en zijn dekje op gedaan...
Toen ben ik naar huis gegaan met niet zo'n lekker gevoel! ;(

Reactie's of tips daar heb ik wel wat aan!

Groetjes Femke

Revanches

Re: Chico mijn nieuwe verzorgpony -hengst-

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:04

OPG-->YRT

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 18:06

ik weet niet hoe ik het moet verplaatsen HELP!

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:07

ik denk dat het niet zo slim is om op deze leeftijd al met een hengst om te gaan.
deze zijn een stuk wispelturiger als merries of ruinen..

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:08

Verplaatsen wordt voor je gedaan ;)
Maar ik zou er niet zelf aan beginnen gezien je ervaring! Zoek goede hulp!

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:09

Hij is al verplaatst ;). Zoals ik hier lees hebben jullie nog niet genoeg ervaring voor deze pony op te voeden. Shetlanders komen heel schattig en lief over, maar zijn meestal een stuk eigenwijzer dan andere paarden.
Ik denk dat het verstandig is dat jullie de opvoeding beter kunnen overlaten aan iemand die weet waarmee die bezig is.

suuzje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:10

ik vind niet dat je hem op zijn donder moet geven
hij snapt het niet en daarom gaat die wegrennen ;P
je kunt beter gwn alleen wandelen enzo :)

@ mrulbe

ik ben ook 12 en heb ook 2 hengsten shetten

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 18:18

Bedankt voor jullie reactie's..
De eigenaresse zei: Hij is super lief hoor je kunt alles met hem doen!
Xx Femke

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:23

Heb er dan met de eigenaar er over ;) Blijkbaar gedraagt het zich wel bij haar en bij jullie niet. Dan kun je vragen hoe jullie met hem om kunnen gaan.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:29

Hihi leest als mijn dag met mn eigen poown :+ (1,5 en ook hengst) Alleen steigert en slaat hij niet, zo netjes issie gelukkig dan weer wel :)

Ik zou idd ook even met de eigenaresse gaan praten en misschien een paar keer samen aan de gang gaan met Chico. Het longeren zou ik nog even laten, je kunt bijv wel wat grondwerk doen, daar kun je prima lessen in krijgen en dat is minstens zo leuk (zo niet leuker) als longeren. Dan kun je hem ook alvast stemcommando's ed aanleren en een hele hoop andere dingen die weer van pas komen bij het longeren.

Maar voorlopig echt even samen met de eigenaresse gaan. Dan kun je een beetje kijken wat zij doet en wat jij dus beter anders kunt doen.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:38

amyz schreef:
Hihi leest als mijn dag met mn eigen poown :+ (1,5 en ook hengst) Alleen steigert en slaat hij niet, zo netjes issie gelukkig dan weer wel :)

Ik zou idd ook even met de eigenaresse gaan praten en misschien een paar keer samen aan de gang gaan met Chico. Het longeren zou ik nog even laten, je kunt bijv wel wat grondwerk doen, daar kun je prima lessen in krijgen en dat is minstens zo leuk (zo niet leuker) als longeren. Dan kun je hem ook alvast stemcommando's ed aanleren en een hele hoop andere dingen die weer van pas komen bij het longeren.

Maar voorlopig echt even samen met de eigenaresse gaan. Dan kun je een beetje kijken wat zij doet en wat jij dus beter anders kunt doen.

Inderdaad.
Ik heb sinds kort een nieuwe verzorger voor mn shet van 4.5 jaar.
Met rijden zowieso ondeugend, maar wel leuk ondeugend.
Met wandelen bij mij heel lief, niet stiekem gras pakken. als ik stop stopt hij ook ( ook als iemand anders hem vast heeft en ik stop <3 )
Dus zij wandelt 1x per week, en rijd 1x per week.
Een paar keer samen gewandelt, ik liep er een beetje naast hij was heel lief.
Toen zij de eerste keer alleen ging, alleen maar grazen en stoppen :P

Ze proberen altijd uit, en een hengst vooral ( meestal )

lauraamuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:39

Misschien moet je hem eerst beter leren kennen? dat is meestal wel handig! ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 18:49

Tsja, een ruin of een merrie zal je een foutje of onoplettendheid nog wel is vergeven, maar hengsten maken altijd misbruik van de situatie :+ Uitzonderingen daargelaten natuurlijk... Met een hengst moet je standaard heel alert zijn, en reageren voor hij zn plan heeft uitgewerkt, dan ben je nmlk al te laat :P

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:43

Hij zal je wel aan het uitproberen zijn, zeker als hij volgens de eigenaresse wel braaf is. Ik zou toch vragen of zij je de eerste paar weken niet kan begeleiden. Deze periode is van belang, als hij nu door heeft dat hij kan doen waar hij zin in heeft dan zal hij daar in de toekomst alleen maar meer misbruik van maken. Hengsten zijn vaak wel wat lastiger dan een ruin of een merrie, dus dat is niks om je voor te schamen. Maar ik zou zeker hulp vragen aan zijn baasje, want nu kunnen jullie de situatie niet aan.

delana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:49

als ik jou was zou ik beginnnen met de dingen die hij al wel kan (of iniedergeval begrijpt)
zo kun je eerst een band op bouwen en zal hij jou ook meer vertrouwen als je iets nieuws wilt aanleren!
miss kan je de eigenaar vragen om een keertje mee te kijken met hoe jij met de pony omgaat en dan vragen of ze je wil helpen bij het leren van nieuwe dingen! ;)

suc6 verder!
ik vind Chico trouwens ook een hele leuke naam!

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 20:40

Bedankt voor de reactie's!

Maar de eigenaresse heeft Chico net gekocht voor haar zoontje van 14 maanden en weet zelf niks van paarden.
Dus dat schiet ook niet veel op!

delana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:56

oke ja dan wordt het lastig...

misschien ken je zelf iemand die veel van paarden weet of meer ervaring heeft dan jou die een keertje mee wil?

xx

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:06

femkesofie schreef:
Bedankt voor de reactie's!

Maar de eigenaresse heeft Chico net gekocht voor haar zoontje van 14 maanden en weet zelf niks van paarden.
Dus dat schiet ook niet veel op!

Dat kind kan nog nauwelijks lopen en wil later misschien op voetbal... Lekker zeg, zit ze dan met die pony.... Sommige mensen.....

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 01:05

Raar dat jullie hem niet konden houden..
Mijn grote E-pony begint ook wel eens aan de longeerlijn te rennen en te bokken en ik ben niet zo groot of zwaar, maar ik houd hem wel gewoon :P

Ik zou eerst even wat boeken lezen en informatie zoeken over hengsten en jonge paardjes opvoeden :)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 01:22

Wolf: ze hebben alleen een halster en touw, als hij eenmaal het touw half uit je handen getrokken heeft, kan hij zich best los trekken denk ik!

ik zou eerst proberen uit te leggen aan de eigenaresse dat een jong kind dat nog niets van paarden weet, niet veilig met een hengst kan prutsen en rijden. Ik zou echt, voor de veiligheid van iedereen, haar aanraden om het beestje te laten castreren, eventueel haar vragen om een lokale dierenarts te bellen voor meer informatie.
het beestje kent het longeren nog niet, en de eigenaresse weet ook niet hoe ze met hem om moet gaan, dus gaat hij gewoon zijn gang. Hij weet niet dat dit fout is, dus hem heel erg op zijn donder geven werkt niet. ken je iemand die meer ervaring heeft met jonge pony's? een ouder iemand, de paardrijdende zus van een vriendinnetje ofzo? Of probeer (eventueel via bokt?) iemand te vragen om je een lesje grondwerk te geven, er zijn vast wel mensen die je graag willen helpen.

verder, heb je een bak, of een afgezet stukje land waar hij niet uit kan ontsnappen? dan kan je daar in wandelen, als hij er dan vandoor gaat heb je hem zo weer te pakken. probeer met z'n tweeën, ieder aan een kant, beide met een halstertouw, met hem rond te stappen. ga zelf stil staan, zeg 'ho' of 'halt' en trek zacht aan het touw, tot hij stilstaat. geef hem dan een aai, zeg iets als 'goed zooo, braaaf' op een vrolijk toontje, en oefen dingen op die manier. Zodra hij iets goed doet, belonen alsof hij net internationaal kampioen is geworden :') dan gaat hij het leuk vinden, en zal hij ook sneller luisteren Als hij steigert of slaat mag je wel boos worden, schreeuw maar eens naar hem, 'FOEI' of 'NEE!' en negeer hem daarna compleet. na een tijdje zal hij het toch wel saai gaan vinden als hij zo genegeerd wordt, en heeft hij door dat als hij steigert, hij een schreeuw krijgt, en dan genegeerd word. Dan zou hij (in ieder geval , dat is de bedoeling) gaan denken: 'hee, als ik steiger dan worden ze boos en willen ze niet meer spelen, dat wil ik niet!' en zal hij het waarschijnlijk minder doen.

ik zou er in ieder geval een ouder iemand met meer kennis van paarden bij halen, ik bedoel niet dat jij niks van paarden weet, maar oudere mensen hebben meestal meer ervaring, en meer kennis van wat ze in zo'n soort situatie moeten doen.
in ieder geval succes met Chico!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 01:37

Gelijk de eigenaresse om hulp vragen. Als je het niet gelijk goed aanpakt, kent hij het spelletje en zal steeds verder over de grens gaan.
Zorg dat het niet echt mis kan gaan, dus longeren in een afgezet stuk, desnoods daar maar iets kleinere volte. Maar dat hij weet dat hij je niet buiten spel kan zetten.

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 10:32

Heel erg bedankt voor de reactie's!

Chico staat dus samen in de uitloopbox met Brammetje mijn andere pony een ruin 10 jaar en mijn dikke lieve rustige ventje, daar begon Chico gisteren ineens heel hard tegen te bokken en gek te doen nu heeft Brammetje een diep wondje in op zijn hoofd... ik heb het schoon gemaakt en een zalfje erop gedaan, 't gaat echt niet zo, vandaag maar weer naar stal en zeggen dat Chico in een andere stal moet.

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 10:36

Ik wil wel een foto plaatsen maar 'k weet nog niet hoe dat moet: is een beetje moeilijk hé als je ent op bokt zit!
De foto is dan wel van Bram

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 20:40

als je deze pony niet aan kan,
lijkt het mij handig om een andere verzorgpony te zoeken.
als er geen hulp is van volwassen....

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 13:18

Ik ben vandaag weer geweest en het ging een stuk beter, je moet geduld hebben!